Het brein van een 'serial cheater'
dinsdag 29 juni 2021 om 16:02
Hoi dames,
ik had afgelopen week een goed gesprek met een goede vriend van mij. We zijn al zo'n 10 jaar bevriend en voelen beiden geen aantrekkingskracht richting elkaar. Ik zie objectief gezien wel dat het een knappe man is en hij heeft een bepaalde charme die voor veel vrouwen interessant is, maar ik vind het te glad.
We zijn altijd openhartig richting elkaar en in ons gesprek bekende hij dat gedurende zijn relatie van nu zo'n 8 jaar, toch al meerdere keren naar bed is gegaan met andere vrouwen. Ik ken zijn vriendin niet goed, maar toch schrok ik hiervan. Hij zei dat het hem vaak ging om de seks en daarna wel klaar was met zo'n vrouw, maar dat er ook wel eens echte verliefdheid in het spel was. Dat hij twijfelde om weg te gaan bij zijn vriendin maar toch de veiligheid van de relatie verkiest en van haar houdt.
Zijn eigen relatie omschrijft hij als matig, ze waren ooit best verliefd en hij houdt ook van haar maar toch twijfelt hij regelmatig of dit het wel echt is.
Ik heb er eigenlijk, vanuit schrik, niet veel op doorgevraagd over waarom hij dit deed. Ik merk dat ik nu ook worstel met de vriendschap. Wil ik wel bevriend zijn met zo'n vreemdganger? het is niet dat hij 1x vreemdging omdat hij heel verliefd is ofzo. Tegelijkertijd blijft het wel mijn maatje en vind ik het moeilijk om dat aan de kant te schuiven.
Waarom doen mannen dit, meerdere keren vreemdgaan? zijn het dan narcistisch eikels of zijn ze niet blij met hun relatie? wellicht seksverslaving? Wie heeft ervaring met zulke vrienden of partners?
ik had afgelopen week een goed gesprek met een goede vriend van mij. We zijn al zo'n 10 jaar bevriend en voelen beiden geen aantrekkingskracht richting elkaar. Ik zie objectief gezien wel dat het een knappe man is en hij heeft een bepaalde charme die voor veel vrouwen interessant is, maar ik vind het te glad.
We zijn altijd openhartig richting elkaar en in ons gesprek bekende hij dat gedurende zijn relatie van nu zo'n 8 jaar, toch al meerdere keren naar bed is gegaan met andere vrouwen. Ik ken zijn vriendin niet goed, maar toch schrok ik hiervan. Hij zei dat het hem vaak ging om de seks en daarna wel klaar was met zo'n vrouw, maar dat er ook wel eens echte verliefdheid in het spel was. Dat hij twijfelde om weg te gaan bij zijn vriendin maar toch de veiligheid van de relatie verkiest en van haar houdt.
Zijn eigen relatie omschrijft hij als matig, ze waren ooit best verliefd en hij houdt ook van haar maar toch twijfelt hij regelmatig of dit het wel echt is.
Ik heb er eigenlijk, vanuit schrik, niet veel op doorgevraagd over waarom hij dit deed. Ik merk dat ik nu ook worstel met de vriendschap. Wil ik wel bevriend zijn met zo'n vreemdganger? het is niet dat hij 1x vreemdging omdat hij heel verliefd is ofzo. Tegelijkertijd blijft het wel mijn maatje en vind ik het moeilijk om dat aan de kant te schuiven.
Waarom doen mannen dit, meerdere keren vreemdgaan? zijn het dan narcistisch eikels of zijn ze niet blij met hun relatie? wellicht seksverslaving? Wie heeft ervaring met zulke vrienden of partners?
dinsdag 29 juni 2021 om 16:08
Je laatste vragen kun je het beste zelf beantwoorden denk ik, aangezien je je vriend waarschijnlijk goed kent. In het algemeen snap ik wel dat een vriendschap wat bekoelt als je er allebei totaal andere normen en waarden op nahoudt. Je begrijpt mekaar dan toch op belangrijke punten minder goed.
Verder denk ik dat sommige mensen heel erg op zichzelf gericht zijn en oprecht niet doorhebben dat ze met hun handelen anderen kunnen kwetsen.
Verder denk ik dat sommige mensen heel erg op zichzelf gericht zijn en oprecht niet doorhebben dat ze met hun handelen anderen kunnen kwetsen.
dinsdag 29 juni 2021 om 16:10
dinsdag 29 juni 2021 om 16:13
Dit ja. Lekkere vriend..FeeLucifer01 schreef: ↑29-06-2021 16:11EQ beperkt.
Aangeboren of gewoon niet geleerd. Of beiden.
En ik heb geen zin in zulke vrienden, helemaal als ze dit zo lekker bij jou dumpen tijdens zo'n fijn open gesprek.
dinsdag 29 juni 2021 om 16:25
Ik ken een vrouw die een relatie heeft met een vrouw maar erg veel vreemdgaat (en daar ook over vertelt, en daarbij ook vertelt dat haar vrouw het niet weet en dat ze gaat stoppen... maar de volgende keer heeft ze weer een nieuwe verovering en ook nog wat pannetjes op het vuur staan waar ze dan toch wel trots over vertelt, ondanks dat je zegt dat je het niet wilt weten). Zij heeft ook op andere manieren altijd superveel bevestiging nodig. Het komt op mij dus over alsof ze heel onzeker is, wat je in eerste instantie niet zou zeggen want ze komt enorm stoer en stabiel over, maar haar hang naar aandacht en bevestiging is echt buiten proportie.
Oh ja en mijn types zijn het ook niet hoor, voor vriendschappen. Mensen die een open relatie hebben, helemaal prima. Knap juist. Maar dat stiekeme gedoe en dat liegen tegen degene van wie je zegt te houden? Nee hoor, blijf bij mij ook maar uit de buurt want je hebt blijkbaar geen geweten.
Oh ja en mijn types zijn het ook niet hoor, voor vriendschappen. Mensen die een open relatie hebben, helemaal prima. Knap juist. Maar dat stiekeme gedoe en dat liegen tegen degene van wie je zegt te houden? Nee hoor, blijf bij mij ook maar uit de buurt want je hebt blijkbaar geen geweten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
dinsdag 29 juni 2021 om 16:52
Als het een aantrekkelijke man is, kan de gelegenheid zich sowieso iets sneller voordoen. Hij geniet van de afleiding, seks, het gezien worden door het andere geslacht, het breekt de sleur thuis, et cetera.
Geen idee welke van deze redenen op hem van toepassing zijn, of wellicht allemaal.
Het valt me op dat mannen vaak langer in een matige of ongelukkige relatie blijven hangen. Ook omdat het kan, lekker makkelijk is.
Vrouwen durven sneller een knoop door te hakken.
Ik vind zoiets vaak zonde voor de partner want als zij zou weten dat haar vriend hun relatie in feite maar een beetje 'mwah' vindt, kan ze beter voor iemand gaan die er 100% voor gaat.
Ik zou geen zin hebben in een vriendschap met iemand die de vreemdgangersverhalen 'gezellig' of uit schuldgevoel opdist. Wat moet je ermee. Laat hij zelf zijn shit maar opknappen.
Geen idee welke van deze redenen op hem van toepassing zijn, of wellicht allemaal.
Het valt me op dat mannen vaak langer in een matige of ongelukkige relatie blijven hangen. Ook omdat het kan, lekker makkelijk is.
Ik vind zoiets vaak zonde voor de partner want als zij zou weten dat haar vriend hun relatie in feite maar een beetje 'mwah' vindt, kan ze beter voor iemand gaan die er 100% voor gaat.
Ik zou geen zin hebben in een vriendschap met iemand die de vreemdgangersverhalen 'gezellig' of uit schuldgevoel opdist. Wat moet je ermee. Laat hij zelf zijn shit maar opknappen.
dinsdag 29 juni 2021 om 16:56
Haha, nou ik denk dat dus helemaal niet zo is.SaraSara200 schreef: ↑29-06-2021 16:52Als het een aantrekkelijke man is, kan de gelegenheid zich sowieso iets sneller voordoen. Hij geniet van de afleiding, seks, het gezien worden door het andere geslacht, het breekt de sleur thuis, et cetera.
Ik denk eerder dat dit soort mannen hun relatie helemaal niet maar zozo vinden. Ze vinden die relatie hartstikke prima. Dus geen reden om die stop te zetten.
Meeste vrouwen wachten eigenlijk best lang als ze ongelukkig zijn om die stap te nemen. Ze doen dat niet 'sneller'.
dinsdag 29 juni 2021 om 17:18
Bindingsangst, onverwerkte shit uit zijn eigen verleden? Ik geloof geen seconde dat een mentaal gezond persoon zich zo zou gedragen als jouw vriend. Een gezond persoon zou uit de relatie stappen, iets van de relatie maken, of pleiten voor een open relatie en alsnog de relatie beëindigen als dat geen optie is of zich dan berusten in een monogame relatie.
dinsdag 29 juni 2021 om 17:39
dinsdag 29 juni 2021 om 17:42
Waarom voel je de noodzaak om hem te analyseren?
Hij heeft toch geen afspraken over liefdestrouw met jou?
Of is monogamie een verplichting om vrienden te kunnen zijn met jou?
Je gevoelens van ongemak zeggen meer over jou dan over hem.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 29 juni 2021 om 17:49
Eens!viva-amber schreef: ↑29-06-2021 17:42Waarom voel je de noodzaak om hem te analyseren?
dinsdag 29 juni 2021 om 17:52
ja misschien wel maar ik wil wel weten met wat voor personen ik bevriend ben. Als ik misschien beter "snap" waarom hij dit doet kan ik dat misschien makkelijker doen, want nu merk ik dat ik wat afstand neemviva-amber schreef: ↑29-06-2021 17:42Waarom voel je de noodzaak om hem te analyseren?
dinsdag 29 juni 2021 om 17:58
Het zijn meestal mensen met bindingsangst, ze willen wel heel graag een relatie maar het is te angstig dus te verstikkend, het vreemdgaan is er voor zorgen dat ze niet te gebonden raken met eigen partner. Jullie zijn al 10 jaar bevriend, ik zie niet zo in waarom je de vriendschap hierom zou verbreken maar misschien moeten mensen perfect zijn.
dinsdag 29 juni 2021 om 18:01
Mijn sportmaatje is ook zo. Misschien is het wel dezelfde
Heel leuke vent, maar niet trouw. Hoef je verder geen psychologie op los te laten; hij geniet gewoon heel erg van aandacht en vrouwen. Ik wilde 'mooie vrouwen' zeggen, maar dat klopt niet. Hij ziet in álle vrouwen wel wat. Het is niet dat hij continu vreemd gaat, maar af en toe dus wel. Heb de indruk dat zijn vriendin er wel vanaf weet
dinsdag 29 juni 2021 om 18:08
De halve wereld gaat vreemd. Alleen weet je het van de meeste mensen niet. Het is gewoon een fact of life. Er zijn 1001 redenen voor. Het was gewoon niet zo’n goed idee, dat monogame gedoe. 
Het is wel erg naar dat het vaak gepaard gaat met verdriet als het uitkomt, maar kennelijk is dat een risico dat mensen willen nemen. De vreemdgangers én de partners. Kiezen voor een monogame relatie staat nou eenmaal gelijk aan kiezen voor dat risico.
Het is wel erg naar dat het vaak gepaard gaat met verdriet als het uitkomt, maar kennelijk is dat een risico dat mensen willen nemen. De vreemdgangers én de partners. Kiezen voor een monogame relatie staat nou eenmaal gelijk aan kiezen voor dat risico.
dinsdag 29 juni 2021 om 18:10
De eerdere vraag; een goede vriend maar je kent zijn vriendin van 8 jaar niet??
Tweede; bij een goede vriend of vriendin kan je toch hun gedrag afkeuren en eerlijk daar over zijn zonder dat de vriendschap weggaat. Ik heb ook een vriendin die aan mij vertelt heeft vreemd te zijn gegaan, ik keur dat af dat weet ze echt wel, maar ze blijft mijn vriendin
Tweede; bij een goede vriend of vriendin kan je toch hun gedrag afkeuren en eerlijk daar over zijn zonder dat de vriendschap weggaat. Ik heb ook een vriendin die aan mij vertelt heeft vreemd te zijn gegaan, ik keur dat af dat weet ze echt wel, maar ze blijft mijn vriendin
dinsdag 29 juni 2021 om 18:14
Mijn theorie is dat het vaak mensen zijn die ook in zo’n omgeving zijn opgegroeid waardoor het enigszins genormaliseerd is. Ze kunnen er daarom ook schaamteloos over spreken. De mannen komen vaak uit een macho cultuur en in sommige gevallen denk ik dat mogelijk seksueel misbruik in hun jongere jaren misschien ook een rol speelt.
Mannen praten zelden over dat soort dingen waardoor die trauma blijft en seks geen emotionele waarde heeft.
Ik begrijp niet waarom jij je hier druk om maakt? Hoe is dit jouw probleem precies?
Mannen praten zelden over dat soort dingen waardoor die trauma blijft en seks geen emotionele waarde heeft.
Ik begrijp niet waarom jij je hier druk om maakt? Hoe is dit jouw probleem precies?
dinsdag 29 juni 2021 om 18:39
En hoe zit dat met vreemdgaande vrouwen? Wat voor emotionele waarde moet seks hebben dan?Vraaghetaanviva schreef: ↑29-06-2021 18:14Mijn theorie is dat het vaak mensen zijn die ook in zo’n omgeving zijn opgegroeid waardoor het enigszins genormaliseerd is. Ze kunnen er daarom ook schaamteloos over spreken. De mannen komen vaak uit een macho cultuur en in sommige gevallen denk ik dat mogelijk seksueel misbruik in hun jongere jaren misschien ook een rol speelt.
dinsdag 29 juni 2021 om 18:41
Hij houdt van seks en spanning. Geen gemedicaliseer of gepsychologiseer. Je bent een vriend, hij is niet bij jou in behandeling. Je hoeft hem niet 'ziek' te verklaren dat is niet jouw taak.pruepipper schreef: ↑29-06-2021 17:52ja misschien wel maar ik wil wel weten met wat voor personen ik bevriend ben. Als ik misschien beter "snap" waarom hij dit doet kan ik dat misschien makkelijker doen, want nu merk ik dat ik wat afstand neem
Makkelijker doen? Je bent niet zijn moeder, je bent niet zijn vrouw, je gaat niet met hem naar bed en god ben je ook niet..dus wat the fuck?
Zijn liefdesleven zijn jouw zaken niet.
Zit je bij het genoodschap van gereformeerde kerk of zo? Of ben je voorzitter van de vereniging voor goede zeden?
Word wakker het is 2021, sommige mensen gaan weleens vreemd of hebben seks met iemand van wie ze niet houden. Hij is jou geen verklaring verschuldigd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.