Vriendschappen meerdere kansen geven?

08-07-2021 21:07 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had een goede vriendin waarmee ik een hele hechte vriendschap had. Echter, we begonnen behoorlijke meningsverschillen te hebben over corona, klimaatverandering, racisme, et cetera. Hierbij luisterde zij niet naar mijn mening, maar probeerde wel haar eigen mening zich op te drukken. Ook al heb ik haar al ruim een jaar niet gezien, mis ik de persoon die ze was nog steeds. Ik heb wel nieuwe en goede vriendschappen kunnen maken, maar die zijn niet hetzelfde zoals die vriendschap met haar was. Destijds heb ik ervoor gekozen om haar van alle sociale media te verwijderen.
A smooth sea never made a skilled sailor.
Het is altijd lastig wanneer je veel verschilt binnen vriendschappen. Ik denk dat je duidelijk voor jezelf moet hebben wat je aan de vriendschap hebt. Wanneer de grote verschillen ervoor zorgen dat het een stempel drukt op de vriendschap in plaats van goede gesprekken moet je hierover nadenken. Wat je blijkbaar hebt gedaan, want je vond dat ze teveel haar eigen mening op jou probeerde overbrengen.
Heb je hier toen met haar gesprek een over gehad?
Zeker wanneer je merkt dat dit het enige dilemma is in de vriendschap en verder alles heel goed ging, zou je weer is een goed gesprek met haar kunnen houden? Want je mist haar wel, haal ik hieruit.
Mijn advies: denk er goed over na en als dit het enige dilemma is toch nog is goed met elkaar praten.
Heb je al eens een open en eerlijk gesprek met haar gehad hierover?
jahoor, je kunt het toch proberen. Misschien is het niet zo fijn als eerst, dan kun je altijd nog besluiten dat je daarna niet nog een keer wil afspreken.

Een vriendschap is toch niet zwart-wit. Misschien werkt het in corona-tijd niet tussen jullie maar daarna weer wel?
Je kunt een poging wagen en weer contact leggen. Dan weet je in elk geval of zijn kon contact wil, en merk je op een gegeven moment ook of je haar echt gemist hebt of dat het nu in je hoofd een beetje zo voelt omdat de ergernissen die je dagelijks/wekelijks had, nu verdrongen zijn
xeline schreef:
08-07-2021 21:15
Het is altijd lastig wanneer je veel verschilt binnen vriendschappen. Ik denk dat je duidelijk voor jezelf moet hebben wat je aan de vriendschap hebt. Wanneer de grote verschillen ervoor zorgen dat het een stempel drukt op de vriendschap in plaats van goede gesprekken moet je hierover nadenken. Wat je blijkbaar hebt gedaan, want je vond dat ze teveel haar eigen mening op jou probeerde overbrengen.
Heb je hier toen met haar gesprek een over gehad?
Zeker wanneer je merkt dat dit het enige dilemma is in de vriendschap en verder alles heel goed ging, zou je weer is een goed gesprek met haar kunnen houden? Want je mist haar wel, haal ik hieruit.
Mijn advies: denk er goed over na en als dit het enige dilemma is toch nog is goed met elkaar praten.
Met sommige dingen sta ik zelf heel erg in tweestrijd. Enerzijds ben ik van mening dat je bevriend kan zijn met mensen die andere meningen over dingen hebben, maar anderzijds moet je wel gezamenlijke grond hebben waarover je kan praten oid. Als iemand bijvoorbeeld heel erg onkent dat klimaatverandering geen probleem is, en ik met dit onderwerp werk en de consequenties hiervan zie, dan gaat dit heel erg tegen mijn eigen waarden in.

Ik heb met haar destijds er wel een gesprek over gehad dat het mij behoorlijk dwars zat, maar dit heeft niet veel positieve invloed gehad. Het was voor een paar weken oké, maar ik was nog altijd wat skeptisch naar haar. Als het vertrouwen is gebroken, vind ik het enorm lastig om dit weer op te bouwen.

Ik mis haar ook echt wel, ik heb er ook veel over geschreven in de tijd waarin onze vriendschap stukliep in een dagboek. Daarin waren mijn gevoelens toch een stuk negatiever naar haar toe dan ik mij nu in mijn hoofd verbeeld.

Wat echter ook niet heeft geholpen, is dat haar zus behoorlijk in onze vriendschap heeft lopen stoken. Die vriendin is heel erg beïnvloedbaar door familie.
Leuk dat je het neutraal houdt in je OP. Wie is de wappie/populist/complotdenker/wetenschapsfanaat in jullie vriendschap?
Zoggellia schreef:
08-07-2021 21:18
jahoor, je kunt het toch proberen. Misschien is het niet zo fijn als eerst, dan kun je altijd nog besluiten dat je daarna niet nog een keer wil afspreken.

Een vriendschap is toch niet zwart-wit. Misschien werkt het in corona-tijd niet tussen jullie maar daarna weer wel?
Ja klopt, maar zij heeft mij destijds behoorlijk gekwetst. Ik ben gewoon bang om weer gekwetst te worden door haar... Ook voelt het een beetje alsof ik op mijn knieën terug moet gaan naar haar omdat ik haar mis. Daarvoor moet ik echt wel een deel van mijn ego opzij zetten, en als het dan niet werkt, dan is dat toch wel vrij pijnlijk...
Stradit schreef:
08-07-2021 21:26
Leuk dat je het neutraal houdt in je OP. Wie is de wappie/populist/complotdenker/wetenschapsfanaat in jullie vriendschap?
Ik ben de wetenschapsfanaat... :sherlock:
Pier95 schreef:
08-07-2021 21:28
Ik ben de wetenschapsfanaat... :sherlock:
Sta je open voor een discussie zonder oordeel?

Dat lijkt me namelijk wel een mooi uitgangspunt om de vriendschap nieuw leven in te blazen.
Zonde. Mijn moeder heeft al sinds jaar en dag een beste vriendin.
Een paar weken geleden zat ze er weer over te klagen omdat ze zo van mening verschilden. Mijn moeder spiritueel, vriendin rationeel en wetenschappelijk. Ze wilde zelfs breken vanwege dezelfde reden als jij. Ze voelde zich niet gehoord en begrepen.

Niet lang daarna werd bij mijn moeder kanker gediagnosticeerd en het ging slecht in sneltreinvaart. Ziekenhuisbezoek op en af.

Je kan wel raden wie er het meest voor haar was. Ze heeft een hele mooie les geleerd. Namelijk dat het er niet toe doet hoe iemand ergens over denkt.
Het gaat erom of iemand voor je staat!
Ik zou nooit bevriend willen of kunnen zijn met iemand die denkt dat bijvoorbeeld racisme een punt is om over te kunnen verschillen van mening bijvoorbeeld.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 08-07-2021 21:39
4.35% gewijzigd
Zinervaa schreef:
08-07-2021 21:34
Sta je open voor een discussie zonder oordeel?

Dat lijkt me namelijk wel een mooi uitgangspunt om de vriendschap nieuw leven in te blazen.
Dat is dus het punt waarop ik op persoonlijk vlak een beetje vastloop. Enerzijds wil ik mensen niet oordelen op basis van waarin zij geloven, maar anderzijds maakt dat toch een heel groot gedeelte uit van wie ze zijn. Het afgelopen jaar zijn mijn waarden, waar wij eerder op botsten, enkel maar verder versterkt. Ik weet uiteraard niet hoe zij er momenteel tegenoverstaat, en het lijkt mij nou niet echt het beste onderwerp om een gesprek mee te starten... :P

Ik zal het wel willen om een discussie zonder oordeel te houden, maar ik weet niet of ik de mening van het persoon kan scheiden...
Zoggellia schreef:
08-07-2021 21:18

Dit
Pier95 schreef:
08-07-2021 21:38
Dat is dus het punt waarop ik op persoonlijk vlak een beetje vastloop. Enerzijds wil ik mensen niet oordelen op basis van waarin zij geloven, maar anderzijds maakt dat toch een heel groot gedeelte uit van wie ze zijn. Het afgelopen jaar zijn mijn waarden, waar wij eerder op botsten, enkel maar verder versterkt. Ik weet uiteraard niet hoe zij er momenteel tegenoverstaat, en het lijkt mij nou niet echt het beste onderwerp om een gesprek mee te starten... :P

Ik zal het wel willen om een discussie zonder oordeel te houden, maar ik weet niet of ik de mening van het persoon kan scheiden...
Dat kan toch ook helemaal niet?
FeeLucifer01 schreef:
Ik zou nooit bevriend willen of kunnen zijn met iemand die denkt dat bijvoorbeeld racisme een punt is om over te kunnen verschillen van mening bijvoorbeeld.
En dat is waarop ik dus vastliep met de vriendschap. Zij heeft bepaalde uitspraken gedaan die voor bepaalde doelgroepen echt pijnlijk kunnen zijn... Zeker nu omdat de vrienden die ik heb opgebouwd, hetgene zijn waar zij een sterke mening over had...
Pier95 schreef:

Haar mening veranderd haar toch niet als mens?

Ze is nog steeds de zelfde vriendin als voor corona, laat anders dit onderwerp voorlopig liggen en concentreer je op de persoon achter deze mening.
Ik ken iemand die een beetje verandert wat betreft rationaliteit en de afname ervan (naar mijn mening dan). Toch breek ik de vriendschap niet af.
Als de gesprekken alleen daar nog over gaan misschien.

Ik vind mensen die er niet zijn voor iets belangrijks (en op geen enkele wijze moeite doen) terwijl jij er wel altijd voor ze bent veel irritanter.
Vroeger gaf ik die wel veel kansen, maar nu ben ik daar veel sneller klaar mee.
Zinervaa schreef:
08-07-2021 21:42

Ze is nog steeds de zelfde vriendin als voor corona, laat anders dit onderwerp voorlopig liggen en concentreer je op de persoon achter deze mening.

TO geeft aan dat ze op andere onderwerpen ook niet matchen qua denkwijzes.

En natuurlijk maken meningen over bepaalde zaken wel uit voor relaties, dat zou wat zijn zeg.
Zinervaa schreef:
08-07-2021 21:42

Het is jammer genoeg niet alleen corona waarop wij botsten. Het was ook op onderwerpen zoals racisme, seksisme, klimaatverandering, et cetera. En het voorbeeld van klimaatverandering was een onderwerp waar wij veel overspraken omdat (een deel van onze) opleidingen ermee te maken had.
Als ze 'ontkent dat klimaatverandering geen probleem is' geeft ze je toch gelijk?
Maar ik begrijp je, heb een vriendin van social media verwijderd om haar onzin complot theorieën niet meer te zien. Daardoor ben ik haar dom beginnen vinden en heb ik geen behoefte meer aan de vriendschap. Wel zo makkelijk.
FeeLucifer01 schreef:
Het is juist uitermate een onderwerp waar mensen over van mening kunnen verschillen. Er werd bijv moord en brand geschreeuwd toen iemand in WIDM spleetogen maakte toen er een Aziatisch liedje uitgebeeld en geraden moest worden. Ook over Zwarte Piet lopen de meningen uiteen.

Persoonlijk zou ik ook afhaken als een vriendin helemaal de woke-kant uit dreigt te gaan.
Halo schreef:
08-07-2021 21:35
Zonde. Mijn moeder heeft al sinds jaar en dag een beste vriendin.
Een paar weken geleden zat ze er weer over te klagen omdat ze zo van mening verschilden. Mijn moeder spiritueel, vriendin rationeel en wetenschappelijk. Ze wilde zelfs breken vanwege dezelfde reden als jij. Ze voelde zich niet gehoord en begrepen.

Niet lang daarna werd bij mijn moeder kanker gediagnosticeerd en het ging slecht in sneltreinvaart. Ziekenhuisbezoek op en af.

Je kan wel raden wie er het meest voor haar was. Ze heeft een hele mooie les geleerd. Namelijk dat het er niet toe doet hoe iemand ergens over denkt.
Het gaat erom of iemand voor je staat!
Dat is wel een mooi voorbeeld, maar hoe communiceren je moeder en haar beste vriendin erover? Laten ze elkaar beiden in hun eigen waarde met hun mening?

Ik merk dat met gelijkgestemden het erg makkelijk is om een vriendschap op te bouwen en te onderhouden, maar ik ben ook van mening dat bepaalde maten van diversiteit belangrijk is om verschillende inzichten te krijgen.
redbulletje schreef:
08-07-2021 21:49
Het is juist uitermate een onderwerp waar mensen over van mening kunnen verschillen. Er werd bijv moord en brand geschreeuwd toen iemand in WIDM spleetogen maakte toen er een Aziatisch liedje uitgebeeld en geraden moest worden. Ook over Zwarte Piet lopen de meningen uiteen.

Persoonlijk zou ik ook afhaken als een vriendin helemaal de woke-kant uit dreigt te gaan.

Je mag prima van mening verschillen, maar een vriendschap hoef ik er niet mee. Helemaal niets eigenlijk.
Dus als jij mijn vriendin niet wil zijn. Dat is geheel wederzijds hoor. :worship:
Pier95 schreef:
08-07-2021 21:49
Dat is wel een mooi voorbeeld, maar hoe communiceren je moeder en haar beste vriendin erover? Laten ze elkaar beiden in hun eigen waarde met hun mening?

Ik merk dat met gelijkgestemden het erg makkelijk is om een vriendschap op te bouwen en te onderhouden, maar ik ben ook van mening dat bepaalde maten van diversiteit belangrijk is om verschillende inzichten te krijgen.
Voor diversiteit en uiteenlopende meningen is forummen ideaal. Bij vrienden wil ik toch liever dat we grotendeels op dezelfde golflengte zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven