Boeken over de dood voor peuter

10-07-2021 08:36 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er was laatst al een soortgelijk topic, maar ik kan het niet meer terugvinden.

Mijn vader is terminaal ziek en zal binnen een aantal weken overlijden. Ik ben op zoek naar voorleesboeken over doodgaan voor mijn peuter van 2 jaar. Het is een slim ventje, en een enorme piekeraar. Hij krijgt al veel mee van opa's ziekzijn, ook al is hij pas 2.

Ook andere tips zijn welkom, ik vind het moeilijk te overzien wat ik de komende tijd kan verwachten.
Ben je al in de bibliotheek geweest?

Onze bieb heeft een aparte plank met kinderboeken over dit soort moeilijke onderwerpen. Dood, ziekte, scheiding etc.
Je kan bij de bieb kijken, bij onze hebben de boekjes voor die leeftijd op thema staat, en ook dit thema is veel over te vinden.
Mosterd.
FeeLucifer01 schreef:
10-07-2021 09:13
Mosterd.
Lekker, ik neem de kroketten mee!
Mijn kind was ook ruim 2 toen opa kwam te overlijden, zij heeft toen van vrienden een boek van kikker gekregen (kikker en het vogeltje).
De bieb, wat een goed idee! Ik ga daar eens kijken, bedankt.
Titatoverbal schreef:
10-07-2021 09:19
Mijn kind was ook ruim 2 toen opa kwam te overlijden, zij heeft toen van vrienden een boek van kikker gekregen (kikker en het vogeltje).
Ik ga deze opzoeken, bedankt voor de tip.
Lieve oma Pluis
Derk Das blijft altijd bij ons
Kikker en het vogeltje
Woezel en Pip- Dag lief muisje
Dat is heel wat voor een kat
Overigens was het voor mijn dochter geen echt ding.

Het was voor haar meer een vaststaand feit (wat het feitelijk ook is), ze ging door met haar leven alsof er niet gebeurd was.

Maar uiteindelijk had ze alles toch goed opgeslagen, nog een paar jaar heeft ze altijd gezegd als we bij een vergelijkbare kerk kwamen als waar de uitvaart gevierd is, kijk mama, daar ligt opa x.
Al genoemd, maar ‘dag oma pluis’ en ‘kikker en het vogeltje’ zijn inderdaad mooie boekjes voor rouwverwerking kinderen.

Sterkte met je vader 💖
Realise the worth of something, before it's gone
Mijn kinderen hebben rond die leeftijd hun oma en zusje verloren. Mijn ervaring is dat kinderen heel anders met de dood omgaan dan wij. Voor hun is het een 'gegeven' in het leven. Oma is dood, net als de haan, zeiden ze hier weleens.

Wat hier heeft geholpen is er heel open en eerlijk over praten. Durven je verdriet te laten zien, dat dat er ook mag zijn. En luisteren als ze er iets over kwijt willen. We hebben ook geen alternatieven aangeboden (oma is nu een ster ofzoiets), maar gewoon oma is dood en nu is ze er niet meer. Kinderen kunnen de ene minuut heel verdrietig zijn en de volgende minuut alweer fluitend verder gaan met hun dagelijkse bezigheden.

Omdat het bij ons zoveel was hebben we wel hulp gezocht voor onze oudste. Maar dat was eihenlijk meer omdat ik me zorgen maakte dan dat mijn oudste er heel erg last van had. De therapeut heeft mij toen ook aangegeven dat ik vooral moest handelen als mijn dochter dat zelf aangaf. Dat heeft mij geholpen het los te laten.
En sterkte met je vader, het is een heftige tijd waarin je met je eigen emoties te dealen hebt maar ook het beste wil doen voor je kinderen :heart:
Goede boeken zijn al genoemd, Derk Das en dat is heel wat voor een kat.

Kinderen doen het heel anders dan wij.

Let ook goed op jezelf.
Heb je een foto van jullie samen, wil je dat? Nu kan het nog.
Is alles goed geregeld?

Wil kind nog een tekening maken of iets anders?
Veel sterkte
Titatoverbal schreef:
10-07-2021 09:19
Hier is eventueel op YouTube ook een filmpje van waarin hij wordt voorgelezen.
Ik las van de week je topic en bedacht net nog “het eiland van opa”.
Die is eigenlijk meer voor kinderen vanaf een jaar of 3/4 maar omdat je zegt dat hij al veel begrijpt en meekrijgt is het misschien ook al wat voor hem.
Het doodgaan wordt niet heel expliciet beschreven, het gaat meer over het afscheid nemen en gemis. Ik vond het zelf heel lief en troostend geschreven.
'Dag lief muisje' van Woezel en Pip.
Wij hebben dat ook mee gemaakt, veel sterkte met je aankomende verlies. Het zal een zware tijd zijn voor je.

Mijn ervaring is wel dat kinderen heel anders tegenover de dood staan van nature. Zij nemen het gewoon aan. Iets komt en iets gaat. Zo is het en dat accepteren ze klakkeloos.
Wij kwamen een aangereden egel tegen rond het overlijden en dat maakte het heel duidelijk voor de kinderen. Egel is stuk. Egel doet het niet meer, net zoals een speelgoedautootje stuk kan zijn. Egel gaat nooit meer opstaan en lopen en eten. Egel wordt nu weer grond en voedsel voor de bomen en dan komen er weer nieuwe boompjes.

Na het overlijden dan kwam ze er nog wel eens op terug en dan zei ze dat opa dood was net zoals de egel. Stuk. Zonder emotie verder want daar was ze nog te jong voor (ze was net 4). Maar alle vragen waren door die egel beantwoord voor haar. Ze heeft ook nooit gevraagd naar leven na de dood of dat soort dingen dus begin alstublieft niet over engelen of dat opa een ster is geworden ofzo want je verward ze er alleen maar mee. Jonge kinderen hebben dat soort vragen niet.
‘Jonkie en oudje’ van Sabine Wisman.

Heel veel sterkte :redrose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven