Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

zondag 18 juli 2021 om 10:44
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.
Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.
Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!
Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?
- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?
Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?
Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.
Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!
Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?
- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?
Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?
Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd

zondag 18 juli 2021 om 17:40
LAgirl82 schreef: ↑18-07-2021 17:39Er is ook niet zomaar 1 oplossing, en het is ook niet gemakkelijk en een kant en klare oplossing.
En mensen die nu morbide obesitas hebben zullen er ook niet allemaal slanker van worden.
Preventie is meer iets wat werkt op de lange termijn, kijk maar naar hoe men het roken heeft aangepakt.
Het is om te voorkomen dat deze epidemie groeit en jonge kinderen op jongere leeftijd overgewicht krijgen.
Dat we misschien over 30/40 jaar kunnen zeggen dat toch minder (jonge) mensen obesitas hebben.
Het is niet gemakkelijk, maar ik denk dat we moeten beginnen bij de voedingsindustrie en de reclame.
Ik denk dat we moeten beginnen bij de ouders. 'Vroeger' waren er ook een hoop snoepreclames, maar zeiden de ouders vaker 'nee' denk ik.

zondag 18 juli 2021 om 17:44
Laatste-loodjes schreef: ↑18-07-2021 17:40En zeker geen wonder-oplossing waar zo vaak het woord moeten in voorkomt
Je moet de voedingsindustrie, fabrikanten en reclamemakers wel dingen opleggen of verbieden.
Of denk je dat fabrikanten uit zichzelf waarschuwingen op pakjes sigaretten zijn gaan zetten? Of uit zichzelf gestopt zijn met reclame te maken voor hun tabakswaren?

zondag 18 juli 2021 om 17:49
Roken is niet te vergelijken met voedingsmiddelen. Als de overheid al iets zou kunnen verbieden, dan zijn het toegevoegde suikers en andere ingrediënten die alleen maar worden gebruikt zodat mensen er meer van gaan consumeren.
zondag 18 juli 2021 om 17:58
Omg wat een belerende betutteling!
Elke idioot weet heus wel dat een biefstuk met sla een stuk minder calorieën bevat dan snackbarspul.
Geen bijzonderheden
zondag 18 juli 2021 om 18:03
En toch wordt het aantal calorieën vaak onderschat denk ik.
Waarom zou het betuttelend zijn om dat te vermelden? Vind je dat van etiketten op voedingswaren ook?.
In de supermarkt vergelijk ik vaak etiketten. Waarom zou ik dat niet mogen doen in een restaurant of snackbar? Meten is weten.
aliva wijzigde dit bericht op 18-07-2021 18:06
12.68% gewijzigd
zondag 18 juli 2021 om 18:03
Maar bijna niemand kent het verschil in calorieën tussen een biefstuk met salade en een bord pasta pesto. Er is helemaal niets belerends aan het vermelden van het aantal calorieën per gerecht,
zondag 18 juli 2021 om 18:05
Maar het is ook een ingewikkelde puzzel.
1 pastakrul extra of minder en het calorie-aantal verschilt al.
3 gram pesto minder of meer en het aantal verschilt ook.
Bij de Mac hebben ze misschien standaard hoeveelheden.
Bij de plaatselijke pizzeria durft er toch écht al eens een paar gram verschil in te zitten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

zondag 18 juli 2021 om 18:06
'Betutteling' is gewoon het standaard domme woord als je niks anders weet te zeggen.

Natuurlijk is dit geen betutteling. Genoeg mensen die de voedingswaarden van een frikandel of een groot patatje met weten hoor.
En de porties patat zijn ook vaak enorm!
zondag 18 juli 2021 om 18:07
Euhm, ja en nee. Ik niet tenminste. Ik heb dat echt moeten leren. En heb ook echt wtf momentjes gehad toen ik zag hoeveel calorieën waarin zaten. En hoeveel een portie nou precies was als je dat ging afwegen. 'Een eetlepel' mayonaise is dus niet zoveel als er op die lepel past.

En dat inzicht had ik toch echt nodig om betere keuzes te kunnen maken.
zondag 18 juli 2021 om 18:10
Ja en die ene pastakrul en die drie gram pesto gaan echt een gigantisch verschil maken...Wissewis schreef: ↑18-07-2021 18:05Maar het is ook een ingewikkelde puzzel.
Bij de plaatselijke pizzeria durft er toch écht al eens een paar gram verschil in te zitten.
Natuurlijk steekt het niet op een kcal maar een realistische inschatting maken is heus niet zo moeilijk (toevoeging:) voor een restaurant of snackbar.
aliva wijzigde dit bericht op 18-07-2021 18:26
4.39% gewijzigd
zondag 18 juli 2021 om 18:13
Maar dan kan je dus niet betrouwen op het aantal calo's dat op de kaart staat.
Want God-mag-weten met welke hoeveelheden er gemeten is.
Ik kan bij de pizzeria toch écht niet zien / gokken of ik 100 gram pasta of 125 gram pasta op mijn bord krijg.
En dat maakt wel een stijging van 20 % uit.
Of ofdat er 25 gram of 40 gram pesto door zit.
Als ik uit eten ga weet ik gewoon dat het merendeel een calorie-bom is. En dat accepteer ik.
Is dit nu later?
zondag 18 juli 2021 om 18:14
voor jou misschien niet, voor heel veel andere mensen wel! En het is voor een restaurant best lastig om precies aan te geven hoeveel calorieën er in een maaltijd zitten. Een frikandel is een standaard gewicht, dus niet zo lastig. Maar wat Wissewis al zegt, een beetje meer of minder pasta kan al best een aardig verschil zijn.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

zondag 18 juli 2021 om 18:16
Wissewis schreef: ↑18-07-2021 18:05Maar het is ook een ingewikkelde puzzel.
De laatste keer dat ik bij de Mac was stond het aantal calorieën en de voedingswaarden op de doos van de hamburger vermeld.
Tenminste, op de gewone hamburger (die in het Happy Meal zat) niet, op de Big Mac wel.
Maar dan heb je dat ding al in je handen, op de menuborden staat het niet!
Hetzelfde als hier iemand zei die niet wist en ervan schrok dat er in een salade bij de Mac evenveel calorieën zitten als in een heel menu, en dat er enorm veel suiker in de dressing blijkt te zitten. Dit zou gewoon vermeld moeten worden en voordat je besteld!
Het aantal calorieën en de voedingswaarden en hoeveel toegevoegde suikers het product bevat.
Je moet dit nu actief gaan opzoeken, en dat is niet goed, het zou gewoon verplicht vermeld moeten staan waar je besteld.
Ik zie nu dus dat een Big Mac burger 525 cal. bevat en maar liefst 27 gram vet waarvan 10 gram verzadigd vet! 43 gram koolhydraten waarvan 8,9 gram (of 10%) suikers.
Maar je moet het wel echt opzoeken of het doosje al in je hand hebben.
Zet het dan op de menuborden waar je besteld en zet bv producten van meer dan 500 calorieën in het rood.
zondag 18 juli 2021 om 18:18
En betere keuzes zit niet alleen in het aantal kcal maar ook een in wat het is. Een biefstuk heeft veel minder kcal dan bijvoorbeeld zalm maar dat laatste is wel beter als je bloedwaarden niet goed zijn.Roomsnoesje schreef: ↑18-07-2021 18:07Euhm, ja en nee. Ik niet tenminste. Ik heb dat echt moeten leren. En heb ook echt wtf momentjes gehad toen ik zag hoeveel calorieën waarin zaten. En hoeveel een portie nou precies was als je dat ging afwegen. 'Een eetlepel' mayonaise is dus niet zoveel als er op die lepel past.![]()
De standaard mens bestaat niet en de aanpak verschilt per individu.
De aanpak van de epidemie begint bij de jeugd.

zondag 18 juli 2021 om 18:21
Roomsnoesje schreef: ↑18-07-2021 18:07Euhm, ja en nee. Ik niet tenminste. Ik heb dat echt moeten leren. En heb ook echt wtf momentjes gehad toen ik zag hoeveel calorieën waarin zaten. En hoeveel een portie nou precies was als je dat ging afwegen. 'Een eetlepel' mayonaise is dus niet zoveel als er op die lepel past.![]()
Inderdaad. En je bent niet de enige.
En vaak staan er ook porties vermeld op een verpakking, bv op de Bolletje ontbijtgranen hazelnoten en amandelen staat per portie (45 gram) 194 kcal.
Maar vaak eten mensen echt (veel) meer dan een normale portie van 45 gram, omdat we steeds grotere porties zijn gaan eten en niet meer goed weten wat een normale portie is.
Maar weegt er iemand zijn ontbijtgranen af? Of weet zoals je al aanhaalde wat een normale portie mayonaise is? Nee!
zondag 18 juli 2021 om 18:21
Vergeet de frieten en de saus niet, LA
.
Tenzij je een milkshake bestelt weet je gewoon van tevoren dat je bij de Mac minstens 800 calorieën naar binnen werkt.
Je kan het ook vantevoren op hun website opzoeken.
Als 3/4de van hun klanten het geen moer interesseert zie ik niet waarom ze daar een apart bord voor moeten maken in een wereld waar zo'n beetje iedereen het binnen de 5 tellen heeft opgezocht op zijn telefoon.
Een "gewone" snackbar is trouwens nog erger qua calo's
.
Je weet gewoon dat "uit eten" een ramp is voor je gewicht.
En dat je dat beter niet elke week doet.
Of compenseert.

Tenzij je een milkshake bestelt weet je gewoon van tevoren dat je bij de Mac minstens 800 calorieën naar binnen werkt.
Als 3/4de van hun klanten het geen moer interesseert zie ik niet waarom ze daar een apart bord voor moeten maken in een wereld waar zo'n beetje iedereen het binnen de 5 tellen heeft opgezocht op zijn telefoon.
Een "gewone" snackbar is trouwens nog erger qua calo's

Je weet gewoon dat "uit eten" een ramp is voor je gewicht.
En dat je dat beter niet elke week doet.
Of compenseert.
wissewis wijzigde dit bericht op 18-07-2021 18:22
11.07% gewijzigd
Is dit nu later?

zondag 18 juli 2021 om 18:23
Wissewis schreef: ↑18-07-2021 18:21Vergeet de frieten en de saus niet, LA.
Een "gewone" snackbar is trouwens nog erger qua calo's.
Omdat niet iedereen het doet en niet iedereen het besef, de kennis en de mogelijkheden heeft.
En de regering soms moet ingrijpen in de volksgezondheid zoals ze dat gedaan hebben in de Coronacrisis. Dit is ook een crisis.