Dubai
vrijdag 30 juli 2021 om 23:27
Wel doen: als je van mooi weer houdt (van okt tot mei), luxe stranden en restaurants. Relaxen, winkelen en zwemmen. Daarnaast is het er extreem veilig, je kunt handtas met een gerust hart ergens bij een strandstoel neerzetten en twee uur later weer ophalen.
Niet doen: als je cultuur en historie wilt zien, als je een zeer klein budget hebt (al kun je in Dubai heel veel met kortingen doen) of als je niet van zonnig weer houdt.
Er zijn zeker misstanden, maar als je meer wilt weten over de mensenrechten zou ik naar goed onderzoek kijken en niet naar de gemiddelde comment op dit forum. De meeste reacties (was ook in een ouder topic) zijn niet op ervaring of goede bronnen gebaseerd, overdreven of volledig uit zijn verband gerukt. Ik wil hierover niet weer de discussie starten en ga ook zeker niet ontkennen dat er problemen zijn, maar mocht je dit mee willen laten wegen in je beslissing voor een vakantiebestemming, zorg dan dat je goede informatie vindt eerst;) .
Niet doen: als je cultuur en historie wilt zien, als je een zeer klein budget hebt (al kun je in Dubai heel veel met kortingen doen) of als je niet van zonnig weer houdt.
Er zijn zeker misstanden, maar als je meer wilt weten over de mensenrechten zou ik naar goed onderzoek kijken en niet naar de gemiddelde comment op dit forum. De meeste reacties (was ook in een ouder topic) zijn niet op ervaring of goede bronnen gebaseerd, overdreven of volledig uit zijn verband gerukt. Ik wil hierover niet weer de discussie starten en ga ook zeker niet ontkennen dat er problemen zijn, maar mocht je dit mee willen laten wegen in je beslissing voor een vakantiebestemming, zorg dan dat je goede informatie vindt eerst;) .
vrijdag 30 juli 2021 om 23:31
Tja, het zal niet de bedoeling zijn dat de toerist er veel van meekrijgt. Maar dat neemt niet weg dat het wel gebeurt en dat wetende zou de lol van de vakantie toch wat minder maken. Ben niet naïef om te denken dat het in andere toeristische bestemmingen wel allemaal hallelujah is maar van Dubai toch wel zoveel gehoord dat ik me daar niet als "rijke" westerling op mijn plek zou voelen tijdens een vakantie.TsumTsum schreef: ↑30-07-2021 23:19Ja de uitbuiting van gastarbeiders is verschrikkelijk daar en de wat armere mensen hebben het daar ook moeilijker maar ik vraag me of of je daar als toerist veel van ziet? Niet dat ik me ogen ervoor sluit maar ik had een collega die daar om het jaar een weekje heen ging omdat ze het er zo geweldig vond. En ik hoor van meer mensen dat het een hele leuke ervaring was.
zaterdag 31 juli 2021 om 00:12
Ik ben er een aantal jaren geleden geweest voor een lang weekend (formule 1 in Abu Dhabi). Weinig cultuur, maar ik vond het machtig mooi om er eens geweest te zijn. Bizar al die hoogbouw, het ene gebouw nog mooier en luxer dan het andere. De ene dure auto na de andere. Ik vond het voor een paar dagen prachtig om dit voor een keer te beleven, met eigen ogen te zien. Maar dat gezegd hebbende; ik heb niet de behoefte om er nog eens naartoe te gaan, het had geen ‘sfeer’, het gaf mij niet direct een vakantie-gevoel.
zaterdag 31 juli 2021 om 07:28
Metallover schreef: ↑30-07-2021 22:10Natuurlijk niet. Je bent hartstikke gek als je als vrouw naar een land gaat waar jíj in de gevangenis wordt gezet als je verkracht wordt.
Je kunt als vrouw alleen veroordeeld worden als jij jezelf in een situatie hebt geplaatst waarin je verkrachting mogelijk maakt, dus bijvoorbeeld als vrouw met een man alleen op pad gaat voor een romantisch samenzijn. Als je in een donker steegje overvallen wordt, veroordeelt niemand je.
En bovendien zijn ze nu heel hard bezig om hun wetgeving aan te passen en dergelijke excessen eruit te sleutelen.
zaterdag 31 juli 2021 om 07:37
Dubai vind ik als vakantiebestemming niks. Veel te warm in die grote zandbak. (De enige plek waar ik geweest ben waar men adverteert met gekoelde ipv verwarmde zwembaden!)
Voor een weekendje shoppen op doorreis, of gewoon om er eens te kijken, is het best leuk om het eens te zien.
En met de mensenrechten is het inderdaad nog altijd droevig gesteld. Maar, ze zijn ook heel hard aan het werk om dat te verbeteren, en hebben daarmee inmiddels ook al wat flinke slagen gemaakt. De wetgeving wordt - onder druk van het buitenland (en hun afhankelijkheid van expats en toerisme, diplomatieke betrekkingen, etc) steeds verder gemoderniseerd. Dus als je iets wil doen aan de mensenrechten daar, kun je er juist beter wel heen gaan.
Voor een weekendje shoppen op doorreis, of gewoon om er eens te kijken, is het best leuk om het eens te zien.
En met de mensenrechten is het inderdaad nog altijd droevig gesteld. Maar, ze zijn ook heel hard aan het werk om dat te verbeteren, en hebben daarmee inmiddels ook al wat flinke slagen gemaakt. De wetgeving wordt - onder druk van het buitenland (en hun afhankelijkheid van expats en toerisme, diplomatieke betrekkingen, etc) steeds verder gemoderniseerd. Dus als je iets wil doen aan de mensenrechten daar, kun je er juist beter wel heen gaan.
zaterdag 31 juli 2021 om 07:57
Ben er geweest (op bezoek bij een vriend die daar tijdelijk woonde en werkte) en vond er eigenlijk weinig aan. Tis geinig om gezien te hebben maar zonder bergen geld kan je er weinig, naast de pracht en praal is er veel armoede en ik voelde me als vrouw er nou niet echt heel relaxed. Dus nee, puur voor vakantie zou ik er zeker niet heen gaan.
zaterdag 31 juli 2021 om 23:08
Nummer*Zoveel schreef: ↑31-07-2021 07:28Je kunt als vrouw alleen veroordeeld worden als jij jezelf in een situatie hebt geplaatst waarin je verkrachting mogelijk maakt, dus bijvoorbeeld als vrouw met een man alleen op pad gaat voor een romantisch samenzijn. Als je in een donker steegje overvallen wordt, veroordeelt niemand je.
En bovendien zijn ze nu heel hard bezig om hun wetgeving aan te passen en dergelijke excessen eruit te sleutelen.
Maar dit is toch afschúwelijk?
zaterdag 31 juli 2021 om 23:24
Dat is het zeker, maar je moet het wel zien binnen de context van een land waarin het tot voor kort nog verboden was om als ongetrouwde vrouw alleen met een man (niet zijnde familie) te zijn.
Inmiddels mag dat overigens wel. Zie hier een artikel over recente wijzigingen in wetgeving.
https://www.bayut.com/mybayut/new-perso ... -laws-uae/
Wat ook heel duidelijk uit dit artikel blijkt, is dat dit soort wijzigingen dus mede tot stand komt door het toerisme en de expats, en de toenemende afhankelijkheid van de UAE van die toeristen en expats.
zondag 1 augustus 2021 om 16:59
Nummer*Zoveel schreef: ↑31-07-2021 07:28Je kunt als vrouw alleen veroordeeld worden als jij jezelf in een situatie hebt geplaatst waarin je verkrachting mogelijk maakt, dus bijvoorbeeld als vrouw met een man alleen op pad gaat voor een romantisch samenzijn. Als je in een donker steegje overvallen wordt, veroordeelt niemand je.