Gezondheid alle pijlers

Huisartspraktijk onbereikbaar, is dat normaal?

02-06-2009 14:47 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een check om te zien of ik nou gek ben:

ik heb de hele dag geprobeerd mijn huisartsenpraktijk te bellen omdat ik iets wilde overleggen met de arts of de assistente.

Dokter 1 is met vakantie, ik krijg een bandje. De lijn van dokter twee is de hele ochtend in gesprek.

Een aparte lijn voor de assistente is er niet, als de lijn van dokter twee in gesprek is heb je gewoon pech.

's Middags krijg ik een keuzemenu met alleen de opties: recept inspreken of spoedgeval.

Ik ben geen spoedgeval, ik wil gewoon iets vragen aan de assistente. Maar je krijgt dus geen mens aan de telefoon. 's Ochtends al helemaal niet, en 's middags alleen als je jezelf als spoedgeval betitelt.

Ik vind dat niet kunnen. Ik vind dat de assistente gewoon telefonisch bereikbaar moet zijn, minstens een paar uur per dag.

Ik overweeg om die reden een andere huisarts te zoeken. Of ben ik nou te veeleisend?
Bij de praktijk waar ik zit krijg je dus no way de huisarts aan de lijn.

Je gaat sowieso eerst langs de assistente die bereikbaar is van 8.00- 11.00 en je kan altijd langs.

Dus als antwoord op je vraag; ik vind je niet veeleisend ik zou ook een ander zoeken.
Vraag: is dit altijd zo, of alleen vandaag?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Ik vind dit niet normaal!

Bij mijn huisarts kan je alleen tussen 9.00 en 12.00 uur bellen. Dat vind ik al irritant! Je zit dan minstens 5-10 minuten in de wacht. Vervolgens wordt er opgenomen met: heeft u een momentje? En je wacht zo weer een paar minuten.... Bel je tussen 10.00 uur en 10.30 uur, dan krijg je doodleuk te horen dat ze met koffiepauze zijn! Grrrrr..........
Tja, ik ken een boel huisartsen die moeilijk bereikbaar zijn, die van mij hadden de optie "in de wacht" niet eens, je kreeg in gesprek en moest het maar eindeloos blijven proberen. Zo houd je de lijn natuurlijk ook extra druk.

En inderdaad, het is niet altijd nodig. Soms wilde ik alleen een herhalingsrecept of een korte vraag aan de assistente, maar daar was ik soms dagen mee bezig.

Nu woon ik in een klein dorp met bijbehorende dorpspraktijk. Deze huisarts is gewoon goed bereikbaar. Een wereld van verschil!
.
Ik heb inmiddels wel genoeg ervaring :-) ( in paar jaar tijd meerdere malen verhuisd)

Stad 1: blijven proberen, altijd in gesprek (smorgens)

Stad 2: nooit problemen mee gehad, recepten gingen via internet.

Dorp: Goed bereikbaar.

Stad 1. andere praktijk: hebben een receptenlijn waar je in kunt spreken, handig joh! en voor de rest ook redelijk bereikbaar.

Het is dus echt afhankelijk van huisartsen praktijk!
Ik probeerde vannochtend mijn huisarts vannochtend te bereiken voor mijn dochter. Na een half uur opgegeven. Na een lang weekend kom je er niet tussen.
Wij hebben ook een receptenlijn waar je je herhaal recepten in kan spreken.

Hoe ideaal dat is daar ben ik vanmorgen achter gekomen.

Ik ben mijn stem helemaal kwijt en verwachte dus dat het niet te verstaan zou zijn als ik iets in zou spreken.Dus dan maar via de assistente.Nou dat heb ik geweten hoor.Na een half uur had ik eindelijk iemand aan de lijn.

En dat terwijl de huisartsen een jaar geleden samen zijn gegaan zodat ze betere service konden verlenen en beter bereikbaar zouden zijn.
Dit klinkt wel erg onbereikbaar ja, maar ik wil wel even n beetje opkomen voor de assistentes hoor (ben er bekend mee zeg maar..), want je wil niet weten hoeveeeel mensen er bellen op een ochtend, zoveel dat je er soms idd niet door komt, is wel knudde. soms is er ook maar 1 assistente werkzaam in een kleine praktijk.
Met mijn HA geen problemen, maar met mijn apotheek..

Zij geven ook een keuzemenu:

Toets 1 voor herhalingsrecepten, 2 voor..3 voor... en blijf aan de lijn als u een andere vraag heeft. U wordt doorverbonden met een van de apothekers.

Hij gaat over.. KLIK. Opgehangen?

Ik heb het tot 5x toe geprobeerd en iedere keer hetzelfde. Absurd.
Hier ook een drama. En inderdaad, geen wachtstand. Gelukkig is de huisarts superdichtbij dus ik loop wel die drie minuten en spreek de assistente in persona. Werkt helaas niet als ik doodziek op bed lig...
Over het algemeen zijn onze huisartsen goed bereikbaar, ondanks het feit dat ze ook geen keuzemenu hebben. Een wachtstand wel, maar die staat blijkbaar nooit aan in de tijd dat er gebeld kan worden voor afspraken. Wel een receptenlijn en die is idd ideaal. Het enige vervelende is dat ze altijd op vakantie of op nascholing zijn als ik ze nodig heb . Twee weken geleden kreeg ik last van een niet-acuut maar toch zeer vervelend en genant probleem, zijn ze tot volgende week op vakantie! Er is een vervanger, maar die druif schakel ik pas in als ik op sterven na dood ben, niet voor dit. Ik moet dus nog een weekje doorbijten.
Qwertu je hebt gelijk, natuurlijk moet en ga ik dit ook eerst aankaarten bij de praktijk.

Maar ik vind het wel opmerkelijk dat dit probleem kennelijk zoveel voorkomt, terwijl het in naam allemaal zoveel beter zou worden met die bereikbaarheid. (ik bedoel dus dingen met doktersposten en keuzemenu's en computercentrales)
Ik denk dat het alleen op dagen is wanneer het kerst , pasen ,pinksteren , hemelvaart e.d is geweest.

Huisartsenpraktijken hebben het dan rete druk , waarschijnlikj kun je ze bellen smorgens van 8 tot 11 en tja als tie dan constant in gesprek is , kunnen die assistentes ook weinig aan doen.
het is echt heel erg afhankelijk van de praktijk, bij die van mij kan ik altijd bellen tussen 8.00 en 12.00 en tussen 14.30 en 17.00u

Dan kan het even duren voordat je iemand aan de lijn krijgt, zeker 's morgens, maar geen keuzemenu's gelukkig. Verder is de praktijk volgens mij zelden tot nooit dicht vanwege nascholing, bijscholing of vakanties. Ze zitten er met 2 huisartsen, een huisarts in opleiding en de assistenten die ook veel dingen zoals het diabetesspreekuur doen. Verder kan ik herhalingsrecepten gewoon via internet aanvragen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Bij mijn vorige huisarts deed ik er vaak dagen over om de assistente te pakken te krijgen (geen wacht idd, maar altijd "in gesprek" of: het is nu wrattenspreekuur, de assistente is niet bereikbaar). Sinds vorig jaar een nieuwe huisarts, best een grote praktijk, en die assistente heb ik altijd binnen 2 pogingen aan de lijn. Het is natuurlijk raar dat deze hulpverleners zo slecht te bereiken zijn in veel gevallen. Bij mijn nieuwe huisarts kan de huisarts je tussen 11 en 12 uur terugbellen voor kleine vragen, en herhalingsrecepten via de e-mail. Hierdoor kan ik bijna altijd de zelfde ochtend nog terecht voor een echt consult. Ideaal!

Bij de huisarts die nooit te bereiken was, ging ik op een gegeven moment gewoon langs (vaak blaasontsteking, dus met een urinepotje). Assistente was dan beledigd, want ik had toch wel ff eerst kunnen bellen. Na 10 keurige terugreacties van mij, en 1 felle, heeft ze me daar nooit meer over aangesproken
Mijn huisarts is in 99 van de 100 gevallen ook chronisch onbereikbaar. Zelfs de assistente is onbereikbaar.

Voor een afspraak/terugbelafspraak of overleg kun je tussen 08.00 en 10.00 uur bellen, maar dan is de lijn steeds in gesprek.

Hierna begint hun lunch die tot 13.30 duurt. Tot die tijd, correctie, tot 14 uur krijg je het antwoordapparaat en daarna heeft de huisarts telefonisch spreekuur/terugbelafspraken dus mag je de volgende dag tussen 08.00 - 10.00 terugbellen.

Tegenwoordig fiets ik naar de huisarts (indien ik kan fietsen) en maak ik aan de balie een afspraak wat eigenlijk tegen hun huisregels in is. Maar dan moeten ze maar beter bereikbaar zijn.

En ondertussen zoek ik naar een andere huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven