Tips voor eerste keer op singlereis?

30-08-2021 00:45 21 berichten
Hoi allemaal!

Sinds een tijd denk ik er steeds serieuzer aan voor het eerst op singlereis te gaan: de behoefte aan het 'even weg van thuis' is groot, nieuwe mensen ontmoeten vind ik altijd leuk en wanneer er niemand is om mee op vakantie te gaan, is dit de ideale oplossing.

Maar, ik heb dus nog totaal geen ervaring met zulke reizen en vraag me daarom af of er mensen zijn die mij wat tips kunnen geven.
Ik zoek niet een singlereis om er een relatie aan over te houden, dus dat soort reizen vallen al af. De reis mag activiteiten bevatten, maar daarmee ga ik liever niet iets sportiefs ondernemen. Wandelen o.i.d. is prima, maar zeilen of rotsklimmen mag achterwege gelaten worden.
Verder ben ik een vrouw van 26 en kom ik er achter dat er voor mijn leeftijd niet altijd iets gepland wordt, tenzij je in een range tot eind 40 uit wil komen bijvoorbeeld. Ik kan met veel mensen overweg, maar een groep van ongeveer dezelfde leeftijdsgenoten lijkt mij persoonlijk fijner.

Kortom: waar let jij op bij het uitzoeken van een reis en wat zou je mij op basis van bovenstaande info aan kunnen raden te doen?

Alvast erg bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Toen ik mid-twintig was en single, ben ik twee keer met Cirkel op singles-reis geweest, naar Frankrijk en Zuid-Afrika. Allebei heel toffe reizen.

Dit is alweer een tijd geleden, ben inmiddels 44 ;) maar zie dat Cirkel nog wel bestaat:

https://www.singlereizen-online.nl/reizen-voor-singles
Ik was jouw leeftijd toen ik voor de eerste keer op een 'alleengaanden' reis meeging. Naar Zweeds Lapland, aanrader, maar dan moet je nog wel een paar maandjes wachten.

Ik zou je niet teveel blind staren op de leeftijden. Degene met wie ik zelf nog contact heb was de oudste in de groep (in de 40 range) ;). Wij hadden een kleine groep van leeftijden van 25 tm 45 ongeveer. De dynamiek blijft toch altijd het verrassingselement. Waarschijnlijk heb je meer op met de 40ers die ook voor zo'n soort reis kiezen dan je zelf denkt.
Op jouw leeftijd ben ik een paar keer met Shoestring op reis gegaan. Erg leuke ervaring.
Mijn tip zou zijn: boek een kamer voor jezelf. De eerste keer deed ik dat niet en dat betekent dat je dus echt geen moment alleen hebt. Zeker met onbekenden vond ik dat juist erg prettig de reizen erna.
Ik ben zelf met oa Sawadee geweest.
De leeftijd is heel verschillend, maar ik merk dat dit ook afhangt van de bestemming en de prijs.

Bij mijn reis naar Zuid-Amerika van 5 weken in februari was de gemiddelde leeftijd 50. Want duur. En voor studenten onhandig qua periode.
Terwijl bij de reis naar Thailand was de gemiddelde leeftijd al weer een stuk lager, want lagere prijs en betere periode.

Ik heb trouwens nog nooit een singelsreis gemaakt, want die data waren voor mij nooit gunstig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bij alle groepsreizen zitten ook altijd wel alleengaanden, dus ik zou me niet blindstaren op een singlereis. En ook dan heb je bijna altijd wel aanspraak in de groep, ga je samen met iemand/een aantal mensen eten ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb goede ervaring met Fox reizen (is nu ANWB) En ga binnenkort met Shoestring. Vaak kan je zien wie er al geboekt hebben (Man/vrouw) en welk jaar ze geboren zijn. Zag reizen naar Kroatie voorbij komen waar de gemiddelde leeftijd 30 was. Dus goed zoeken en je kan altijd zo'n bureau benaderen of ze met je mee willen denken!
Ga eerst eens kijken wat je precies wil.
tijdsperiode, reislengte, doel, rondreis, vaste plek. maaltijden inclusief of zelf eettentje zoeken. Zo veel mogelijk, of zo weinig mogelijk georganiseerd. En ga dan eens kijken welke organisatie daaraan voldoet.
Nu vergeet ik bijna mijn belangrijkste voorwaarde: groepsgrootte. Heb daar een jaar niet bij stilgestaan, maar met 40 personen in de bus, en dan stoppen bij een wegrestaurant waar 1 koffieapparaat staat (om een voorbeeld te noemen) draagt niet echt bij aan de vakantievreugde.
Kleinere groepen zijn relatief duurder waarschijnlijk, want je moet met minder mensen opdraaien voor kosten van o.a. reisleider, maar dat is het waard
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nlies, een kleinere groep vind ik ook fijner. Maar ik denk wel dat het afhankelijk is van het soort reis of het uitmaakt. Als je geen lange afstanden aflegt, dan is het minder een issue omdat je niet echt koffiestops hebt. Of als het een reis is waarbij je veel zelfstandig doet, dan maakt het ook minder uit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
30-08-2021 12:05
Nlies, een kleinere groep vind ik ook fijner. Maar ik denk wel dat het afhankelijk is van het soort reis of het uitmaakt. Als je geen lange afstanden aflegt, dan is het minder een issue omdat je niet echt koffiestops hebt. Of als het een reis is waarbij je veel zelfstandig doet, dan maakt het ook minder uit.
Dat klopt, maar de niet al te georganiseerde reizen zijn vaak al kleiner.
Ik had me dus 1 keer "vergist", bijna 40 mensen in de bus, en maaltijden ook inclusief, en dan werd je dus met zijn allen in een te klein zaaltje gepropt, en kreeg je een bord eten voor je waarvan uitgegaan werd dat 99 % van de deelnemers dat wel zouden lusten.
nlies schreef:
30-08-2021 12:12
Dat klopt, maar de niet al te georganiseerde reizen zijn vaak al kleiner.
Ik had me dus 1 keer "vergist", bijna 40 mensen in de bus, en maaltijden ook inclusief, en dan werd je dus met zijn allen in een te klein zaaltje gepropt, en kreeg je een bord eten voor je waarvan uitgegaan werd dat 99 % van de deelnemers dat wel zouden lusten.
Oh brrrr... wel eens een reisleider gehad die dat probeerde. Want zij verdienen niet zoveel en op deze manier probeerde ze bij te verdienen. Alleen onze groep was niet zo meegaand, dus op een gegeven moment kreeg zij op haar kop omdat er niet genoeg mensen gebruik wilden maken van het (veel te dure) buffet.
https://www.single-reizen-online.nl/sin ... n-20-plus/

Het is niet overal van 20 tot 39 ( of 40 ) .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Singlereizen van Shoestring zijn HOT (en populair!) Stelletjes mogen niet boeken. De singlereizen zijn ingedeeld naar leeftijd, 18-45, 25-35 en 40-65 jaar. Uniek is dat je de keuze hebt om met de groep mee te gaan of er (een keer) alleen op uit te trekken. Bestemmingen in Europa en over de hele wereld!

Simi Groepsreizen voor actieve jongvolwassenen. Overgrote deel reist solo/single. Vakanties voor 18-22 (80% boekt alleen) en 23-35 jaar (50% boekt alleen). De Simi reizen zijn bijzonder!
Ongedwongen groepsreizen met veel activiteiten naar o.m. Frankrijk, Kroatië, Amerika en Canada, Costa Rica en Sri Lanka.

Onder het motto Meeting Friends biedt Crusj reizen, speciaal voor hoger opgeleide singles. De singlereizen zijn ingedeeld naar leeftijd en thema.

Hier de leeftijdsgroep vanaf 20 jaar (steeds 5 jaar oplopend uniek!!). De groep speciaal voor singles 25+ vind je ook hier.

Bestemmingen in Europa en ver weg. De single reizen naar Mallorca en Ibiza zijn erg gewild! Maar zeker ook de weekenden op Ameland. Crusj heeft een eigen stijl van goede sfeer en leuke activiteiten. De singlereizen van Crusj zijn betaalbaar en let op: snel volgeboekt.

Sawadee logo
Sawadee Singlereizen 22+

> Bekijk single reis vanaf € 1199

Single Reizen AziëSingle groepsreizen, fiets- en wandelvakanties. Bestemming Europa en wereldwijd. Nieuwe vrienden maken, dat kan bij Sawadee!

Reizen speciaal voor jongeren van 22 tot 35 jaar.

Veel bestemmingen voor avontuurlijke groepsreizen. Als winter in IJsland, Costa-Rica, Lapland, Alaska, Bulgarije, Spanje, Nepal … nog meer avontuur? Bezoek dan hun website!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
,
pikachu wijzigde dit bericht op 09-12-2021 19:55
99.45% gewijzigd
hoi
Ik ben twee jaar geleden met one2gethertravel geweest. Voor mij was dat ook de eerste keer. Zij hebben ook veel voor de leeftijd vanaf 20 jaar. De leeftijdsindicatie is dan 20-35. Zelf zat ik in een groep van 35-55. Er was 1 wat oudere vrouw bij gekomen van in de 60, heel leuk mens en paste er prima bij.

Wat ik bij one2gether heel fijn vindt, is dat er een aantal excursies worden aangeboden maar niets moet, alles mag. Wil je lekker een week niks doen, dan blijf je lekker bij het stand of zwembad. Wil je zelf iets doen of zien in de omgeving, gewoon doen en er willen er misschien nog wel meer uit de groep mee. ‘S avonds gezellig met z’n allen eten en wil je daarna lekker naar je kamer, prima. Blijf je voor een drankje, ook altijd prima.

Ik had wel de mazzel dat de groep heel hecht was en niet te groot, 12 personen. En iedereen kon zichzelf zijn, niets was saai of ongezellig. Ik heb bv alleen maar aan het strand gelegen, er waren altijd anderen die die dag ook niet meegingen met een excursie. Een aantal waren ‘ s avonds graag op zichzelf en gingen naar hun kamer. En dan was ik er altijd wel bij om gezellig te borrelen.

Gewoon een keer proberen. De sfeer is niet flirterig of gericht op verliefd worden. Al kan het natuurlijk altijd gebeuren…
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
prinses30 schreef:
30-08-2021 09:59
Op jouw leeftijd ben ik een paar keer met Shoestring op reis gegaan. Erg leuke ervaring.
Mijn tip zou zijn: boek een kamer voor jezelf. De eerste keer deed ik dat niet en dat betekent dat je dus echt geen moment alleen hebt. Zeker met onbekenden vond ik dat juist erg prettig de reizen erna.
En dit!
hoi
1x is genoeg
hoi
ik heb als single nooit singlereizen gedaan. En allerlei reisgenoten gehad: stelletjes singles, vader en zoon, de helft van een stel. omdat de andere helft geen zin had in China, en daar dus ook het geld niet voor over had. Allerlei combinaties
nlies schreef:
30-08-2021 13:26
ik heb als single nooit singlereizen gedaan. En allerlei reisgenoten gehad: stelletjes singles, vader en zoon, de helft van een stel. omdat de andere helft geen zin had in China, en daar dus ook het geld niet voor over had. Allerlei combinaties

Hier hetzelfde. Alleen geboekt, 2x met een vriend/vriendin. En leeftijden boeien me ook niet. Leuk opgetrokken met een sportieve 65+er, en me geërgerd aan een zeurende 30-er.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hier ook positieve ervaringen! En heel erg eens met de tip om een éénpersoonskamer te boeken. Ik vond trouwens grotere groepen juist wel fijn; veel verschillende mensen en daardoor had ik ook het gevoel dat ik iets anoniemer kon zijn als ik dat eens wilde.
Ik ben met Crusj weggeweest, dat is steeds goed bevallen. Estivant ook een keer gedaan, dat zou ik je niet zo aanraden en de laatste keer met Fox (nu idd ANWB). Dat was echt heel goed geregeld, fijne hotels ook. Ik heb er wel steeds goed op gelet hoe de man/vrouw-verhouding was bij de groep die tot dan toe geboekt had en ook in welke leeftijdscategorie ze vielen. Daar lette ik meer op dan de bestemming eigenlijk, ik ben voor veel bestemmingen wel te porren :)
Als single heb ik verschillende single reizen gedaan.

Even op een rijtje

Nosun: 2 x gedaan en was erg sportief en viel mij een beetje tegen qua mensen. Ik vond de kleine groepen van 7 mensen te klein

Crusj: vond ik erg leuk en je kon kiezen of je een excursie wilde of niet. Groep was gezellig.

Mambo: qua leeftijd iets jonger deed ik met 26. Ik vond het alleen iets teveel uitgaan, maar is persoonlijk. Ik vond de accommodaties vies en dat vond ik niet echt een goede prijs kwaliteit

Shoestring ook gedaan naar Nepal, was erg leuk. Wel sportief en vrij vol programma

Amorgos zeilen: was geen single reis, wel een groep. Maar dat wil je niet geloof ik

Veel plezier!

In jouw geval klinkt crusj of Shoestring t beste

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven