Het ouderschap met jonge tiener soms niet meer zien zitten
zondag 5 september 2021 om 20:04
Hallo,
Om met de deur in huis te vallen: ik ben een alleenstaande moeder van jonge kinderen (basisschoolleeftijd) en hoe ouder ze worden (oudste gaat volgend jaar naar de brugklas) hoe minder ik het ouderschap soms nog zie zitten...
Mijn oudste doet een bepaalde sport 3x/week. Die sport ligt een eindje van de school/ons huis (half uurtje rijden) Het is een sport die hij echt wil doen maar dit zorgt ervoor dat hij op die dagen zijn huiswerk pas om 19u 's avonds kan maken.
Nu heeft hij zich in het hoofd gehaald dat hij geen warme maaltijd meer op school willen eten. Dit zou dus betekenen dat ik om 19u én huiswerkbegeleiding kan staan doen met 2 vermoeide kinderen én tegelijkertijd zou moeten staan koken.
Uiteraard zie ik dit niet zitten.
S morgens moet ik heel vroeg beginnen met werken. Ik heb nog net de tijd om ze ofwel naar de buitenschoolse opvang te brengen ofwel moeten ze een dik kwartier wachten voor de schoolpoort. En elke keer maakt mijn oudste hier een drama van.
S avonds moet ik ongeveer 2x per week een lange werkdag doen tot ongeveer 18u. Meestal ben ik wel iets vroeger klaar. De kinderen gaan dan naar de buitenschoolse opvang en ook hier maakt mijn oudste een drama van.
We wonen te ver van de school. Hij kan dus niet alleen naar huis.
Ik word soms bijna letterlijk ziek van zijn gedram, gezeur en ontevredenheid. Altijd is er wel iets dat hem niet bevalt en waar hij dan uren over moet doorzeuren. En dit elke dag.
Hij zit dan met een lang gezicht, gedraagt zich vervelend, wil continue discussiëren.
En ja, de laatste tijd word ik vaak boos op hem omdat ik het niet meer trek.
Hij is een tijdje op consultatie geweest bij een psycholoog en ook eventjes bij een psychiater maar medisch gezien is er eigenlijk niks uit gekomen.
Mijn ex en ik gaan ook nog apart op consultatie bij een psycholoog ivm hem en zijn gedrag.
Is dat herkenbaar gedrag bij een beginnende puber voor jullie en hebben jullie nog tips?
Om met de deur in huis te vallen: ik ben een alleenstaande moeder van jonge kinderen (basisschoolleeftijd) en hoe ouder ze worden (oudste gaat volgend jaar naar de brugklas) hoe minder ik het ouderschap soms nog zie zitten...
Mijn oudste doet een bepaalde sport 3x/week. Die sport ligt een eindje van de school/ons huis (half uurtje rijden) Het is een sport die hij echt wil doen maar dit zorgt ervoor dat hij op die dagen zijn huiswerk pas om 19u 's avonds kan maken.
Nu heeft hij zich in het hoofd gehaald dat hij geen warme maaltijd meer op school willen eten. Dit zou dus betekenen dat ik om 19u én huiswerkbegeleiding kan staan doen met 2 vermoeide kinderen én tegelijkertijd zou moeten staan koken.
Uiteraard zie ik dit niet zitten.
S morgens moet ik heel vroeg beginnen met werken. Ik heb nog net de tijd om ze ofwel naar de buitenschoolse opvang te brengen ofwel moeten ze een dik kwartier wachten voor de schoolpoort. En elke keer maakt mijn oudste hier een drama van.
S avonds moet ik ongeveer 2x per week een lange werkdag doen tot ongeveer 18u. Meestal ben ik wel iets vroeger klaar. De kinderen gaan dan naar de buitenschoolse opvang en ook hier maakt mijn oudste een drama van.
We wonen te ver van de school. Hij kan dus niet alleen naar huis.
Ik word soms bijna letterlijk ziek van zijn gedram, gezeur en ontevredenheid. Altijd is er wel iets dat hem niet bevalt en waar hij dan uren over moet doorzeuren. En dit elke dag.
Hij zit dan met een lang gezicht, gedraagt zich vervelend, wil continue discussiëren.
En ja, de laatste tijd word ik vaak boos op hem omdat ik het niet meer trek.
Hij is een tijdje op consultatie geweest bij een psycholoog en ook eventjes bij een psychiater maar medisch gezien is er eigenlijk niks uit gekomen.
Mijn ex en ik gaan ook nog apart op consultatie bij een psycholoog ivm hem en zijn gedrag.
Is dat herkenbaar gedrag bij een beginnende puber voor jullie en hebben jullie nog tips?

zondag 5 september 2021 om 20:42
De maaltijd zou ik geen strijd over aangaan. Dan eet hij op maandag maar geen warme maaltijd. Het lijkt me vooral zo lastig dat alles zo ver weg is. Hij kan straks met het openbaar vervoer? Naar de basisschool? Of bedoel je dan als hij op de middelbare school zit?
Sporten zo ver weg...daar ben je dus drie keer per week veel tijd mee kwijt. En het hele gezin moet zich hier drie keer per week naar schikken, iedereen moet mee. Dat is toch geen doen? Ik zou kiezen voor een andere sport, waar je kind zelf naartoe kan. Of verhuizen zodat je kinderen zich zelfstandiger kunnen bewegen zonder voor iedere scheet afhankelijk te zijn van jouw vervoer.
Sporten zo ver weg...daar ben je dus drie keer per week veel tijd mee kwijt. En het hele gezin moet zich hier drie keer per week naar schikken, iedereen moet mee. Dat is toch geen doen? Ik zou kiezen voor een andere sport, waar je kind zelf naartoe kan. Of verhuizen zodat je kinderen zich zelfstandiger kunnen bewegen zonder voor iedere scheet afhankelijk te zijn van jouw vervoer.
zondag 5 september 2021 om 20:43
Het klinkt ook alsof de andere twee kinderen zich véél meer moeten schikken, met name naar de oudste, maar dat de oudste het meeste klaagt. Ik denk dat hij toch echt gewend is geraakt dat het hele gezin om hem draait. Is hij erg goed in die sport? Vindt hij het op de een of andere manier vanzelfsprekend dat iedereen daarvoor rent?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 5 september 2021 om 20:43
Hij wordt behandeld als een klein kind en baalt daarvan. Hij verzet zich. Hij wil blijkbaar zelfstandiger zijn, maar dat lukt niet. Hij zal wel gefrustreerd zijn.
zondag 5 september 2021 om 20:44
Hij vindt inderdaad dat alles om hem draait. Mijn andere kinderen klagen eigenlijk niet bij het wachten maar ik vind het wel heel zielig voor hen.Susan schreef: ↑05-09-2021 20:43Het klinkt ook alsof de andere twee kinderen zich véél meer moeten schikken, met name naar de oudste, maar dat de oudste het meeste klaagt. Ik denk dat hij toch echt gewend is geraakt dat het hele gezin om hem draait. Is hij erg goed in die sport? Vindt hij het op de een of andere manier vanzelfsprekend dat iedereen daarvoor rent?
Hij is niet speciaal goed in die sport.
zondag 5 september 2021 om 20:44
Dopperfles schreef: ↑05-09-2021 20:36Dan kook je wanneer het wel kan? Weekend? Laat op de avonden? Gooi je vriezer vol.
Ik vind dat echt geen serieuze optie, maar goed. Je gaat in het weekend of de avonds laat voor iedere dag een maaltijd koken en apart invriezen, zodat je zoon van 10-11 ze zelf kan opwarmen door de week? Of 1 pan soep zodat hij de hele week hetzelfde eet? Kom op zeg, dat zijn toch idiote suggesties. Zou je dat zelf doen bij je kind? Uit een soort rancune ofzo? Want minder werk is het niet.
Ik denk dat deze jongen gewoon moe is.
Stop met die sport.

zondag 5 september 2021 om 20:45
Dit is dus de reden dat ik nooit drie kinderen zou willen. De oudste mag zich ontwikkelen en bepaalt de agenda van het hele gezin en de jongere kinderen bungelen er een beetje bij.
Zou de vader meer kunnen oppakken? Dan komt er al een stuk meer ruimte om aandacht te hebben voor de interesses en behoeften van de andere kinderen. Zij verdienen het ook dat ze een sport mogen uitoefenen, of een instrument leren spelen, of wat ze maar leuk vinden (allemaal 1x per week naar een activiteit een optie?)
Zou de vader meer kunnen oppakken? Dan komt er al een stuk meer ruimte om aandacht te hebben voor de interesses en behoeften van de andere kinderen. Zij verdienen het ook dat ze een sport mogen uitoefenen, of een instrument leren spelen, of wat ze maar leuk vinden (allemaal 1x per week naar een activiteit een optie?)

zondag 5 september 2021 om 20:46
In dat geval zou ik stoppen met die sport en zeggen dat hij het weer op kan pakken als hij er zelfstandig naartoe kan. Als een sport zo ver weg is dat het hele gezinsleven om die sport gaat draaien en andere kinderen drie middagen kwijt zijn aan niks dan is die sport gewoon geen optie.
Die BSO kan blijkbaar niet anders, kennelijk wonen jullie zo ver van school (door de scheiding, denk ik?) dat ze echt niet zelfstandig van en naar school kunnen.
Die BSO kan blijkbaar niet anders, kennelijk wonen jullie zo ver van school (door de scheiding, denk ik?) dat ze echt niet zelfstandig van en naar school kunnen.

zondag 5 september 2021 om 20:47
Wat is er idioot aan dubbele porties koken? Als je toch al kookt, dan kun je beter meer maken en het gewoon invriezen. Handig voor avonden waarop je weinig tijd hebt.Thalas schreef: ↑05-09-2021 20:44Ik vind dat echt geen serieuze optie, maar goed. Je gaat in het weekend of de avonds laat voor iedere dag een maaltijd koken en apart invriezen, zodat je zoon van 10-11 ze zelf kan opwarmen door de week? Of 1 pan soep zodat hij de hele week hetzelfde eet? Kom op zeg, dat zijn toch idiote suggesties. Zou je dat zelf doen bij je kind? Uit een soort rancune ofzo? Want minder werk is het niet.
Stop met die sport.
anoniem_402361 wijzigde dit bericht op 05-09-2021 20:47
0.14% gewijzigd
Kan hij niet meerijden naar die sport? Al is het maar één of twee keer per week. Bij gedrein kan het helpen om de discussie niet aan te gaan, maar gewoon te herhalen wat jij wil. En hem op een later moment uitleggen dat dit de consequentie van het vele sporten.
belle73 wijzigde dit bericht op 05-09-2021 20:50
10.04% gewijzigd
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

zondag 5 september 2021 om 20:48
Ik vermoed dat er nogal wat dingen door elkaar spelen. Duidelijk is in ieder geval dat de oudste niet lekker in zijn vel zit.
Het beste lijkt mij om gewoon eens in gesprek te gaan en mogelijkheden te bespreken. Misschien heeft hij ook wel goede oplossingen bedacht? Of wil hij meedenken?
Verder zou je hem kunnen vragen waarom hij moeite heeft met bepaalde dingen. Waarom wil hij niet meer op school warm eten bijvoorbeeld?
Qua huiswerk: kan hij dat niet op de opvang maken bijvoorbeeld?
Maar ik zou hem dus gewoon vragen mee te denken over oplossingen. Wellicht heeft hij best goede ideeën.
Het beste lijkt mij om gewoon eens in gesprek te gaan en mogelijkheden te bespreken. Misschien heeft hij ook wel goede oplossingen bedacht? Of wil hij meedenken?
Verder zou je hem kunnen vragen waarom hij moeite heeft met bepaalde dingen. Waarom wil hij niet meer op school warm eten bijvoorbeeld?
Qua huiswerk: kan hij dat niet op de opvang maken bijvoorbeeld?
Maar ik zou hem dus gewoon vragen mee te denken over oplossingen. Wellicht heeft hij best goede ideeën.
Hoezo vind jjj het zielig voor hen. Jij bent verdorie hun moeder. De persoon die alles organiseert in de week dat ze bij jou zijn. Je doet net alsof je er geen invloed op hebt.
reficul wijzigde dit bericht op 05-09-2021 20:49
0.23% gewijzigd
Bedoelt ze niet gewoon vooruit koken voor iedereen zodat ze op die dagen alleen nog maar iets hoeft te ontdooien? Hoeft ook niet elke dag hetzelfde gerecht te zijn natuurlijk. Dat was in elk geval wat ik bedoelde en heeft geen moer met rancune te maken maar met dingen die moeten meer verdelen over de week, als je om 19.00 thuiskomt heb je minder tijd om te koken dan op zaterdag als je het grootste deel van de tijd thuis bent.Thalas schreef: ↑05-09-2021 20:44Ik vind dat echt geen serieuze optie, maar goed. Je gaat in het weekend of de avonds laat voor iedere dag een maaltijd koken en apart invriezen, zodat je zoon van 10-11 ze zelf kan opwarmen door de week? Of 1 pan soep zodat hij de hele week hetzelfde eet? Kom op zeg, dat zijn toch idiote suggesties. Zou je dat zelf doen bij je kind? Uit een soort rancune ofzo? Want minder werk is het niet.
Stop met die sport.
zondag 5 september 2021 om 20:49
Voor hem draait ook alles om hem. Dat hoef je hem niet kwalijk te nemen, maar je moet hem wel leren dat voor anderen de wereld niet voornamelijk om hem draait.
O, en ik kook groots vooruit en heb veel gezonde snelle maaltijden in de vriezer. Scheelt heel veel tijd.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 5 september 2021 om 20:49
Proetel
Het lijkt erop dat je je in heel veel bochten wrinkt om alles voor je oudste mogelijk te maken. Hoe lang doe je dit al op deze manier en hoe lang ga je dit nog volhouden? Dit lijkt me slopend voor je. Heb je een sociaal netwerk waar je op terug kunt vallen? Buren waar je de andere kinderen kunt onderbrengen als je met de oudste naar sport bent? Familie of vrienden die oudste naar sport willen brengen desnoods via een rijschema ?
Het lijkt erop dat je je in heel veel bochten wrinkt om alles voor je oudste mogelijk te maken. Hoe lang doe je dit al op deze manier en hoe lang ga je dit nog volhouden? Dit lijkt me slopend voor je. Heb je een sociaal netwerk waar je op terug kunt vallen? Buren waar je de andere kinderen kunt onderbrengen als je met de oudste naar sport bent? Familie of vrienden die oudste naar sport willen brengen desnoods via een rijschema ?
zondag 5 september 2021 om 20:50
Ik accepteer dit niet maar hij blijft doorzeuren. Dit gaat zo een hele dag door. Hij herhaalt steeds wat er al gezegd is. Ik herhaal en leg uit waarom dit en waarom dat. Hij zeurt verder, ik herhaal alles nogmaal, hij zeurt weer verder en op een gegeven moment word ik dan boos omdat hij niet van ophouden weet.

Precies dit bedoelde ik ja. Maar blijkbaar is dat idioot en “elke dag soep”.Susan schreef: ↑05-09-2021 20:48Bedoelt ze niet gewoon vooruit koken voor iedereen zodat ze op die dagen alleen nog maar iets hoeft te ontdooien? Hoeft ook niet elke dag hetzelfde gerecht te zijn natuurlijk. Dat was in elk geval wat ik bedoelde en heeft geen moer met rancune te maken maar met dingen die moeten meer verdelen over de week, als je om 19.00 thuiskomt heb je minder tijd om te koken dan op zaterdag als je het grootste deel van de tijd thuis bent.
zondag 5 september 2021 om 20:51
Ik ben ook alleenstaand ouder maar deze situatie is natuurlijk simpel: die sport moet stoppen. En waarschijnlijk stopt dat sowieso zodra hij op de middelbare school zit, maar in dit geval is het niet meer haalbaar. School lijdt eronder, het huishouden lijdt eronder, de kleintjes lijden eronder, jij lijdt eronder en zoon zelf ook.
Dus stoppen met de sport en van daaruit het nieuwe schema vorm gaan geven.
Dus stoppen met de sport en van daaruit het nieuwe schema vorm gaan geven.
Am Yisrael Chai!
zondag 5 september 2021 om 20:53
Dopperfles schreef: ↑05-09-2021 20:50Precies dit bedoelde ik ja. Maar blijkbaar is dat idioot en “elke dag soep”.
Je schreef in het weekend en laat op de avonden, lees het even terug anders. Als je iets anders bedoelt is het handig als je iets anders schrijft, anders is het inderdaad nogal idioot.

zondag 5 september 2021 om 20:53
Ik denk dat het tijd is om eens goed om de tafel te gaan zitten. Dat gezeur de hele tijd is dodelijk vermoeiend. Nee = nee, ja = ja. En kappen met die sport. Daar kun je toch niet 3x per week je hele gezin mee belasten?Proetel schreef: ↑05-09-2021 20:50Ik accepteer dit niet maar hij blijft doorzeuren. Dit gaat zo een hele dag door. Hij herhaalt steeds wat er al gezegd is. Ik herhaal en leg uit waarom dit en waarom dat. Hij zeurt verder, ik herhaal alles nogmaal, hij zeurt weer verder en op een gegeven moment word ik dan boos omdat hij niet van ophouden weet.
anoniem_402361 wijzigde dit bericht op 05-09-2021 20:53
1.65% gewijzigd