Vertrouwen relatie

14-09-2021 11:25 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik zou heel graag wat hulp willen bij het volgende: ik ben nu zo’n 4 jaar samen met mijn vriend waar ik ontzettend veel van hou en die ook heel veel van mij houdt. Alleen blijf ik het na al die tijd nog steeds lastig vinden om hem te vertrouwen. Reden: zijn verleden met vrouwen (heeft behoorlijk genoten toen hij nog vrijgezel was) en z’n karakter (speels, uitdagend, extravert, volgens internet ook wel een “social butterfly”). Verder heeft hij me nooit een reden gegeven om hem te wantrouwen en is hij een trouwe hond die volledig voor de relatie en voor mij gaat. Ik merk dat het ons steeds meer begint op te breken, vooral nu ik in dronken bui zelf de grens ben over gegaan in het opzoeken van spanning. Conclusie: ik wil het fixen want hij verdient veel beter dan dit.

Iemand ervaring en tips voor mij? Mensen die eventueel zelf in relaties zitten met dit “soort” type mannen? Ik loop al bij een psycholoog waarmee ik dit ook ga bespreken.
lente61 wijzigde dit bericht op 14-09-2021 18:09
1.52% gewijzigd
Jij bent het probleem, niet hij.

Ik ben ook een onvervalste slet geweest tussen mijn relaties door. Ook extravert, flirterig, enz. Maar ook net als jouw vriend kennelijk hondstrouw binnen een relatie. Dat kan gewoon. Dat je iemand hebt die zo leuk is dat je helemaal geen behoefte hebt aan andere vrouwen (anders dan gewoon normaal sociaal contact uiteraard).

Dus er zit maar 1 ding op: jij moet aan jezelf gaan werken. De reden is niet zijn verleden of hoe hij is, maar dat jij hem niet vertrouwt.
Het klinkt in jouw geval een beetje zoals de waard is.
Zou je zelf liever wat vlotter willen zijn en daardoor (nog vaker) eens wat willen experimenteren?
Ik snap anders totaal niks van je issue. Je hebt geen probleem en je creëert het zelf.
tja, ik redeneer heel simpel: als mijn partner iemand tegen komt waar hij liever mee wil zijn, dan kan ik dat niet voorkomen en dan ben ik hem liever ook kwijt, ik zou niet in een relatie willen zijn met iemand die liever elders is.

Oftewel: je hebt er zelf geen controle over dus heeft het geen enkel zin om dat te willen, laat het los!
Wacht even, dus je bent zelf vreemdgegaan uit angst dat je vriend misschien ooit vreemd zou gaan?

Je zegt dus dat je vriend zielsveel van je houdt en hondstrouw is, en dus ga jij vreemd omdat je hem niet vertrouwt? Hoe langer ik daar over na denk, hoe slechtere smoes dat wordt. Echt. Als mijn vriend met zoiets zou aankomen, zou ik de relatie verbreken. Je gaat niet je vreemdgaan door iets wat je zelf loopt te verzinnen op mij afschuiven om wie ik nou eenmaal ben. Doe even normaal zeg.

Die logica slaat als een lul op een drumstel. Dat is echt heel oneerlijk, want je vriend heeft tot op heden dus nog nooit iets verkeerds gedaan in dat opzicht. Hij is wie hij is, als hij extravert is dan is hij dat. Dat jij daar onzeker door wordt en dus zelf doet waar je zo bang voor bent dat het jou aangedaan wordt - DAT is het probleem.

Je bent gewoon vreemdgegaan. Punt. Uit jaloezie/zelfbescherming is een slappe smoes. (sorry voor mijn lompe post maar ik word hier nogal nijdig van)

Bovenstaande is onwaar, te snel geoordeeld van mij.
suusje666 wijzigde dit bericht op 14-09-2021 12:21
41.40% gewijzigd
"Zoals de waard is, vertrouwd hij (zij in dit geval) de gasten"

De grens overgaan uit zelfbescherming/jaloezie?, Dat excuus kende ik nog niet.
Zoals ik je OP lees, ligt het gewoon aan jou en niet aan je vriend.
Hmmm.. wat hij deed toen hij vrijgezel was zegt toch niets? Hij was toen vrijgezel, en heeft toen gedaan wat hij wilde. Lijkt me alleen maar goed; hij hoeft dat nu niet meer uit te vinden tijdens een relatie, want hij weet wat er 'te koop' is.
Misschien ben je aan het projecteren en ben je bang dat hij doet wat jij zelf hebt gedaan. En dat je dat hebt gedaan uit zelfbescherming/jaloezie is natuurlijk voor hem een kul-argument, slaat nergens op. Heb je dat ook aan hem verteld?
Dus je bent de fout in gegaan en je geeft zelfbescherming/jalouzie de schuld?

Zelfbescherming en Jalouzie van iets wat niet bestaat?

Wauw, dit heb ik nog nooit gehoord.
En wat bedoel je met 'dit soort type mannen'?
Ik ben wel zelf zo'n 'type' vrouw- toen ik vrijgezel was heb ik veel gefeest, vriendjes etc. Maar in een relatie (die ik nu al zo'n 10 jaar heb) ben ik de meest trouwe persoon. Dus bedoel je iemand die gewoon spontaan en sociaal is maar wel hartstikke trouw? Wat moet daar dan mis mee zijn?
Ik heb ook nogal genoten van mijn vrijgezellenbestaan, maar ben in een relatie echt een trouwe hond.
Wel heb ik 2 keer eerder een relatie beëindigd wegens wantrouwen bij mijn partner omdat ik in vrijgezelle periodes een feestbeest was: het is moeilijk samenleven met iemand die op basis van de niets je wantrouwt.

Heb je je vreemdgaan al besproken met je partner?
Want in combi met je topic van mei denk ik dat jullie gewoon niet het beste in elkaar naar boven halen en uit elkaar gaan misschien voor jullie beiden het beste is.
Staat die al op de smoezenlijst??
"ik deed het uit zelfbescherming omdat ik bang was dat jij vreemd zou gaan terwijl je daar geen aanleiding toe geeft hoor".

jij bent onzeker over jezelf en om die onzekerheid te beteugelen moet HIJ zich anders gaan gedragen. Dat klopt natuurlijk niet.

En stop jezelf en je relatie te saboteren. Als je niet met de aard van je vriend om kan gaan, is het tijd om ermee te stoppen.
Suusje666 schreef:
14-09-2021 11:34
Wacht even, dus je bent zelf vreemdgegaan uit angst dat je vriend misschien ooit vreemd zou gaan?

Je zegt dus dat je vriend zielsveel van je houdt en hondstrouw is, en dus ga jij vreemd omdat je hem niet vertrouwt? Hoe langer ik daar over na denk, hoe slechtere smoes dat wordt. Echt. Als mijn vriend met zoiets zou aankomen, zou ik de relatie verbreken. Je gaat niet je vreemdgaan door iets wat je zelf loopt te verzinnen op mij afschuiven om wie ik nou eenmaal ben. Doe even normaal zeg.

Die logica slaat als een lul op een drumstel. Dat is echt heel oneerlijk, want je vriend heeft tot op heden dus nog nooit iets verkeerds gedaan in dat opzicht. Hij is wie hij is, als hij extravert is dan is hij dat. Dat jij daar onzeker door wordt en dus zelf doet waar je zo bang voor bent dat het jou aangedaan wordt - DAT is het probleem.

Je bent gewoon vreemdgegaan. Punt. Uit jaloezie/zelfbescherming is een slappe smoes. (sorry voor mijn lompe post maar ik word hier nogal nijdig van)
Heel even alvast een snelle reactie, maar ik zeg nergens dat ik ben vreemd gegaan. Ik heb een spanning opgezocht, wat natuurlijk ook compleet fout is, maar ik ben niet vreemd gegaan.
Klinkt inderdaad als een geval “zoals de waard is…”.

Zelf in vrijgezelle periodes ook genoten van het vrijgezel zijn. Maar in relaties ben ik trouw. Daar hoeft echt geen correlatie tussen te zitten.
Lente61 schreef:
14-09-2021 11:56
Heel even alvast een snelle reactie, maar ik zeg nergens dat ik ben vreemd gegaan. Ik heb een spanning opgezocht, wat natuurlijk ook compleet fout is, maar ik ben niet vreemd gegaan.
Okay, dan heb ik je verkeerd geïnterpreteerd. Je zei dat je een grens over was gegaan, dus ik ging uit van zoenen of seks. Dan mag je daar mijn harde oordeel negeren, met een klein excuus.

Desalniettemin vind ik het nog steeds omgekeerde wereld om uit wantrouwen voor iets dat dus niet bestaat, zelf te gaan doen waar je zo bang voor bent. Dat impliceert wel een vertrouwensprobleem, vooral van jouw kant. En dat is nog steeds oneerlijk naar je vriend toe.
Mensen die eventueel zelf in relaties zitten met dit “soort” type mannen?
Ik zou eerder eens in de spiegel kijken naar jouw type vrouw.
Wat betekend dat dan, spanning opgezocht?
Het is jouw onzekerheid. Jij hebt het gevoel dat je niet goed genoeg bent. Weet je waar dat vandaan komt? Denk je dat hij iets doet dat dat onzekere gevoel voedt?

Ik denk dat die spanning opzoeken daar ook mee te maken heeft, een soort van zelfbevestiging: zie je wel dat ik wel goed genoeg ben. Maar het helpt natuurlijk niet echt.
Wat bedoel je met zelfbescherming? Hij had in het verleden geen afspraken met jou en daarbij ben jij zelf onbetrouwbaar in deze relatie. Voor dat laatste bestaat geen excuus. Begin eens bij jezelf.
viva-amber wijzigde dit bericht op 14-09-2021 13:16
6.74% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb zo een man. Echter enige keer dat ik me ooit jaloers heb gevoeld was toen hij de hele avond weg alleen maar met een lesbische dame kletste...jaloezie is een hele nare eigenschap en dient werkelijk nergens toe, hij is toch met jou.
die ik wilde bestaat al...
Hij was in het begin van onze relatie trouwens de jaloerse, daar heeft hij nu na 40 jaar geen last meer van. Wij zeggen altijd al als je beter denkt te krijgen....je weet wat het kost :-D
die ik wilde bestaat al...
Poloppie schreef:
14-09-2021 13:09
Het is jouw onzekerheid. Jij hebt het gevoel dat je niet goed genoeg bent. Weet je waar dat vandaan komt? Denk je dat hij iets doet dat dat onzekere gevoel voedt?

Ik denk dat die spanning opzoeken daar ook mee te maken heeft, een soort van zelfbevestiging: zie je wel dat ik wel goed genoeg ben. Maar het helpt natuurlijk niet echt.
Dankjewel voor je reactie! Ik denk dat het te maken heeft met de periode waarin we zitten die af en toe best lastig kan zijn (vriend heeft een burn-out waardoor dat centraal staat en gepaard gaat met regelmatig onnodige ruzies of frustraties). Ik heb mezelf daarin voor een hele periode behoorlijk weggecijferd en op de tweede plaats gezet en heb het idee dat ik daar de laatste week van los aan het komen ben op de compleet verkeerde manier: doorgaan bij feestjes als vriend naar huis gaat, waar ik normaal met hem mee zou gaan, en bevestiging opzoeken bij iemand anders. Daarnaast zit er denk ik over het algemeen al een bepaalde onzekerheid vanuit het verleden van vriend voor mij en z’n uitdagende (maar super leuke) karakter, wat zoals anderen al zeiden compleet bij mij ligt. Helemaal aan mij dus om dat te fixen!
DS1971 schreef:
14-09-2021 11:30

Ik ben ook een onvervalste slet geweest tussen mijn relaties door. Ook extravert, flirterig, enz. Maar ook net als jouw vriend kennelijk hondstrouw binnen een relatie. Dat kan gewoon. Dat je iemand hebt die zo leuk is dat je helemaal geen behoefte hebt aan andere vrouwen (anders dan gewoon normaal sociaal contact uiteraard).

Dus er zit maar 1 ding op: jij moet aan jezelf gaan werken. De reden is niet zijn verleden of hoe hij is, maar dat jij hem niet vertrouwt.
Je hebt 100% gelijk. Dankjewel voor je reactie!
glitglam schreef:
14-09-2021 11:37
Hmmm.. wat hij deed toen hij vrijgezel was zegt toch niets? Hij was toen vrijgezel, en heeft toen gedaan wat hij wilde. Lijkt me alleen maar goed; hij hoeft dat nu niet meer uit te vinden tijdens een relatie, want hij weet wat er 'te koop' is.
Misschien ben je aan het projecteren en ben je bang dat hij doet wat jij zelf hebt gedaan. En dat je dat hebt gedaan uit zelfbescherming/jaloezie is natuurlijk voor hem een kul-argument, slaat nergens op. Heb je dat ook aan hem verteld?
Hmm ik weet het niet. Ik heb oprecht het idee dat ik zo niet in elkaar steek: ik weet wat ik heb in mijn vriend en dat ik dat nooit op zou willen geven.

Om even in te haken op je andere stukje, ik heb die betreffende avond de angst gevoeld dat hij iemand anders leuker vond dan dat hij mij vond. Vanuit dronkenheid kon ik dat op dat moment totaal niet relativeren, waardoor ik het me ergens voor zou kunnen stellen dat ik in mijn hoofd afstand nam en mezelf bij wijze van alvast aan het voorbereiden was op “iets minder hard gekwetst worden”. Misschien is het complete onzin maar ik probeer voor mezelf een verklaring te vinden voor mijn gedrag.
Wat heb je gedaan mbt spanning opzoeken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven