Vriend helemaal van de leg
dinsdag 14 september 2021 om 16:37
Hallo ladies,
Komende week vertrek ik voor een paar daagjes ontspanning naar het zuiden van Europa. Lekker even de warmte opzoeken, omgeving bekijken en relaxen. Samen met een vriendinnetje.
Sinds dat mijn vriend weet dat we met het vliegtuig gaan is hij helemaal van slag, hij staat doodsangsten uit dat mij wat overkomt. Die angst heeft hij al lang, maar naar eigen zeggen heeft hij dat nog niet eerder mee hoeven maken met iemand waar hij van houdt. Hij is inderdaad ook echt compleet overstuur, heeft de hele middag tegen me aan zitten huilen. Hij kan het niet verklaren, alleen dat hij zo irrationeel bang is. Ik snap irrationele angst voor iets, en weet ook dat ik niks kan zeggen of doen wat het beter maakt (behalve niet gaan natuurlijk).
Ik word hier zelf ook heel verdrietig van, maar dat vind ik nog niet het vervelendste. Hij gaf aan dat hij wel afstand zou nemen om mijn plezier niet te vergallen, en later ook voor het geval dat mij iets mocht overkomen. Ook merk ik dat hij nu al afstandelijker doet dan normaal. Ik voel dat mijn grens daarmee langzaam wel een beetje bereikt gaat worden.
Ik begrijp bijna alles, maar vind wel dat je gewoon in gesprek moet blijven met elkaar en lief tegen elkaar kan blijven doen - ook al ben je ergens ontzettend bang voor. Ik heb nog liever dat hij elke dag tegen me aan komt huilen en deelt wat hem dwarszit, dan dat hij niks zegt en me uit de weg gaat totdat ik veilig terug ben. Dit heb ik ook zo gezegd, maar ik denk niet dat hij het met me eens is. Maar ik ben er ook nog, vind ik, en niet alleen hij.
Ik heb uit boosheid toen gezegd dat ik er op de manier waarop hij het aanpakt geen zin meer in heb en dat ik het waardeloos vond dat hij het stuk liet lopen op iets debiels als een vakantie. Hij gaf toen aan dat hij juist zo bang is omdat hij me niet kwijt wil. Dat is heel mooi, maar juist door dit afstandelijke gedrag raakt hij me kwijt...
Ik heb het gevoel dat ik hem amper kan bereiken - hij wil er ook niet echt over praten geeft hij aan. Wat kan ik nog doen?
Komende week vertrek ik voor een paar daagjes ontspanning naar het zuiden van Europa. Lekker even de warmte opzoeken, omgeving bekijken en relaxen. Samen met een vriendinnetje.
Sinds dat mijn vriend weet dat we met het vliegtuig gaan is hij helemaal van slag, hij staat doodsangsten uit dat mij wat overkomt. Die angst heeft hij al lang, maar naar eigen zeggen heeft hij dat nog niet eerder mee hoeven maken met iemand waar hij van houdt. Hij is inderdaad ook echt compleet overstuur, heeft de hele middag tegen me aan zitten huilen. Hij kan het niet verklaren, alleen dat hij zo irrationeel bang is. Ik snap irrationele angst voor iets, en weet ook dat ik niks kan zeggen of doen wat het beter maakt (behalve niet gaan natuurlijk).
Ik word hier zelf ook heel verdrietig van, maar dat vind ik nog niet het vervelendste. Hij gaf aan dat hij wel afstand zou nemen om mijn plezier niet te vergallen, en later ook voor het geval dat mij iets mocht overkomen. Ook merk ik dat hij nu al afstandelijker doet dan normaal. Ik voel dat mijn grens daarmee langzaam wel een beetje bereikt gaat worden.
Ik begrijp bijna alles, maar vind wel dat je gewoon in gesprek moet blijven met elkaar en lief tegen elkaar kan blijven doen - ook al ben je ergens ontzettend bang voor. Ik heb nog liever dat hij elke dag tegen me aan komt huilen en deelt wat hem dwarszit, dan dat hij niks zegt en me uit de weg gaat totdat ik veilig terug ben. Dit heb ik ook zo gezegd, maar ik denk niet dat hij het met me eens is. Maar ik ben er ook nog, vind ik, en niet alleen hij.
Ik heb uit boosheid toen gezegd dat ik er op de manier waarop hij het aanpakt geen zin meer in heb en dat ik het waardeloos vond dat hij het stuk liet lopen op iets debiels als een vakantie. Hij gaf toen aan dat hij juist zo bang is omdat hij me niet kwijt wil. Dat is heel mooi, maar juist door dit afstandelijke gedrag raakt hij me kwijt...
Ik heb het gevoel dat ik hem amper kan bereiken - hij wil er ook niet echt over praten geeft hij aan. Wat kan ik nog doen?
dinsdag 14 september 2021 om 17:38
Ik zeg ook niet dat ze het uit moet maken of zoiets, maar ik denk niet dat ze het beste in elkaar naar boven halen als ze nu samen in een huis gaan zitten.Knuddestudder schreef: ↑14-09-2021 17:35Hij is labiel en irrationeel, dan heeft het niet veel zin om iemand af te rekenen op wat ongelukkige formuleringen.
Tenzij zij inderdaad haar vakantie cancelt, blijkbaar zou jij dat gewoon even doen, maar ik kan me voorstellen dat zij dat dus niet doet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dat klinkt als gewone ouderlijke bezorgdheid, niet als een psychische angststoornis.
hij mag me gerust meenemen in zijn angst, maar dan ga ik er wel vanuit, dat hij zelf met een plan komt om er iets aan te doenKnuddestudder schreef: ↑14-09-2021 17:36Ik zou graag willen dat mijn partner hevige angsten wel deelt met mij, hoe raar en irrationeel ook.
en dat hij me een hele fijne vakantie wenst
dinsdag 14 september 2021 om 17:42
Ja, als ik het had geweten had ik ook een andere vakantie uitgezocht. Maar het is nu al allemaal afgesproken en bijna geboekt, dus ik kan het dan niet richting vriendin maken om de boel weer om te gooien... En eigenlijk wil ik dat ook niet, want ik wil er graag heen.Knuddestudder schreef: ↑14-09-2021 17:22Ik lees maar weinig begrip hier voor de man. Hij is duidelijk oprecht heel erg bang en aangezien het er niet op lijkt dat TO die angst wegneemt door niet te gaan vliegen, moet hij zichzelf wel in bescherming nemen door afstand te nemen. Zo moeilijk is dat zelfbeschermingsmechanisme toch niet? Dat kun je wel stom vinden, maar zo gaat het nou eenmaal met angsten. Het enige waar hij baat bij heeft is psychologische hulp. Als ik TO zou zijn en echt om deze man zou geven en verder met hem wil zou ik niet gaan vliegen tot hij van die angst verlost is. Dat is niet zwichten voor emotionele chantage (want hij doet het niet opzettelijk), maar rekening houden met een (hopelijk tijdelijke) psychische aandoening van je partner. Ik zou dan wel de voorwaarde willen stellen dat hij inderdaad hulp zoekt voor die angst.
dinsdag 14 september 2021 om 17:45
nee joh!!anoniempje3000 schreef: ↑14-09-2021 17:42Ja, als ik het had geweten had ik ook een andere vakantie uitgezocht.
niet buigen voor terreur
dinsdag 14 september 2021 om 17:46
NIET DOEN, NOOIT!anoniempje3000 schreef: ↑14-09-2021 17:42Ja, als ik het had geweten had ik ook een andere vakantie uitgezocht. Maar het is nu al allemaal afgesproken en bijna geboekt, dus ik kan het dan niet richting vriendin maken om de boel weer om te gooien... En eigenlijk wil ik dat ook niet, want ik wil er graag heen.
Life is short. Eat dessert first.
dinsdag 14 september 2021 om 17:51
kijk en daar ga je alanoniempje3000 schreef: ↑14-09-2021 17:42Ja, als ik het had geweten had ik ook een andere vakantie uitgezocht. Maar het is nu al allemaal afgesproken en bijna geboekt, dus ik kan het dan niet richting vriendin maken om de boel weer om te gooien... En eigenlijk wil ik dat ook niet, want ik wil er graag heen.
dinsdag 14 september 2021 om 17:52
Nee zeg!anoniempje3000 schreef: ↑14-09-2021 17:42Ja, als ik het had geweten had ik ook een andere vakantie uitgezocht. Maar het is nu al allemaal afgesproken en bijna geboekt, dus ik kan het dan niet richting vriendin maken om de boel weer om te gooien... En eigenlijk wil ik dat ook niet, want ik wil er graag heen.
dinsdag 14 september 2021 om 17:53
Irrationele angst is erg naar, ik geloof heus dat zijn paniek echt is. Maar de angst zit in hem en er is niets wat jij kunt doen om die angst weg te nemen. Ja, je vakantie annuleren, maar ik hoop dat je dat niet als serieuze optie ziet. Ga niet jezelf enorm beperken om zijn angst beheersbaar te houden. Hij zal er zelf mee aan de slag moeten. Want er is best iets aan te doen met de juiste hulp. Dat moet hij dan wel willen.
Op dit moment laat hij emotioneel onvolwassen gedrag zien: afstand houden zodat het niet zo'n pijn doet als je dood gaat. Stel nou dat jij al plannen zou maken voor een volgende vakantie, dan zit je dankzij zijn copingmechanisme straks maandenlang met een vriend die jou vermijdt en pas weer gaat investeren in de relatie als je weer veilig thuis bent. Tot hij lucht krijgt van je volgende trip... Niet echt een recept voor een gezonde, leuke relatie.
Probeer toch nog een keer het gesprek aan te gaan. Hoe ziet hij het voor zich? Wil hij aan zichzelf werken, of wil hij eigenlijk (bewust of onbewust) dat jij je levenstijl maar aanpast zodat hij niet meer zo bang hoeft te worden. Dat laatste is zoals een aantal forummers al aangaf hartstikke manipulatief en bovendien geen oplossing voor zijn probleem.
Op dit moment laat hij emotioneel onvolwassen gedrag zien: afstand houden zodat het niet zo'n pijn doet als je dood gaat. Stel nou dat jij al plannen zou maken voor een volgende vakantie, dan zit je dankzij zijn copingmechanisme straks maandenlang met een vriend die jou vermijdt en pas weer gaat investeren in de relatie als je weer veilig thuis bent. Tot hij lucht krijgt van je volgende trip... Niet echt een recept voor een gezonde, leuke relatie.
Probeer toch nog een keer het gesprek aan te gaan. Hoe ziet hij het voor zich? Wil hij aan zichzelf werken, of wil hij eigenlijk (bewust of onbewust) dat jij je levenstijl maar aanpast zodat hij niet meer zo bang hoeft te worden. Dat laatste is zoals een aantal forummers al aangaf hartstikke manipulatief en bovendien geen oplossing voor zijn probleem.
cassata wijzigde dit bericht op 14-09-2021 17:55
0.04% gewijzigd
dinsdag 14 september 2021 om 17:54
Knuddestudder schreef: ↑14-09-2021 17:22Ik lees maar weinig begrip hier voor de man. Hij is duidelijk oprecht heel erg bang en aangezien het er niet op lijkt dat TO die angst wegneemt door niet te gaan vliegen, moet hij zichzelf wel in bescherming nemen door afstand te nemen. Zo moeilijk is dat zelfbeschermingsmechanisme toch niet? Dat kun je wel stom vinden, maar zo gaat het nou eenmaal met angsten. Het enige waar hij baat bij heeft is psychologische hulp. Als ik TO zou zijn en echt om deze man zou geven en verder met hem wil zou ik niet gaan vliegen tot hij van die angst verlost is. Dat is niet zwichten voor emotionele chantage (want hij doet het niet opzettelijk), maar rekening houden met een (hopelijk tijdelijke) psychische aandoening van je partner. Ik zou dan wel de voorwaarde willen stellen dat hij inderdaad hulp zoekt voor die angst.
Hij heeft veel meer baat bij horen dat zij zijn angsten niet kan oplossen en ze dus geen dingen voor hem gaat laten. Dat hij hulp moet gaan zoeken maar andere mensen niet gaat beperken.
Kan nooit kwaad om dat hem en vooral ook jezelf te leren.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 14-09-2021 17:55
1.06% gewijzigd
dinsdag 14 september 2021 om 17:55
Ik verwacht dat eigenlijk ook. Wat ik al zei; ik wil iemand best even de tijd gunnen om zichzelf te herpakken, maar ik verwacht eigenlijk wel dat dat niet langer dan 1 a 2 dagen duurt.
Maargoed, misschien verwacht ik teveel, en vandaar dan weer dit topic...
dinsdag 14 september 2021 om 17:57
dinsdag 14 september 2021 om 17:58
Precies dit maakt me echt boos.cassata schreef: ↑14-09-2021 17:53Irrationele angst is erg naar, ik geloof heus dat zijn paniek echt is. Maar de angst zit in hem en er is niets wat jij kunt doen om die angst weg te nemen. Ja, je vakantie annuleren, maar ik hoop dat je dat niet als serieuze optie ziet. Ga niet jezelf enorm beperken om zijn angst beheersbaar te houden. Hij zal er zelf mee aan de slag moeten. Want er is best iets aan te doen met de juiste hulp. Dat moet hij dan wel willen.
Ga zeker het gesprek nog eens aan, maar voor vandaag laat ik hem even met rust. Morgen zien we elkaar weer, dus kijken hoe zijn pet er dan naar staat.
Ik denk dat hij het gewoon zo wil laten, en dan elke keer weer dit gedoe als ik moet vliegen, en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht zodra ik terug ben. Vermoed dat hij bijv dat afstand nemen een prima oplossing vindt.
dinsdag 14 september 2021 om 18:02
Nee. Zie je zinnen erboven.Proetel schreef: ↑14-09-2021 17:57Je vriend klinkt als een dramaqueen. Ga gewoon lekker op vakantie en laat hem zien dat je veilig en wel terug keert. Dan leert hij misschien omgaan met die angst.
Ik vind dat dit best wel een beetje kinderlijk lijkt allemaal met "heel de middag zitten huilen"
Is hij wel emotioneel stabiel?
dinsdag 14 september 2021 om 18:04
Waarom jij dan niet, als je zelf al vermoedt dat hij dat zelf prettiger vindt?anoniempje3000 schreef: ↑14-09-2021 17:58Vermoed dat hij bijv dat afstand nemen een prima oplossing vindt.
Don't waste your time on jealousy,
dinsdag 14 september 2021 om 18:08
Dat kan wel zo zijn, maar er zitten twee mensen in jullie relatie. En als jij het geen goede oplossing vindt - en terecht! - dan zal hij daar toch iets mee moeten. Of niet, maar dan moet hij de consequenties daarvan aanvaarden. Want het lijkt me dat jullie relatie dan geen lang leven is beschoren. Maar dan heeft hij blijkbaar liever dat je het uitmaakt dan dat je doodgaat. Al is het resultaat natuurlijk hetzelfde: je verdwijnt dan uit zijn leven. His loss.anoniempje3000 schreef: ↑14-09-2021 17:58Vermoed dat hij bijv dat afstand nemen een prima oplossing vindt.
dinsdag 14 september 2021 om 18:09
Omdat een relatie niet iets is waar je in inklokt en uitklokt wanneer jij er zin in hebt, zo kijk ik er tegenaan. Wat iemand hierboven ook al typte; er wordt dus pas weer in mij geinvesteerd wanneer ik veilig terugben, zo werkt het voor mij niet. Dat voelt ten eerste afschuwelijk, en ten tweede duurt mij dat ook te lang.