Gezondheid alle pijlers

Afbouwen seroquel/quetiapine

20-09-2021 09:51 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven want aan de dokter heb ik niet zoveel.
In verband met slaapproblemen slik ik sinds een jaar of 8 seroquel 12,5mg om te kunnen slapen. Dit is destijds in overleg met een psychiater gegaan en momenteel ben ik niet meer onder behandeling. For the time beeing was het een waanzinnig fijn middel want ik kon normaal slapen, heel erg fijn! Alleen ging het mij de laatste jaren steeds meer tegenstaan want het neemt heel nauw met wanneer je het inneemt. Neem je het te laat in dan ben je de volgende dag echt vreselijk brak en down en wanneer je het inneemt wordt je na een uur een ‘zombie’, logisch want het zorgt ervoor dat je kan slapen. Toch ging het mij steeds meer tegenstaan omdat ik eigenlijk altijd rond 21u al ko ging want om de volgende dag goed te functioneren moest het voor 20u ingenomen worden, nu vond ik doordeweeks niet heel erg. In het weekend vond ik heel vervelend want als het later wordt, nam ik of een halve of een kwart in en alsnog de volgende dag heel erg brak. Plus het plannen van slapen maakt dat ik er klaar mee was. Ruim een maand geleden ben ik daarom naar de huisarts gegaan en ben ik melatonine 3mg gaan slikken icm seroquel. De eerste 2 weken een halve, toen 2 weken een kwart en nu sinds een week alleen melatonine. De huisarts gaf eigenlijk alleen aan dat het uitvinden is wat werkt en dat was het. Nu heb ik sinds afgelopen donderdag afkickverschijnselen en ik vraag mij af of dit normaal is -waarschijnlijk wel- en hoe lang dat gaat duren. Ik heb de hele dag een vage misselijkheid/hoofdpijn, licht duizelig/vaag in mijn hoofd en op momenten trillen, zere kaak en droge mond/lippen. Ik vind het best heftig en het zal vast normaal zijn maar hoe lang gaat dit duren? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je met de huisarts overleggen of taperingstrips voor jouw van nut kunnen zijn. Dan bouw je heel geleidelijk af.

https://www.taperingstrip.nl/

Maar afbouwen van dergelijke medicatie is altijd lastig.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik toen inderdaad naar gevraagd maar volgens mijn huisarts was 12,5mg het laagste wat je kan krijgen, en de enige oplossing was zelf het tabletje halveren of een kwartje. Dat heb ik ook gedaan. Ik besef ook wel dat je lichaam moet afkicken, al had ik stiekem gehoopt dat ik er makkelijk doorheen ging want met een halve en ook met een kwartje had ik écht nergens last van, maar ik had dit gewoon niet verwacht. Op internet lees ik dat het ongeveer 2 weken duurt, zou dat ook echt zo zijn? En zou je iets tegen de afkickverschijnselen kunnen slikken zoals paracetamol?
Alle reacties Link kopieren
Zie mijn link. Standaard is er inderdaad niet kleiner. Daarvoor hebben ze juist taperingstrips uitgevonden. De huisarts moet inderdaad wel voorschrijven, dat kun je niet zelf regelen, maar veel huisartsen weten nog niet dat het bestaat.
Quetiapine heeft een spiegel van twee weken, dus dat klopt. 12,5 mg per dag is wel een hele lage dosering, en dan heb je daar dus zelfs nog kwarten van genomen? Dus 3 mg per dag?
Het lijkt me echt sterk dat je daar zulke afkickverschijnselen van zou krijgen, maar ik zou gewoon even overleggen met de huisarts.

Ik ben nu zelf ook quetiapine aan het afbouwen maar doe dat dus in stappen van 12,5 mg per week of twee weken, en kom van 200/275 mg per dag... ter vergelijking.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
20-09-2021 13:06
Zie mijn link. Standaard is er inderdaad niet kleiner. Daarvoor hebben ze juist taperingstrips uitgevonden. De huisarts moet inderdaad wel voorschrijven, dat kun je niet zelf regelen, maar veel huisartsen weten nog niet dat het bestaat.
Dankje! Ik kijk het nog een week aan (dan zijn de 2 weken voorbij) en mocht het daarna niet beter gaan dan leg ik dit eens voor aan de HA :)
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
20-09-2021 13:13
Quetiapine heeft een spiegel van twee weken, dus dat klopt. 12,5 mg per dag is wel een hele lage dosering, en dan heb je daar dus zelfs nog kwarten van genomen? Dus 3 mg per dag?
Het lijkt me echt sterk dat je daar zulke afkickverschijnselen van zou krijgen, maar ik zou gewoon even overleggen met de huisarts.

Ik ben nu zelf ook quetiapine aan het afbouwen maar doe dat dus in stappen van 12,5 mg per week of twee weken, en kom van 200/275 mg per dag... ter vergelijking.
Hmm ja het ligt er denk ik ook aan waarvoor je het slikt. Ik heb het alleen voor het slapen en ging helemaal KO van die 12,5mg..
Als het goed is ben je binnen twee weken van de afkickverschijnselen af, als het idd afkickverschijnselen zijn. De laatste stap is altijd het grootste omdat je naar 'niks' gaat. Altijd 100% minder ipv 50% bv

Maar overleg sowieso even met je HA!
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
20-09-2021 14:12
Als het goed is ben je binnen twee weken van de afkickverschijnselen af, als het idd afkickverschijnselen zijn. De laatste stap is altijd het grootste omdat je naar 'niks' gaat. Altijd 100% minder ipv 50% bv

Maar overleg sowieso even met je HA!
Ik ben ongeveer een maand naar de HA gegaan maar zij was vrij makkelijk eigenlijk. Goed dat ik wou afbouwen, ze gaf aan dat ik 2 weken een halve moest proberen en daarna 2 weken een kwart. Daarna stoppen en ze heeft niets gezegd over afkickverschijnselen etc.. alleen dat de eerste nachten waarschijnlijk drama zouden zijn maar dat je daar even doorheen moest. Verder was het zelf uitvinden wat werkt. :facepalm:

Ik ga er inderdaad maar vanuit dat het een paar weken duurt.
Hoe gaat het bij jou dan? Merk je verschil? En mag ik vragen waar jij het voor gebruikte?
Je hebt ze ook in 6,25 dus wat je huisarts zegt klopt niet helemaal.. (die kan ik gewoon in tablet bij mn huidige apotheek krijgen) bij nn vorige apotheek maakte ze zelf capsules van 6,25 voor mij

ik had ook een week of twee last van afkickverschijnselen.. maar ben er toch weer mee begonnen :S (anders slaap ik niet)

Wat jij beschrijft met de 12,5 mg herken ik niet, ik neem hem wanneer ik ga slapen rond 23.00 en prima de volgende ochtend.
Wellicht heb je een vertraagde afbraak van het enzym waar de quetiapine op zit. dat kan de heftigheid wel verklaren.

succes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook lange tijd seroquel geslikt, en wel een hele hoge dosis, 600 mg.
Eerste keer dat ik afbouwde ging ik naar 50 mg, en daarna zelfs niets meer.
De afkickverschijnselen waren niet min, ik kon de eerste 2 dagen niet slapen.
Volgehouden, en na een week al voelde ik me veel beter en ook het slapen was prima..

Later ben ik door omstandigheden opnieuw seroquel gaan slikken, tot ik weer op het punt zat om het af te bouwen en te stoppen. Toen had ik dezelfde ervaring zoals bij de eerste keer. Voordeel hier, ik wist op voorhand dat de eerste dagen heftig konden zijn.

Ik gebruik het nu 3 jaar niet meer.
Ik wil je geen ‘advies’ geven , want ik ben geen dokter.
Maar ik kan je wel zeggen: het is even heel vervelend, uiteindelijk was ik wel zo blij dat ik zonder het middel kon. Misschien dat bij jou de afkickverschijnselen iets minder zijn omdat je een lagere dosis slikt.

Maar doe vooral niet iets waar je jezelf niet goed bij voelt. Maar hopelijk geeft mijn ervaring je een beetje moed.
Alle reacties Link kopieren
Anne-panne schreef:
21-09-2021 09:35
Ik ben ongeveer een maand naar de HA gegaan maar zij was vrij makkelijk eigenlijk. Goed dat ik wou afbouwen, ze gaf aan dat ik 2 weken een halve moest proberen en daarna 2 weken een kwart. Daarna stoppen en ze heeft niets gezegd over afkickverschijnselen etc.. alleen dat de eerste nachten waarschijnlijk drama zouden zijn maar dat je daar even doorheen moest. Verder was het zelf uitvinden wat werkt. :facepalm:

Ik ga er inderdaad maar vanuit dat het een paar weken duurt.
Hoe gaat het bij jou dan? Merk je verschil? En mag ik vragen waar jij het voor gebruikte?
Inderdaad, de eerste dagen zijn even dramatisch. Maar eens je daar door bent, heb je het ergste gehad 🙂
Niet handig van de huisarts om je zo'n hoge dosering melatonine voor te schrijven. Om te weten hoeveel en hoe laat je dit in moet nemen moet je namelijk een slaaponderzoek ondergaan. Neem je het het te vroeg, dan werkt het niet. Neem je het te laat, dan kun je de volgende dag slaperig blijven. Hetzelfde geldt voor een te hoge of lage dosering.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik zelf 150 mg queatipine. Als ik ermee zou kunnen stoppen zou ik dat met 25 mg per keer moeten doen. Helaas kan ik niet stoppen, te veel trauma's. Ik slik het voor het slapen en voor iets anders. Ik wil er zelf juist van af maar het gaat niet nog niet.

Jij hebt best een lage dosering, ik hoop dat je er gauw vanaf bent en zelfstandig lekker kunt slapen.
''Geen woorden maar daden''

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven