'Stiefmoeder' helpen met de kinderen

06-10-2021 06:51 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb reeds 7,5 jaar co ouderschap met mijn ex man.
Nu gaat hij binnenkort samenwonen met een vrouw waarvan de kinderen goed met haar overweg kunnen en haar zo een 5 jaar kennen. Ze is er steeds in het weekend.
Nu vroeg ik me af of ik haar eens zou kunnen vragen me te helpen met de opvoeding van de kinderen. Ik voel me aan de ene kant bezwaard want het is haar taak niet aangezien het haar eigen kinderen niet zijn. Aan de andere kant zit ik met mijn handen in het haar aangezien mijn ex met een heel druk bedrijf geen tijd voor zijn kinderen heeft.
Ik probeer al 7,5 jaar hem zijn verantwoordelijkheden te laten nemen maar helaas is het trekken aan een dood paard. Ik ga er maar vanuit dat het geen opzet is maar hij lijkt alleen maar aan werk te denken(we hebben voor onze zoon in coaching gezeten en de coach gaf ook al aan dat mijn ex voor het welzijn van de kinderen zijn tijd anders in moet delen).
Nu heeft onze zoon wat begeleiding nodig die bijna dagelijkse training vraagt. Mijn ex gaf ook echt aan dan het heel belangrijk is dat hij deze training krijgt. Maar nu in de 10 weken bij mijn ex heeft hij 1x met onze zoon geoefend. De spullen die hiervoor nodig zijn koop ik zelf en stop in de tas. Zo maak ik het hem zo makkelijk mogelijk. Maar helaas mag het geen baat hebben.
Zo gaat eigenlijk alles als het om de kinderen gaat. Ik heb gesprekken met school, hij vergeet dat soort dingen. Ik houd de gezamenlijke agenda bij, hij leest het niet. Ik leer ermee om te gaan maar deze training voor onze zoon is belangrijk.
Mijn vraag is dus of ik uit nood contact zou kunnen opnemen met de vriendin van mijn ex. Of kan ik dat echt niet maken? Iemand ervaring mee?
Ik denk dat je de verhoudingen compleet op scherp zet wanneer jij in zijn afwezigheid gaat stoken in zijn relatie onder het mom van helpen. Hij zit er zo niet op te wachten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
sprokkelientje schreef:
06-10-2021 15:44
Serieus, it takes a village?
Heb dit altijd zo'n bepleurde uitspraak gevonden sorry hoor.
It takes a village als het gaat om bepaalde ondersteuning als onderdeel van het opgroeien van een kind (denk aan docenten op school, de voetbalvader of moeder etc..)
Het primaire opvoedstuk ligt m.i. echt bij de ouders en niet bij "the village"
Geeft niet hoor, leef je uit,

De primaire opvoeding ja, er zijn echt wel mensen om de kinderen heen die meehelpen.
Opa, oma, juf, tante, stiefmoeder enz .enz
Zeker als een van de primaire opvoeders verzaakt.
viva-amber schreef:
06-10-2021 13:24
Ook daar gaat TO niet over.
Het ging over in het algemeen. Dat heb je soms in een discussie
Hoe is de band met haar?
Hoe vaak spreek of zie je haar?

Ik ken gevallen genoeg waar de kinderen in papa's week eigenlijk opgevoed worden door de nieuwe vriendin.

Dan zou ik best wel willen proberen of ze wil helpen.

Als je haar daarentegen nooit ziet of spreekt, ze ook nauwelijks bereikbaar is, ... zou ik er niet aan beginnen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
In deze situatie zou ik afwachten. Je kent zijn nieuwe vriendin al vijf jaar, maar als ik het goed begrijp blijft het bij oppervlakkig contact bij halen en brengen. Jullie hebben geen van beiden de moeite genomen elkaar beter leren kennen, blijkbaar hebben jullie daar geen van beiden behoefte aan.

Als ik in de positie van de “stiefmoeder” zat, zou ik het niet leuk vinden wanneer ik (nadat ik vijf jaar lang alleen het hoogstnodige contact had gehad met de moeder) nu ineens zou moeten bijspringen. Ik had het veel prettiger gevonden wanneer er al eens eerder echt kennis was gemaakt: gewoon omdat ik deel uitmaak van het leven van de ex en omdat ik alle kinderen - niet alleen die met het eetprobleem - regelmatig zie.
Hoe staan je kinderen erin, vinden die het co ouderschap een fijne regeling?

Zo niet zou ik nog eens met je ex om de tafel gaan

Vriendin erin betrekken zou ik niet doen. Zeker niet nu ze net gaan samen wonen. Als zoiets vanzelf groeit vanuit hun situatie is het anders dan nu omdat jij vindt dat je ex verzaakt en dat moet niet door zijn vriendin opgevangen moeten worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven