Mijn huis te klein?

08-10-2021 12:10 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar een vriendschap, waar we beiden veel gezelligheid en steun uit halen. Zij zat midden in een scheiding toen ik haar leerde kennen en ik woonde sinds corona in Nederland en kende niemand (eenzame lockdown dus). We konden het goed vinden dus we trekken veel op; samen eten, samen gamen, rondjes wandelen, weekendje weg toen het weer mocht. Maar ze wil nooit naar mij thuis komen. Zelfs als ik voorstel lekker te koken, wil ze dat ik dat bij haar thuis doe. Nu woon ik relatief klein, in een appartement in een leuke buurt ( maar 1 slaapkamer). Ik heb het leuk en slim ingericht en ben er blij mee; het is er gezellig en knus en ook prima betaalbaar voor mij.

Morgen ben ik jarig en heb ik een paar mensen uitgenodigd, waaronder zij. Ik vertelde haar dat ze uitgenodigd was en dat het kleinschalig zou zijn met niet al te veel mensen. En toen zei ze 'ja gelukkig maar want er past toch bijna niemand in dat kleine huis'. Om vervolgens te gaan vertellen dat ze een nieuw appartement zou gaan huren van 150 m2 want ja haar huidige appartement van 100 m2, waar ze alleen woont, is veeeeel te klein (en mijn huis is 35 m2). En ik krijg vaker opmerkingen over 'hoe klein' ik woon.

Heel stom dit, maar ik krijg het gevoel dat ik niet goed genoeg meer ben voor haar. Sinds ze een relatie heeft is het erger geworden. Ik heb wel eens gevraagd, vind je het niet fijn bij mij. En dan zegt ze dat ze het prima vindt, maar vanwege de ruimte liever bij haar thuis afspreekt, dat is een wat meer volwassen huis. Ik vind het echt belachelijk en neig om de vriendschap een beetje dood te laten bloeden. Is dit overdreven van mij? Verder is het contact namelijk prima en gezellig. Wat denken jullie?
Stoutehond schreef:
10-10-2021 22:39
Het ziet er vast heel kunstig uit. Maar, wat hebben banken hem ooit aangedaan?

:HA:
fashionvictim schreef:
08-10-2021 15:45
Ja, ik ben niet degene die dat zei of ooit zou zeggen, ik geef alleen aan dat ik wel begrijp dat ze liever in haar eigen huis afspreekt.
Ik kan het ook begrijpen, ikzelf heb een hekel aan koude huizen, dat je de hele avond zit te vernikkelen en tot op hè tobt verkleumd thuis komt.

Toch is wat je zegt precies de crux. Je mag iets liever hebben, maar het voor je houden en je er gewoon overheen zetten voor de gezelligheid/vriendschap is wat je voor iemand over moet hebben denk ik. Luidkeels verkondigen dat je een “onvolwassen” huis hebt maakt je een slechte vriendin en ironisch genoeg ook nog eens onvolwassen.
Als ik ouder word wil ik ook graag in zo'n klein appartement. Heerlijk lijkt me dat. Veel minder schoonmaken en lekker knus.

' Grote mensenhuis' Good Lord... :roll:
OliveHoover schreef:
08-10-2021 12:53
Bij nader inzien snap ik haar toch wel. 35 m2 is niet 'een klein appartement' ofzo, dat is inderdaad meer een studentenkamer of -studio gevoel. Als je dan kan kiezen uit een ruim huis of dat zou ik het ook wel weten.

En dan zeker met een verjaardag als er meerdere mensen zitten zou ik daar ook weinig zin in hebben.
Het is wat je gewend bent. Mijn grootouders woonden met vijf kinderen op nog geen 100 meter. En zij waren niet armlastig of zo, en ook geen uitzondering. Maar goed, er was toen wel meer open ruimte in Nederland.

En binnenkort zal 35 meter een relatief groot huis zijn gezien de immer stijgende huur- en koopprijzen van huizen.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Ugli schreef:
10-10-2021 22:54
Ik kan het ook begrijpen, ikzelf heb een hekel aan koude huizen, dat je de hele avond zit te vernikkelen en tot op hè tobt verkleumd thuis komt.

Toch is wat je zegt precies de crux. Je mag iets liever hebben, maar het voor je houden en je er gewoon overheen zetten voor de gezelligheid/vriendschap is wat je voor iemand over moet hebben denk ik. Luidkeels verkondigen dat je een “onvolwassen” huis hebt maakt je een slechte vriendin en ironisch genoeg ook nog eens onvolwassen.
Oh ja, vreselijk, van die mensen die zeggen "nee hoor, ik doe gewoon lekker een vestje aan" en dus hun huis permanent op 18 graden hebben ofzo. Dat je inderdaad zit te vernikkelen van de kou. Ik had vroeger een vriendin waar ik letterlijk klappertandend van de kou aan de eettafel zat. En een houten reet van een superoncomfortabele houten stoel, en compleet verkleumd, nou, sorry, dat is niet mijn idee van gezelligheid. Daar sprak ik dus ook echt niet thuis bij af.
Am Yisrael Chai!
oudebaas schreef:
11-10-2021 09:05
Het is wat je gewend bent. Mijn grootouders woonden met vijf kinderen op nog geen 100 meter. En zij waren niet armlastig of zo, en ook geen uitzondering. Maar goed, er was toen wel meer open ruimte in Nederland.

En binnenkort zal 35 meter een relatief groot huis zijn gezien de immer stijgende huur- en koopprijzen van huizen.
Ja, over een paar jaar is mijn appartement van 90m2 ook niet meer gewoon een appartement maar een penthouse.
Stoutehond schreef:
10-10-2021 22:41
Hoe is het afgelopen? Heeft ze weer wat van gezegd?
Ik ben ook benieuwd
fashionvictim schreef:
11-10-2021 09:09
Oh ja, vreselijk, van die mensen die zeggen "nee hoor, ik doe gewoon lekker een vestje aan" en dus hun huis permanent op 18 graden hebben ofzo. Dat je inderdaad zit te vernikkelen van de kou. Ik had vroeger een vriendin waar ik letterlijk klappertandend van de kou aan de eettafel zat. En een houten reet van een superoncomfortabele houten stoel, en compleet verkleumd, nou, sorry, dat is niet mijn idee van gezelligheid. Daar sprak ik dus ook echt niet thuis bij af.

18 graden is toch niet zo vreselijk koud? Als het buiten 18 graden is dan kun je zonder jas.

Ik kan juist niet tegen mensen die het binnen 23 graden stoken. Dan zit je weg te puffen daar en met knallende koppijn.
RikM schreef:
11-10-2021 13:00
18 graden is toch niet zo vreselijk koud? Als het buiten 18 graden is dan kun je zonder jas.

Ik kan juist niet tegen mensen die het binnen 23 graden stoken. Dan zit je weg te puffen daar en met knallende koppijn.
Uh ik kan niet zonder jas bij 18 graden hoor, dan heb ik het gewoon koud. 23 graden is juist super fijn.
RikM schreef:

Ik kan zeker niet zonder jas bij 18 graden, ja misschien als ik heel hard in de tuin aan het werk ben of aan het sporten ofzo. Maar in een huis zit je natuurlijk gewoon stil, en dan is het echt wel koud.

Het is trouwens wetenschappelijk onderzocht en vrouwen hebben het sneller koud dan mannen. Voor vrouwen is de ideale temperatuur waarop ze het comfortabel hebben 21,5 graad en voor mannen 19.
Am Yisrael Chai!
RikM schreef:
Maar buiten zit je over het algemeen niet op een stoel te kletsen en doe je dat wel op een terrasje, dan vind ik 18 graden daarvoor te koud.
Dus als iemand het in huis 18 graden heeft, dan heb ik graag een dik vest, dekentje en dikke sokken/schoenen niet uittrekken.
Bejaardenhuis temperatuur. ;-D

En vriendin van mij houdt daarvan. Dus daar houd ik dan weer rekening mee door me erop te kleden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
RikM schreef:
Nou inderdaad. Dan kom je daar binnen en knalt de warmte je tegemoet.
20 graden vind ik warm zat in huis, maar ik draag dan ook sloffen en een vest en zit 's avonds met een dekentje op de bank.
Als er visite is en die vindt het fris, dan gaat natuurlijk de verwarming een tandje hoger.
fashionvictim schreef:
Ja, die uit principe de verwarming niet voor november aanzetten en dan zeggen "ik ga wel met een dekentje op de bank". Prima, maar als je op bezoek bent ga je meestal niet onder een dekentje op de bank zitten, dus zet dan de verwarming wel iets hoger. Hoeft niet op 23, dat vind ik ook wel erg warm.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tamsyn schreef:
11-10-2021 18:03
Nou inderdaad. Dan kom je daar binnen en knalt de warmte je tegemoet.
20 graden vind ik warm zat in huis, maar ik draag dan ook sloffen en een vest en zit 's avonds met een dekentje op de bank.
Als er visite is en die vindt het fris, dan gaat natuurlijk de verwarming een tandje hoger.
Bij mij in huis is het 22-23 graden en zit ik ook met sokken, trui en dekentje op de bank :)
Ik vind het zelf altijd wel fijn wanneer ik naar een ander kan. Voornamelijk omdat mijn huis mijn woman cave is, die ik liefst met zo min mogelijk anderen deel. Daarnaast omdat ik dan zelf degene ben die bepaalt wanneer ik weer weg kan. Natuurlijk kan ik thuis ook zeggen ‘jongens, ik ben het zat, ik ga naar bed’. Maar das toch anders. Zulke motieven snap ik andersom ook wel. Ik heb er wel moeite mee, wanneer iemand niet bij mij zou willen komen, omdat hij of zij mijn huis te min zou vinden.
fashionvictim schreef:
08-10-2021 13:20
Als je aan een tafeltje zit valt het wel mee met dat bij elkaar op schoot zitten. Maar goed, ik vind naar de kroeg of een feestje of borrel ook echt een totaal andere setting dan 1 op 1 afspreken met een vriendin. Hoe lief ik mijn vriendinnen ook vind, dan zitten we over het algemeen allebei aan een kant van de tafel of allebei in een hoek van (drie of vierzits)bank, of de een op de ene bank en de ander op de andere bank of op een fauteuil ofzo, en niet bij elkaar op schoot.
Wat raar dat jij denkt dat dit in een huisje van 35 m2 niet mogelijk is. Die kan prima een driepersoonsbank, eettafel en fauteuil herbergen. Had ik zelfs ook in mijn studentenkamers. Ook raar dat je je vriendinnen niet wil zien in hun eigen woning als deze naar jou maatstaven te klein is. Erg verwend en neerbuigend.
appelientjex wijzigde dit bericht op 12-10-2021 23:37
3.18% gewijzigd
fashionvictim schreef:
Dat is toch heel wat anders dan een klein huis? Een klein huis kan prima een lekker zittende bank en een comfortabele stoel hebben. Hoe kom je er toch bij dat je op een bed of harde houten stoel moet zitten? Een kleiner huis heeft ook gewoon een woonkamer. Alleen minder slaapkamers, kleinere badkamer, etc. Maar daar zit je toch ook niet? Het aantal m2 zegt toch niks over het comfort van de zithoek waar je de avond doorbrengt?
appelientjex schreef:
12-10-2021 23:37
Dat is toch heel wat anders dan een klein huis? Een klein huis kan prima een lekker zittende bank en een comfortabele stoel hebben. Hoe kom je er toch bij dat je op een bed of harde houten stoel moet zitten? Een kleiner huis heeft ook gewoon een woonkamer. Alleen minder slaapkamers, kleinere badkamer, etc. Maar daar zit je toch ook niet? Het aantal m2 zegt toch niks over het comfort van de zithoek waar je de avond doorbrengt?
Er werd een plaatje gepost van een huis van 35m2 en daarin stond alleen een tweepersoons bank, een twijfelaar bed en een tafel met houten eetkamerstoelen. Met zijn tweeën op een tweepersoonsbank doe je ook niet, dus dan blijft over dat er een op bed of op 1 van die houten stoeltjes moet.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
13-10-2021 08:17
Er werd een plaatje gepost van een huis van 35m2 en daarin stond alleen een tweepersoons bank, een twijfelaar bed en een tafel met houten eetkamerstoelen. Met zijn tweeën op een tweepersoonsbank doe je ook niet, dus dan blijft over dat er een op bed of op 1 van die houten stoeltjes moet.
En dat plaatje is het huis van de vriendin van TO?
appelientjex schreef:
13-10-2021 09:05
En dat plaatje is het huis van de vriendin van TO?
Van TO zelf toch? Vriendin heeft juist een "grotemensenhuis" zoals ze zelf vindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
13-10-2021 09:05
Van TO zelf toch? Vriendin heeft juist een "grotemensenhuis" zoals ze zelf vindt.
O sorry dat bedoel ik.
Maar dat plaatje is toch gewoon een willekeurig plaatje van internet? TO zegt dat ze een woonkamer heeft van 23 m2, met een zithoek met daarin een comfortabele bank. Meer heb je toch niet nodig? Wat een verwende lui hier op het forum.
En ze heeft geen bed in de woonkamer staan dus.
fashionvictim schreef:
13-10-2021 08:17
Ik heb in mijn woonkamer van 16m2 gewoon een 3 zitsbank en een fauteuil staan. Mijn zus heeft in in een soortgelijke ruimte ook gewoon een 3 zitter staan.

En mocht het plaatje wel het geval zijn, dan zit de gastvrouw dus op die stoel of het bed (en dat bed zit/hangt/chillt vast nog super lekker ook met een berg kussens in de rug) en jij gewoon op de bank, ik snap het probleem niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven