Mijn huis te klein?
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:10
Hey,
Ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar een vriendschap, waar we beiden veel gezelligheid en steun uit halen. Zij zat midden in een scheiding toen ik haar leerde kennen en ik woonde sinds corona in Nederland en kende niemand (eenzame lockdown dus). We konden het goed vinden dus we trekken veel op; samen eten, samen gamen, rondjes wandelen, weekendje weg toen het weer mocht. Maar ze wil nooit naar mij thuis komen. Zelfs als ik voorstel lekker te koken, wil ze dat ik dat bij haar thuis doe. Nu woon ik relatief klein, in een appartement in een leuke buurt ( maar 1 slaapkamer). Ik heb het leuk en slim ingericht en ben er blij mee; het is er gezellig en knus en ook prima betaalbaar voor mij.
Morgen ben ik jarig en heb ik een paar mensen uitgenodigd, waaronder zij. Ik vertelde haar dat ze uitgenodigd was en dat het kleinschalig zou zijn met niet al te veel mensen. En toen zei ze 'ja gelukkig maar want er past toch bijna niemand in dat kleine huis'. Om vervolgens te gaan vertellen dat ze een nieuw appartement zou gaan huren van 150 m2 want ja haar huidige appartement van 100 m2, waar ze alleen woont, is veeeeel te klein (en mijn huis is 35 m2). En ik krijg vaker opmerkingen over 'hoe klein' ik woon.
Heel stom dit, maar ik krijg het gevoel dat ik niet goed genoeg meer ben voor haar. Sinds ze een relatie heeft is het erger geworden. Ik heb wel eens gevraagd, vind je het niet fijn bij mij. En dan zegt ze dat ze het prima vindt, maar vanwege de ruimte liever bij haar thuis afspreekt, dat is een wat meer volwassen huis. Ik vind het echt belachelijk en neig om de vriendschap een beetje dood te laten bloeden. Is dit overdreven van mij? Verder is het contact namelijk prima en gezellig. Wat denken jullie?
Ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar een vriendschap, waar we beiden veel gezelligheid en steun uit halen. Zij zat midden in een scheiding toen ik haar leerde kennen en ik woonde sinds corona in Nederland en kende niemand (eenzame lockdown dus). We konden het goed vinden dus we trekken veel op; samen eten, samen gamen, rondjes wandelen, weekendje weg toen het weer mocht. Maar ze wil nooit naar mij thuis komen. Zelfs als ik voorstel lekker te koken, wil ze dat ik dat bij haar thuis doe. Nu woon ik relatief klein, in een appartement in een leuke buurt ( maar 1 slaapkamer). Ik heb het leuk en slim ingericht en ben er blij mee; het is er gezellig en knus en ook prima betaalbaar voor mij.
Morgen ben ik jarig en heb ik een paar mensen uitgenodigd, waaronder zij. Ik vertelde haar dat ze uitgenodigd was en dat het kleinschalig zou zijn met niet al te veel mensen. En toen zei ze 'ja gelukkig maar want er past toch bijna niemand in dat kleine huis'. Om vervolgens te gaan vertellen dat ze een nieuw appartement zou gaan huren van 150 m2 want ja haar huidige appartement van 100 m2, waar ze alleen woont, is veeeeel te klein (en mijn huis is 35 m2). En ik krijg vaker opmerkingen over 'hoe klein' ik woon.
Heel stom dit, maar ik krijg het gevoel dat ik niet goed genoeg meer ben voor haar. Sinds ze een relatie heeft is het erger geworden. Ik heb wel eens gevraagd, vind je het niet fijn bij mij. En dan zegt ze dat ze het prima vindt, maar vanwege de ruimte liever bij haar thuis afspreekt, dat is een wat meer volwassen huis. Ik vind het echt belachelijk en neig om de vriendschap een beetje dood te laten bloeden. Is dit overdreven van mij? Verder is het contact namelijk prima en gezellig. Wat denken jullie?
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:16
Vroeger had ik een vriend waar het in de winter gerust 15 graden binnen was, en die een heel hard tikkende koekoeksklok had. Ik ging daar niet zo graag langs omdat ik het dan koud had en ik me ergerde aan de klok. Maar omdat een huis te klein zou zijn? Ik zou dat ook nooit tegen iemand zeggen, wat maakt dat nou uit. Ze klinkt een beetje als een snob.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 08-10-2021 12:17
4.61% gewijzigd
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:17
Hmmm. Vrij bijzonder. Waar iemand woont en hoe klein of groot, is toch totaal
niet van belang in een vriendschap?
Dan lijkt mij de vriendschap vrij oppervlakkig, of de persoon in elk geval.
Als het nou ronduit smerig is of je hebt er 100 honden en katten in rondlopen, tja… maar het klinkt alsof je alles goed op orde hebt.
Ik zal me eens achter de oren krabben over deze dame,
niet van belang in een vriendschap?
Dan lijkt mij de vriendschap vrij oppervlakkig, of de persoon in elk geval.
Als het nou ronduit smerig is of je hebt er 100 honden en katten in rondlopen, tja… maar het klinkt alsof je alles goed op orde hebt.
Ik zal me eens achter de oren krabben over deze dame,
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:19
Ik zou aangeven dat het je kwetst dat ze zo oordeelt over je woning. Zolang ze een fijne vriendin is zou ik eerst aangeven dat je dit niet lekker zit l, wie weet is 't gewoon een verwende heks die 't financieel altijd makkelijk gehad heeft wil niet perse zeggen dat ze het verkeerd bedoelt maar zulke opmerkingen kunnen echt niet.
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:21
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:21
Tiny houses zijn helemaal hip, dus misschien is jouw huis wel volwassener dan dat van haar 
Verder is het aan jou wat je wel en niet accepteert van iemand. Het lijkt erop dat ze het gezellig met je vond, toen ze nog (eenzaam en) alleen was, maar nu andere behoeftes heeft.
Misschien haar anders vragen hoe ze jullie vriendschap verder ziet?
Verder is het aan jou wat je wel en niet accepteert van iemand. Het lijkt erop dat ze het gezellig met je vond, toen ze nog (eenzaam en) alleen was, maar nu andere behoeftes heeft.
Misschien haar anders vragen hoe ze jullie vriendschap verder ziet?
Later is nu
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:24
Ik snap eerlijk gezegd wel dat als je kan kiezen om op 35m2 af te spreken of in een huis van 150m2 dat je liever dat laatste doet. Op een gegeven moment ontgroei je wel een beetje dat studentenkamertjes-gevoel. Toen ik jong was was ik dolgelukkig in mijn eerste mini-tweekamerappartementje maar daar zou ik nu echt niet voor mijn plezier in gaan zitten, ik word er wat claustrofobisch van. Dus als ik je vriendin zou zijn zou ik ook steeds vragen of je naar mij toe komt of in de stad met je afspreken.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:29
Voor mij zou dit een reden zijn om een vriendschap te beëindigen. Dat je een voorkeur hebt om in je eigen huis af te spreken of in de stad alla, maar de manier hoe het overkomt is niet oké. Inderdaad nogal snobistisch zoals hierboven ook al werd genoemd.
Een persoon die neerkijkt op mijn woonsituatie en dat ook nog eens benoemd hoef ik niet als vriendin.
Net als die opmerking van een volwassen huis
Een persoon die neerkijkt op mijn woonsituatie en dat ook nog eens benoemd hoef ik niet als vriendin.
Net als die opmerking van een volwassen huis
Emboldened by the flame of ambition
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:31
Ik snap het niet hoor, als je naar vrienden toegaat ga je daar op de koffie of gezamenlijk eten. Moet dat zo nodig in een luxe villa of ruime gezinswoning? Zolang het ergens (redelijk)/enigzins) schoon is en je hebt goed gezelschap heb je toch niet meer nodig? Vriendin blijft er hooguit een aantal uur, ze blijft er niet heel het weekend logeren. Zou zelf geen zin hebben in zo een hooghartig persoon maar zou 't bespreken, eerlijk aangeven dat het je kwetst. Wat kan nou het probleem zijn als je een borrel of feestje hebt dat je een avond in het jaar een keer hutjemutje staat? Het feit dat "vriendin" dit zegt vind ik al veel zeggen over haar als persoon. Het gaat er in vriendschap over dat je het fijn hebt samen, dat er diepgang en gezelligheid/steun is. Niet wie het duurste huis in de beste wijk heeft.. Je mag best voor jezelf opkomen en aangeven dat zo 'n opmerking ongepast is en daarnaast aangeven dat ze zo met zichzelf bezig is nu ze een partner heeft. Logisch dat de frequentie verandert als zij sociale verplichtingen erbij gekregen heeft maar ze hoeft jou niet op de laatste plek te zetten (vind ik)
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:31
Als het echt een vriendin was zou ze ook af en toe naar jouw huis komen. Helemaal als je haar uitnodigt. Wat maakt die m2 nou uit?! Ze kan het toch wel opbrengen om af en toe even te komen koffiedrinken of zo? Dan kun je daarna misschien lekker gaan wandelen of shoppen. Of andersom. Heel raar en kortzichtig vind ik het.
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:32
fashionvictim schreef: ↑08-10-2021 12:24Ik snap eerlijk gezegd wel dat als je kan kiezen om op 35m2 af te spreken of in een huis van 150m2 dat je liever dat laatste doet. Op een gegeven moment ontgroei je wel een beetje dat studentenkamertjes-gevoel. Toen ik jong was was ik dolgelukkig in mijn eerste mini-tweekamerappartementje maar daar zou ik nu echt niet voor mijn plezier in gaan zitten, ik word er wat claustrofobisch van. Dus als ik je vriendin zou zijn zou ik ook steeds vragen of je naar mij toe komt of in de stad met je afspreken.
Voor een vriendschap kun je je toch wel een beetje over dat soort dingen heenzetten? (tenzij je echt claustrofobisch bent natuurlijk, dan is het een ander verhaal)
Een vriend van mij woont in een smerig huis. Hij is niet zo van het schoonmaken en is een beetje een hoarder. Toch ga ik bij hem langs want het is verder een goeie gast en ik ken hem al zo lang.
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:34
Helemaal eens. Ik zou me er helemaal kapot aan ergeren, ik vind het echt heel onsympathiek en inderdaad snobistisch. Ik denk dat het met zo'n houding niet lang duurt voor je in je eentje in je appartement van 150 vierkante meter zit.Skadí schreef: ↑08-10-2021 12:29Voor mij zou dit een reden zijn om een vriendschap te beëindigen. Dat je een voorkeur hebt om in je eigen huis af te spreken of in de stad alla, maar de manier hoe het overkomt is niet oké. Inderdaad nogal snobistisch zoals hierboven ook al werd genoemd.
Net als die opmerking van een volwassen huis![]()
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:35
Eens. Als een appartement gewoon een huiskamer heeft, al is het geen grote huiskamer, kun je er toch gewoon met zijn tweeën zitten? Ik vind het echt heel onbeleefd en onaardig om niet bij iemand thuis te willen afspreken omdat jouw huis groter is.
Don't waste your time on jealousy,
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:39
Maar je zit er hooguit een avond, je gaat er niet wonen. Is dat nou echt zo erg?fashionvictim schreef: ↑08-10-2021 12:24Ik snap eerlijk gezegd wel dat als je kan kiezen om op 35m2 af te spreken of in een huis van 150m2 dat je liever dat laatste doet. Op een gegeven moment ontgroei je wel een beetje dat studentenkamertjes-gevoel. Toen ik jong was was ik dolgelukkig in mijn eerste mini-tweekamerappartementje maar daar zou ik nu echt niet voor mijn plezier in gaan zitten, ik word er wat claustrofobisch van. Dus als ik je vriendin zou zijn zou ik ook steeds vragen of je naar mij toe komt of in de stad met je afspreken.
TO: ik woon op 30 m2, samen met mijn vriend. Als anderen je leefsituatie gaan afzeiken, zegt dat iets over hoe ze zichzelf zien en meer waarde hechte aan materieel dan aan de persoon, naar mijn mening. Het is pijnlijk dat dat zo op deze manier naar je gecommuniceerd wordt, en als ik eerlijk ben snap ik haar probleem totaal niet. Tijd voor meer vrienden.
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:44
Ik wens je proficiat voor morgen en een hele leuke dag.
Kan het zijn dat die relatie nu jullie vriendschap in de weg staat? Weet je 'wat voor iemand' ze 'heeft'?
(Had ooit ook een super-hartsvriendin, eenvoudige vrouw net als ik. Was al jaren mijn maatje en plots begon ze uit te gaan en vond 'toevallig' alleen maar rijke mannen relatiemateriaal, fabrieksarbeiders of iets van die strekking was al bij voorbaat afgeschreven. En ze vond ze en ze begon in een andere wereld te leven. En plots was ik in mijn eenvoudig maar wel koophuis, niet meer goed genoeg. Is meer dan 20 jaar geleden en onze wegen zijn onherroepelijk gescheiden. Maar nog steeds doet het pijn dat ze me heeft laten vallen voor 'geld' want ik wilde ook haar vriendin blijven ondanks het financiële verschil, ik wilde de minste zijn, maar nog altijd haar vriendin. Heeft niet mogen zijn. Enkele jaren geleden is ze - te jong - gestorven en dat heeft me ook een grote schok gegeven en ik denk nog wekelijks aan haar, zo diep zat mijn vriendschap).
Als ze niet meer wil, blijf dan niet aandringen want dan heeft dat geen zin.
Kan het zijn dat die relatie nu jullie vriendschap in de weg staat? Weet je 'wat voor iemand' ze 'heeft'?
(Had ooit ook een super-hartsvriendin, eenvoudige vrouw net als ik. Was al jaren mijn maatje en plots begon ze uit te gaan en vond 'toevallig' alleen maar rijke mannen relatiemateriaal, fabrieksarbeiders of iets van die strekking was al bij voorbaat afgeschreven. En ze vond ze en ze begon in een andere wereld te leven. En plots was ik in mijn eenvoudig maar wel koophuis, niet meer goed genoeg. Is meer dan 20 jaar geleden en onze wegen zijn onherroepelijk gescheiden. Maar nog steeds doet het pijn dat ze me heeft laten vallen voor 'geld' want ik wilde ook haar vriendin blijven ondanks het financiële verschil, ik wilde de minste zijn, maar nog altijd haar vriendin. Heeft niet mogen zijn. Enkele jaren geleden is ze - te jong - gestorven en dat heeft me ook een grote schok gegeven en ik denk nog wekelijks aan haar, zo diep zat mijn vriendschap).
Als ze niet meer wil, blijf dan niet aandringen want dan heeft dat geen zin.
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:45
Hoe ouder ik word, hoe minder goed ik er tegen kan om bijvoorbeeld half bij mensen op schoot te zitten. Als tiener en twintiger sliep ik zelfs bij vriendinnen in bed, nu moet ik daar niet meer aan denken. Voel me gewoon niet prettig om bijvoorbeeld samen op een kleine tweezitsbank te zitten. Kweenie, ik kan er gewoon echt minder goed tegen, en dat is eigenlijk in de lockdown erger geworden. Ik krijg echt stress van te dicht op elkaar zitten, ook op kantoor bijvoorbeeld.RikM schreef: ↑08-10-2021 12:32Voor een vriendschap kun je je toch wel een beetje over dat soort dingen heenzetten? (tenzij je echt claustrofobisch bent natuurlijk, dan is het een ander verhaal)
Een vriend van mij woont in een smerig huis. Hij is niet zo van het schoonmaken en is een beetje een hoarder. Toch ga ik bij hem langs want het is verder een goeie gast en ik ken hem al zo lang.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:45
Als het vies is en stinkt snap ik haar wel, grootte maakt niet veel uit toch. Hoewel als ik zelf een heel groot huis had ik waarschijnlijk liever daar wilde zijn dan in andermans kleine huis. Zeker met koken in een keuken is dat misschien comfortabeler.
Maar voor een keer een verjaardag zou het niet moeten uitmaken.
Maar voor een keer een verjaardag zou het niet moeten uitmaken.
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:47
Voor een borrel of feestje zou ik me er inderdaad wel voor een keer overheen zetten, maar voor 1 op 1 afspreken vind ik het echt arelaxt om op elkaars lip te moeten zitten. Dat kletst niet lekker, dat zit niet lekker, ik kan dan niet ontspannen, bah.Lattemacciato44 schreef: ↑08-10-2021 12:31Wat kan nou het probleem zijn als je een borrel of feestje hebt dat je een avond in het jaar een keer hutjemutje staat?
Am Yisrael Chai!
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:53
Bij nader inzien snap ik haar toch wel. 35 m2 is niet 'een klein appartement' ofzo, dat is inderdaad meer een studentenkamer of -studio gevoel. Als je dan kan kiezen uit een ruim huis of dat zou ik het ook wel weten.
En dan zeker met een verjaardag als er meerdere mensen zitten zou ik daar ook weinig zin in hebben.
En dan zeker met een verjaardag als er meerdere mensen zitten zou ik daar ook weinig zin in hebben.