Enig kind

09-10-2021 17:01 366 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ouders die maar 1 kind hebben
Ervaren jullie dat je kind zich alleen voelt?
Of dat Je kind bijv vraagt waarom zij of hij geen zusje of broertje heeft?

Wij willen het misschien bij 1 kind houden.
Omdat we in een medische molen hebben gezeten en het lang heeft geduurd voordat de kinderwens werkelijkheid werd.
Er is geen goed en geen kwaad....En w.s als ik 15 jaar jonger geweest was, en moest werken, om de hypotheek te kunnen betalen, had ik geen groot gezin gehad. En had ik w.s ook geen pleegkinderen gehad.....Want een groot gezin is ook hard werken. Helemaal als er ook nog een kind met een handicap tussen zit, met 3 keer therapie in de week.

Ik denk altijd... plan niets, krijg een kind en kijk dan verder. Want en het doet veel met je relatie, en het ene kind is het andere niet.....Voor ons staat onze relatie op plaats 1...en niet de kinderen....
@Lemoos: Dat vrijaf was overigens cynisch bedoelt naar Evelien toe ;-) . Ik vind dat ik een ander geen uitleg verschuldigd ben over onze gezinssamenstelling en keuzes daarin. Feit is wel dat het een bewuste keus is, deel voortkomend uit omstandigheden en deels omdat man en ik zo gelukkig zijn en geen behoefte hebben aan meer kinderen.

Net als Positive Vibes vind ik het echter wel zeer storend als een ander daar moreel verheven over doet en het beter denkt te weten. Zelfs beter dan de wetenschappelijke onderzoekers of de ervaringsdeskundigen hier en voorts dingen maar invult of insinueert…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Positivevibes schreef:
13-10-2021 18:06
Maar je negeert handig genoeg even de mensen die zeggen heel blij te zijn om enig kind te zijn en dat bewust juist ook voor hun kind wensen.

Echt, geef dan gewoon toe dat je graag anderen veroordeelt op basis van je eigen vooroordelen en stokpaardjes.
Natuurlijk zijn die mensen er ook en ik ben oprecht blij dat te lezen. :-D
Toch als ik teruglees zijn het er niet heel veel. En als ik naar mijn eigen omgeving en dus mijn referentiekader kijk herken ik het naar alle eerlijkheid ook niet; ik ken diverse mensen uit vrienden/kennissen/collegakring die enig kind zijn en die zijn daar geen van allen blij mee. Dat is van mij uit geen stokpaardje of vooroordeel maar slechts wat ik in mijn omgeving hoor :flag: . Het had net zo goed andersom kunnen zijn maar dat is in mijn omgeving dus niet zo.
Wat je ook kiest, je hebt nooit een garantie of je kinderen jouw keuze hetzelfde ervaren als jij. Een forum is toch ook om ervaringen uit te wisselen.

Vooroordelen zijn altijd naar en en gaan ook 2 kanten op. Wij hebben meerdere kinderen, nou dan krijg je ook genoeg vooroordelen naar je hoofd hoor.
" o gaan jullie kamperen, ja dat krijg je met een groot gezin dan kun je geen leuke vliegvakanties betalen" dat wij kamperen gewoon leuker vinden gaat er blijkbaar niet in :rolling:
" jullie kinderen zullen wel geen hoogvliegers worden, want 3 studerende kinderen is niet te betalen" O_o
" o wat zie je er moe uit, is natuurlijk ook erg heftig zo'n groot gezin" nou ik lag lang wakker doordat de buren zo nodig een feestje hadden tot vroeg in de ochtend :@@:
Etc etc.
Snoops2 schreef:
13-10-2021 19:26

" jullie kinderen zullen wel geen hoogvliegers worden, want 3 studerende kinderen is niet te betalen" O_o
Dat is ook wel logica van de bovenste plank. Een hoogvlieger ben je toch al vér voor het tijd is om te studeren? De school neemt bij het maken van de rapporten en het vervolgadvies echt niet ons inkomen en het aantal kinderen mee.

Verder kun je volgens mij ook heus wel studeren als je ouders niet rijk zijn, alleen zullen er dan meer leningen en mogelijk bijbaantjes nodig zijn. Volgens mij zijn er ook die gestudeerd hebben zonder ook maar een cent van hun ouders te hebben gezien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Snoops2 schreef:
13-10-2021 19:26
Natuurlijk zijn die mensen er ook en ik ben oprecht blij dat te lezen. :-D
Toch als ik teruglees zijn het er niet heel veel. En als ik naar mijn eigen omgeving en dus mijn referentiekader kijk herken ik het naar alle eerlijkheid ook niet; ik ken diverse mensen uit vrienden/kennissen/collegakring die enig kind zijn en die zijn daar geen van allen blij mee. Dat is van mij uit geen stokpaardje of vooroordeel maar slechts wat ik in mijn omgeving hoor :flag: . Het had net zo goed andersom kunnen zijn maar dat is in mijn omgeving dus niet zo.
Wat je ook kiest, je hebt nooit een garantie of je kinderen jouw keuze hetzelfde ervaren als jij. Een forum is toch ook om ervaringen uit te wisselen.
Natuurlijk. Ervaringen uitwisselen is alleen iets anders dan je eigen vooroordeel projecteren (en daarmee bedoel ik jou dus ook niet hoor).

Ik wil ook pertinent niet de persoonlijke ervaringen van mensen die het vervelend vinden/vonden om enig kind te zijn uitwissen ofzo. Dat is net zo aanmatigend als andersom. Zoals ik al zei, ieders ervaring is valide :) Het wordt alleen wel vervelend als het iets moreel verhevends wordt om anderen op te beoordelen in hun ouderschap.

Want ja, wat moet je daarmee? Inderdaad toch maar verplicht een tweede kind tegen je wil in? (Als het überhaupt al kan). Dat lijkt me voor niemand wenselijk.

En tja, het zal puur toeval zijn maar alle enige kinderen die ik ken hebben zelf ook 1 (of geen) kind. Bij jouw omgeving is het andersom. Zo gaat dat met zulke persoonlijke dingen.

Edit: quoten ging niet helemaal goed maar ook eens met dat vooroordelen over ‘veel’ kinderen net zo goed onzin zijn :)
positivevibes wijzigde dit bericht op 13-10-2021 19:36
2.86% gewijzigd
Susan schreef:
13-10-2021 19:29
Dat is ook wel logica van de bovenste plank. Een hoogvlieger ben je toch al vér voor het tijd is om te studeren? De school neemt bij het maken van de rapporten en het vervolgadvies echt niet ons inkomen en het aantal kinderen mee.

Verder kun je volgens mij ook heus wel studeren als je ouders niet rijk zijn, alleen zullen er dan meer leningen en mogelijk bijbaantjes nodig zijn. Volgens mij zijn er ook die gestudeerd hebben zonder ook maar een cent van hun ouders te hebben gezien.
Precies!!! Daarom ook: die vooroordelen slaan ook nergens op.
evelien2010 schreef:
13-10-2021 16:42
Ik denk dat er een enorm verschil zit tussen geen kinderen meer kunnen krijgen door medische of sociale redenen. Dat begrijpen mensen vaak volkomen. Vaak is er ook gewoon geen keuze. Er bewust voor kiezen is wat anders. En juist ouders die er bewust voor kiezen zien daarin (logisch) ook geen enkel nadeel. Want vanuit een ouder is die er ook (bijna) niet. Voor een kind kan dat totaal anders zijn. Dat zie ik hier in de reacties (van mensen die alleen zijn opgegroeid en dit eerlijk durven toegeven) en dat merk ik ook in mijn omgeving. Kinderen zijn loyaal en zullen echt niet tegen hun ouders zeggen dat ze het niet leuk vinden (of erger).

Ook zie ik hier heel vaak reacties van mensen die totaal niets hebben met hun siblings. Terwijl ik denk dat zoiets voor veel mensen gelukkig niet de realiteit is. Zeker niet een sibling die volledig uit je leven verdwijnt. Dat zal bij vrienden makkelijker kunnen gebeuren. Een sibling geeft je de kans op een levenslange familieband met alles wat daarbij komt. Geen garantie. Maar door alleen te blijven is die band er nooit. En ben je altijd afhankelijk van vrienden. Of (zoals iemand hier beschrijft) moeten jij of je ouders altijd op zoek naar vrienden om mee te gaan omdat je anders alleen bent.
Betekenen jouw posts dat jij vindt dat mensen die het eigenlijk bewust bij 1 kind willen houden, toch een tweede kind zouden moeten proberen te krijgen omdat dat onder de streep uiteindelijk beter is voor dat oudste kind? Dit is een oprechte vraag.
alouette schreef:
13-10-2021 19:39
Betekenen jouw posts dat jij vindt dat mensen die het eigenlijk bewust bij 1 kind willen houden, toch een tweede kind zouden moeten proberen te krijgen omdat dat onder de streep uiteindelijk beter is voor dat oudste kind? Dit is een oprechte vraag.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Snoops2 schreef:
13-10-2021 14:14
De topic starter stelt de vraag of mensen die 1 kind hebben ervaren of hun kind eenzaam is.
Eenzaam zijn is een term die vooral bij jonge kinderen best moeilijk uit te leggen is...

Soms kom ik wel situaties tegen die ik erg dubbel vindt;
Wij hebben vrienden die heel bewust voor 1 kind gekozen hebben en voortdurend benadrukken dat hun kind geen broertje of zusje wil en zich prima vermaakt, zeker niet eenzaam is etc. Wij beginnen daar nooit over maar blijkbaar moet hun keuze telkens benadrukt worden door henzelf. Maar vervolgens om de haveklap vragen aan de andere gezinnen in de vriendenkring die meer kinderen hebben of hun kind kan komen spelen/ logeren/ mee mag op vakantie / mee mag op uitjes etc. Met als argument dat het anders zo zielig is als ze alleen is op woemiddag/ weekend/ vakantie.
Natuurlijk mag ze best komen spelen of een keer komen logeren maar ik voel me daar niet verplicht toe om dat elke woe mi/schoolvakantie te doen. Dat hun kind geregeld alleen is, is een gevolg van hun eigen keuze.
Over eenzaam zijn, volgens mij is bekend dat dit gevoel heel erg in een mens zit en niet zo zeer aan externe factoren ligt. Genoeg verhalen van ouderen van wie de wederhelft overleden is, kinderen hebben die op bezoek komen maar toch voelt diegene zich eenzaam.
Ik heb meerdere siblings, een lieve man, een kind, goede vriendinnen. En toch ben ik gevoelig voor eenzaamheid.

Wat je verder noemt over dat ouders benadrukken hoe goed hun kind het doet zonder broers en zussen is natuurlijk irritant. Ik snap überhaupt niet waarom je dat zomaar zou zeggen. Wij hebben het eigenlijk nooit over het feit dat ons kind alleen is. Andere mensen beginnen er ook bijna nooit over. Het is gewoon geen issue in gesprekken en omgang met andere ouders.

Tot vervelens toe andere kinderen te spelen vragen doen we ook niet. Daar denken we juist bewust om. En die ene keer in de 2 maanden dat ie een hele zaterdag geen kind om mee te spelen heeft dan is dat jammer maar daar moet hij mee leren omgaan. Dat is dan inderdaad de consequentie van onze keuze om het bij 1 kind te laten.
alouette schreef:
13-10-2021 19:39
Ik zeg nergens dat iedereen een 2e kind moet krijgen. Zeker de gevallen waarin dat medisch of sociaal niet kan. Dus verhalen van mensen met vruchtbaarheidsproblemen of psychische problemen etc. Daar gaat het heel bewust niet over. Ik begrijp prima dat er hele goede redenen kunnen zijn. Of bijvoorbeeld iemand die geen partner (meer) meer heeft. Of het gewoon niet aankan om meer dan 1 kind te hebben.

Ik bedoel heel duidelijk situaties waarbij al dit soort problemen niet spelen. Dan zie ik een sibling echt als een meerwaarde. En absoluut niet te vergelijken met een klasgenoot/neefje of vriendje.

En veel argumenten zie ik hier alleen vanuit de kant van de ouders. Terwijl ik kijk naar de kant vanuit het kind. En dus ook genoeg ervaringen daarover ken van (intussen volwassen) kinderen. Ook die kant mag je belichten op een forum.
Ik herken jou ervaringen dus zelf niet.
Ik ben enig kind en ik heb zelf 1 kind.

In mijn geval is er ook geen sprake van medische of sociale problematiek.
Toen we besloten voor een kind te gaan was het meteen raak. En na die zwangerschap geen intentie gehad een tweede kind te verwekken. Juist steeds, tot op de dag van vandaag, serieus en oplettend vwb anticonceptie.
Ik ben heel eerlijk: zou ik zwanger blijken zou ik de baby niet houden. Dat heb ik zo uitgesproken tegen partner en hij staat er net zo in.

Deze stelligheid lijkt me duidelijk. Meer argument is beslist niet nodig. En dat laat ik me ook niet aanpraten. En ik zou willen dat meer vrouwen zich niet uit het veld laten slaan door andermans mening.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 14-10-2021 06:14
17.33% gewijzigd
evelien2010 schreef:
13-10-2021 21:05
Ik zeg nergens dat iedereen een 2e kind moet krijgen. Zeker de gevallen waarin dat medisch of sociaal niet kan. Dus verhalen van mensen met vruchtbaarheidsproblemen of psychische problemen etc. Daar gaat het heel bewust niet over. Ik begrijp prima dat er hele goede redenen kunnen zijn. Of bijvoorbeeld iemand die geen partner (meer) meer heeft. Of het gewoon niet aankan om meer dan 1 kind te hebben.

Ik bedoel heel duidelijk situaties waarbij al dit soort problemen niet spelen. Dan zie ik een sibling echt als een meerwaarde. En absoluut niet te vergelijken met een klasgenoot/neefje of vriendje.

En veel argumenten zie ik hier alleen vanuit de kant van de ouders. Terwijl ik kijk naar de kant vanuit het kind. En dus ook genoeg ervaringen daarover ken van (intussen volwassen) kinderen. Ook die kant mag je belichten op een forum.
Ja, zoals het gewoon niet willen.

Het is niet aan jou om te oordelen of dat ‘goed genoeg’ is.

Om nog maar te zwijgen over hoe onwenselijk het is voor alle partijen om ‘verplicht’ een ongewenst kind te krijgen. Over het belang van de kinderen in kwestie gesproken.

Ik vind het echt verbijsterend dat je nog steeds niet doorhebt hoe aanmatigend jouw posts zijn.
evelien2010 schreef:
13-10-2021 21:05

Het is mij nog steeds niet duidelijk of je nou vindt dat deze categorie dan toch voor een tweede zou moeten gaan ondanks dat ze dat helemaal niet willen? Ik kan het namelijk echt niet anders lezen dan dit.
@Positivevibes: eens. Ze heeft blijkbaar echt een enorm bord voor haar kop.

Een kwart van de klasgenoten van mijn dochter (groep 4) is enig kind. Zal eens aan al die ouders vragen of ze er wel een Geldige Reden voor hebben (naar de maatstaven van Evelien uiteraard). Zou toch verschrikkelijk zijn, als een kind zonder goede reden opgroeit als enig kind.....

Ik moet zeggen dat het bij ons totaal geen issue is dat mijn dochter enig kind is, heb er vanuit onze omgeving ook nooit opmerkingen over gehoord.

Misschien kan Evelien zelf een topic openen over de voordelen van het hebben van twee kinderen (ik neem tenminste aan dat ze er zelf twee heeft). O wacht, zo'n topic is er in een ver verleden al geweest en haar aanmatigende toon doet me denken aan die to.....
isalinde wijzigde dit bericht op 14-10-2021 07:39
39.06% gewijzigd
Het is bijna een soort twee-of meer-kind-evangelie. Waanzin.
Lady_Demeanor schreef:
14-10-2021 07:36
Het is bijna een soort twee-of meer-kind-evangelie. Waanzin.
Ja, want als je geen “geldige reden” hebt dan doe je je kind echt te kort hoor… O_o
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ja eant vriendschappen zijn ook zo overrated

Echt hoor. Ik ben inmiddel 50+ (oh god. Ook dat nog. Heeft mijn bloedje geen brusje en ook nog zo'n oude moeder) en ik koester mijn vriendschappen 10x meer dan de meeste van mijn familieleden.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Wat als kind twee een handicap heeft? Dan moet kind één als de ouders op leeftijd raken niet alleen voor de ouders, maar ook voor broertje of zusje zorgen.
Geen motto
emanina schreef:
14-10-2021 20:34
Wat als kind twee een handicap heeft? Dan moet kind één als de ouders op leeftijd raken niet alleen voor de ouders, maar ook voor broertje of zusje zorgen.
Ja weet je dit soort scenario's kun je zowel positief als negatief uitleggen. O wat erg dat de oudste voor het zieke/ gehandicapte broertje/ zusje moet zorgen. Wat overigens nooit moet. Of o wat fijn dat de jongste een oudere broer/zus heeft die voor hem kan zorgen. Wat nog steeds niet verplicht is.
Het zegt allemaal niet zo veel natuurlijk.
Iemand schreef het eerder, dacht Lemoos, dat de afweging voor een tweede, derde, etc. vaak moet zijn dat je het gewoon als ouder(s) zelf heel graag wil en het daarnaast kan “dragen” - emotioneel, financieel, etc. - als je die keuze überhaupt al hebt…

Ik vind het hebben van een kind soms wel kwetsbaar. Ben dan bang dat ze ziek wordt of een ongeluk krijgt (niet dat ik dagelijks geconfronteerd word met dit soort scenario’s en er is ook geen reden om aan te nemen dat dit ook gaat gebeuren), maar tegelijkertijd vind ik dit ook de allerslechtste reden om er dan nog maar eentje te maken als noch mijn man noch ik die behoefte hebben. En dat geldt ook voor de reden dat je een kind een sibling wil gunnen. Nog even los van de discussie of onze dochter daar echt op zou zitten wachten…
Ik heb wel die ervaring ( 12 jarig neefje overleden) en heb juist daardoor heel sterk de overtuiging dat het leven helemaal niet maakbaar is. Het heeft me dankbaar, kwetsbaar en nederig gemaakt. En volkomen allergisch voor 'hoe het hoort' en mensen die het nodig vinden dat naar anderen te moeten verkondigen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
15-10-2021 12:40
Ik heb wel die ervaring ( 12 jarig neefje overleden) en heb juist daardoor heel sterk de overtuiging dat het leven helemaal niet maakbaar is. Het heeft me dankbaar, kwetsbaar en nederig gemaakt. En volkomen allergisch voor 'hoe het hoort' en mensen die het nodig vinden dat naar anderen te moeten verkondigen.

Wat ontzettend verdrietig van je neefje :redrose:

Qua gevoel - Hier idem ditto. Ik vind het ook echt geen vanzelfsprekendheid dat mijn kind gezond is en zich goed lijkt te ontwikkelen. Daar sta ik geregeld bij stil. En dus ook dat haar iets kan overkomen (al is er nu geen aanleiding voor).

Überhaupt het krijgen van een kind was, zoals gezegd, voor ons geen vanzelfsprekendheid. En het mogen hebben van een kind maakt je ook kwetsbaar. Die dankbaarheid ervaar ik ook zo.

Die mensen die menen dat het leven maakbaar is? Brrr. Hetzelfde geldt voor mensen die een ander de maat nemen of pretenderen de wijsheid in pacht te hebben en blijven roep toeteren dat ik ons meisje te kort doe door haar geen brusje te geven (al is ze strikt genomen geen enig kind natuurlijk ;-) ). Daar krijg ik jeuk van op nare plaatsen…
tanteslankie schreef:
15-10-2021 12:40
Wat moet dat onbeschrijfelijk verdrietig zijn. Ik begrijp je post verder ook goed. Je neefje, was dat ook een enig kind?
Beschuitmetjam schreef:
16-10-2021 12:15
Wat moet dat onbeschrijfelijk verdrietig zijn. Ik begrijp je post verder ook goed. Je neefje, was dat ook een enig kind?
Nee, hij heeft een ouder zusje. En het verdriet is inderdaad groot. Voor ons al, ik weet niet eens iets te zeggen over wat het bij ons in de familie doet, laat staan bij mijn zwager en schoonzus.

Het laat een diepe rauwe wond achter... hij had kanker en is een jaar heel ziek geweest.
-Albert Einstein-
Tanteslankie, wat ontzettend verdrietig dat je neefje is overleden. Veel sterkte!
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven