help! Het middagslaapje gaat eraan!

03-06-2009 21:07 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon is 2,5 jaar en slaapt 's middags nog rustig anderhalf uur. Nu is het de laatste dagen zo dat hij ;s avonds nog zo'n anderhalf uur wakker ligt nadat hij naar bed gebracht is (meestal tussen 19 en 19.30 uur). Nu ligt hij ook nog te roepen.

Ik heb een behoorlijke druktemaker die overdag flink wat aandacht vraagt. De tijd die hij overdag nog ligt te slapen, vind ik dus heeeeeeerlijk. Hij heeft het overdag ook nog nodig, want verandert

tegen vieren in frankenstein op het moment dat hij niet slaapt.

Eerste wat ik ga doen is het middagslaapje maar inkorten tot maximaal een uur.

Nog andere tips? Ik hoop het slaapje er namelijk echt nog wel even in te kunnen houden.
Even een oude padvinderijtruuc. Wij lieten kinderen vaak voor het slapen een lichamelijk inspannend spel spelen, wat hun vaak vermoeide, wat een hoop gekeet scheelde. Nou is hij te jong om te voetballen, maar iets anders leuks? Met de Wii spelen? Dansen?
quote:krokusje schreef op 03 juni 2009 @ 21:21:

[...]

Haha, bij mij is nummer 2 net volop in de maak. Geloof zo'n 15 cm nu. Ben nl 17 weken zwanger en had gehoopt het middagslaapje er nog zeker een jaar in te houden. Maar goed, ik hou me vast aan wat Poez zei.....

Je wil dus dat stuiterbal tot 3,5 jaar nog een middagdutje doet? Ik geef je weinig kans hierop. Wij hebben het met Zwiepje zo gedaan dat we begonnen zijn met ophouden in de weekenden. Als hij ´s middags had geslapen (onder veel protest) was hij gerust tot 10 uur half elf wakker. Ik viel soms eerder in slaap dan hij. Niet praktisch dus. Dus in het weekend afgebouwd en hem toen op crechedagen nog laten slapen want dat is toch veel drukker zo´n dag. Met 3 jaar zijn ook de crecheslaapjes geeindigd. Overigens gaf hij toen al netjes zelf aan of hij moe was en even wilde liggen. Doet hij nog steeds heel netjes, ook ´s avonds.

Succes in ieder geval! En ja, je zit even met een dwars kind ´s middags maar na twee tot drie weken is hij ook gewend aan het ritme en is het over.

Niet slapen betekent trouwens niet dat hij niet mag uitrusten. Soms even voor de tv zetten was een goede vervanger van het slapen hier. Toch even rustig zitten maar niet slapen.
quote:meelezer456 schreef op 03 juni 2009 @ 23:50:

Even een oude padvinderijtruuc. Wij lieten kinderen vaak voor het slapen een lichamelijk inspannend spel spelen, wat hun vaak vermoeide, wat een hoop gekeet scheelde. Nou is hij te jong om te voetballen, maar iets anders leuks? Met de Wii spelen? Dansen?Met 2,5 kan je best voetballen hoor. En Krokus´ zoontje kennende doet hij de hele dag al dingen die inspannend en moemakend zijn, met name voor ouders . Toch, Krokus?
quote:krokusje schreef op 03 juni 2009 @ 21:39:

@schouderklopje. In principe slaan we het slaapje zelden over. Soms gebeurt het eens vanuit praktisch oogpunt (mooi weer, op bezoek, zoon lekker aan het spelen) maar dat "bezuren" we altijd tegen vieren. We hebben donkere rolgordijnen, dus daar kan ik denk ik niets in verbeteren. Misschien de zijkanten afdekken ofzo. Dat kan ik eens proberen. Oordopjes gaat nevernooit bij hem lukken.

@sunemom. Ik vind het heel lastig om iets rustigs te doen met mijn zoon, omdat hij altijd van het drukke is. Altijd aan het kwebbelen en springen. Het enige waar hij rust bij heeft, is bij televisie kijken. Zelfs bij het spelen springt en rebbelt hij. Misschien moet ik dat toch wat consequenter proberen. Een vast tijdstip op de dag inbouwen ofzo. Ik lees wel voor, maar pas als hij in bed ligt.

Rustgevende leuke activiteiten met een stuiterbal

Cavia´s aaien op een kinderboerderij

Samen een superhoge duplotoren maken

Naar de bieb gaan en hem de boeken laten uitkiezen. (Je eindigt gegarandeerd in de zithoek met honderd boeken voor te lezen)

Hem achterop de fiets zetten en fietsen maar.

Zo rust hij toch een beetje uit en stuitert hij niet de hele tijd.
Mss komt het ook wel door de zomertijd, meer geluiden van buiten, meer licht, warmte, etc.

Gewoon nog je vaste dingen aanhouden, en evt in bed een boekje laten lezen voordat ie gaat slapen, zodat ie lekker rustig wordt? Savonds in bed, etc.

Succes!
Hier wordt dochter (bijna 2,5) juist een draak als ik haar eerder wakker maak 's middags. Ze heeft ook weinig slaap nodig, is vaak tussen half 7 en 7 uur wakker, gaat 's middags 2 uurtjes slapen (geen vaste bedtijd) en 's avonds tussen 8 en 9 weer naar bed. Ik wil dat slaapje 's middags er ook zo lang mogelijk inhouden, maar heb er dan ook geen probleem mee dat ze nog tot half 9 op is, juist 's avonds kan ze prima alleen spelen, overdag is het inderdaad een energievretertje!

De laatste tijd komt het wel eens voor dat ze d'r middagslaapje over slaat, maar dan is ze best moe rond etenstijd en eet ze erg slecht.

Mijn voorkeur blijft dus bij 's middags 2 uurtjes rust en 's avonds wat langer op.

Wat ik verder heb gemerkt is dat ze vaak prima (rustig) alleen gaat spelen als ik ook rustig op de bank zit te lezen of televisie kijken (ze kijkt niet mee), bij alle andere dingen die ik doe (huishouden, computer etc) is ze erg druk, wil meehelpen etc en vraagt dan best veel energie (maar is ook wel erg gezellig). Misschien dat dit bij jou ook werkt?
Krokusje,

Mijn zoontje van bijna drie slaapt nog altijd tussen de middag anderhalf uur. 's avonds gaat hij echter niet voor 20.45 uur naar bed. Ook laten we hem na zijn middagslaapje lekker actief zijn (een uur fietsen, lopen, rennen).

Ik realiseer me dat ik het middagslaapje eraf zou kunnen halen en hem 's avonds vroeg naar bed zou kunnen doen maar ik vind het op deze manier (vooral nu in de lente) wel erg prettig. Als zijn onze avonden zonder kinderen erg kort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven