Broekplassen met bijna 7 jaar
vrijdag 5 juni 2009 om 19:51
Hallo, ik heb een dochter van bijna 7 jaar en ze plast heel vaak in haar broek. Heeft ze altijd al gedaan maar ik dacht wel dat het vanzelf minder zou worden.
Heel vaak lijkt het alsof ze vanuit het niets ineens zó nodig moet dat ze het niet meer op kan houden. Of ze dat echt niet kan of dat ze het te druk heeft weet ik niet, maar ik vind het erg vervelend voor haar.
Het was ook gebeurd op schoolreisje, kwam ze terug in een hele lelijke jongens (reservebroek). Ik wil niet dat ze erom gepest zal worden. Nu had ze vandaag een kinderfeestje en ik had haar al gewaarschuwd, maar toch is het weer gebeurt...
Ik was al een beetje boos geworden en gezegd dat ze anders weer luiers aan moet of dat we anders even langs de dokter moeten en ondanks dat ze dat absoluut niet wil natuurlijk laat ze het toch weer gebeuren.
Heeft er iemand ervaring hiermee of een tip?? Alvast bedankt
Mama van 3
Heel vaak lijkt het alsof ze vanuit het niets ineens zó nodig moet dat ze het niet meer op kan houden. Of ze dat echt niet kan of dat ze het te druk heeft weet ik niet, maar ik vind het erg vervelend voor haar.
Het was ook gebeurd op schoolreisje, kwam ze terug in een hele lelijke jongens (reservebroek). Ik wil niet dat ze erom gepest zal worden. Nu had ze vandaag een kinderfeestje en ik had haar al gewaarschuwd, maar toch is het weer gebeurt...
Ik was al een beetje boos geworden en gezegd dat ze anders weer luiers aan moet of dat we anders even langs de dokter moeten en ondanks dat ze dat absoluut niet wil natuurlijk laat ze het toch weer gebeuren.
Heeft er iemand ervaring hiermee of een tip?? Alvast bedankt
Mama van 3
vrijdag 5 juni 2009 om 19:59
Iets meer info is handig: laat je haar ook voordat je de deur uitgaat plassen? Plast ze vaak/niet vaak? Gaat het ook wel een thuis mis? Durft ze misschien niet naar de wc te gaan omdat ze de weg niet weet in vreemde omgeving? Vergeet ze het echt omdat ze te druk bezig is?
Hier dochter van 7, bij haar gaat 't nooit mis, maar als ze moet plassen moet het ook altijd accuut. Ingewikkeld, want niet altijd wc in de buurt. Dus voordat we de deur uitgaan, als is het maar om een brief op de post te doen zeg ik altijd tegen haar dat ze naar de wc moet. Scheelt altijd weer iets.
Hier dochter van 7, bij haar gaat 't nooit mis, maar als ze moet plassen moet het ook altijd accuut. Ingewikkeld, want niet altijd wc in de buurt. Dus voordat we de deur uitgaan, als is het maar om een brief op de post te doen zeg ik altijd tegen haar dat ze naar de wc moet. Scheelt altijd weer iets.
vrijdag 5 juni 2009 om 20:00
Mijn bekkenfysiotherapeut vertelde mij laatst dat veel kinderen problemen hebben met hun sluitspieren. Ze plassen niet volledig uit of voelen aandrang niet goed.
Ze doet oefeningen op o.a. een bal om de sluitspieren goed te trainen.
Je kunt tegenwoordig naar de fysio zonder verwijzing van de huisarts. Als je zoekt op bekkenfysiotherapie krijg je een lijst met aangesloten therapeuten.
Met 7 jaar zou ik er denk ik toch wel iets aan gaan doen.
Ze doet oefeningen op o.a. een bal om de sluitspieren goed te trainen.
Je kunt tegenwoordig naar de fysio zonder verwijzing van de huisarts. Als je zoekt op bekkenfysiotherapie krijg je een lijst met aangesloten therapeuten.
Met 7 jaar zou ik er denk ik toch wel iets aan gaan doen.
vrijdag 5 juni 2009 om 20:00
Misschien een stomme vraag maar waarom ben je nog niet met haar bij de dokter geweest? Het kan iets lichamelijk zijn (blaas of iets dergelijks) of misschien mentaal (aandacht of iets dergelijk). Een dokter kan je helpen achter de oorzaak te komen. En als je dochter niet naar de dokter wil dan zeg je dat je een afspraak voor jezelf hebt en neem je haar gewoon mee.
vrijdag 5 juni 2009 om 20:11
Lijk me inderdaad verstandig om eens met haar naar de dokter te gaan. En dan niet als straf of als stok achter de deur (zo klinkt wat je nu schrijft toch een beetje), maar gewoon omdat er zoals Diem al zegt best iets lichamelijks aan de hand zou kunnen zijn.
Het zou ook kunnen dat ze het inderdaad te lang uitstelt om naar de WC te gaan waardoor ze dan ineens héél nodig moet en te laat is om nog te gaan. Om daarachter te komen zou je haar ook zo om de paar uur naar de WC kunnen sturen, en dan eens kijken of het daarmee beter gaat.
Het zou ook kunnen dat ze het inderdaad te lang uitstelt om naar de WC te gaan waardoor ze dan ineens héél nodig moet en te laat is om nog te gaan. Om daarachter te komen zou je haar ook zo om de paar uur naar de WC kunnen sturen, en dan eens kijken of het daarmee beter gaat.
vrijdag 5 juni 2009 om 20:19
Ja ik had het inderdaad als soort van straf gezegd omdat ik zelf in eerste instantie dacht dat het komt doordat ze zichzelf geen tijd gunt om te gaan plassen. Thuis gebeurd het nooit, weer wel in de speeltuin (naast de deur). Ik dacht misschien zet het aan tot nadenken en zorgt ze er voor dat het niet gebeurd.
Als ik inderdaad zelf wegga laat ik haar plassen of voor het slapen gaan bijvoorbeeld (in bed plassen gebeurt héééél af en toe, maar te verwaarlozen zo weinig).
Maar ik moet haar dan inderdaad maar meenemen als ik zogenaamd zelf ga?!
Als ik inderdaad zelf wegga laat ik haar plassen of voor het slapen gaan bijvoorbeeld (in bed plassen gebeurt héééél af en toe, maar te verwaarlozen zo weinig).
Maar ik moet haar dan inderdaad maar meenemen als ik zogenaamd zelf ga?!

vrijdag 5 juni 2009 om 20:48
niets van tevoren mededelen, gewoon 's morgens hup in de kleren en naar de huisarts. Klinkt als iets medisch. Verder vind ik het eigenlijk een beetje erg dat je a) boos wordt voordat je hebt uitgesloten dat het iets medisch is. Lekker veel vertrouwen in je dochter dat je er vanuit gaat dat het luiheid is en b) dat je een bezoek aan de huisarts als dreigement gebruikt. Maar goed dat is mijn mening.
vrijdag 5 juni 2009 om 20:57
Waarschijnlijk was je niet heel boos geworden, denk ik te lezen uit je verhaal, maar meer als test of het inderdaad luiheid is of iets anders. En qua vertouwen, je kent je dochter zelf het beste dus als jij denkt dat het luiheid (dat is wat gizz zegt, maar jij gebruikte 'tijd niet gunnen' (komt op mij eerder over als 'te druk' ipv 'luiheid' maar goed) dan kun je alsnog even langs de HA om het andere uit te sluiten.
Dus even langs gaan maar! Succes!
Dus even langs gaan maar! Succes!

vrijdag 5 juni 2009 om 21:36
Mijn zoontje had hetzelfde. Ik werd er ook wel eens boos om.. 'ga dan op tijd!' Daar heb ik later nog wel een schuldgevoel over gehad- hoewel het niet heel erg was hoor.
Hij bleek een flinke afwijking aan zijn blaas te hebben. Vorig jaar, met zes jaar, is hij daaraan geopereerd in het VU in Amsterdam. Het was een zware operatie. Maar nu morst hij nooit meer één drup. Gaat prima.
Van die aangeboren afwijking hebben we nooit iets gemerkt, we dachten echt dat het plassen uit laksheid/ nervositeit was. Je merkt het verschil niet.
Misschien is het bij jou kind niets medisch hoor, maar ik zou het toch even laten checken. Bij de meeste ziekenhuizen zijn zgn 'plaspoli's' waar kinderen de hele dag op dit soort dingen onderzocht worden. Je bent er zo achter.
Succes!
Hij bleek een flinke afwijking aan zijn blaas te hebben. Vorig jaar, met zes jaar, is hij daaraan geopereerd in het VU in Amsterdam. Het was een zware operatie. Maar nu morst hij nooit meer één drup. Gaat prima.
Van die aangeboren afwijking hebben we nooit iets gemerkt, we dachten echt dat het plassen uit laksheid/ nervositeit was. Je merkt het verschil niet.
Misschien is het bij jou kind niets medisch hoor, maar ik zou het toch even laten checken. Bij de meeste ziekenhuizen zijn zgn 'plaspoli's' waar kinderen de hele dag op dit soort dingen onderzocht worden. Je bent er zo achter.
Succes!

vrijdag 5 juni 2009 om 21:40
Oh ja, ervaring in het medische circuit heeft me geleerd dat je niets stiekem moet doen met een zevenjarige.
Gewoon rustig uitleggen dat jullie even aan de dokter gaan vragen hoe het toch kan, dat vele plassen.
En als je onderzoeken moet, ook zeker open kaart spelen.
Op rustige, heldere wijze. Als jij relaxt bent, wordt je kind dat ook.
Dat is veel beter dan wegmoffelen en tóch doen.
Hebben artsen en pedagogisch ziekenhuismedewerkers mij ook verteld.
En na afloop altijd een klein cadeautje
Gewoon rustig uitleggen dat jullie even aan de dokter gaan vragen hoe het toch kan, dat vele plassen.
En als je onderzoeken moet, ook zeker open kaart spelen.
Op rustige, heldere wijze. Als jij relaxt bent, wordt je kind dat ook.
Dat is veel beter dan wegmoffelen en tóch doen.
Hebben artsen en pedagogisch ziekenhuismedewerkers mij ook verteld.
En na afloop altijd een klein cadeautje

vrijdag 5 juni 2009 om 21:46
Je kan een digitale kookwekker neerzetten. Eerst op 30 min zetten. Als dat afgaat dat ze moet plassen. Dan raakt ze zich misschien bewust dat je best vaak moet plassen. Dat kan je natuurlijk uitbreiden naar langer en daarna afbouwen.
Als ze gaat buitenspelen kan ze misschien een stopwatch om haar nek
Anders misschien helpt positief belonen?
Ik heb dat ook zo gedaan met een kind in mijn klas die 6 jaar is! Een stickerkaart. Elke dag als ze droog zijn een sticker.
Dat werkte bij hem heel goed. Hij ging heel bewust plassen. Nu sinds kort geen één keer meer in zijn broek geplast.
Waarschuw ook de leerkracht, die kan er ook mee aan de slag!
Als ze gaat buitenspelen kan ze misschien een stopwatch om haar nek
Anders misschien helpt positief belonen?
Ik heb dat ook zo gedaan met een kind in mijn klas die 6 jaar is! Een stickerkaart. Elke dag als ze droog zijn een sticker.
Dat werkte bij hem heel goed. Hij ging heel bewust plassen. Nu sinds kort geen één keer meer in zijn broek geplast.
Waarschuw ook de leerkracht, die kan er ook mee aan de slag!