Zoon (5) is opeens een monstertje

08-06-2009 09:59 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
M'n oudste zoon van 5 is altijd een heel lief jongetje geweest. Heel zacht van karakter, (bijna) altijd lief, geen wild 'jongensgedoe', maar altijd heel voorzichtig en bedachtzaam. Niks mis mee, dankzij z'n mondigheid redde hij het altijd prima tussen de wildere jongens.

De laatste tijd lijkt het wel alsof ik een ander kind heb. Hij is opeens heel wild en klimt overal op en in. Nou is daar ook niks mis mee, maar hij is ook heel brutaal en, nog erger, hij loopt te klieren en slaat andere kinderen. Het was me thuis al opgevallen dat hij z'n kleine broertje loopt te pesten en hem slaat, maar de juffen op de bso was het ook opgevallen.

Dit weekend hebben we met hem gepraat over z'n gedrag omdat hij z'n kleine broer weer liep te slaan. Hij zegt dat hij het 'gewoon' doet, voor de lol. We hebben hem uitgelegd dat andere kinderen slaan en klieren niet 'gewoon' of leuk is en dat hij ermee moet stoppen. Hij beloofde dat hij dat zou doen, maar wat doet hij vanochtend voor hij de deur uitgaat? Inderdaad, z'n kleine broer een mep verkopen....

Is dit normaal gedrag voor een 5-jarige? Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken, want praten en straffen (op de gang zetten) lijkt geen moer te helpen.
Kan grenzen verkennen zijn, maar ook kopieergedrag van andere kindjes. heeft ie misschien een nieuw kindje in zijn klas dat andere kindertjes pest en slaat? Jufen op de BSO valt iets op, hoe zit het met de juf van de school? Ga daar eens mee praten, mischien dat zij weet waar het vandaan komt. Sowieso is het ms goed als juf in de klas eens praat over pesten en slaan etc..

5 jarigen zijn nog niet zo goed in het houden van beloftes, dus dat ie beloofd heeft het niet te doen is ie allang weer vergeten als er zich een gelegenheid voordoet om te slaan. heeft het slaan ook een aanleiding, of is het echt "zomaar".

Verder lijkt me dat voorlopig op de gang zetten, zoveel mogelijk negeren van kliergedrag, hem dwingen sorry te zeggen tegen de gene die hij geslagen heeft en vooral ook leuke dingen met hem doen en hem belonen als ie lief is, de beste manier om hiermee om te gaan.
Het was de juf op school niet opgevallen, maar ik kan me ook voorstellen dat hij het daar niet of minder doet. Z'n juf is namelijk heel erg streng.... Op de bso is het toch allemaal wat losser, dus daar zie ik het ook eerder gebeuren.
Is hij recentelijk erg hard op zn hoofd gevallen? Kan ook nog een reden zijn dat ie anders is geworden.
quote:Ratteke schreef op 08 juni 2009 @ 10:39:

Is hij recentelijk erg hard op zn hoofd gevallen? Kan ook nog een reden zijn dat ie anders is geworden.Nee, zo wild is hij nou ook weer niet
Gelukkig maar, kan nog al eens akelig aflopen...
quote:flint schreef op 08 juni 2009 @ 10:16:

Het was de juf op school niet opgevallen, maar ik kan me ook voorstellen dat hij het daar niet of minder doet. Z'n juf is namelijk heel erg streng.... Op de bso is het toch allemaal wat losser, dus daar zie ik het ook eerder gebeuren.Je zegt in je OP dat het de juf wel was opgevallen en nu weer niet?
Ik heb een soortgelijk probleem, alleen mijn zoon was gewoon een vrolijk kind en hij is nu 7. Hij slaat, schopt, loopt weg uit de klas en doet alsof het allemaal normaal is, wat doe ik hieraan?
@ Summerbreeze: lees nog 's goed dan.. de juffen op de BSO was het opgevallen, de juf op school was het niet opgevallen.

Mysterie opgelost :-)
Mijn zoontje van 4 was ook altijd zo'n brave hals, maar momenteel is hij ook aan het veranderen...

(Hij is van jan 05)

Gelukkig heeft ie een broertje welke nooit zo braaf is geweestm, dus die rost wel terug. (Is ook bijna 3, dus dat scheelt!)

Maar idd, ineens is 'alles'een drama. Hij wil bepalen welke kleding hij draagt, en dan krijst, scheeuwt hij rustig een kwartier lang door.

Scheldwoorden heeft ie ontdekt.

Zeuren, plagen etc.

Ik ben er heel erg streng in, en het lijkt nu wel te gaan werken, want 'er is er maar 1 de baas, en dat ben ik'. (En zijn vader natuurlijk)

Hij moet van mij op zijn kamer nadenken, en pas terugkomen als ik het zeg. En het kwartje is gewvallen, waar hij voorheen zelf al terugkwam na 1 tel, blijft hij nu zitten.

Maar ja, ergens ben ik blij dat hij nu af en toe van die buien heeft, het moet toch een keer? (helemaal als ik vergelijk met mn andere zoontje, die heeft tussendoor genoeg van die buien gehad, dus het moet toch een kéér gebeuren, toch?)

Succes!

(Voor mij zijn tips ook handig.)

Thx!
Sorry ik snapte het al niet
quote:summerbreeze21 schreef op 08 juni 2009 @ 11:04:

Sorry ik snapte het al niet Was misschien ook een beetje onduidelijk, de dames op de bso zijn natuurlijk ook niet echt juf. Voor de 'duidelijkheid' heet hier alles gewoon juf.
MevrouwK, kleine broer (3) is altijd een stuk 'stoerder' geweest dan z'n grote broer, dus die lijdt er niet echt onder.

Misschien is het wel een kwestie van kopieergedrag, dat zal best, maar dat neemt niet weg dat ik slaan echt heel erg vind, helemaal als het zogenaamd grappig bedoeld is. Ik heb vanochtend gedreigd dat als ik weer klachten krijg, ik al z'n speelgoed weggeef aan kinderen die wel hun handen kunnen thuishouden...
quote:flint schreef op 08 juni 2009 @ 09:59:

Is dit normaal gedrag voor een 5-jarige?Lijkt me wel.quote:Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken, want praten en straffen (op de gang zetten) lijkt geen moer te helpen.

Maar op school gaat het goed omdat de juf daar zo streng is? Misschien zit daar een deel van de oplossing?

Maar ik zou me er niet al te druk om maken, eerder in tegendeel. Een jongen die jongensdingen doet, lijkt me vrij gezond.
Rider, ik vind het ook niet erg dat hij wat stoerder aan het worden is, het kind was best een watje. Ik vind alleen niet dat daar ook slaan bij hoort en ik vraag me ook af of dat bij een 5-jarige hoort.
quote:flint schreef op 08 juni 2009 @ 11:43:

Rider, ik vind het ook niet erg dat hij wat stoerder aan het worden is, het kind was best een watje. Ik vind alleen niet dat daar ook slaan bij hoort en ik vraag me ook af of dat bij een 5-jarige hoort.

Ik snapte de vraag en mijn antwoord was:

- als het op school goed gaat omdat de juf zo streng is, dan zou je daar misschien een oplossing in kunnen vinden. Zelf wat strenger worden dus.

- een jongen van 5 die ruw is, slaat, brutaal is, vind ik niks bijzonders. Ik zou me er totaal niet druk om kunnen maken. Maar natuurlijk wel opvoeden.
Mooi staaltje miscommunicatie, Rider

Ik ben streng, m'n man is zo mogelijk nog strenger, dus daar ligt het niet aan, denk ik. Misschien doet hij het ook wel op de bso omdat hij daar meer 'losgelaten' wordt na school. Een soort ontlading na een hele dag alleen maar doen wat er gezegd wordt of zo.

Jongensdingen doen vind ik prima. Ik word doodmoe van de broeken met gaten, maar ben blij dat hij eindelijk eens een beetje op avontuur gaat. Ik ben het alleen niet zo gewend, vandaar ook mijn vraag of slaan ook bij jongensgedrag hoort.
Ik heb in mijn kringetje ook een heel lief jongetje van vijf dat de laatste tijd ineens heel erg 'haantjesgedrag' vertoont. Je kent 'm soms niet meer terug.

Nou schijnt 't dat bij jochies van die leeftijd het testosterongehalte erg hoog is (ongeveer de piek van wat ze in hun leven bereiken) dus dat lijkt me wel een aardige verklaring.

Hem straffen voor iets waar hij in wezen niets aan kan doen lijkt me niet zinvol, hem liefdevol melden dat hij groot genoeg is om verantwoordelijk te zijn voor z'n daden en hem vervolgens lekker laten uitrazen in het speeltuintje, wel.
quote:flint schreef op 08 juni 2009 @ 12:16:

Mooi staaltje miscommunicatie, Rider Ik ben ook een jongetje, wie weet heeft dat er mee te maken quote:Ik ben streng, m'n man is zo mogelijk nog strenger, dus daar ligt het niet aan, denk ik. Misschien doet hij het ook wel op de bso omdat hij daar meer 'losgelaten' wordt na school. Een soort ontlading na een hele dag alleen maar doen wat er gezegd wordt of zo.Kan ook nog ja.quote:Jongensdingen doen vind ik prima. Ik word doodmoe van de broeken met gaten, maar ben blij dat hij eindelijk eens een beetje op avontuur gaat. Ik ben het alleen niet zo gewend, vandaar ook mijn vraag of slaan ook bij jongensgedrag hoort.Ja, hoort er bij. En het hoort bij ouder-gedrag om dat weer af te leren. Testosteron is natuurlijk een mooi verhaal, maar er zal toch opgevoed moeten worden. Sterkte! (vader van een meute zoons, ik wéét hoe het is ;) )
Haha, dat dreigement van dat speelgoed is wel heftig. Maar je moet wel dreigen met iets wat je ook echt nakomt, anders heeft het weinig zin. En ik denk zomaar niet dat je écht al zijn speelgoed weg gaat doen...

Ik doe het hier momenteel zo:

Er was een juf die wegging op zijn school, daarvan heeft ie knikkers gekregen. Als ie weer flauw doet levert ie 1 knikker in bij mij. (Ligt erg gevoelig) Als ie dan weer lief is, verdient hij em weer terug.

Maar zo kan het dus ook met stickers, nicko's, of andere prullaria.

Mss werk dat wel?
OMG, zoon heeft gewoon last van z'n testosteron, begint dat nu al? Ik dacht dat ik daar pas over een jaar of 8 mee te maken zou hebben....

Rider, hoe leer je ze dan af dat slaan not done is? Ik kan me nog voorstellen dat je gaat slaan uit gebrek aan woorden, maar zoon is meer dan mondig, dus hij heeft slaan echt niet nodig. Het ergste vind ik dat hij echt denkt dat het lollig is om anderen een mep te verkopen. Gelukkig slaat hij geen meisjes, dat dan weer niet
MevrouwK, ik doe het echt, hoor! Al geef ik het dan niet echt weg, ik haal het uit z'n kamer. En als hij dan weer normaal doet, dan krijgt hij het terug (onder het mom dat het kindje aan wie ik het heb gegeven, het weer teruggegeven heeft). Deze methode werkt bij hem echt, al heb ik liever een methode waarmee ik hem kan laten inzien dat meppen nooit grappig is.
quote:flint schreef op 08 juni 2009 @ 12:47:

OMG, zoon heeft gewoon last van z'n testosteron, begint dat nu al? Ik dacht dat ik daar pas over een jaar of 8 mee te maken zou hebben....

Wist je dat een piemel een dichtgegroeide vagina + overontwikkelde clitoris is? Jongens zijn eigenlijk een soort misvormde meisjes, die door een overdaad aan testosteron zo geworden zijn. Best zielig trouwens, als je er over nadenkt

Maar goed, ja, dat begint al in de baarmoeder, en het is een afwijking waar hij de rest van zijn leven mee te maken zal hebben.

quote:Rider, hoe leer je ze dan af dat slaan not done is? Ik kan me nog voorstellen dat je gaat slaan uit gebrek aan woorden, maar zoon is meer dan mondig, dus hij heeft slaan echt niet nodig.Jij bent zeker een meisje. Slaan bij gebrek aan woorden? Dat is, met alle respect hoor, echt een vrouwenvisie. Nee, je slaat gewoon omdat het lekker is te slaan, het is fysiek, het is krachtmeting, het is agressie, kortom, het is een jongens-ding. (Gokje, vindt hij grote lawaaimakende machines geweldig?)quote:Het ergste vind ik dat hij echt denkt dat het lollig is om anderen een mep te verkopen.Dat zeg ik. JIJ vindt dat erg, omdat je een meisje bent, of als je een jongen was geweest, omdat je inmiddels opgevoed bent. Maar hij vindt het lollig, omdat het ook gewoon lollig is als 5-jarige jongen.quote:Gelukkig slaat hij geen meisjes, dat dan weer niet Natuurlijk niet. Als hij dat zou doen, zou ik me pas zorgen maken, of "gebrek aan woorden"-verklaringen gaan zoeken.

Met meisjes ga je geen competitie aan, meisjes zijn stom, of worden dat binnen een paar jaar. Bijvoorbeeld omdat meisjes gaan janken of vals doen als je gewoon gezellig wil matten.

Wen er maar aan, een zoon hebben is anders, als je zelf een meisje bent. (Schijnt, ik hoor dat van mijn vrouw. Zelf vind ik het heel herkenbaar allemaal)

En wat doe je er aan? Om te beginnen alternatieven bieden. Hij wil zich fysiek kunnen uiten, en competitie aan gaan. Zoek eens naar mogelijkheden. Stoeit/echt hij ook met zijn vader? En durft pa dan ver genoeg te gaan, mag het pijn doen? Laat hem maar ervaren wat het is om te matten, en wat het is om te verliezen.

En aan de andere kant, gewoon gezag laten gelden. Niks uitrazen, geen praatsessies, en geen bach-bloesem-gelul, gewoon je gezag laten gelden. Jij wil niet dat er geslagen wordt, en DUS gebeurt het niet, wat voor excuses en verklaringen er ook te bedenken zijn. Gewoon niet, omdat jij het zegt. En anders straf, op de manier die jij vindt passen & werken.
quote:flint schreef op 08 juni 2009 @ 12:49:

MevrouwK, ik doe het echt, hoor! Al geef ik het dan niet echt weg, ik haal het uit z'n kamer. En als hij dan weer normaal doet, dan krijgt hij het terug (onder het mom dat het kindje aan wie ik het heb gegeven, het weer teruggegeven heeft). Deze methode werkt bij hem echt, al heb ik liever een methode waarmee ik hem kan laten inzien dat meppen nooit grappig is.

Kan je niet, want meppen is dus wel grappig voor een 5-jarige.

en ik zou met straffen geen verhaaltjes verzinnen, maar gewoon helder zijn. Jongens ontdekken later wel dat meisjes nooit zeggen wat ze bedoelen, en liever manipuleren dan duidelijk te zijn. Je helpt hem nu beter door gewoon duidelijk te zijn: jij slaat? dan ben jij het bokje! Oorzaak en gevolg, heel logisch, dat werkt goed in een door testosteron aangetast brein.
Pedagogisch mss heel onverantwoord, maar je zou eens kunnen proberen met terugslaan. Als tik uitdelen = tik ontvangen, gaat de lol van slaan er mss wel heel snel af.

Bleek heel effectief bij bijtende peuter van vriendin iig. Moeders heeft 1x teruggebeten , redelijk hard, en toen viel vrij snel het kwartje dat bijten toch niet zo lollig is. .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven