Kwetsende opmerking

08-06-2009 12:26 100 berichten
Mijn partner heeft me laatst erg gekwetst met een bepaalde opmerking.

De laatste periode ben ik qua gewicht nogal gegroeid, ben me daar ook van bewust, en vriend ziet dat dus ook.. En moet daar dan een opmerking over maken, op zich geen probleem mee, maar de manier waarop het gezegd word wel. Hij heeft een paar rake opmerkingen geplaatst, en die hebben me behoorlijk gekwetst. Ik heb aangegeven dat niet leuk te vinden, en dat ik het gevoel had dat hij me door die opmerking niet respecteerde (denk daarbij aan "ga je nog wat aan die vette pens doen?"). Hij vind echter dat hij vrij is om zn mening te geven, en dus mag zeggen wat ie vind. Daarbij vind ie dat ie gelijk heeft, en dat ik er echt iets aan moet doen. Ik weet ook wel dat ik te zwaar ben, maar door zulke opmerkingen zet ie me niet aan om te gaan sporten of lijnen, het werkt juist averechts!

Nu zijn we inmiddels al weer een paar weken verder, maar ik kan het niet vergeten.. Het blijft sluimeren, en ik merk dat mn gevoel hierdoor veranderd. We hebben samenwoon plannen, maar ook daar begin ik aan te twijfelen. Wil ik dat wel, samenwonen met iemand die in mijn ogen weinig respect toont door zulke opmerkingen te maken?

Nu is het niet zo dat die opmerkingen elke dag gemaakt worden, we hebben het ook echt heel leuk met elkaar, maar het blijft hangen.. Ik schijn niet door te dringen, dat het me echt heeft gekwetst. Ik weet ook niet op welke manier het wel doordringt bij hem.. Heb aangegeven dat ik er niet van hou, en hij goed moet nadenken, want nog zo'n opmerking en het samenwonen gaat niet door. Daar schenkt ie weinig aandacht aan, vraagt of ik me wel bewust ben van wat ik zeg.. Waarop ik dan natuurlijk pinnig heb geantwoord, "in tegenstelling tot jou weet ik dondersgoed wat ik zeg!"

Ik weet nu even niet hoe verder te moeten, ben niet meer erg open, denk er voortdurend aan..
Het enige wat je kunt doen is hem vertellen dat je zijn manier van commentaar leveren niet prettig vindt, dat je er mee zit en dat je het vervelend vindt als jullie zouden eindigen in het elkaar verbaal onder de gordel gaan meppen bij het minste geringste.

Voor je het weet zit je op het 'zet eens koffie voor me Miss Piggy! Doe het zelf kale!' niveau en dat moet je zien te voorkomen.

Niet meer aan meedoen dus. Jij niet. Je kunt die keuze alleen voor jezelf maken en zeggen dat je niet meer zo benaderd wil worden als hij deed. Of hij zich er aan houdt is de vraag, dat weet jij beter dan wij en het is ook iets wat de tijd uit moet wijzen.

In ieder geval niet met gelijke munt terug betalen en zelf fatsoenlijk blijven, dat wil ook nog wel eens aanstekelijk werken.
Alle reacties Link kopieren
Wat dus al eerder is gezegd. Ik zou samen een goed gesprek aangaan. Vertellen wat je gevoelens zijn bij die opmerking die nog steeds doorsluimert. Misschien is hij het allang weer vergeten en heeft hij er geen flauw benul van dat hij je zo geraakt heeft.

Sterkte ermee!!
quote:Susan schreef op 08 juni 2009 @ 12:54:

[...]

Wie zegt dat het nu wel werkt? Bovendien vind ik ook niet dat ieder middel geoorloofd is om je partner aan het diëten te krijgen.

Dat hoeft ook niet per se zo te zijn, maar het zou best kunnen.

Bij mij werkt het ook het beste
Ik kan me niet voorstellen dat mijn man ooit expres iets zou zeggen om me te beledigen. Tuurlijk komt het wel eens voor dat we elkaar kwetsen maar vaak berust dat op een misverstand waar we ons voor excuseren.

Maar als mij man ooit iets dergelijks zou zeggen en daar zelfs later niet op terug zou willen komen, weet ik dat er tussen ons iets goed mis is.

Ik vind dat je vriend respectloos met je omgaat.
quote:Star schreef op 08 juni 2009 @ 12:45:

[...]

Waarschijnlijk kent jouw vriend je goed genoeg om te weten dat het op een lieve/tactische manier brengen niet gewerkt zou hebben?Dat is ook een goede reden om (nog) niet te gaan samenwonen. Wederzijds respect en vertrouwen vind ik heel belangrijk in een relatie. Dat moet ook duurzaam zijn. Dus niet opeens geen respect meer als je aankomt. Tien jaar geleden ben ik ook vrij snel fors in gewicht aangekomen. Mijn man heeft er toen alles aan gedaan om mij te helpen om weer af te vallen en meer te gaan sporten en gezonder te eten. Het was gewoon een soort gezamenlijke onderneming, op een leuke en respectvolle manier.
quote:rider schreef op 08 juni 2009 @ 12:36:

[...]

Tsja, dat is de tijd he. Beschaving, vriendelijkheid, wellevendheid, dat is ouderwets en achterhaald. gewoon lekker je mening er te pas en vooral te onpas tegenaan kwakken, dat is hoe het hoort vandaag.

De vraag is dus: wat ga jij er aan doen?Heeft niets met de tijdgeest te maken. Er zijn altijd onbeschofteriken geweest en ik ken heel wat jongeren van tegenwoordig die heel aardig en wellevend zijn. Het is een kwestie van persoonlijkheid.
quote:eleonora schreef op 08 juni 2009 @ 13:09:

'zet eens koffie voor me Miss Piggy! Doe het zelf kale!'

Sorry, ik lig even helemaal in een deuk!
Anoniem, mijn ex maakte dat soort opmerkingen ook. Na mijn scheiding heb ik besloten dat ik nooit meer bij een man zou blijven die zo lomp en onbeschoft tegen me zou doen. Ik werd er ongelukkig van.

Het gaat niet om het feit dat hij zou willen dat je afvalt, het gaat om de respectloze manier waarop hij je behandelt. Hij is gewoon een botterik.

Sterkte!
Heeft je vriend wel vaker van dit soort horkeringe momenten?

En ben jij dezelfde van dat topic over alcoholistische vader met hartkwaal en nu alcoholistische vriend met hartkwaal die nooit rekening met jou en je dochters houdt en elk weekend met kater in bed ligt?

Als jij wel dezelfde bent zou ik je andere topic nog eens doorlezen...

Als jij niet dezelfde bent vraag ik me af in hoeverre jij van een mug een lifant maakt. Okee, opmerking was bot, lomp en onaardig, dat heb je m aangegeven, en hij doet er iets mee of niet. gezegd is gezegd, dus om er nu nog weken over te malen is onzinnig en zonde van je energie. Als je al een tijdje samen bent wist je vast al dat ie niet de meest tactvolle persoon op aarde was, dus zou zijn reactie je niet al teveel moeten verbazen en hoop dat ie ooit verandert lijkt me dan al helemaal gebaseerd op niks. in dat geval zou je je inderdaad moeten afvragen of af en toe een kwetsende opmerking opweegt tegen alle leuke dingen, die jullie ook delen, en gewoon moeten bedenken dat of zijn opmerking je kwest of niet vooral is gelegen in hoeverre jij je door een opmerking laat kwetsen. Je kunt weinig anders doen dan telkens aangeven dat een opmerking je kwetst. Als ie daar niks mee doet is je keuze vergeven en vergeten, of bij m weggaan.
Ik zou als mijn man zulke opmerkingen maakte, ook ernstig gaan twijfelen aan zijn gevoelens voor mij.

Heeft je vriend toen jullie het erover hadden eigenlijk wel gereageerd op jouw opmerking dat je je door zijn uitspraken niet gerespecteerd voelt? Heeft hij iets gedaan om dat gevoel weg te nemen? Ik lees alleen dat hij erop reageerde met dat je zoiets mag zeggen, maar da's natuurlijk geen antwoord op wat je eigenlijk wilt weten.
Lijkt bijna de klassieke val die dames wel eens voor een partner plaatsen om zijn loyaliteit/genegenheid/ leugenachtigheid te testen, door zich in een te klein jurkje/broek te persen en dan te vragen of hij ook vind dat ze er een dikke kont in heeft...Misschein moeten we zijn opmerking wel in de juiste context plaatsen. Kijk TO als jij, zoals je zelf aangeeft, heel bewust bent van het feit dat er wat meer on the bones zit en daar alleen maar over loopt te mekkeren tegen hem, zonder echt actie te ondernemen. Dan kan ik me zo voorstellen dat hij naar dit middel grijpt. Denk zomaar dat jij meer tegen hem loopt te zeveren over je meergewicht dan dat hij daar over begint.

Dus let it go, ga nu eindelijk eens voor jezelf wat aan dat voor jou storende extra gewicht doen .
Opinions just like love do not pay any bills
quote:Borgier schreef op 08 juni 2009 @ 14:37:

Lijkt bijna de klassieke val die dames wel eens voor een partner plaatsen om zijn loyaliteit/genegenheid/ leugenachtigheid te testen, door zich in een te klein jurkje/broek te persen en dan te vragen of hij ook vind dat ze er een dikke kont in heeft...Misschein moeten we zijn opmerking wel in de juiste context plaatsen. Kijk TO als jij, zoals je zelf aangeeft, heel bewust bent van het feit dat er wat meer on the bones zit en daar alleen maar over loopt te mekkeren tegen hem, zonder echt actie te ondernemen. Dan kan ik me zo voorstellen dat hij naar dit middel grijpt. Denk zomaar dat jij meer tegen hem loopt te zeveren over je meergewicht dan dat hij daar over begint.

Dus let it go, ga nu eindelijk eens voor jezelf wat aan dat voor jou storende extra gewicht doen .Waar lees jij dat ik 'loop te mekkeren' en dat ik meer zever over mijn gewicht dan hij...
quote:Borgier schreef op 08 juni 2009 @ 14:37:

Dus let it go, ga nu eindelijk eens voor jezelf wat aan dat voor jou storende extra gewicht doen .Van jezelf weten dat je wat te zwaar bent is iets anders dan er constant over lopen te zeuren...
Het is niet echt tactisch nee. Maar ik kan het me ergens best voorstellen dat je eens uit je slof schiet.

Ik weet niet hoe het bij jullie gaat verder, maar ik kan me zo voorstellen dat jij laat merken dat je dat extra gewicht niet leuk vindt. En als je er dan weinig of niks aan doet, dan zou ik ook een dergelijke opmerking maken.

Als bovenstaande niet het geval is en die opmerking echt uit de lucht komt vallen is er meer aan de hand.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Je moet er niet zo mee zitten, hij bedoelt het heus niet kwetsend. Hij is gewoon geirriteerd (begrijpelijk) en dan zegt hij het wat grover, dat is alles. Als je er over blijft zeuren, ben je een zeur. Als hij het dagelijks zou zeggen, is het een ander verhaal.
Anoniem 123,als je vriend zich zorgen maakt dan vind ik het prima als hij het zegt maar dat kan ook anders,namelijk op een nettere manier.Ik zou hem eens tijdens een rustig moment opzij nemen en met hem erover gaan praten,gewoon zeggen hoe jij je voelt.En afvallen doe je voor jezelf en niet voor hem.Hoop dat jullie het uit kunnen praten.Sterkte ermee meid!

Herken het zelf ook een beetje.Ik had ook zo een ex die af en toe grappen maakte over mijn figuur.Ik woog,en nu nog steeds,72 kilo bij 1.75 met maat 40/42.Niet superslank maar ook zeker niet dik (sport ook heel veel en toen ook al en eet gezond).Maar mijn ex vond het leuk om me af en toe in mijn buik en dijen te knijpen,te lachen en te zeggen dat ik een vet varken was,hij zei het gewoon zomaar zonder reden en ook dat het een grapje was maar ik vond het kwetsend en stom van hem,maar ja dan kan hij maar beter eens naar zichzelf kijken want ik tutte me altijd op voor hem,droeg leuke kleding (nu nog steeds),maar dat was niet genoeg?Je ne sais pas.

Mijn huidige vriend is heel anders.Dat wil niet zeggen dat je helemaal niets mag zeggen als je partner enorm afvalt of aankomt etc...Je mag/moet juist wel wat zeggen maar het is ''de toon die de muziek maakt''.
Denk er trouwens bijna nooit meer aan...allang vergeten.Het is het niet waard.Maar dit was alleen een voorbeeld and that's it.
quote:Anoniem123 schreef op 08 juni 2009 @ 13:06:

Ow, en nogmaals, ik weet dat ik ben aangekomen, ben er ook wel mee bezig hoor, loop veel etc, let op wat ik eet. Echter als we bij de koffie een koekje eten, is hij degene die 5 stroopwafels opvreet, terwijl ik er gewoon netjes 1 neem. Misschien dat het me juist daarom zo erg stoort.

Hierdoor ga ik denken dat je er meer problemen mee hebt dat hij kan eten wat hij wil en wel een mooi lijf houdt, maar dat jij uitdijt. Klopt dat?

Je zegt zelf dat je dik wordt, en dat je er iets aan moet doen. Kinderachtige reactie als; nu werkt het averechts is belachelijk in mijn ogen. Je zit er zelf mee, je moet het zelf oplossen. O heb je liever dat hij liegt, zegt dat hij je lekker vindt zoals je bent terwijl dat niet zo is? Misschien is hij niet tactisch, maar wél eerlijk. En daarbij mag hij natuurlijk uiten wat hij denkt/vindt/voelt. Het is aan jou om dat te accepteren of niet.

Ik hoop trouwens dat je dat 'misschien niet samenwonen' niet als chantagemiddel gebruikt om hem de mond te snoeren. Dan kan ik je nu al vertellen dat jullie hoogstwaarschijnlijk niet gaan samenwonen. Wat ook nog kan is dat jullie wel gaan samenwonen, maar dat hij weet dat jij je eigen grenzen niet eens kunt aangeven. Dat moet je ook niet willen.

Dus zet je eroverheen, of zet hem buiten. Ook al was hij eerlijk.
To, denk dat je toch eens met je vriend moet gaan praten.

Om te voorkomen dat dit idd. een veelvoorkomend soort gesprek wordt.

Ik ben ruim 40 kilo afgevallen. Vriend zag niks totdat de 30 kilo eraf was. Toen zei hij ineens: he je tieten worden kleiner.

Dat was ook niet leuk zoals hij reageerde, zeker omdat ikzelf ook niet zag hoeveel ik eigenlijk kwijt was. Ja, nu alles er weer aan zit en ik foto's zie van toen ik zoveel minder woog.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
quote:eleonora schreef op 08 juni 2009 @ 13:09:

Het enige wat je kunt doen is hem vertellen dat je zijn manier van commentaar leveren niet prettig vindt, dat je er mee zit en dat je het vervelend vindt als jullie zouden eindigen in het elkaar verbaal onder de gordel gaan meppen bij het minste geringste.

Voor je het weet zit je op het 'zet eens koffie voor me Miss Piggy! Doe het zelf kale!' niveau en dat moet je zien te voorkomen.

Niet meer aan meedoen dus. Jij niet. Je kunt die keuze alleen voor jezelf maken en zeggen dat je niet meer zo benaderd wil worden als hij deed. Of hij zich er aan houdt is de vraag, dat weet jij beter dan wij en het is ook iets wat de tijd uit moet wijzen.

In ieder geval niet met gelijke munt terug betalen en zelf fatsoenlijk blijven, dat wil ook nog wel eens aanstekelijk werken.Eleonora, ik ben het vaak met je posts eens, maar die situatie die jij beschrijft kan toch zeker ook heel grappig zijn? Vind ik wel tenminste.
quote:Madhe schreef op 08 juni 2009 @ 21:29:

[...]

Eleonora, ik ben het vaak met je posts eens, maar die situatie die jij beschrijft kan toch zeker ook heel grappig zijn? Vind ik wel tenminste.als het een soort intieme grap is wel. Niet als het uit echte haat en nijd voorkomt lijkt mij zo.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
quote:kiss86 schreef op 08 juni 2009 @ 12:47:

heb ook zoiets gehad, was wat aangekomen ben 1.68 lang en 65 kilo. heb een relatie van 5 jaar, wist dat hij oppervlakkig is, maar op een gegeven moment werd t zo erg dat er geen sprake van sex meer was. hij voelde zich niet meer aangetrokken tot me... ben er heel onzeker door geworden. kzat ook wel lekkerder in me vel toen k 6 kilo lichter was dus ben nu aan t sporten geslagen.

Maar wat is er oppervlakkig aan aantrekkingskracht? Het is misschien wel heel rot voor degene die aankomt, maar als de ander zich niet aangetrokken voelt (en vaak vele subtiele hints niet aan zijn gekomen, maar de persoon in kwestie wel ) dan moet het lomper.

Aantrekkingskracht is zoals Digitalis al zei ontzettend belangrijk binnen een man-vrouw relatie. Anders kun je net zo goed vrienden zijn.
Dit zou voor mij een directe afknapper zijn en hij kon direct zijn koffers pakken. Ben je helemaal belazerd!

In lief en leed, door dik en dun (letterlijk en figuurlijk ) (sorry).
...
quote:Anoniem123 schreef op 08 juni 2009 @ 13:02:

Toen hij die opmerking maakte heb ik gevraagd wanneer hij bij de kliniek voor haartransplantatie terecht kon. Het was nl niet de eerste keer dat er een opmerking gemaakt werd, en ik was het zo spuugzat. Dat was misschien niet tactisch van me, want zo ging het even hard tegen hard, maar ik had het gezegd voor ik er erg in had. Maar goed, dat is natuurlijk niet de oplossing, mekaar kwetsen door opmerkingen te maken, weet alleen niet wat wel de juiste oplossing is

Dit dacht ik al. Jullie maken bepaalde opmerkingen tegen elkaar, waar jullie waarschijnlijk ook heel vaak om kunnen lachen. Alleen ben jij nu écht te zwaar en daarom steekt het je, je zit met je gewicht, niet met de opmerking van je vriend.

Als jij niet wilt dat hij zo tegen je praat, had je dat beeld niet moeten schetsen dat dat kan. En het zelf ook niet doen. Eigenlijk is het zo simpel? Of zit ik er helemaal naast?
quote:ikbenikhetisnietanders schreef op 08 juni 2009 @ 21:34:

[...]

als het een soort intieme grap is wel. Niet als het uit echte haat en nijd voorkomt lijkt mij zo.

To maakt zelf ook opmerkingen naar haar vriend toe. Blijkbaar hebben zij deze intieme humor. Dan moet ze ook niet piepen als het een keer hard aankomt. Of de grens duidelijker laten zien.

Dit maak ik trouwens op uit het feit dat ze in haar post beschrijft dat ze "Natuurlijk.... dit en dat antwoorde" En meteen na zijn opmerking eruit flapt dat hij een haartransplantatie moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven