Daten en autisme

27-12-2021 12:29 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd wie zich hier in kan herkennen: ik heb autisme en ben momenteel aan het daten met een enorm leuke jongen. Hij doet alles goed, hij is mega lief, echt m'n type maar ik merk gewoon dat ik niet de heeeele tijd met hem kan zijn en/of hem kan spreken. Ik raak overprikkeld, wil tijd voor mezelf en raak geïrriteerd aan alles en iedereen als ik dit niet heb. Hij heeft dat dus niet; hij wilt constant met me zijn en mist me ook echt mega erg als ie weer weggaat terwijl ik zo iets heb van: het is even goed zo. Ik kom namelijk echt tot rust als ik alleen ben. Dan denk ik; vind ik hem dan wel leuk? Maar dat is het niet want ik vind hem wel heel leuk alleen ik moet er niet aan denken om 24/7 met hem te zijn. Met niemand trouwens. Ik woon alleen en dat bevalt me prima. Niemand die rommel maakt hier, alles blijft schoon en netjes.

Vraag geen tips of iets, alleen fijn als er eventueel herkenning is. ;)

Liefs
'How you love yourself is how you teach others to love you.´
Ik heb geen autisme, ben getrouwd en ik LAT. Waarom moet je 24/7 met iemand samen zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat is normaal, zelf geen autisme maar de hele tijd samen lijkt mij niks en dat verschilt per persoon. Roep soms ik wil een piloot heb ik lekker dagen voor mezelf haha
Oh ik herken dit wel. Ik wil ook niet 24/7 bij iemand zijn, na een paar uur vind ik het wel weer zat. Vaak krijg ik dan te horen dat ik iemand niet leuk genoeg vind.
Ik heb ook tijd voor mezelf nodig. Dat is vrij normaal.
Misschien zeg ik iets geks: Weet hij dat je autisme hebt?
Gewoon duidelijk aangeven waar je behoefte aan hebt. Vooral niet meer tijd met hem spenderen dan voor jou goed voelt.
Herkenbaar. Ik heb ook autisme en veel behoefte aan alleen zijn. Iemand 24/7 om me heen trek ik niet. Dan ga ik me lopen ergeren. Ben al jaren vrijgezel, nooit iemand tegengekomen die ik als potentiële partner zag. Maar al zou ik die persoon wel ontmoeten, dan nog wil ik hooguit latten. Het idee van samenwonen benauwt me erg, met wie het ook is.
P80 schreef:
27-12-2021 12:54
Misschien zeg ik iets geks: Weet hij dat je autisme hebt?
Ja! En hij snapt t allemaal heel goed als ik t uit leg en is enorm lief voor me hoor, maar ik voel me er vaak over opgelaten en vind het zielif voor hem haha.
'How you love yourself is how you teach others to love you.´
Ik heb geen autisme maar ik zou er ook niet moeten aan denken om 24/7 met iemand samen te zijn.
Gewoon aangeven dat je heel graag met hem samen bent maar ook behoefte hebt aan tijd met jezelf.
Geniet van je nieuwe prille relatie!
Sommige mensen zitten het liefst de hele dag op elkaars lip en doen álles samen. Andere mensen hebben juist veel tijd voor zichzelf nodig en doen ook graag dingen alleen. Daar hoef je geen autisme voor te hebben.
Het is wel zo dat deze twee types niet heel erg goed matchen samen. Je komt er vanzelf wel achter of jullie op dat vlak te veel verschillen of niet.
In elk geval ophouden om het zielig te vinden voor hem dat jij het ene type bent, echt daar heb je helemaal niks aan en hij ook niet. Je bent wie je bent en daar is niks mis mee. Geldt net zo goed voor hem. Soms is het een kwestie van een beetje water bij de wijn doen. Maar teveel water verpest de wijn, dan hou je iets ondrinkbaars over. Als het niet matcht is dat heel jammer maar dan vinden jullie allebei wel iemand die beter bij je past.
.
Kun je dit bespreken met hem?

Ik ben zelf sinds kort aan het daten en ik vind vooral het contact tussen de dates soms vermoeiend. Het is leuk om af en toe een appje te sturen en te krijgen maar het kan ook teveel worden. Gelukkig heeft mijn date zelf ook regelmatig genoeg van zijn telefoon en hij begrijpt het ook als ik een dagje niet wil appen.

Ook als je geen autisme hebt, heb je tijd voor jezelf nodig.
Je kunt méér.
Ik ben zelf ook autistisch maar heb het liefste mijn partner zoveel om me heen. Ieder mens is anders en ik zou gewoon aangeven wat voor soort relatie het beste bij jou past.
Het is maar net wat je gewend bent. Iedereen die alleen leeft moet er niet aan denken om steeds samen te moeten zijn, en omgekeerd.
Ik raak ook snel overprikkeld en laad ook op als ik alleen ben. Ik heb geen autisme (tenminste niet vastgesteld) maar wel adhd en kan slecht tegen veel prikkels. Ik word dan snel geïrriteerd en bozig en dat is voor niemand leuk.

Wij laten al bijna 4 jaar. We hebben in ieder geval allebei ons eigen huis. Maar...het is denk ik al maanden geleden dat we apart hebben geslapen. Toevallig wel afgesproken dat we dat deze week weer een keer gaan doen (vanwege praktische redenen). Ik ben heel erg aan zijn aanwezigheid gewend geraakt. Hij is ook een rustige man en hij maakt niet veel troep. Hij helpt mij juist vaak met structuur als alles me een beetje te veel wordt. Hij is echt een lot uit de loterij want hij houdt mega veel rekening met mijn gevoeligheid voor prikkels (dat moet hij niet, dat doet hij zelf). Hij weet nog beter dan ikzelf wat er voor zorgt dat ik overpikkelt raak en zorgt dan dat we rust om ons heen hebben terwijl ik dan vaak denk dat het onzin is en heus wel goed komt. Ik ben dan ook mega dankbaar voor deze man. Voelt vaak alsof hij beter verdient maar hij vindt dat onzin en zegt juist blij met mij te zijn.

Als ik met hem ben voelt het nu niet anders dan dat ik alleen ben. Ik kom altijd tot rust ls hij er gewoon is en heb geen oplaadtijd meer zonder hem nodig.

We willen ooit wel gaan samenwonen maar nu voelt het nog heel fijn dat we officieel allebei een eigen plek hebben.
himalaya schreef:
27-12-2021 12:35
Ik heb geen autisme, ben getrouwd en ik LAT. Waarom moet je 24/7 met iemand samen zijn?
Geweldig :-D

Ik heb wel autisme en herken wat je zegt. Ik kan ook niet de hele tijd omgeven zijn door mensen, heb het nodig om me te kunnen terugtrekken en weer opnieuw op te laden. Anders raak ik zwaar overprikkeld.

Maar zoals je bij Himalaya leest, hoef je geen autisme te hebben om de behoefte te voelen om ruimte voor jezelf te hebben. Je hebt gewoon mensen met verschillende behoeftes, de één wil veel samen zijn en de ander heeft liever wat ruimte voor zichzelf of je hebt zelfs mensen die liever alleen zijn dan samen. Dus denk alsjeblieft niet dat je abnormaal bent omdat je die ruimte en rust nodig hebt. Zoveel mensen zijn zo, allemaal om hun redenen.

Belangrijker is dat je een goede tussenweg vind, zodat jullie je beide prettig voelen in de relatie. Ik zou hem uitleggen dat je de rust nodig hebt en dat het niet te maken heeft met hoe leuk je hem vind. Tevens kun je tijdens de dagen samen tussendoor rust nemen, bv door een film te kijken of even iets voor jezelf te doen. Hem laten begrijpen hoe je in elkaar zit is denk ik belangrijk, anders gaat hij dat misschien interpreteren.
abracadabra schreef:
27-12-2021 22:11
Ik raak ook snel overprikkeld en laad ook op als ik alleen ben. Ik heb geen autisme (tenminste niet vastgesteld) maar wel adhd en kan slecht tegen veel prikkels. Ik word dan snel geïrriteerd en bozig en dat is voor niemand leuk.

Wij laten al bijna 4 jaar. We hebben in ieder geval allebei ons eigen huis. Maar...het is denk ik al maanden geleden dat we apart hebben geslapen. Toevallig wel afgesproken dat we dat deze week weer een keer gaan doen (vanwege praktische redenen). Ik ben heel erg aan zijn aanwezigheid gewend geraakt. Hij is ook een rustige man en hij maakt niet veel troep. Hij helpt mij juist vaak met structuur als alles me een beetje te veel wordt. Hij is echt een lot uit de loterij want hij houdt mega veel rekening met mijn gevoeligheid voor prikkels (dat moet hij niet, dat doet hij zelf). Hij weet nog beter dan ikzelf wat er voor zorgt dat ik overpikkelt raak en zorgt dan dat we rust om ons heen hebben terwijl ik dan vaak denk dat het onzin is en heus wel goed komt. Ik ben dan ook mega dankbaar voor deze man. Voelt vaak alsof hij beter verdient maar hij vindt dat onzin en zegt juist blij met mij te zijn.

Als ik met hem ben voelt het nu niet anders dan dat ik alleen ben. Ik kom altijd tot rust ls hij er gewoon is en heb geen oplaadtijd meer zonder hem nodig.

We willen ooit wel gaan samenwonen maar nu voelt het nog heel fijn dat we officieel allebei een eigen plek hebben.
Dat is waar wat jij zegt, dat het heel erg afhangt van de persoon of je er overprikkeld van raakt of juist tot rust kan komen als je bij elkaar bent.
Ik woon samen en vind dat ook prettig, maar ik zou dat echt niet met iedereen kunnen. Mijn man is ook rustig en netjes en - het klinkt een beetje lullig maar is wel belangrijk voor mij - hij vraagt niet veel aandacht. En hij werkt veel, ook s avonds dus ik heb het huis vaak voor mezelf. Meestal gaan we gewoon ons eigen gang. Ik vind het wel fijn dat hij er gewoon is, op de achtergrond.
.
Hier ook iemand met autisme

daten staat op een laag pitje,

Door alle corona regels
Ben de ware vrouw niet tegengekomen
geen zin meer om nog te daten
Andere plannen, dan ben ik liever alleen
pluk de dag
Heb hier ook last van
Judith Visser heeft dit heel mooi omschreven in haar boek 'Zondagsleven', het vervolg op 'Zondagskind.' Misschien heb je er wat aan om haar boeken te lezen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven