Wat had ik moeten doen?
zondag 2 januari 2022 om 04:15
Hoi allemaal,
Gisteren vierden we oud en nieuw met een paar vrienden en we hebben naast dansen en veel eten en drinken ook wat spelletjes gedaan. Tijdens die spelletjes liepen de emoties soms wat hoog op en uiteindelijk is er ruzie ontstaan tussen mijn vriend en een vriend van hem.
Die vriend is ook eerder weg gegaan en heeft later aangegeven bepaalde opmerkingen heel naar te hebben gevonden van mijn vriend.
Mijn vriend geeft aan dat hij het als dollen zag, het totaal niet zo bedoelde en ook vind dat we op deze leeftijd hier ook normaal over zouden moeten kunnen praten, als je ergens mee zit. Ook omdat ze elkaar al heel lang kennen.
Nu mijn vraag aan jullie.. Ik ken die vriend van hem niet zo goed, ik heb hem denk ik 3x gezien, maar ik voelde dit al aankomen. Ik merkte dat die jongen de opmerkingen niet leuk vond, er vaak ook niet om kon lachen, maar om voor zichzelf op te komen, maakte hij opmerkingen terug, waardoor het ook erger werd.
Had ik voor die jongen moeten opkomen? Had ik moeten zeggen tegen mijn vriend dat het minder moest? Ik dacht dat dit een beetje hun vriendschapsband was en dat ze blijkbaar zo met elkaar om gingen.. Maar mijn gevoel zei wel iets anders.
Maar moet ik dan opkomen voor een jongen van bijna 30 die ik amper ken in een vriendengroep met jongens die elkaar al bijna 15 jaar kennen?
En ik zit ook te denken hoe ik dat dan de volgende keer zou moeten doen? Hoe kan ik dat een beetje subtiel aangeven? Moet ik me daar überhaupt in mengen?
Ik weet het niet zo goed.. Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Gisteren vierden we oud en nieuw met een paar vrienden en we hebben naast dansen en veel eten en drinken ook wat spelletjes gedaan. Tijdens die spelletjes liepen de emoties soms wat hoog op en uiteindelijk is er ruzie ontstaan tussen mijn vriend en een vriend van hem.
Die vriend is ook eerder weg gegaan en heeft later aangegeven bepaalde opmerkingen heel naar te hebben gevonden van mijn vriend.
Mijn vriend geeft aan dat hij het als dollen zag, het totaal niet zo bedoelde en ook vind dat we op deze leeftijd hier ook normaal over zouden moeten kunnen praten, als je ergens mee zit. Ook omdat ze elkaar al heel lang kennen.
Nu mijn vraag aan jullie.. Ik ken die vriend van hem niet zo goed, ik heb hem denk ik 3x gezien, maar ik voelde dit al aankomen. Ik merkte dat die jongen de opmerkingen niet leuk vond, er vaak ook niet om kon lachen, maar om voor zichzelf op te komen, maakte hij opmerkingen terug, waardoor het ook erger werd.
Had ik voor die jongen moeten opkomen? Had ik moeten zeggen tegen mijn vriend dat het minder moest? Ik dacht dat dit een beetje hun vriendschapsband was en dat ze blijkbaar zo met elkaar om gingen.. Maar mijn gevoel zei wel iets anders.
Maar moet ik dan opkomen voor een jongen van bijna 30 die ik amper ken in een vriendengroep met jongens die elkaar al bijna 15 jaar kennen?
En ik zit ook te denken hoe ik dat dan de volgende keer zou moeten doen? Hoe kan ik dat een beetje subtiel aangeven? Moet ik me daar überhaupt in mengen?
Ik weet het niet zo goed.. Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
zondag 2 januari 2022 om 04:36
Je gevoel klopte en deze jongen voelde zich ongemakkelijker en ongemakkelijker worden.
Misschien heb je het trouwens wel eens vaker in gezelschap dat je merkt hoe anderen zich voelen. Best een mooie eigenschap vind ik.
Ik denk dat er in de situatie waarover je schreef niet 1 bepaalde voorgeschreven manier was waarop je zou moeten omgaan met de situatie. Het feit dat mensen elkaar al lange tijd kennen hoeft niet altijd garantie te zijn voor een sterke, konsequente band.
Maar wat deze situatie wel zegt is dat jouw gevoel klopt en dat je kunt vertrouwen op jouw observaties en gevoelens.
Je zou tegen je vriend op een gegeven moment hebben kunnen zeggen: hee Mark, volgens mij vind Piet jouw geintje niet zo grappig en waardeert hij het niet zo.
Misschien heb je het trouwens wel eens vaker in gezelschap dat je merkt hoe anderen zich voelen. Best een mooie eigenschap vind ik.
Ik denk dat er in de situatie waarover je schreef niet 1 bepaalde voorgeschreven manier was waarop je zou moeten omgaan met de situatie. Het feit dat mensen elkaar al lange tijd kennen hoeft niet altijd garantie te zijn voor een sterke, konsequente band.
Maar wat deze situatie wel zegt is dat jouw gevoel klopt en dat je kunt vertrouwen op jouw observaties en gevoelens.
Je zou tegen je vriend op een gegeven moment hebben kunnen zeggen: hee Mark, volgens mij vind Piet jouw geintje niet zo grappig en waardeert hij het niet zo.
zondag 2 januari 2022 om 05:13
Bedankt voor je reactie en advies! Ik had inderdaad meer op mijn gevoel moeten vertrouwen en er toch iets mee moeten doen, baal achteraf ook echt dat ik het niet gezegd heb. Maargoed, goede les voor volgende keer.Verbinder schreef: ↑02-01-2022 04:36Je gevoel klopte en deze jongen voelde zich ongemakkelijker en ongemakkelijker worden.
Ik zat op dat moment niet naast m'n vriend en ik dacht dat het misschien nog ongemakkelijker zou worden voor die jongen als ik dat dan zo in de groep zou zeggen, alsof hij dat niet zelf zou kunnen zeg maar, maarja achteraf gezien had ik misschien wel de ruzie kunnen voorkomen daarmee.
En ik dacht nu ook dat ik misschien even met m'n vriend naar de keuken had moeten lopen ofzo, of het met een soort grapje duidelijk had moeten maken.
Nouja in ieder geval bedankt voor het meedenken, ik ga er wat mee doen de volgende keer!
zondag 2 januari 2022 om 06:57
Zeker niet je vriend en plein public aanspreken!
Een algemene opmerking als " hey jongens, laten we het ff gezellig houden!" is dan beter.
Ik zou achteraf nu wel tegen vriend zeggen dat hij niet bepaald een goede gastheer was.
Maar goed, je bent niet zijn opvoeder. Ik hoop dat hij bedenkt dat hij met zijn vriend moet gaan praten, als hij deze vriendschap nog wil.
Een algemene opmerking als " hey jongens, laten we het ff gezellig houden!" is dan beter.
Ik zou achteraf nu wel tegen vriend zeggen dat hij niet bepaald een goede gastheer was.
Maar goed, je bent niet zijn opvoeder. Ik hoop dat hij bedenkt dat hij met zijn vriend moet gaan praten, als hij deze vriendschap nog wil.
Nope
zondag 2 januari 2022 om 07:03
zondag 2 januari 2022 om 07:08
Dit.Thalas schreef: ↑02-01-2022 07:03Jij moet niets doen. Jij bent niet de hoeder van de sfeer of de verantwoordelijke voor soepele intermenselijke communicatie. Je vriend was een hork, je vriend kan de volgende keer besluiten minder lullig te doen. Of niet, dan wordt het weer een korte avond. Helemaal zijn eigen keus.
Volwassen meneren.
Nope
zondag 2 januari 2022 om 07:14
Ik vind dat als je merkt dat iemand echt last krijgt van dat soort opmerkingen, je best iets mag zeggen.Thalas schreef: ↑02-01-2022 07:03Jij moet niets doen. Jij bent niet de hoeder van de sfeer of de verantwoordelijke voor soepele intermenselijke communicatie. Je vriend was een hork, je vriend kan de volgende keer besluiten minder lullig te doen. Of niet, dan wordt het weer een korte avond. Helemaal zijn eigen keus.
Of het nu je vriend is of iemand anders, je gaat toch niet gewoon toekijken als de boel escaleert en ongezellig wordt?
zondag 2 januari 2022 om 07:22
Weet je? Ja, je gaat gewoon toekijken hoe een volwassene ontdekt dat intermenselijke vaardigheden een essentieel onderdeel zijn van gezellig samenzijn. Want zodra jij als vrouw besluit dat het jouw taakje is om te zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft, om vriend tegen zijn eigen horkerigheid te beschermen, hoeft vriend nooit meer zelf verantwoordelijk te zijn voor zijn gedrag, want die taak heeft zij op zich genomen. Dus nee, je gaat hem er in die toekomst niet subtiel met een grapje op wijzen dat hij te ver gaat, je gaat je niet afvragen of het te lullig is om hem en plein public aan te spreken, je doet gewoon niks. Hij kan zelf bedenken dat hij zich moet gedragen in gezelschap en als hij dat niet wil: ook goed, dan wordt het een rustig leven verder.
zondag 2 januari 2022 om 07:26
Wie is er verantwoordelijk voor het gedrag van je vriend?
Wie is erverantwoordelijk voor het aangeven van de grenzen van de vriend van je vriend?
Zij zelf..lijkt mij en niet jij.
Ik zou er buiten blijven. Wanneer er echt sprake is van pestgedrag, dan zou ik mij afvragen of je uberhaupt wel met deze mensen wil omgaan.
Wie is erverantwoordelijk voor het aangeven van de grenzen van de vriend van je vriend?
Zij zelf..lijkt mij en niet jij.
Ik zou er buiten blijven. Wanneer er echt sprake is van pestgedrag, dan zou ik mij afvragen of je uberhaupt wel met deze mensen wil omgaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 2 januari 2022 om 07:46
Was er drank in het spel? Heeft je vriend misschien een slechte dronk, dat ‘ie dan gaat stoken, beetje pesten enzovoort?
Soms gaan mensen dan langer door dan wenselijk. Eventjes over hebben op een rustig moment met je vriend.
Heb het gevoel dat jullie ook nog niet zo lang een relatie hebben, of wel?
Soms gaan mensen dan langer door dan wenselijk. Eventjes over hebben op een rustig moment met je vriend.
Heb het gevoel dat jullie ook nog niet zo lang een relatie hebben, of wel?
zondag 2 januari 2022 om 07:49
zondag 2 januari 2022 om 07:49
Lang genoeg...loepen. To je bent een pleaser. Laat de verantwoordelijkheid zo nu en dan waar die thuishoort of bespreek het eens 1 op 1 met je vriend en vraag hem wat de reden is dat hij het zo ver laat oplopen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 02-01-2022 07:51
82.76% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 2 januari 2022 om 08:22
Typisch vrouwending om je verantwoordelijk te voelen voor de sfeer. Ik herken dat wel, ook het aanvoelen. Maar een dertiger die opstapt? Klinkt of het dan wel heftig was. Of was er idd een hoop drank bijt/ ik zou dat treiteren ook geen leuke eigenschap van een partner vinden trouwens. Laat ze het vooral zelf uitpraten.
zondag 2 januari 2022 om 08:27
zondag 2 januari 2022 om 08:31
zondag 2 januari 2022 om 08:37
Ik zie het andere. Ik denk dat mensen elkaar nodig hebben om gedrag wat bij te sturen. (Niet alleen partner, het vertrekken van die vriend zou hem ook aan het denken moeten zetten). Hierdoor leren ze waar de grenzen liggen. De ene zal hier dus rekening mee gaan houden en zich aanpassen. En natuurlijk heb je ook types die zich nooit aan zullen gaan passen. Op den duur is het dan aan jou wat je daarmee wil.Thalas schreef: ↑02-01-2022 07:22Weet je? Ja, je gaat gewoon toekijken hoe een volwassene ontdekt dat intermenselijke vaardigheden een essentieel onderdeel zijn van gezellig samenzijn. Want zodra jij als vrouw besluit dat het jouw taakje is om te zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft, om vriend tegen zijn eigen horkerigheid te beschermen, hoeft vriend nooit meer zelf verantwoordelijk te zijn voor zijn gedrag, want die taak heeft zij op zich genomen. Dus nee, je gaat hem er in die toekomst niet subtiel met een grapje op wijzen dat hij te ver gaat, je gaat je niet afvragen of het te lullig is om hem en plein public aan te spreken, je doet gewoon niks. Hij kan zelf bedenken dat hij zich moet gedragen in gezelschap en als hij dat niet wil: ook goed, dan wordt het een rustig leven verder.