Heb jij wel eens te maken gehad met seksueel wangedrag?

17-01-2022 20:48 1245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de beerput opengetrokken is bij TVOH en er zich inmiddels meer dan 40 vrouwen hebben gemeld met deze ervaring vroeg ik me af of je ook weleens seksueel wangedrag hebben meegemaakt op werk, sport of elders?

Uiteraard trapt TO af.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Marilia007 schreef:
18-01-2022 21:22
Even een berichtje of eigenlijk een vraag aan allen van het ze-heeft-er-zelf-om-gevraagd kamp;
Stel er wordt thuis bij je ingebroken. Je schrikt je rot en gaat vervolgens aangifte doen bij de politie. Op het politiebureau zegt men “zozo, een inbraak…Heeft u deuren en ramen in uw woning ?” Op deze vraag kun je niet anders dan “ja” antwoorden natuurlijk.
Hoe zou je het vinden als de politie vervolgens tegen je zegt “ ja zeg niet miepen, met ramen en deuren in je woning vraag je om een inbraak hoor” ?
Dat is zo’n beetje van hetzelfde debiele niveau als beweren dat slachtoffers van seksueel geweld het allemaal aan zichzelf te danken hebben.
En uit onderzoek is gebleken dat het korte rokjes excuus vaak bullshit is, omdat de verkrachters in dit onderzoek toegaven zich amper te kunnen herinneren hoe hun slachtoffers gekleed waren.
Sterker nog, er is onderzoek gedaan naar de kleding van verkrachtingslachtoffers en er bleek geen verband met het type kleding.
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
18-01-2022 21:18
Maak dan alsjeblieft nooit vrouwenhatende opmerkingen of leg de schuld bij slachtoffers, zoals je in eerdere posts leek te doen.
Zorg dat ze weet dat je achter haar staat en haar gelooft. Dat vrouwen mannen niks schuldig zijn etc en help haar zelfvertrouwen op te bouwen, waarbij ze weet dat niemand haar dient lastig te vallen.

Je kan helaas niemand altijd beschermen, maar zorg voor een omgeving waarin vrouwen niet minder zijn dan mannen. Veroordeel wangedrag zonder een 'maar'.
Dat is eigenlijk het enige wat ik je mee kan geven.
Bedankt voor je bericht. Ik ben zeker geen vrouwenhater en mijn berichten zijn ook zeker niet vrouwenhatend bedoeld. Ben dol op de vrouwen in mijn leven. Seksueel overschrijdend gedrag speelt voor zover ik weet niet in mijn bubbel. Maar ja, zeker weten doe ik het niet. Ik ga er eens wat beter op proberen te letten.

Wangedrag veroordeel ik altijd.
Alle reacties Link kopieren
Een goede (platonische) vriend waar ik na een avond stappen bij bleef logeren. Ik werd wakker omdat hij zijn vingers in mij had. --> Mezelf de schuld gegecen, uiteraard, had ik maar niet moeten blijven slapen.

Een destijds vriendje die me bij mijn keel tegen de muur aan hield. --> Mijn eigen schuld, uiteraard, had ik m maar niet zo boos moeten maken.

Een leidinggevende die net getrouwd was en mij van onder tot boven opnam en zei dat ie baalde dat ie net getrouwd was want nu mocht hij niet meer aan mij zitte. Eigen schuld, ik was ook een leuk jong grietje.

Achtervolgd op straat, lastig gevallen in de trein ( 's avonds en alleen, had ik maar niet alleen met de trein moeten gaan), 's nachts een bovenbuurman op mijn balkon geklommen, donken collega 's nachts voor de deur "Friezin, ik wil je neuken", en natuurlihk al het straatgeluid. Een man van een jaar of 50, terwijl ik om 8.30 uur naar kantoor wandel: "zal ik je eens lekker beffen?"
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
18-01-2022 18:59
met andere woorden, je dochter moet zich maar aanpassen, omdat er smerige ventjes rondlopen
Jouw dochter niet hoor. Die moet lekker bloot gaan stappen als ze wil. Mijn hypothetische dochter zou ik adviseren iets meer aan te trekken dan een lapje stof rond haar tepel.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
friezin71 wijzigde dit bericht op 18-01-2022 21:32
98.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Purrserker schreef:
18-01-2022 21:29
Bedankt voor je bericht. Ik ben zeker geen vrouwenhater en mijn berichten zijn ook zeker niet vrouwenhatend bedoeld. Ben dol op de vrouwen in mijn leven. Seksueel overschrijdend gedrag speelt voor zover ik weet niet in mijn bubbel. Maar ja, zeker weten doe ik het niet. Ik ga er eens wat beter op proberen te letten.

Wangedrag veroordeel ik altijd.
Fijn. :)

En als je het ziet, spreek de dader aan. Als iedereen dat zou doen, zou het mss al een beetje helpen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Precies deadpoetssociety, maar dat betekent dat de verantwoordelijkheid volledig bij een dader ligt. En dat is kennelijk te moeilijk om te snappen voor de victim blamers :nooo:
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
18-01-2022 21:18
Nou, je denkt er tenminste over na en beseft dat het niet oké is, dat is iets.

Er zijn zowel mannen als vrouwen die dit gedrag goedpraten en aan victim blaming doen. En helaas is de kans groot dat je dochter ooit zoiets gaat meemaken. Echt ongelooflijk rot is dat.
Ik wil het niet weten.

En ja, natuurlijk denk ik erover na. Wie niet naar aanleiding van de rel rond The Voice. Ik hoop dat deze rel er voor zorgt dat we hier met elkaar opnieuw bewust worden van het feit dat dit kennelijk op grote schaal plaats vindt. Net zoals #metoo ook heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Purrserker schreef:
18-01-2022 21:29
Bedankt voor je bericht. Ik ben zeker geen vrouwenhater en mijn berichten zijn ook zeker niet vrouwenhatend bedoeld. Ben dol op de vrouwen in mijn leven. Seksueel overschrijdend gedrag speelt voor zover ik weet niet in mijn bubbel. Maar ja, zeker weten doe ik het niet. Ik ga er eens wat beter op proberen te letten.

Wangedrag veroordeel ik altijd.
Ik ben blij dat je toch anders bent dan je eerst leek te zijn.
Hoop dat je nog wat meer erover leest, zodat je het beter kan begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
deadpoetssociety schreef:
18-01-2022 21:27
Sterker nog, er is onderzoek gedaan naar de kleding van verkrachtingslachtoffers en er bleek geen verband met het type kleding.
Je hebt zo'n vreselijke tentoonstelling van wat slachtoffers aanhadden bij zo'n ervaring. Dat gaat echt van tuinoverals naar flanellen pyjama's, en dan de kinderkleding..... het breekt je hart.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
18-01-2022 21:31
Fijn. :)

En als je het ziet, spreek de dader aan. Als iedereen dat zou doen, zou het mss al een beetje helpen.
Mag ik je iets vragen?

Denk jij dat de aandacht die er momenteel is voor seksueel overschrijdend gedrag een positief effect gaat hebben op het terugdringen ervan in de samenleving?
Alle reacties Link kopieren
Katoenenslip schreef:
18-01-2022 21:16
Sorry, ben ik de enige die hier overstuur van raakt? Het zal wel weer lichtgeraakt zijn hoor, maar ik vond het zo fijn om eens een breed gesprek te voeren zonder dit soort onzin maar toch met respectvolle inhoudelijke discussie.
Nee, je bent niet de enige. Zo’n opmerking doet ontzettend veel pijn en maakt alles wat je hier durft te delen in één klap weer kapot. En nu aankomen met ‘het was sarcasme’ verschilt nu niets van ‘het was maar een geintje’.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
18-01-2022 21:18


Er zijn zowel mannen als vrouwen die dit gedrag goedpraten en aan victim blaming doen. En helaas is de kans groot dat je dochter ooit zoiets gaat meemaken. Echt ongelooflijk rot is dat.




Precies

Vandaag op het werk ook een gesprek gehad naar aanleiding van TVOH

De meeste collega's snappen wel wat grensoverschrijdend gedrag is maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar dan komen er toch weer opmerkingen van : Sommige vrouwen doen het er om, ze kunnen ook nee zeggen, je mag als man niks meer.

Voor alle duidelijkheid ik heb op mijn werk een keer een "akkefietje" meegemaakt want het is er heel braaf.
Maar snappen wat machtsverhoudingen doen snappen ze gewoon niet.


Ik gaf een voorbeeld (fictief) van een gescheiden vrouw, 2 kinderen met een half jaar contract waarbij de directeur (die over de contracten gaat) avances maakt.
Dat riekt bijna naar chantage want er niet op ingaan of klagen is de WW in.
Dat snapt iedereen behalve - een deel - van mijn collega's :bonk:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
18-01-2022 21:19
Ik wel hoor. Vriendinnen die tijdens het uitgaan worden bepoteld, alleenreizende meiden in de nachttrein die door dronken kerels worden lastiggevallen, seksistische opmerkingen op de werkvloer, vrouwen op straat die worden nagefloten. Het is overal.
Hmm, ik niet. Ik doe alles met de auto, een uitgaanstype ben ik niet. Collega's doen ook normaal. Best een saai leven :-D
Wat fout is hindert het hart, maar de waarheid brengt vreugdevolle kalmte -- Rumi
Alle reacties Link kopieren
Purrserker schreef:
18-01-2022 21:38
Mag ik je iets vragen?

Denk jij dat de aandacht die er momenteel is voor seksueel overschrijdend gedrag een positief effect gaat hebben op het terugdringen ervan in de samenleving?
Ik hoop het zo... Maar dat was een tijd geleden ook al met de MeToo beweging en er lijkt totaal niets veranderd te zijn. :-(

Hoe meer aandacht, hoe beter natuurlijk, maar er moet structureel iets gaan veranderen. Opvoeding van jongens, voorlichting op school, zulke dingen?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, een man die zich in de sauna (kleine sauna) zat af te rukken. Ik weigerde om de sauna te verlaten, maar toch maar gegaan. Boos en verdrietig en toen maar naar huis gegaan. Ontspanning was weg.

En van vroeger gymleraar met rare opmerkingen en handen waar ze niet horen. Je kunt per ongeluk verkeerd grijpen bij het maken van een salto, maar hand op je borst is heel raar.

Handen op mn billen in drukke tram.

Als jong meisje van een jaar of 15/ 16 op weg naar het strand, in jurkje. Ben teruggekeerd om een lange broek aan te trekken, want ik voelde me ongemakkelijk en onveilig om alle 'complimentjes'


Iemand schreef, 'na mijn 40e voelde ik me minder prooi'. Het gevoel van prooi zijn, is precies het gevoel dat ik voel. En dat voelt ontzettend onveilig.
Alle reacties Link kopieren
Er was volgens mij hier een keer een post van iemand wiens baas een LinkedIn profiel zag en allerlei ranzige opmerkingen begon te maken.
Die poster zag gewoon een leuke vrouw in een nette outfit. Maar die baas vond omdat hij die vrouw leuk vond dat ze er dan gelijk bij zat als 'een slet'.
Dat is het met sommige mannen: je roept iets bij ze op en dat is dan jouw schuld. Vinden ze je niet aantrekkelijk moeten ze dat laten weten, wel dan loop je ze uit te dagen.
You can't win dus hierin je aanpassen heeft nul zin.
Alle reacties Link kopieren
Rispenser schreef:
18-01-2022 21:42
Hmm, ik niet. Ik doe alles met de auto, een uitgaanstype ben ik niet. Collega's doen ook normaal. Best een saai leven :-D
Dat heeft er niks mee te maken. Ik was als 15 jarig meisje bij mijn oma op bezoek toen het gebeurde, saai leven he? En een paar jaar later hielp ik mijn zus tijdens een hardloopwedstrijd, omdat ze een ontsteking had. Ik haalde ijs uit de vriezer in een voor mij onbekend huis, midden op de dag en werd daar aangerand in de keuken.

Zo kan ik nog wel een paar plekken opnoemen waar zomaar iets kan gebeuren. Daarvoor hoef je echt niet een uitgaanstype voor te zijn.

Ook nu weer doe je alsof vrouwen het over zichzelf afroepen. Als ze nou maar altijd de auto zouden nemen dan gebeurde het niet. Oftewel, het is hun eigen schuld. Heb je door hoe vreselijk beledigend en pijnlijk dit soort uitspraken zijn?
Alle reacties Link kopieren
dana299 schreef:
18-01-2022 18:42
En eigenlijk ook een zonnebril dragen want sommige vrouwen schijnen zaadvragende ogen te hebben.


oefff, ook een bekende opmerking. Hoe is het mogelijk hè. En nog denk ik, ach, het is vast goed bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn 9e, mijn opa vond het nodig om te voelen of ik al borsten kreeg.
Ik kon me niet meer bewegen en dacht dat ik niet moeilijk moest doen, want ik beeld het me vast in.

Mijn ouders gaven ons 'les' over hoe we met opa om moesten gaan als ie weer op bezoek kwam.
'Draai altijd goed je hoofd bij het gedag zoenen zodat ie niet op je mond kan zoenen en houd je arm voor je borsten'
'Loop nooit vlak langs hem anders zit ie aan je billen'.

Ik vraag me af hoe de jeugd van mijn tantes was..

12e, vriendin liep het huis van een vreemde binnen en ik wilde haar niet alleen laten gaan, die man stond bekend als kinderlokker. Ik had niet het besef dat ik beter naar mn of haar ouders kon rennen om iemand te waarschuwen, dus ik liep haar achterna
Die man draaide de deur op slot en liet zijn huisdieren zien. Ik zei op een heel dwingende toon dat hij de deur open moest doen en dat we thuis verwacht werden. Hij liet ons zo gaan. Dus ik weet niet of dit nu echt een gevaarlijke situatie was of dat ik me aanstelde.

12e, achterna gezeten bij een meer. Was aan het zwemmen met een vriendin, mijn ouders stonden verderop met de tent. Een groep mannen wilden wel vanalles met ons doen.
Ik voel nog de angst. We renden als gekken totdat we een gezin tegenkwamen die met de hond daar liep. Zij hebben ons naar de tent gebracht.

15e, zat achter de kassa en een klant lees, vieze ouwe vent van in de 70, die vond dat ik wel ontslag kon nemen en bij hem kon werken om hem te verzorgen en wat andere dingen uit te voeren.

16e, zelfde man die zijn deur op slot draaide, toen we in zijn huis stonden, probeerde me meerdere malen in zijn auto te krijgen. 'Ik breng je wel even...' nee man flikker op, ik ken je alleen van gezicht... en maar blijven aandringen. Ben nooit ingestapt.

17e, aan het winkelen met een vriendin. Het was geen mooi weer, dus niks bloots zichtbaar, kwam er een man op ons af, wat we kostten? En bleef maar Aanhouden..

26e, met het uitgaan, begon iemand met zijn stijve lul tegen me aan te rijden. Het was zo druk en vol in die tent dat ik ook niet direct weg kon.

Gelukkig ook zat positieve ervaringen gehad.
spininhoek wijzigde dit bericht op 18-01-2022 21:57
0.14% gewijzigd
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
18-01-2022 21:44
Ik hoop het zo... Maar dat was een tijd geleden ook al met de MeToo beweging en er lijkt totaal niets veranderd te zijn. :-(

Hoe meer aandacht, hoe beter natuurlijk, maar er moet structureel iets gaan veranderen. Opvoeding van jongens, voorlichting op school, zulke dingen?
Nou, ik had het idee dat #metoo al heel wat teweeg had gebracht, maar het lijkt haast wel het topje van de ijsberg.

Denk dat aandacht ervoor bij de opvoeding en op school inderdaad enorm kunnen bijdragen. Daarnaast wellicht strengere straffen?
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
18-01-2022 21:44
Ik hoop het zo... Maar dat was een tijd geleden ook al met de MeToo beweging en er lijkt totaal niets veranderd te zijn. :-(

Hoe meer aandacht, hoe beter natuurlijk, maar er moet structureel iets gaan veranderen. Opvoeding van jongens, voorlichting op school, zulke dingen?
Dat laatste en inderdaad structureel lijkt mij véél belangrijker dan MeToo dat zoals veel nieuws in de publieke aandacht weer voorbij gaat.
Alle reacties Link kopieren
SonySamsung schreef:
18-01-2022 19:22
Eerlijk, ik weet niet zeker of "leer jongens niet te verkrachten" (of soortgelijke) werkt. Een verkrachter of aanrander weet ook wel dat hij iets slechts doet, zelfde met veel soorten criminelen, ik denk dat het niet veel veranderd. jongens die niet verkrachten zouden ook niet verkrachten als ze niet ingehamerd krijgen dat het slecht is, dat weten ze zelf ook, het is natuurlijk verkrachting, wat per definitie betekent dat de andere persoon het niet wilt. Een verkrachter daarintegen denkt echt niet dat hij iets goeds aan het doen is...

just my 2 cents

Edit: het is een beetje alsof je naar een ghetto in rio de janeiro gaat met een gouden ketting en zegt, "leer hun dat stelen slecht is, in plaats van mij te vertellen niet mijn ketting om te hebben"

idk, ik begrijp het idee maar ik betwijfel dat het so simpel werkt in de praktijk
Denk je niet dat je elke (potentiele) verkrachter anders kunt maken? Nee. Maar als je als maatschappij veel sterker uitstraalt en veroordeelt dat machtsvertoon, geweld en misbruik in ALLE gevallen niet door de beugel kan, een (potentiele) misbruiker veel meer te verliezen heeft. Maar dan moeten naast de mannen ook ALLE vrouwen meedoen en misbruikers niet vergeven en oogluikend toestaan en meelachen met de grapjes. Zolang opmerkingen nog als grappen worden gezien, handtastelijkheden als man eigen en aangiftes met een grote korrel zout, dat mannen dit soort gedragingen/neigingen ook niet als heel ernstig zien. Ze zien het misschien meer als schuren. Terwijl het voor een vrouw over haar grens voelt.
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
18-01-2022 21:56
Dat laatste en inderdaad structureel lijkt mij véél belangrijker dan MeToo dat zoals veel nieuws in de publieke aandacht weer voorbij gaat.
Precies. Zodra het geen nieuws meer is, verdwijnt het weer naar de achtergrond en verslapt de aandacht.
Alle reacties Link kopieren
Spininhoek ik krijg de rillingen van je verhaal over je opa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven