Geen vriendschap met collega

11-06-2009 11:44 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jullie advies nodig.

Een aantal jaren geleden ben ik een platonische vriendschap (geen diepgaande) aangegaan met een collegatje van mij. Leuke meid, gezellig om af en toe eens iets mee te ondernemen. We zagen elkaar niet vaak, eens per 2 maanden. Dat was, wat mij betreft, voldoende.

1,5 jaar geleden heeft zij een burn-out gekregen. Hierdoor is zij erg veranderd en bovendien heeft zij in die periode veel contacten verbroken. Ik ben daar niet rouwig om, vooral omdat zij, ten nadele, erg is veranderd. Ze was van te voren geen makkelijk mens, erg zwaar op de hand en dat is tijdens en na haar ziekte alleen maar erger geworden. Nu is ze er weer redelijk bovenop en wil ze de "vriendschap" terug. Ze vraagt in mailtjes en sms-jes om contact. Kort gezegd wil ik het contact minimaliseren of geheel verbreken. Hoe pak ik dit aan? Recht op de man af zeggen? Haar contacten naar mij toe negeren? Ik vind dit zo moeilijk!
heel duidelijk zijn.

Zeggen waarom je geen contact wilt. Zal niet makkelijk zijn om te horen voor haar maar ik denk dat je haar er wel een dienst mee bewijst. Ze heeft dan 2 opties. Zich als een slachtoffer opstellen en denken de wereld is kut en iedereen is tegen me of er mee aan de slag gaan en kijken of ze met gedragstherapie een verandering teweeg kan brengen.
Als ik die desbetreffende collega was zou ik eerlijkheid het meest op prijs stellen. Dan hoeft ze er ook niet naar te gissen.
Is het laf om dit per mail te doen? Ik heb er zelfs niet zoveel zin in om een afspraak te maken en dit "onder 4 ogen" te doen. Bovendien krijg je dan een "Ja maar" discussie waar ik ook niet zoveel trek in heb.
Dat zou je kunnen doen. Of als je het iets persoonlijker zou willen doen opbellen. Dan kun je wel weer die discussie krijgen, dat wel.
quote:Belle63 schreef op 11 juni 2009 @ 11:50:

Is het laf om dit per mail te doen? Ik heb er zelfs niet zoveel zin in om een afspraak te maken en dit "onder 4 ogen" te doen. Bovendien krijg je dan een "Ja maar" discussie waar ik ook niet zoveel trek in heb.Maarr, in zulke situaties kan je toch eingelijk niet 'ja maar'-en? Het feit dat iemand niet de behoefte heeft een ander te zien is toch al genoeg? Zij stelt je een vraag, jij mag nee zeggen.
Je zou ook eens gewoon met haar kunnen afspreken en vragen waarom haar houding zo veranderd is. Kan opheldering geven en hoeft geen basis (meer) te zijn om de vriendschap te beëindigen. Wellicht een beetje meer begrip naar elkaar...
Eigenlijk is ze niet eens zo veranderd. Haar negatieve eigenschappen zijn verergend door haar ziekt; zwaar op de hand, zich altijd het slachtoffer voelen, dingen uitgepraat willen hebben tot op het bot en zich daar enorm in vastbijten, heeft altijd problemen met mensen en het ligt nooit aan haar.

Ik wil daar geen energie meer aan verspillen. Bovendien is het nooit een echte hechte vriendin geweest. Ik heb haar meer beschouwd als een goede kennis waarmee ik af en toe iets ondernam. Voor haar was het blijkbaar veel meer. Het gaat er nu niet om OF ik het moet afblazen, maar meer HOE ik dat moet doen. Wat zeg/schrijf ik haar. Ik ben haar immers een uitleg verschuldigd.
quote:Belle63 schreef op 11 juni 2009 @ 12:29:

Het gaat er nu niet om OF ik het moet afblazen, maar meer HOE ik dat moet doen. Wat zeg/schrijf ik haar. Ik ben haar immers een uitleg verschuldigd.

Ik weet niet of je haar een uitleg verschuldigd bent. Waarschijnlijk voelt zij dat wel zo, maar vind je dat zelf ook. Heb je, vind je zelf, dan andere signalen afgegeven dat je meer wilde dan een oppervlakkig contact?

Volgens mij gewoon 'niet te moeilijk doen' en mailen/bellen en zeggen dat je het contact wilt beëindigen omdat jullie te verschillend in het leven staan en jij liever een luchthartiger contact hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven