Vriendinnen gaan met elkaar op vakantie

31-01-2022 09:00 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds de middelbare school heb ik twee goede vriendinnen. Het is een soort van traditie dat we ieder jaar met elkaar op vakantie of stedentrip gaan. Ik heb een tijdje geleden al gezegd dat het misschien leuk is om iets te plannen dit jaar, als corona het toelaat dan. Daar kreeg ik toen niet veel reactie op. Dat kan natuurlijk, iedereen moet even kijken naar de planning etc, dus gelijk iets plannen is lastig. Dat snap ik wel.

Afgelopen week ben ik uit eten geweest met beide vriendinnen. Gisteren belde vriendin 1 om te vertellen dat ze een vakantie heeft geboekt met vriendin 2. Geen van beiden heeft gevraagd of ik het leuk vond om mee te gaan. Ik vind dat best raar en ook kwetsend. We zijn allemaal flexibel en ik ben ook echt niet jaloers, ik ben vaker alleen met vriendin 1 of 2 op vakantie geweest en zij ook met elkaar, maar hierbij werd wel altijd iedereen gevraagd. Dat is nu dus niet gebeurd. Ik heb vannacht liggen malen, of ik iets gezegd/gedaan heb of dat er iets gebeurd kan zijn. Maar volgens mij is dat niet zo. Afgelopen week was het heel gezellig tijdens ons etentje. Dus ik snap het echt niet.

Ik wil het enerzijds vragen, maar anderzijds heb ik het gevoel dat ik mezelf dan heel erg laat kennen. Überhaupt was ik denk ik niet meegegaan, omdat ik in het najaar graag met mijn man weg wil, dat hadden we al afgesproken. Dus ergens denk ik ook, dan mag ik niet zeuren. Maar toch voelt het als een streek die me geleverd is en ik snap gewoon niet waarom. Helemaal omdat ze zonder mijn medeweten bij elkaar zijn gekomen en al tickets geboekt hebben.

Vinden jullie dat ik dit te groot maak, als ik zeg dat ik het best kwetsend en vreemd vind? Zouden jullie het aankaarten bij vriendin 1 en 2?

Alvast bedankt voor het meedenken.
ozymandias schreef:
31-01-2022 14:09

Maar goed, misschien ligt het wel aan je omgeving ofzo. Of heb ik gewoon hele leuke vrienden, dat kan ook.

Jij zult vast leuke vrienden hebben. Ik heb dat ook. Ik schets alleen mijn ervaring hier. Leuk voor jou, dat jij er geen last van gehad hebt. Maar is meer geluk dan je eigen verdienste, denk ik zo.
aardbei35 schreef:
31-01-2022 14:48
Prima dat jij er anders naar kijkt maar om met zo'n term als 'niet invullen voor een ander' te komen is mij een beetje te infantiel.
Het is een feit dat niet elke vriendschap een heel mensenleven meegaat. Zijn er bij jou nooit vriendinnen uit je leven verdwenen?
je doet een bak aannames, puur gebaseerd op je eigen ideeën
lilalinda schreef:
NIVEA 2
Wat wil je hiermee bereiken dan? Als mijn reacties niet aansluiten bij jouw gevoel, dan kun je ze toch ook gewoon negeren?
aardbei35 schreef:
31-01-2022 14:53
Wat wil je hiermee bereiken dan? Als mijn reacties niet aansluiten bij jouw gevoel, dan kun je ze toch ook gewoon negeren?
dat zou wat zijn, als je op een forum alleen zou reageren op mensen waar je het me eens bent
lilalinda schreef:
31-01-2022 14:55
dat zou wat zijn, als je op een forum alleen zou reageren op mensen waar je het me eens bent
Ik vind de manier waarop het gaat een beetje vreemd. Ik doe geen aannames. Het is onderdeel van sociale wetenschappen en de psychologie dat vriendschappen niet altijd een leven mee gaan. Tuurlijk mogen mensen daar wel voor gaan en soms gaat het ook zo. Maar niet altijd.

TO; ik hoop dat je je gevoelens bij je vriendinnen over deze kwestie kwijt kunt en vervelend dat je je gepasseerd voelt.
Veel succes er in ieder geval mee :)
aardbei35 schreef:
Prima dat jij er anders naar kijkt maar om met zo'n term als 'niet invullen voor een ander' te komen is mij een beetje te infantiel.
Het is een feit dat niet elke vriendschap een heel mensenleven meegaat. Zijn er bij jou nooit vriendinnen uit je leven verdwenen?
Natuurlijk wel. Maar jij lijkt een beetje te tunnelkijken in jouw visie op vriendschappen tussen mensen met of zonder kinderen. Ik herken me er niet in, maar ik geloof best dat het wel eens in vriendschappen zo zóu kunnen gaan. In het geval van TO weten we het niet, sterker nog: misschien hebben de vriendinnen van TO ook wel (oudere) kinderen.

We hebben het hier over een traditie van jaarlijks met 3 op reis. Ditmaal is TO niet meegevraagd en zij weet dus niet waarom. Ik zou dat ook best gek vinden en navraag doen.

Verder is laten verwateren of beëindigen van een vriendschap wat anders. Hoe jij het schetst komt op mij erg passief-agressief over en we weten helemaal niet of dat in het geval van TO aan de orde is. Het zou net zo goed een beetje knullig, ondoordacht of wat anders kunnen zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
aardbei35 schreef:
31-01-2022 14:58
Ik vind de manier waarop het gaat een beetje vreemd. Ik doe geen aannames. Het is onderdeel van sociale wetenschappen en de psychologie dat vriendschappen niet altijd een leven mee gaan. Tuurlijk mogen mensen daar wel voor gaan en soms gaat het ook zo. Maar niet altijd.

TO; ik hoop dat je je gevoelens bij je vriendinnen over deze kwestie kwijt kunt en vervelend dat je je gepasseerd voelt.
Veel succes er in ieder geval mee :)
lees even wat je tikt om 14.45
barstens vol aannames
Lijkt me dat er niks mis mee is om te zeggen dat je het jammer vind niet te zijn meegevraagd. Pas na hun uitleg zou ik vertellen wat ik erbij voel. Want dan is pas duidelijk wat er aan de hand is.
Ik had denk ik gelijk iets gezegd in de trant van: “Jullie gaan naar X? Leuk! Daar zo ik ook graag (weer) een keer heen willen!” maar ik weet niet of ik het achteraf zou willen/durven aankaarten met de insteek “waarom mag ik niet mee?”
Op het moment ben je denk ik zo perplex dat je daarom niet reageert..

Maar wat Oliebol zegt, gewoon vragen, als je ze weer ziet TO, en even afwachten wat ze dan zeggen..
Wanneer zie je hen weer TO?
yep wijzigde dit bericht op 31-01-2022 16:36
15.03% gewijzigd
Ik zou het gewoon zeggen. 'waarom hebben jullie mij niet meegevraagd naar de komende vakantie'.
Wel face to face, niet per app.
Ik zou het ook niet leuk vinden.

Ik merk dat ik mensen op het moment sowieso nogal ingewikkeld vind.
Heel erg buitensluiterig. Niet perse naar mij, maar heb nu al twee situaties aan de hand waarbij mensen die altijd leuk meegingen door 1 dominant bepalend persoon niet meer mee mogen.
Ik vind het allemaal zo moeilijk doen om niks. Mensen doen alsof hun tijd van goud is en alsof een beetje uit je comfort zone moeten komen een heel drama is.
Vermoeiend.
Cactusjeprik schreef:
31-01-2022 09:39
Vriendin B en ik vonden dit onwijs lastig omdat we vriendin A enorm waarderen en haar niet het gevoel willen geven dat we haar er niet bij willen hebben, maar soms doe je met de ene vriendin liever activiteit X en met de andere liever Y.
Maar dat is toch exact wel de situatie?

@TO - Ik zou het bespreken. Misschien is er een simpel misverstand, misschien is er echt iets voorgevallen, je weet het pas als je het bespreekt. Belde die vriendin alleen om dat van die vakantie te vertellen trouwens? Want dan weet zij dus ook wel dat het een 'ding' is.
Natuurlijk beseffen die vriendinnen dat ze jou niet hebben meegevraagd en dat dat dus echt wel een ding is. Ik begrijp uit de OT dat een van de vriendinnen jou speciaal heeft gebeld om het te vertellen? Ze voelen het heus wel aan dus gewoon vragen. Zij hebben het 'probleem' veroorzaakt en mogen het dus ook uitleggen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ja, misschien speelt er meer. Een eerder voorstel van TO is genegeerd. Leuk of netjes is het allemaal niet. Misschien is er de laatste vakantie met z’n drieën iets niet bevallen. Maar dan hebben deze vriendinnen een mond om mee te praten.
Fiorah schreef:
31-01-2022 17:57
Maar dat is toch exact wel de situatie?

@TO - Ik zou het bespreken. Misschien is er een simpel misverstand, misschien is er echt iets voorgevallen, je weet het pas als je het bespreekt. Belde die vriendin alleen om dat van die vakantie te vertellen trouwens? Want dan weet zij dus ook wel dat het een 'ding' is.
Of zij zag het helemaal niet als een ding en vond het gewoon leuk om te vertellen. 🤷‍♀️

Ik heb ook wel eens in een situatie gezeten waarbij met X iets ging doen en dit later aan Y vertelde. Ik had pas door dat er stront aan de knikker was toen Y van streek bleek. Bewust uitgesloten? Nee, want nooit gedacht: maar Y vraag ik echt niet mee. Echt als in, hè X, ik ga dit doen, ga je mee?

Maar Y voelde zich wel buitengesloten. 🤷‍♀️
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
31-01-2022 22:42
Of zij zag het helemaal niet als een ding en vond het gewoon leuk om te vertellen. 🤷‍♀️

Ik heb ook wel eens in een situatie gezeten waarbij met X iets ging doen en dit later aan Y vertelde. Ik had pas door dat er stront aan de knikker was toen Y van streek bleek. Bewust uitgesloten? Nee, want nooit gedacht: maar Y vraag ik echt niet mee. Echt als in, hè X, ik ga dit doen, ga je mee?

Maar Y voelde zich wel buitengesloten. 🤷‍♀️
Ik vind op zich ook niet dat zoiets een ding moet zijn, maar ze gaan jaarlijks met elkaar op vakantie en TO heeft nog voorgesteld dat dit jaar weer te doen.
Ik zou er zeker naar vragen. Hoe was je reactie dan toen ze je belde? Niet gelijk iets gezegd van: oh? Ik had ook voorgesteld toch om met zn 3en iets te boeken?
Ik snap heel goed dat je dit niet leuk vindt, juist omdat jij al een voorstel had gedaan en daar niet op werd gereageerd. Die vriendinnen zijn heus niet achterlijk en weten echt nog wel dat jij ook iets wilde boeken samen met hen. Dus om jou zomaar te passeren nu vind ik geen stijl

Ik zou ze zeker opbellen en gewoon uitleggen dat je merkt dat het je niet lekker zit dat zij nu met zn 2en gaan, alles al geregeld hebben en dat je het leuk, en logisch, had gevonden dat ze jou ook gevraagd hadden.

Ben benieuwd naar hun reactie.
Heb je hen al gesproken?
Cactusjeprik schreef:
Ik vind het een lastige.

Een aantal jaar geleden ben ik een weekend weg geweest met 2 vriendinnen, A en B. Super gezellig en altijd gezegd dat we dat ooit nog eens moeten doen. Ik ben ook al mijn hele leven bevriend met vriendin A en vroeger als kind en puber ook met haar en haar ouders op vakantie geweest. Vriendin B kent vriendin A ook al haar hele leven en zijn ook als kind vaak samen op vakantie geweest. Vriendin B en ik kennen elkaar dus ook eigenlijk via vriendin A als gezamenlijke vriendin.

Nu zijn vriendin B en ik heel close geworden, we hebben gewoon een onwijs goede klik en ons leven ziet er ook vrijwel hetzelfde uit. Afgelopen zomer stelde vriendin B voor om met zijn 2en 2 weken op vakantie te gaan. We hebben toen heel erg getwijfeld om vriendin A ook mee te vragen. We vinden haar onwijs lief en vinden het ook super leuk om met haar dingen te ondernemen, maar we hadden allebei het gevoel dat dit niet het soort vakantie was waar we A bij zouden willen hebben. Wat wij voor ogen hadden om te doen op vakantie zou niet zijn wat A zou willen doen en wat A zou willen doen zou weer niet zijn hoe wij deze vakantie voor ons zagen.

Lang verhaal kort: we hebben haar gevraagd om mee te gaan, maar we wisten dat ze niet zou kunnen vanwege de periode waarin wij wilden gaan (zij studeerde en moest naar school, wij werken en kunnen buiten schoolvakanties vrij nemen). Dus eigenlijk hebben we haar alleen voor de vorm gevraagd, aangezien we wisten dat ze niet zou kunnen.

Vriendin B en ik vonden dit onwijs lastig omdat we vriendin A enorm waarderen en haar niet het gevoel willen geven dat we haar er niet bij willen hebben, maar soms doe je met de ene vriendin liever activiteit X en met de andere liever Y.

Zou het kunnen zijn dat je vriendinnen misschien een soort vakantie hebben geboekt/ voor ogen hadden waarvan ze wisten dat jij dat niet zou zien zitten? Dat ze jou niet voor deze vakantie hebben meegevraagd wil niet zeggen dat ze helemaal niet met jou op vakantie willen gaan.
Sjeetje, wat een k*twijven zijn jullie.
Geloof niet alles wat je denkt.
Ik zou het gewoon vragen, dit blijft anders altijd bij jou knagen.

Ik heb ook een groepje van drie als vriendinnen. En als je altijd met zn drieen bent, vergeet je nooit opeens nummer 3, of ze vullen het voor je in waarom jij niet meekan, maar ik denk dat er een reden achter zit.

Zeker als je zelf hebt voorgesteld om dit jaar weer met zn 3-en iets te gaan doen.

Ik vind ook nog wel verschil zitten tussen gewoon een activiteit. Van he deze beurs is leuk om te bezoeken maar C houdt er niet van, of echt een vakantie.
Cactusjeprik schreef:
Ik vind het een lastige.

Een aantal jaar geleden ben ik een weekend weg geweest met 2 vriendinnen, A en B. Super gezellig en altijd gezegd dat we dat ooit nog eens moeten doen. Ik ben ook al mijn hele leven bevriend met vriendin A en vroeger als kind en puber ook met haar en haar ouders op vakantie geweest. Vriendin B kent vriendin A ook al haar hele leven en zijn ook als kind vaak samen op vakantie geweest. Vriendin B en ik kennen elkaar dus ook eigenlijk via vriendin A als gezamenlijke vriendin.

Nu zijn vriendin B en ik heel close geworden, we hebben gewoon een onwijs goede klik en ons leven ziet er ook vrijwel hetzelfde uit. Afgelopen zomer stelde vriendin B voor om met zijn 2en 2 weken op vakantie te gaan. We hebben toen heel erg getwijfeld om vriendin A ook mee te vragen. We vinden haar onwijs lief en vinden het ook super leuk om met haar dingen te ondernemen, maar we hadden allebei het gevoel dat dit niet het soort vakantie was waar we A bij zouden willen hebben. Wat wij voor ogen hadden om te doen op vakantie zou niet zijn wat A zou willen doen en wat A zou willen doen zou weer niet zijn hoe wij deze vakantie voor ons zagen.

Lang verhaal kort: we hebben haar gevraagd om mee te gaan, maar we wisten dat ze niet zou kunnen vanwege de periode waarin wij wilden gaan (zij studeerde en moest naar school, wij werken en kunnen buiten schoolvakanties vrij nemen). Dus eigenlijk hebben we haar alleen voor de vorm gevraagd, aangezien we wisten dat ze niet zou kunnen.

Zou het kunnen zijn dat je vriendinnen misschien een soort vakantie hebben geboekt/ voor ogen hadden waarvan ze wisten dat jij dat niet zou zien zitten? Dat ze jou niet voor deze vakantie hebben meegevraagd wil niet zeggen dat ze helemaal niet met jou op vakantie willen gaan.
Wat enorm lullig en uitgekookt zeg dit. Heb dan gewoon het lef om je uit te spreken als het puur gaat om een vakantie die zij mogelijk qua invulling niet zo zou waarderen, dan zou er ook geen probleem zijn toch? Denk dat jullie dit enorm hebben goedgepraat voor jezelf en ik zou echt not amused zijn als ik vriendin 3 was, want je hebt dan echt wel door dat jullie haar er niet bij wilden. Vind dit echt heel sneu en oneerlijk aangepakt.
Cactusjeprik schreef:
Ik vind het een lastige.

Wat had je gedaan als die vriendin had gezegd: ik wil wel mee, zullen we met z'n drieën een andere datum prikken?
Naambedenkenislastig schreef:
05-02-2022 15:52
Wat had je gedaan als die vriendin had gezegd: ik wil wel mee, zullen we met z'n drieën een andere datum prikken?
Dat zou ik zelf idd niet willen riskeren. Ik vraag mensen niet voor de vorm mee, terwijl ik diegene er niet bij wil hebben, puur daarom.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ben zo benieuwd hoe dit afgelopen is. TO?
:popcorn:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven