Moeite met partner van vriendin
dinsdag 22 februari 2022 om 15:27
Toch maar een apart account aangemaakt voor dit onderwerp, maar ik heb lang getwijfeld. Raak het niet kwijt en ben er erg onrustig over, dus nu maar even hier mijn hart luchten. Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, behalve misschien tips en van me afschrijven. Vind het ook eng en ben ontzettend bang om herkend te worden, dus probeer het vaag te houden.
In het kort; ik voel me erg onprettig over de partner van een goede vriendin. Het is een man die veel onrust en onvoorspelbaar gedrag laat zien en ik ga vaak met een knoop in mijn maag naar dingen waar hij ook is. Probeer zoveel mogelijk één-op-één met betreffende vriendin af te spreken, maar helaas is partner niet altijd te ontwijken. Het is een serieuze relatie, dus deze man is voor haar een blijvertje en ik kan hem niet altijd vermijden. Het komt er eigenlijk op neer dat ik me onveilig bij hem voel en hem het liefst gewoon niet zou zien. Dit is jammer, want gaat natuurlijk ten koste van de vriendschap.
Ik zal hieronder uitgebreider eea toelichten, maar omdat ik graag de optie hou om dingen weer te verwijderen, laar ik het in de OP hierbij.
Wie heeft tips? Vriendschap op laag pitje zetten? Man zoveel mogelijk vermijden?
Alvast bedankt voor de reacties.
In het kort; ik voel me erg onprettig over de partner van een goede vriendin. Het is een man die veel onrust en onvoorspelbaar gedrag laat zien en ik ga vaak met een knoop in mijn maag naar dingen waar hij ook is. Probeer zoveel mogelijk één-op-één met betreffende vriendin af te spreken, maar helaas is partner niet altijd te ontwijken. Het is een serieuze relatie, dus deze man is voor haar een blijvertje en ik kan hem niet altijd vermijden. Het komt er eigenlijk op neer dat ik me onveilig bij hem voel en hem het liefst gewoon niet zou zien. Dit is jammer, want gaat natuurlijk ten koste van de vriendschap.
Ik zal hieronder uitgebreider eea toelichten, maar omdat ik graag de optie hou om dingen weer te verwijderen, laar ik het in de OP hierbij.
Wie heeft tips? Vriendschap op laag pitje zetten? Man zoveel mogelijk vermijden?
Alvast bedankt voor de reacties.
dinsdag 22 februari 2022 om 16:12
Ik weet niet eens of hij mij niet zo ligt, het is haast alsof ik hem niet goed ken door alle incidenten die zijn voorgevallen. Ik voel eigenlijk een mengeling van angst (knoop in m'n maag) en (vind het erg om te zeggen) walging.
Bij alle partners van vriendinnen ben ik een soort vriendschappelijk positief. Ik kan begrijpen waarom ze bij elkaar zijn, zie de mooie kanten van de partner en vind het leuk om af en toe eens bij te praten, maar bij deze man breekt het zweet me haast uit. Ik weet nog waarom ik zo sterk op hem reageer. Het is iemand om wie ik normaal gesproken met een grote boog heen zou lopen.
anoniem_410815 wijzigde dit bericht op 22-02-2022 22:34
10.81% gewijzigd
dinsdag 22 februari 2022 om 16:17
Waarom spreek je je vriendin niet aan op gedrag waar jij last van hebt? Het maakt niet uit welke partner ze heeft, maar als ze met JOU heeft afgesproken, dan is het toch raar als je telkens met je man/vriend zit te bellen of appen?
Idem voor boze buien of man telkens uitnodigen. Je gaat iets met HAAR doen, waarom moet HIJ er dan bij zijn? Als mijn vriendin (tenzij ik op bezoek ben in HUN huis) haar vriend meeneemt naar onze vriendinnen afspraak, dan spreek ik HAAR daarop aan. Kijk, het kan een keer gebeuren dat haar man toevallig net aanwezig is of dat er iets is waardoor hij een keertje aanhaakt. Maar verder dan dat is ze toch zelf de baas over hoe die uren worden gevuld? Hou het dan ook waar het moet zijn.
En voor opvliegend gedrag kun je bij jezelf blijven. Als jij de sfeer ongezellig vindt worden door zijn boosheid, dan stap je op. En als dat te vaak gebeurt en je vriendin pakt de hint niet op, kun je voor jezelf gaan bepalen of je zo wel verder wilt.
Blijf dus bij jezelf en spreek de persoon aan die het aangaat. Het is vervolgens weer aan jouw vriendin wat ze er zelf wel/niet mee doet.
Idem voor boze buien of man telkens uitnodigen. Je gaat iets met HAAR doen, waarom moet HIJ er dan bij zijn? Als mijn vriendin (tenzij ik op bezoek ben in HUN huis) haar vriend meeneemt naar onze vriendinnen afspraak, dan spreek ik HAAR daarop aan. Kijk, het kan een keer gebeuren dat haar man toevallig net aanwezig is of dat er iets is waardoor hij een keertje aanhaakt. Maar verder dan dat is ze toch zelf de baas over hoe die uren worden gevuld? Hou het dan ook waar het moet zijn.
En voor opvliegend gedrag kun je bij jezelf blijven. Als jij de sfeer ongezellig vindt worden door zijn boosheid, dan stap je op. En als dat te vaak gebeurt en je vriendin pakt de hint niet op, kun je voor jezelf gaan bepalen of je zo wel verder wilt.
Blijf dus bij jezelf en spreek de persoon aan die het aangaat. Het is vervolgens weer aan jouw vriendin wat ze er zelf wel/niet mee doet.
dinsdag 22 februari 2022 om 16:18
dinsdag 22 februari 2022 om 16:19
Mensen willen vaak behandeld worden zoals ze zelf zijn. Een eikel verdiend tegengas anders blijft ie maar doordraaien. Ik zou nu meer bezorgd zijn over je vriendin en alvast klaar voor haar staan mocht dit gaan klappen. Ik zou het contact niet verbreken, maar wel binnenkort je zorgen uitspreken tegenover haar en je man.
housemus wijzigde dit bericht op 22-02-2022 16:22
0.31% gewijzigd
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"
dinsdag 22 februari 2022 om 16:20
Snap ik hoor. Ik heb zelf veel moeite met confrontaties en als ik aan zo'n gesprek moet beginnen, heb ik al tig scenario's verzonnen hoe het gaat verlopen. En meestal niet positief.Hetty2022 schreef: ↑22-02-2022 16:01Ik krijg al een knoop in m'n maag bij de gedachte dat ik dit zou moeten bespreken met haar. Ik heb het zelfs nog niet met mijn eigen man gedeeld. Ben het gevoelsmatig nog op een rijtje aan het zetten en vind het juist fijn om het hier anoniem te kunnen schrijven.
Fijn om te lezen dat het van je afschrijven hier helpt. Je hoeft natuurlijk niets en als je niet wilt praten met haar als het je zoveel stress en angst oplevert, is dat ook prima.
Mocht je er toch voor kiezen met haar te praten:
Kun je voor jezelf helder krijgen waarom je precies een knoop krijgt in je maag van dat gesprek? Als het is omdat je bang bent dat ze het naar haar vriend doorbrieft, met zijn woede uitbarsting als resultaat, kun je dat ook eerlijk tegen haar zeggen. En dat dat te relateren is met de andere voorbeelden van zijn controlerende en boze gedrag. Eerlijk uiten wat het met je doet, is niet fout of je bemoeien met hun relatie. Want hij gedraagt zich boos en explosief naar jou, niet tegen zijn vriendin. Jij trekt een grens, dat mag gewoon.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
dinsdag 22 februari 2022 om 16:20
Ik moet er wel echt bij zeggen dat ik zelf behoorlijk concflictvermijdend ben en echt van de lieve vrede bewaren. Trek me dingen misschien ook teveel aan.
Mijn man weet dat deze man mij niet ligt, maar heb gedachten of evt. vriendschap op laag pitje zetten niet gedeeld. Ik ben daar nog niet over uit, wil wel 'het juiste' doen en niet over één nacht ijs gaan in een jarenlange vriendschap.
anoniem_410815 wijzigde dit bericht op 22-02-2022 22:35
22.95% gewijzigd
dinsdag 22 februari 2022 om 16:27
Maar ja, er is ook niet echt ruimte om dit met je vriendin te bespreken of om af te spreken dat jullie zonder hem afspreken, want ze vertelt het aan hem door terwijl ze waarschijnlijk ook wel weet dat jij dan de volle laag gaat krijgen en als je alleen met haar afspreekt komt ze doodleuk onaangekondigd met hem aanzetten. Dus heel eerlijk gezegd vind ik dat ze er zelf ook wel een aandeel in heeft als jij niet meer wil afspreken. Fijn voor haar dat zij blijkbaar zo gehard is dat ze dit allemaal wel kan hebben, maar dat hoeft dus niet voor anderen te gelden. Als jij een man hebt die zo met je vrienden omgaat dan loop je het risico dat je vrienden op den duur geen zin meer hebben om bij je over de vloer te komen. Dat wil niet zeggen dat ze dan maar haar relatie moet verbreken, maar ze zou wel iets anders met de situatie om kunnen gaan. Al vraag ik me af of ze echt wel zo goed tegen hem op kan als ze doet voorkomen, maar goed, dan nog hoef jij niet als zijn boksbal te fungeren tijdens jullie afspraken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 22 februari 2022 om 16:29
Eigenlijk ben ik nu op dit punt denk ik.Singlejingle schreef: ↑22-02-2022 16:17
Ik ga nadenken over wat ik wèl zou kunnen zeggen richting vriendin. T*** Daardoor maak ik me over haar veiligheid niet meteen zorgen, over psychisch welzijn op lange termijn wel (maar dat is misschien meer vanuit mijzelf gedacht, - zolang zij zegt gelukkig met hem te zijn, wie ben ik dan?).
anoniem_410815 wijzigde dit bericht op 22-02-2022 22:36
13.40% gewijzigd
dinsdag 22 februari 2022 om 16:34
Ja, en hier zit ook wel een groot stuk van de moeite. Ik wurm me dus juist in allerlei bochten om hem niet boos te maken. Geef nergens echt mijn mening over, ben vriendelijk en beleefd en hou me aan de oppervlakte. Maar zie er van tevoren al enorm tegenop om hem te zien en moet na afloop ook echt bijkomen.Susan schreef: ↑22-02-2022 16:27Maar ja, er is ook niet echt ruimte om dit met je vriendin te bespreken of om af te spreken dat jullie zonder hem afspreken, want ze vertelt het aan hem door terwijl ze waarschijnlijk ook wel weet dat jij dan de volle laag gaat krijgen en als je alleen met haar afspreekt komt ze doodleuk onaangekondigd met hem aanzetten. Dus heel eerlijk gezegd vind ik dat ze er zelf ook wel een aandeel in heeft als jij niet meer wil afspreken. Fijn voor haar dat zij blijkbaar zo gehard is dat ze dit allemaal wel kan hebben, maar dat hoeft dus niet voor anderen te gelden. Als jij een man hebt die zo met je vrienden omgaat dan loop je het risico dat je vrienden op den duur geen zin meer hebben om bij je over de vloer te komen. Dat wil niet zeggen dat ze dan maar haar relatie moet verbreken, maar ze zou wel iets anders met de situatie om kunnen gaan. Al vraag ik me af of ze echt wel zo goed tegen hem op kan als ze doet voorkomen, maar goed, dan nog hoef jij niet als zijn boksbal te fungeren tijdens jullie afspraken.
Rare situatie als ik het zo opschrijf en teruglees.
dinsdag 22 februari 2022 om 16:34
En zij neemt dan ook 7 a 8 keer de telefoon op? Daar durf je dan ook niks van te zeggen?
Waarom zet ze haar telefoon niet op stil, of neemt ze niet op?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 22 februari 2022 om 16:38
dinsdag 22 februari 2022 om 16:41
Naar aanleiding van het incident zou ik gewoon assertief zijn naar je vriendin. Tegen haar zeggen dat je het geen stijl vindt dat je haar iets in vertrouwen verteld en dat hij vervolgens woedend wordt op jou. Dat je geen behoefte meer hebt aan zijn gezelschap en als dat je alleen nog maar alleen met haar afspreekt. Indien ze hier niet in meegaat zou ik zeggen dat ik geen behoefte meer heb aan de vriendschap zolang ze met hem is en mocht de relatie verbreken worden dan heeft ze mijn nummer.
Maar ik zou dat echt direct na de woedeuitbarsting al gedaan hebben. Ik heb geen behoefte aan woedeuitbarstingen van mensen over me heen. Dus dan is het gelijk doei. Wie het ook is.
Maar ik zou dat echt direct na de woedeuitbarsting al gedaan hebben. Ik heb geen behoefte aan woedeuitbarstingen van mensen over me heen. Dus dan is het gelijk doei. Wie het ook is.
dinsdag 22 februari 2022 om 16:45
Dat wil zeggen dat zij graag opneemt en zich niets aantrekt van wat to daar van vindt...
Ze kan daar iets op zeggen maar of ze er ook iets kan aan veranderen?
Behalve het contact op een laag pitje zetten...
Maar ik meen gelezen te hebben dat dit 1 keer gebeurde in het begin van hun relatie... Als ik het me goed herinner...
dinsdag 22 februari 2022 om 16:54
Eens.abracadabra schreef: ↑22-02-2022 16:41Naar aanleiding van het incident zou ik gewoon assertief zijn naar je vriendin. Tegen haar zeggen dat je het geen stijl vindt dat je haar iets in vertrouwen verteld en dat hij vervolgens woedend wordt op jou. Dat je geen behoefte meer hebt aan zijn gezelschap en als dat je alleen nog maar alleen met haar afspreekt. Indien ze hier niet in meegaat zou ik zeggen dat ik geen behoefte meer heb aan de vriendschap zolang ze met hem is en mocht de relatie verbreken worden dan heeft ze mijn nummer.
dinsdag 22 februari 2022 om 17:03
Het feit dat zij zijn uitbarstingen normaal vindt en daar geen actie tegen onderneemt zegt eigenlijk al alles. Ik denk niet dat een gesprek veel zin heeft. Als het haar iets zou kunnen schelen, dan zou ze hem buiten haar vriendschappelijke afspraken houden, of ze zou er wat van zeggen als hij lelijk tegen jou doet. Dit ga je niet winnen, ze heeft al voor zijn kant gekozen.
dinsdag 22 februari 2022 om 17:06
Dat gevoel heb ik ook en ook daardoor begin ik de hele vriendschap in een ander licht te zien/te heroverwegen.Daveotion schreef: ↑22-02-2022 17:03Het feit dat zij zijn uitbarstingen normaal vindt en daar geen actie tegen onderneemt zegt eigenlijk al alles. Ik denk niet dat een gesprek veel zin heeft. Als het haar iets zou kunnen schelen, dan zou ze hem buiten haar vriendschappelijke afspraken houden, of ze zou er wat van zeggen als hij lelijk tegen jou doet. Dit ga je niet winnen, ze heeft al voor zijn kant gekozen.
dinsdag 22 februari 2022 om 17:06
Nou, dan dit ‘waarom neemt zij 3 tot 4x per dag haar telefoon op als hij belt, waarom weigert ze zijn telefoontjes niet of zet ze haar telefoon op zacht/niet storen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 22 februari 2022 om 17:10
Als ze na die woedeuitbarsting jou op afstand heeft gehouden dan zou ik er maar op rekenen dat haar loyaliteit echt volledig bij hem ligt. Ik zou dus alleen nog buiten de deur afspreken en als ze toch ongevraagd met hem aan komt zetten zou ik opstaan en weggaan en het daarna zelf op een laag pitje zetten.
dinsdag 22 februari 2022 om 17:14
Bespreek het ook gewoon met je eigen man.
(Kan me voorstellen dat hij er ook wel eens bij is als jullie samenzijn en de vriend van je vriendin er ook is. Hij heeft het vast ook wel eens meegemaakt en kan jou ook steunen als het weer eens gebeurt.)
Los daarvan zou ik mezelf dit gewoon helemaal niet aan doen...
(Kan me voorstellen dat hij er ook wel eens bij is als jullie samenzijn en de vriend van je vriendin er ook is. Hij heeft het vast ook wel eens meegemaakt en kan jou ook steunen als het weer eens gebeurt.)
Los daarvan zou ik mezelf dit gewoon helemaal niet aan doen...