Er voor gaan of niet?
donderdag 17 maart 2022 om 11:58
Graag niet quoten.
Hallo, ik zit met een dilemma waar ik binnenkort een beslissing over moet maken en kom er niet uit en hoop dat jullie willen mee denken.
Over mij: Ik ben alleenstaand moeder van meerdere kinderen. De jongste is 8 . Ik heb een leuke relatie met een man zonder kinderen.
Voor de rust van de kinderen wonen we apart. We zijn al 3 jaar samen en hadden het plan met 4 a 6 jaar samen te gaan wonen. Dan zijn de kinderen een stuk groter. Onze relatie is leuk en stabiel. We hebben al meerdere vakanties gehad en de kinderen vinden het fijn als hij er is.
Tot zover alles goed dus.
Nu het dilemma: Vriend heeft een optie gekregen om ouderlijk huis te kopen of om te kiezen huis te verkopen en dan de overwaarde te splitsen en dat als kindsdeel al te krijgen. Dit is een beslissing die hij niet alleen wilt maken.
Hij wilt het liefst het huis dus kopen en er dan samen gaan wonen. Het huis is vergelijkbaar met het huis wat ik nu heb maar dan wel kleiner. Er is veel onderhoud nodig en alles moet opnieuw gedaan worden.
De bedoeling is ook pas over 6 jaar het huis te kopen zodat hij nu kan gaan sparen en zijn moeder ook.
Ik ben van plan mijn eigen huurhuis aan te houden voor de kinderen zodat ze zolang ze willen een dak boven hun hoofd hebben maar wel met 10 jaar bij hem te gaan inwonen.
Ik zit dus in dubio. Nu heb ik een mooi leuk groot huis waar ik tevreden over ben. Maar het zal nooit een huis worden waar we samen gelukkig kunnen worden. Daarnaast weet ik financieel niet waar ik me instort als we dit plan gaan doorzetten. Hij wil alle kosten op zich nemen.
Hij heeft aangegeven naar de notaris te willen gaan met me zodra ik ready ben om samen te wonen dat ik niet uit het huis gezet kan worden als hij overlijd.
Mijn vriend geeft vooral aan dat we het huis kunnen maken zoals we willen en samen gaan doen. Dus ik word bij alles betrokken maar ik sta niet als eigenaar op de papieren. Ook vind hij het prettig te weten dat ie geld kan nalaten aan de kinderen als het huis ooit weer verkocht word. Maar het voornaamste is dat we een plek hebben om te wonen wat we beide als fijn ervaren en er oud kunnen worden.
Als ik aangeef dat hij het sowieso voor zichzelf moet doen, dan word ie heel defensief en geeft het aan zonder mijn hulp het niet te zien zitten. Hij wil er alleen niet zitten.
Hallo, ik zit met een dilemma waar ik binnenkort een beslissing over moet maken en kom er niet uit en hoop dat jullie willen mee denken.
Over mij: Ik ben alleenstaand moeder van meerdere kinderen. De jongste is 8 . Ik heb een leuke relatie met een man zonder kinderen.
Voor de rust van de kinderen wonen we apart. We zijn al 3 jaar samen en hadden het plan met 4 a 6 jaar samen te gaan wonen. Dan zijn de kinderen een stuk groter. Onze relatie is leuk en stabiel. We hebben al meerdere vakanties gehad en de kinderen vinden het fijn als hij er is.
Tot zover alles goed dus.
Nu het dilemma: Vriend heeft een optie gekregen om ouderlijk huis te kopen of om te kiezen huis te verkopen en dan de overwaarde te splitsen en dat als kindsdeel al te krijgen. Dit is een beslissing die hij niet alleen wilt maken.
Hij wilt het liefst het huis dus kopen en er dan samen gaan wonen. Het huis is vergelijkbaar met het huis wat ik nu heb maar dan wel kleiner. Er is veel onderhoud nodig en alles moet opnieuw gedaan worden.
De bedoeling is ook pas over 6 jaar het huis te kopen zodat hij nu kan gaan sparen en zijn moeder ook.
Ik ben van plan mijn eigen huurhuis aan te houden voor de kinderen zodat ze zolang ze willen een dak boven hun hoofd hebben maar wel met 10 jaar bij hem te gaan inwonen.
Ik zit dus in dubio. Nu heb ik een mooi leuk groot huis waar ik tevreden over ben. Maar het zal nooit een huis worden waar we samen gelukkig kunnen worden. Daarnaast weet ik financieel niet waar ik me instort als we dit plan gaan doorzetten. Hij wil alle kosten op zich nemen.
Hij heeft aangegeven naar de notaris te willen gaan met me zodra ik ready ben om samen te wonen dat ik niet uit het huis gezet kan worden als hij overlijd.
Mijn vriend geeft vooral aan dat we het huis kunnen maken zoals we willen en samen gaan doen. Dus ik word bij alles betrokken maar ik sta niet als eigenaar op de papieren. Ook vind hij het prettig te weten dat ie geld kan nalaten aan de kinderen als het huis ooit weer verkocht word. Maar het voornaamste is dat we een plek hebben om te wonen wat we beide als fijn ervaren en er oud kunnen worden.
Als ik aangeef dat hij het sowieso voor zichzelf moet doen, dan word ie heel defensief en geeft het aan zonder mijn hulp het niet te zien zitten. Hij wil er alleen niet zitten.
donderdag 17 maart 2022 om 13:19
Ik sla vooral aan dat het alleen op zijn naam staat. Als je dus gaat samenwonen heb je geen eigen huis meer en ook geen eigen vermogen uit (hopelijk) overwaarde in de toekomst, mocht je uit elkaar gaan.
Hoe groot acht je de kans dat je alleen nog aan een huis komt als je dit opgeeft.
En hoeveel tijd brengt hij met jou en de kinderen door? Gewoon in het dagelijks leven en niet vakanties. Weet je zeker dat het goed gaat als jullie helemaal samenwonen?
Zomaar wat vragen die bij me opkomen als ik je verhaal lees.
Hoe groot acht je de kans dat je alleen nog aan een huis komt als je dit opgeeft.
En hoeveel tijd brengt hij met jou en de kinderen door? Gewoon in het dagelijks leven en niet vakanties. Weet je zeker dat het goed gaat als jullie helemaal samenwonen?
donderdag 17 maart 2022 om 13:38
Helemaal mee eens. Laat het huis op 2 namen zetten. Ga een geregistreerd partnerschap aan en leg de boedelverdeling vast bij relatiebreuk. De risico's zijn enorm. Geen leuk onderwerp voor een romantisch diner, maar je zal niet de eerste zijn die de Sjaak is als de boel klapt. Liefde is leuk, maar de basis is eten en een huis.Soumis schreef: ↑17-03-2022 13:19Ik sla vooral aan dat het alleen op zijn naam staat. Als je dus gaat samenwonen heb je geen eigen huis meer en ook geen eigen vermogen uit (hopelijk) overwaarde in de toekomst, mocht je uit elkaar gaan.
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"
donderdag 17 maart 2022 om 13:45
Dit snap ik ook niet zo goed. Ik lees dat je nu eigenlijk beter woont. Bovendien geef je zekerheden op voor een woning waar je geen eigenaar van bent. Als het samenwonen niet bevalt (reëel risico als nieuw gezin met kinderen die niet van hem zijn), sta je op straat en heb je niks. Waarom niet samenwonen in je huidige huurwoning? Dan neemt hij het kindsdeel aan en kunnen jullie over een paar jaar iets van jullie samen kopen.
donderdag 17 maart 2022 om 13:46
Het huis op 2 namen zetten heb ik aan gedacht maar zie ik niet reëel in. Ik moet immers mijn huurhuis aanhouden voor mijn kinderen. Het huis is (vind ik )te klein om met zijn allen in te gaan wonen en liever doe ik ze tegen die tijd geen gedwongen verhuizing aan. Ze zijn dan oud en wijs genoeg om alleen thuis te wonen maar zullen naar de huidige woningmarkt geen huis zelf al kunnen hebben en dus nog lang thuis wonen.
Het gesprek is niet het probleem en alles vast laten leggen is ook geen probleem allen zie niet zo goed hoe.
Het gesprek is niet het probleem en alles vast laten leggen is ook geen probleem allen zie niet zo goed hoe.
donderdag 17 maart 2022 om 13:54
Wiens huis is te klein? Dat van hem? Want je schrijft dat je huidige huis groter is. Is het dan niet logischer om in jouw huis te gaan wonen?ZwarteNagellak schreef: ↑17-03-2022 13:46Het huis op 2 namen zetten heb ik aan gedacht maar zie ik niet reëel in. Ik moet immers mijn huurhuis aanhouden voor mijn kinderen. Het huis is (vind ik )te klein om met zijn allen in te gaan wonen en liever doe ik ze tegen die tijd geen gedwongen verhuizing aan. Ze zijn dan oud en wijs genoeg om alleen thuis te wonen maar zullen naar de huidige woningmarkt geen huis zelf al kunnen hebben en dus nog lang thuis wonen.
donderdag 17 maart 2022 om 13:54
Dit is dus ook een optie en ik overweeg hem ook. Waarom zou ik mijn huis uiteindelijk willen opgeven.Singlejingle schreef: ↑17-03-2022 13:45Dit snap ik ook niet zo goed. Ik lees dat je nu eigenlijk beter woont. Bovendien geef je zekerheden op voor een woning waar je geen eigenaar van bent. Als het samenwonen niet bevalt (reëel risico als nieuw gezin met kinderen die niet van hem zijn), sta je op straat en heb je niks. Waarom niet samenwonen in je huidige huurwoning? Dan neemt hij het kindsdeel aan en kunnen jullie over een paar jaar iets van jullie samen kopen.
Tja liefde. De relatie is goed en stabiel. Over samenwonen zelf heb ik geen twijfels. Ik sta al 5 jaar ingeschreven bij verschillende woningbouwverenigingen. Tegen die tijd dus 15 jaar. Ik denk dat als het echt klapt dat ik wel zo een huis heb maar zo mooi en groot als deze krijg ik die niet meer.
Mijn vriend ziet zich niet wonen in mijn woning. De woning is naar mij en mijn kinderen ingericht. En het is niet dat we een kamer of ruimte over hebben die hij kan innemen. Hij zal zich dus moeten toevoegen aan ons en daar heeft ie heel veel moeite mee. Hij heeft het er wel voor over want het plan was wel al dat ie over 4 a 6 jaar deze kant op kwam. Maar nu hij weet dat ie zijn ouderlijk huis kan kopen doet ie dat liever.
donderdag 17 maart 2022 om 13:55
donderdag 17 maart 2022 om 13:56
Dus samenwonen met de kinderen is sowieso geen optie?
Dus het toekomstplan is dat jij je huurhuis aanhoudt, hij een eigen huis koopt en jij heen en weer gaat pendelen?
Of ga jij volledig bij hem wonen en jou kinderen alleen in jouw huurhuis?
Je jongste is 8, dus duurt nog wel een jaar of 8 voordat je in die situatie zit.
Ik snap denk niet helemaal wat samenwonen bij jullie inhoudt?
Dus het toekomstplan is dat jij je huurhuis aanhoudt, hij een eigen huis koopt en jij heen en weer gaat pendelen?
Of ga jij volledig bij hem wonen en jou kinderen alleen in jouw huurhuis?
Je jongste is 8, dus duurt nog wel een jaar of 8 voordat je in die situatie zit.
Ik snap denk niet helemaal wat samenwonen bij jullie inhoudt?
donderdag 17 maart 2022 om 14:00

donderdag 17 maart 2022 om 14:01
Wacht, hij wil in zijn eentje eigenaar worden van dat huis, en een reden die hij daarvoor noemt is zodat hij iets kan nalaten aan jouw kinderen?
Ligt het aan mij? De logica hiervan ontgaat me een beetje.
Verder heb jij veel te verliezen en eigenlijk niets te winnen. Dat zou ik wel goed in gedachten houden.
Ligt het aan mij? De logica hiervan ontgaat me een beetje.
Verder heb jij veel te verliezen en eigenlijk niets te winnen. Dat zou ik wel goed in gedachten houden.

donderdag 17 maart 2022 om 14:05
Dus hij wil niet alleen in dat huis gaan wonen van z’n ouders.
Hij wil óók niet in jouw huis gaan wonen want niet genoeg “eigen”
Dus jíj en je gezin moet dan maar van alles overhoop halen om het hem naar de zin te maken. Wat win jij daar mee dan?
Ik zou het niet doen, jij en je gezin worden er niet beter van. Sterker nog, zijn huis is kleiner dus je gaat er op achteruit én je haalt mogelijk een hoop gedoe op je hals. Alleen maar omdat je vriend van alles niet wil.
Hij wil óók niet in jouw huis gaan wonen want niet genoeg “eigen”
Dus jíj en je gezin moet dan maar van alles overhoop halen om het hem naar de zin te maken. Wat win jij daar mee dan?
Ik zou het niet doen, jij en je gezin worden er niet beter van. Sterker nog, zijn huis is kleiner dus je gaat er op achteruit én je haalt mogelijk een hoop gedoe op je hals. Alleen maar omdat je vriend van alles niet wil.
donderdag 17 maart 2022 om 14:07
En het huis wat hij wilt kopen is kleiner dan jouw huis, dus nog minder eigen ruimte als de kinderen mee zouden gaan, dus dat argument gaat ook niet op.
Zoals ik het lees wil hij wel samenwonen, maar alleen met jou en niet met je kinderen. En dat mag natuurlijk, maar over 6 jaar (even van de langste termijn die je noemde uitgaande) is je jongste 14, die kan dan echt nog niet alleen wonen.
Zoals ik het lees wil hij wel samenwonen, maar alleen met jou en niet met je kinderen. En dat mag natuurlijk, maar over 6 jaar (even van de langste termijn die je noemde uitgaande) is je jongste 14, die kan dan echt nog niet alleen wonen.
donderdag 17 maart 2022 om 14:08
Juist! Zodra ze 18 zijn eerder niet. Totdat het laatste kind uit huis is.
In principe is er ook nog geen man overboord omdat ik mijn huis nog lange tijd aanhoud. Maar moeder wil weten waar ze aan toe is tussen nu en een jaar. En vriend heeft aangegeven echt niet alleen dat huis te willen kopen.
donderdag 17 maart 2022 om 14:11
Jullie gaan dus pas op zijn vroegst over 10 jaar samenwonen (en dan moet de 18jarige nog maar net het huis uit zijn).
Daar kan je toch helemaal geen beslissingen op nemen nu qua huis?
Hij moet lekker doen wat hij zelf wil, zoals je al zei. Maar al beloof je dat je er gaat wonen over 10 jaar, dat zegt toch helemaal niks, kan zoveel gebeuren in die tijd.
En woont hij nu niet alleen dan?
Daar kan je toch helemaal geen beslissingen op nemen nu qua huis?
Hij moet lekker doen wat hij zelf wil, zoals je al zei. Maar al beloof je dat je er gaat wonen over 10 jaar, dat zegt toch helemaal niks, kan zoveel gebeuren in die tijd.
En woont hij nu niet alleen dan?
soumis wijzigde dit bericht op 17-03-2022 14:12
4.57% gewijzigd

donderdag 17 maart 2022 om 14:33
Hij woont nu alleen. Maar zou wel een grote verbetering zijn van een appartement naar een woonhuis worden.
De reden dat hij het niet alleen wilt doen omdat hij al die beslissingen niet alleen wilt maken. Hele huis zal verbouwd moeten worden.
Voor mij een reden om het wel te doen dat het huis na 30 jaar lastenvrij word. Iets wat ik nooit voor elkaar zal kunnen krijgen met mijn huurhuis. Ik vind dat wel veel waard wetende dat op mijn oude dag lastenvrij kan wonen. Je weet immers nooit wat er gebeurt. De hypotheek zal ook een stuk lager zijn dan mijn huidige huur.
De reden dat hij het niet alleen wilt doen omdat hij al die beslissingen niet alleen wilt maken. Hele huis zal verbouwd moeten worden.
Voor mij een reden om het wel te doen dat het huis na 30 jaar lastenvrij word. Iets wat ik nooit voor elkaar zal kunnen krijgen met mijn huurhuis. Ik vind dat wel veel waard wetende dat op mijn oude dag lastenvrij kan wonen. Je weet immers nooit wat er gebeurt. De hypotheek zal ook een stuk lager zijn dan mijn huidige huur.
donderdag 17 maart 2022 om 14:33
Hij wil het huis niet alleen kopen maar het wel op 1 naam laten zetten? Dan bouw jij toch niets op? Dit is een gecreëerd luxe probleem. Geef zelf duidelijkheid. Ik doe een voorzet:ZwarteNagellak schreef: ↑17-03-2022 14:08In principe is er ook nog geen man overboord omdat ik mijn huis nog lange tijd aanhoud. Maar moeder wil weten waar ze aan toe is tussen nu en een jaar. En vriend heeft aangegeven echt niet alleen dat huis te willen kopen.
"Ik blijf in mijn kot tot de kinderen de deur uit zijn, je kan erbij als je wilt (graag of helemaal niet) en als je zelf iets gaat doen -> veel succes ermee, ik zal met liefde mijn VT wonen skills voor je inzetten."
Gaat ie mokken? Lekker laten mokken. Hij moet maar begrip opbrengen voor jou positie qua huurhuis en kinderen.
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"