Er voor gaan of niet?
donderdag 17 maart 2022 om 11:58
Graag niet quoten.
Hallo, ik zit met een dilemma waar ik binnenkort een beslissing over moet maken en kom er niet uit en hoop dat jullie willen mee denken.
Over mij: Ik ben alleenstaand moeder van meerdere kinderen. De jongste is 8 . Ik heb een leuke relatie met een man zonder kinderen.
Voor de rust van de kinderen wonen we apart. We zijn al 3 jaar samen en hadden het plan met 4 a 6 jaar samen te gaan wonen. Dan zijn de kinderen een stuk groter. Onze relatie is leuk en stabiel. We hebben al meerdere vakanties gehad en de kinderen vinden het fijn als hij er is.
Tot zover alles goed dus.
Nu het dilemma: Vriend heeft een optie gekregen om ouderlijk huis te kopen of om te kiezen huis te verkopen en dan de overwaarde te splitsen en dat als kindsdeel al te krijgen. Dit is een beslissing die hij niet alleen wilt maken.
Hij wilt het liefst het huis dus kopen en er dan samen gaan wonen. Het huis is vergelijkbaar met het huis wat ik nu heb maar dan wel kleiner. Er is veel onderhoud nodig en alles moet opnieuw gedaan worden.
De bedoeling is ook pas over 6 jaar het huis te kopen zodat hij nu kan gaan sparen en zijn moeder ook.
Ik ben van plan mijn eigen huurhuis aan te houden voor de kinderen zodat ze zolang ze willen een dak boven hun hoofd hebben maar wel met 10 jaar bij hem te gaan inwonen.
Ik zit dus in dubio. Nu heb ik een mooi leuk groot huis waar ik tevreden over ben. Maar het zal nooit een huis worden waar we samen gelukkig kunnen worden. Daarnaast weet ik financieel niet waar ik me instort als we dit plan gaan doorzetten. Hij wil alle kosten op zich nemen.
Hij heeft aangegeven naar de notaris te willen gaan met me zodra ik ready ben om samen te wonen dat ik niet uit het huis gezet kan worden als hij overlijd.
Mijn vriend geeft vooral aan dat we het huis kunnen maken zoals we willen en samen gaan doen. Dus ik word bij alles betrokken maar ik sta niet als eigenaar op de papieren. Ook vind hij het prettig te weten dat ie geld kan nalaten aan de kinderen als het huis ooit weer verkocht word. Maar het voornaamste is dat we een plek hebben om te wonen wat we beide als fijn ervaren en er oud kunnen worden.
Als ik aangeef dat hij het sowieso voor zichzelf moet doen, dan word ie heel defensief en geeft het aan zonder mijn hulp het niet te zien zitten. Hij wil er alleen niet zitten.
Hallo, ik zit met een dilemma waar ik binnenkort een beslissing over moet maken en kom er niet uit en hoop dat jullie willen mee denken.
Over mij: Ik ben alleenstaand moeder van meerdere kinderen. De jongste is 8 . Ik heb een leuke relatie met een man zonder kinderen.
Voor de rust van de kinderen wonen we apart. We zijn al 3 jaar samen en hadden het plan met 4 a 6 jaar samen te gaan wonen. Dan zijn de kinderen een stuk groter. Onze relatie is leuk en stabiel. We hebben al meerdere vakanties gehad en de kinderen vinden het fijn als hij er is.
Tot zover alles goed dus.
Nu het dilemma: Vriend heeft een optie gekregen om ouderlijk huis te kopen of om te kiezen huis te verkopen en dan de overwaarde te splitsen en dat als kindsdeel al te krijgen. Dit is een beslissing die hij niet alleen wilt maken.
Hij wilt het liefst het huis dus kopen en er dan samen gaan wonen. Het huis is vergelijkbaar met het huis wat ik nu heb maar dan wel kleiner. Er is veel onderhoud nodig en alles moet opnieuw gedaan worden.
De bedoeling is ook pas over 6 jaar het huis te kopen zodat hij nu kan gaan sparen en zijn moeder ook.
Ik ben van plan mijn eigen huurhuis aan te houden voor de kinderen zodat ze zolang ze willen een dak boven hun hoofd hebben maar wel met 10 jaar bij hem te gaan inwonen.
Ik zit dus in dubio. Nu heb ik een mooi leuk groot huis waar ik tevreden over ben. Maar het zal nooit een huis worden waar we samen gelukkig kunnen worden. Daarnaast weet ik financieel niet waar ik me instort als we dit plan gaan doorzetten. Hij wil alle kosten op zich nemen.
Hij heeft aangegeven naar de notaris te willen gaan met me zodra ik ready ben om samen te wonen dat ik niet uit het huis gezet kan worden als hij overlijd.
Mijn vriend geeft vooral aan dat we het huis kunnen maken zoals we willen en samen gaan doen. Dus ik word bij alles betrokken maar ik sta niet als eigenaar op de papieren. Ook vind hij het prettig te weten dat ie geld kan nalaten aan de kinderen als het huis ooit weer verkocht word. Maar het voornaamste is dat we een plek hebben om te wonen wat we beide als fijn ervaren en er oud kunnen worden.
Als ik aangeef dat hij het sowieso voor zichzelf moet doen, dan word ie heel defensief en geeft het aan zonder mijn hulp het niet te zien zitten. Hij wil er alleen niet zitten.

donderdag 17 maart 2022 om 18:47
donderdag 17 maart 2022 om 18:50
Ik zou in ieder geval zorgen dat je nooit in een situatie komt waarbij het is: relatie over en jij op straat, ook niet wanneer je kinderen uit zijn gevlogen. Ellende bij leven is nl. ook erg. Dus wanneer je ooit je huis opzegt, dan zou ik minimaal meer regelen dan wat er nu is afgesproken.
Daarnaast zou ik het verder bij niet meer laten dan een intentie, want niemand weet hoe de wereld er uitziet over 10 jaar.
Daarnaast zou ik het verder bij niet meer laten dan een intentie, want niemand weet hoe de wereld er uitziet over 10 jaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 17 maart 2022 om 19:01
Dat je kind het huis uit gaat op zijn 18e lijkt me zwaar onrealistisch. Kinderen blijven steeds langer thuis wonen.Soumis schreef: ↑17-03-2022 14:11Jullie gaan dus pas op zijn vroegst over 10 jaar samenwonen (en dan moet de 18jarige nog maar net het huis uit zijn).
Daar kan je toch helemaal geen beslissingen op nemen nu qua huis?
Hij moet lekker doen wat hij zelf wil, zoals je al zei. Maar al beloof je dat je er gaat wonen over 10 jaar, dat zegt toch helemaal niks, kan zoveel gebeuren in die tijd.
En woont hij nu niet alleen dan?
Jullie kunnen toch ook in jouw huis samenwonen als jouw kinderen het huis zijn? Dan kunnen jullie het veranderen naar zijn jullie zin en is er genoeg ruimte.
Ik zou hem lekker zelf dat huis laten kopen als hij dat wil maar verder geen toezeggingen doen.
donderdag 17 maart 2022 om 19:02
Dit dus.LuciFee2022 schreef: ↑17-03-2022 18:45Ik vind hem echt een beetje raar egocentrisch redeneren. En nee, ik zou dus niet bij hem gaan wonen nu.
Ik vind het jammer dat je niet reageert op wat ik schrijf maar ik wilde toch nog reageren. Jij zit nu dus met iets in je maag waar jij geen enkel voordeel uithaalt én dan pusht hij je ook nog om een beslissing te maken. Reken maar van wel dat als jij nee zegt op zijn plan dat jullie relatie zal veranderen. Want waarom zit die man zo te pushen?
Het is zijn moeder, het gaat zijn hypotheek worden, zijn huis en hij heeft jou niet financieel nodig zeg je en tóch moet jij beslissen. Ik vind t maar vreemd.
donderdag 17 maart 2022 om 19:28
O, ik lees nu dat de kinderen niet meeverhuizen, had dat nog niet gezien. Maar daar zou ik dus al helemaal geen beloftes over doen. En dat kan hij nu allemaal wel prima vinden, maar als hij dat huis koopt en over X jaar wil je nog steeds niet verhuizen omdat een van je kinderen daar nog niet klaar voor is dan maak je mij niet wijs dat hij niet aan je gaat trekken. Of gaat zeggen dat kind nu toch wel oud en wijs genoeg is en dat jij nu wel eens aan de beurt bent (waarmee hij dan bedoelt dat hij nu wel eens aan de beurt is).
Nee, ik zou me hier echt niet op vastleggen. Dus als het nu allemaal per se beslist moet worden dan wordt het gewoon een nee.
Nee, ik zou me hier echt niet op vastleggen. Dus als het nu allemaal per se beslist moet worden dan wordt het gewoon een nee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 17 maart 2022 om 19:43
Mij zou zijn defensieve houding storen....
Ik zou het niet snel doen, voor je kids niet fijn, jijzelf twijfelt, en zeker niet als dat huis op zijn naam komt - naast dus dat die defensieve houding bij mij de deur dicht zou doen. Hij kan het zelf kopen. Of niet. Klaar.
Ik zou het niet snel doen, voor je kids niet fijn, jijzelf twijfelt, en zeker niet als dat huis op zijn naam komt - naast dus dat die defensieve houding bij mij de deur dicht zou doen. Hij kan het zelf kopen. Of niet. Klaar.
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
donderdag 17 maart 2022 om 19:44

donderdag 17 maart 2022 om 19:55
Dus dan gaat dit over 10 jaar of nog veel langer.Susan schreef: ↑17-03-2022 19:28O, ik lees nu dat de kinderen niet meeverhuizen, had dat nog niet gezien. Maar daar zou ik dus al helemaal geen beloftes over doen. En dat kan hij nu allemaal wel prima vinden, maar als hij dat huis koopt en over X jaar wil je nog steeds niet verhuizen omdat een van je kinderen daar nog niet klaar voor is dan maak je mij niet wijs dat hij niet aan je gaat trekken. Of gaat zeggen dat kind nu toch wel oud en wijs genoeg is en dat jij nu wel eens aan de beurt bent (waarmee hij dan bedoelt dat hij nu wel eens aan de beurt is).
Word met de minuut raarder zijn gedram.
donderdag 17 maart 2022 om 20:14
Ik zou niks toezeggen en slechts melden dat de keus of hij het huis wil kopen of niet echt aan hem is. Als hij besluit het te doen dan kan je hem helpen verbouwen als je dat leuk vindt maar verder zou ik lekker blijven LAT-ten. Over 10 jaar… dat zie je dan wel. Misschien ben je tegen die tijd wel uit elkaar oid. Heeft toch totaal geen zin om in die glazen bol te gaan kijken?
donderdag 17 maart 2022 om 20:17
Maar wat verwachten hij dan op dit moment precies van jou? Zwart op wit toezegging dat jij over een jaar of 10 bij hem in dat huis gaat wonen?
Of verwacht hij ook dat je mee gaat betalen aan verbouwingen ofzo?
Of is het meer dat hij wil weten of jij er voor open zou staan om daar samen te gaan wonen als hij dat huis eventueel zou kopen en dat hij daar dus zijn beslissing op baseert?
Of verwacht hij ook dat je mee gaat betalen aan verbouwingen ofzo?
Of is het meer dat hij wil weten of jij er voor open zou staan om daar samen te gaan wonen als hij dat huis eventueel zou kopen en dat hij daar dus zijn beslissing op baseert?
donderdag 17 maart 2022 om 20:24
Ik ben niet voor of tegen maar ik probeer te bedenken waar je nou eigenlijk ja tegen zegt:
- waar je over 15 jaar misschien wel gaat wonen..
- dat je niet zoals gepland over 4-6 jaar gaat samenwonen maar pas over 15 jaar ofzo (wil je wel zo lang wachten? En het heeft ook financiële impact voor jou als je niet gaat samenwonen. Daar doe je het niet voor, maar heeft wel effect op je toekomst (sparen om (in) te kopen bijv))
- gaat hij veel zelf verbouwen of laat hij het doen? Gaat al zijn tijd en geld richting het huis in plaats van tijd samen? Of valt dat wel mee?
- dat je niks gaat kopen samen want hij heeft dit huis. Tenminste dat is de vraag: is hij bereid het huis later te verkopen of wil hij het vanwege de herinneringen nooit meer weg doen? Of bijvoorbeeld huurders te nemen.
- ...
- ...
Ik weet niet of ik hem nou heb. Waar zeg je nou eigenlijk ja of nee tegen?
En wanneer gaat hij er nou wonen? Snel of over 6 jaar?
Ook belangrijk: als hij het koopt en jij gaat er later wonen, dan heeft hij er al een deel op afgelost en is het ook in waarde veranderd. Het is makkelijker om het op zijn naam te houden en jij "betaalt nu toch ook al huur". Die situatie zou ik nu al willen ondervangen en uitdenken door als je ja zegt er ook een voorwaarde aan te hangen. (Of nee te zeggen)
- dat je niet zoals gepland over 4-6 jaar gaat samenwonen maar pas over 15 jaar ofzo (wil je wel zo lang wachten? En het heeft ook financiële impact voor jou als je niet gaat samenwonen. Daar doe je het niet voor, maar heeft wel effect op je toekomst (sparen om (in) te kopen bijv))
- gaat hij veel zelf verbouwen of laat hij het doen? Gaat al zijn tijd en geld richting het huis in plaats van tijd samen? Of valt dat wel mee?
- dat je niks gaat kopen samen want hij heeft dit huis. Tenminste dat is de vraag: is hij bereid het huis later te verkopen of wil hij het vanwege de herinneringen nooit meer weg doen? Of bijvoorbeeld huurders te nemen.
- ...
- ...
Ook belangrijk: als hij het koopt en jij gaat er later wonen, dan heeft hij er al een deel op afgelost en is het ook in waarde veranderd. Het is makkelijker om het op zijn naam te houden en jij "betaalt nu toch ook al huur". Die situatie zou ik nu al willen ondervangen en uitdenken door als je ja zegt er ook een voorwaarde aan te hangen. (Of nee te zeggen)

donderdag 17 maart 2022 om 20:29
Of niet meebetalen aan dat huis en dat gaan sparen en een inschrijving behouden of opnieuw nemen.menta schreef: ↑17-03-2022 20:24Ik ben niet voor of tegen maar ik probeer te bedenken waar je nou eigenlijk ja tegen zegt:
- ...
- ...
donderdag 17 maart 2022 om 23:04
ZwarteNagellak schreef: ↑17-03-2022 17:32Nee is ook gewoon een antwoord en hij weet dat ik heel erg twijfel. Dat ie pusht dat ik ja zeg is helemaal waar. Maar mocht ik nee zeggen dan is de relatie niet ineens over en dan blijven we bij ons oude plan over 4 a 6 jaar bij mij laten samen wonen. We willen beide niet nu al samen wonen. Het loopt goed zoals het nu is.
Als hij een hypotheek neemt dan ik ga ik niet mee betalen. Ik heb gewoon nog mijn lasten in mijn eigen huis. Het feit dat ik geen rechten hebt.. weerlegt hij dat als ik bij hem kom wonen en mijn woning dus op geef. Dat er een samenlevingscontract komt . Hier moet ik dus meer informatie over krijgen en zullen met een notaris moeten zitten.
Het huis kan hij in zijn eentje financieren en zal die ook moeten. Wat ie er van vind dat ie sowieso een paar jaar alleen er moet wonen weet ik niet en zal ik hem zeker vragen nog.
Mijn kids zijn overigens gewoon welkom ! Dat even helder krijgen. Alleen ik vind dat ze in dit huis beter tot hun recht komen dan daar omdat het daar kleiner is. Maar als het moet kunnen ze er gewoon terecht.
Het is gewoon lastig bah. Baal enorm dat ik een beslissing moet maken dat pas over 10 jaar nodig is. Ik heb ook geen glazen bol.
Hij wil minstens 6 jaar hebben om te sparen.
Laten we het even heel helder houden: jij moet helemaal geen beslissing maken. Laat je dat niet aanpraten en laat je daarover NIET onder druk zetten. Laat dit even heel goed bezinken TO.
Laat zijn getwijfel en angsten bij hem, dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Hij moet de keuze maken voor kopen of niet. En als hij het wil doen dan op z'n vroegst pas over 6 jaar?! En JIJ zou je nú laten dwingen om te beslissen of hij wel of niet over zes jaar gaat kopen? Echt, laat je toch niet zo gek maken. Als hij wil sparen voor een/dat huis dan moet hij dat doen, daar hoef jij echt geen beloftes over te gaan maken.
vrijdag 18 maart 2022 om 07:40
Ik vind het allemaal erg heftig klinken. Is het niet gewoon dat hij wil weten of je het huis leuk vindt en of je er ooit zou willen wonen? En of je het hele project ziet zitten, dus huis kopen en klussen enzo? Niet praktisch gezien met hypotheken en handtekeningen, maar wel: vind je het tof, wil je met me meedenken, wil je samen keukenkastjes uitzoeken en bedenken hoe we de gang schilderen?
Wat eten we vanavond?
vrijdag 18 maart 2022 om 08:27
Ik vind het al raar van zijn moeder dat zij afdwingt dat hij het nu al moet beloven voor over zes jaar. In zes jaar kan er nogal wat gebeuren. Er kan wel een ander huis voorbij komen dat zijn absolute droomhuis is, betaalbaar en wel, maar nee, daar kan hij dan niet wonen, want hij heeft beloofd hwr huis van zijn moeder te zullen kopen. En zo zijn er nog wel wat dingen die kunnen gebeuren, die hij dan moet laten schieten vanwege die belofte. Ik snap gewoon niet dat je je volwassen kind op zoiets vastpint. En vervolgens doet hij iets vergelijkbaars bij jou. Ik vind de hele constructie niet zo deugen.
Don't waste your time on jealousy,

vrijdag 18 maart 2022 om 08:35
Huh? Ik zie niet in waarom die kerel nou ineens een drammerige lul is. Heeft hij niet gewoon in zijn hoofd: “Ik ben een leven aan het opbouwen met ZwarteNagellak. Ik wil dus geen lange termijn woonbeslissingen nemen zonder haar. En áls ik mijn ouderlijk huis koop, is het met in het achterhoofd dat zij daar ooit bij komt dus zou leuk zijn als daar een beetje bij betrokken is.”
Dus hij vraagt hoe zij daarin staat. Het is een beetje gek en onrealistisch om zo ver vooruit te kijken, maar dat je deze beslissing gezamenlijk neemt, lijkt mij eigenlijk vrij logisch. Jullie hebben al uitgesproken om op termijn samen te willen wonen, je hebt ook al even een relatie.
Als hij het graag wil, en jij vindt dit ook best een leuk huis voor eventueel op termijn bij te komen, gewoon lekker doen. Maar ik zou wel duidelijk maken dat je niet in de toekomst kunt kijken en je natuurlijk in die aankondende 10-15 jaar ook van mening kunt veranderen. Maar dat dit je nu een prima plan lijkt (als dat ook zo is natuurlijk)
Dus hij vraagt hoe zij daarin staat. Het is een beetje gek en onrealistisch om zo ver vooruit te kijken, maar dat je deze beslissing gezamenlijk neemt, lijkt mij eigenlijk vrij logisch. Jullie hebben al uitgesproken om op termijn samen te willen wonen, je hebt ook al even een relatie.
Als hij het graag wil, en jij vindt dit ook best een leuk huis voor eventueel op termijn bij te komen, gewoon lekker doen. Maar ik zou wel duidelijk maken dat je niet in de toekomst kunt kijken en je natuurlijk in die aankondende 10-15 jaar ook van mening kunt veranderen. Maar dat dit je nu een prima plan lijkt (als dat ook zo is natuurlijk)
anoniem_66f1068fbefb8 wijzigde dit bericht op 18-03-2022 08:39
1.09% gewijzigd
vrijdag 18 maart 2022 om 08:37
Of dat je je als volwassen man daarvoor leentSusan schreef: ↑18-03-2022 08:27Ik vind het al raar van zijn moeder dat zij afdwingt dat hij het nu al moet beloven voor over zes jaar. In zes jaar kan er nogal wat gebeuren. Er kan wel een ander huis voorbij komen dat zijn absolute droomhuis is, betaalbaar en wel, maar nee, daar kan hij dan niet wonen, want hij heeft beloofd hwr huis van zijn moeder te zullen kopen. En zo zijn er nog wel wat dingen die kunnen gebeuren, die hij dan moet laten schieten vanwege die belofte. Ik snap gewoon niet dat je je volwassen kind op zoiets vastpint. En vervolgens doet hij iets vergelijkbaars bij jou. Ik vind de hele constructie niet zo deugen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 18 maart 2022 om 08:38
Ja zo lees ik het dus ook. En hij moet ook nog gaan sparen voor de aankoop, dus zelfs de aankoop is een lange termijn plan. Ik zou me er niet te druk om maken op dit moment. Als je denkt dat je daar ooit wil wonen als jouw kinderen zelfstandig zijn, dat geef je hem je zegen, en wil je dat pertinent niet, dan zeg je nee. Als je ja zegt, zit je nog steeds helemaal nergens aan vast, want je weet helemaal niet of jullie over 10 jaar nog samen zijn. Of misschien bedenken jullie tegen die tijd wel dat jullie een B&B in Frankrijk willen starten (ik noem maar ff iets).makreel schreef: ↑18-03-2022 07:40Ik vind het allemaal erg heftig klinken. Is het niet gewoon dat hij wil weten of je het huis leuk vindt en of je er ooit zou willen wonen? En of je het hele project ziet zitten, dus huis kopen en klussen enzo? Niet praktisch gezien met hypotheken en handtekeningen, maar wel: vind je het tof, wil je met me meedenken, wil je samen keukenkastjes uitzoeken en bedenken hoe we de gang schilderen?
vrijdag 18 maart 2022 om 08:54
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
In het leven van vriend doet zich nu de mogelijkheid voor een huis te kopen, en het helemaal naar zijn zin te maken.
Ideaal om dat met een partner te doen, samen plannen maken, uitvoeren, en een leven op te bouwen.
Mooi plan.
Alleen: partner (TO) heeft kinderen. Das onhandig, dus dan moeten de plannen aangepast worden.
Vervolgens ontstaat er een vaag lange termijn verhaal waar absolute commitment van TO wordt gevraagd.
Dat slaat echt nergens op.
Ik denk dat vriend op zoek moet naar een partner die beter bij zijn plannen past.
In het leven van vriend doet zich nu de mogelijkheid voor een huis te kopen, en het helemaal naar zijn zin te maken.
Ideaal om dat met een partner te doen, samen plannen maken, uitvoeren, en een leven op te bouwen.
Mooi plan.
Alleen: partner (TO) heeft kinderen. Das onhandig, dus dan moeten de plannen aangepast worden.
Vervolgens ontstaat er een vaag lange termijn verhaal waar absolute commitment van TO wordt gevraagd.
Dat slaat echt nergens op.
Ik denk dat vriend op zoek moet naar een partner die beter bij zijn plannen past.
vrijdag 18 maart 2022 om 09:01

vrijdag 18 maart 2022 om 09:03
Er voor gaan betekent voor mij dat je samen een leven opbouwt met alles erop en eraan. Met gedeelde verantwoordelijkheden, rechten en plichten.
Met (of zonder) je kinderen gaan samenwonen in een huis dat niet voor de helft van jou is, valt daar wat mij betreft niet onder.
Met (of zonder) je kinderen gaan samenwonen in een huis dat niet voor de helft van jou is, valt daar wat mij betreft niet onder.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 18-03-2022 09:06
2.25% gewijzigd