Oude fotoboeken digitaliseren
maandag 11 april 2022 om 19:10
Hopelijk is de categorie digi de juiste voor mijn vraag.
Ik wil oude fotoboeken digitaliseren. Er is van alles over te vinden met Google. Zelf doen, apps, het iemand laten doen.
Zelf doen, met of zonder app, lijkt me erg tijdrovend en twijfel dan over de kwaliteit. Een professional is wellicht erg duur.
Wie heeft er ervaring en wil met me meedenken wat de beste optie is?
Ik wil oude fotoboeken digitaliseren. Er is van alles over te vinden met Google. Zelf doen, apps, het iemand laten doen.
Zelf doen, met of zonder app, lijkt me erg tijdrovend en twijfel dan over de kwaliteit. Een professional is wellicht erg duur.
Wie heeft er ervaring en wil met me meedenken wat de beste optie is?
maandag 11 april 2022 om 20:48
Geen antwoord op je vraag, maar ik ben wel nieuwsgierig wat die dan met de gedigitaliseerde foto’s gaat doen.
Ik heb zelf namelijk nog steeds de foto’s van mijn kinderen niet uitgezocht. Deels vanwege het ontbreken van tijd en zin. Maar ook deels omdat ik niet zo goed weet wat er mee te doen. Ik wil liever geen fysiek album. Iets digitaals is beter te bewaren en mee te nemen voor de kinderen in toekomst. Maar alleen een mapje met foto’s vind ik ook niets. Ben op zoek naar een manier om de foto’s digitaal leuk te presenteren.
Dus ben benieuwd welke oplossingen jullie hiervoor hebben.
Ik heb zelf namelijk nog steeds de foto’s van mijn kinderen niet uitgezocht. Deels vanwege het ontbreken van tijd en zin. Maar ook deels omdat ik niet zo goed weet wat er mee te doen. Ik wil liever geen fysiek album. Iets digitaals is beter te bewaren en mee te nemen voor de kinderen in toekomst. Maar alleen een mapje met foto’s vind ik ook niets. Ben op zoek naar een manier om de foto’s digitaal leuk te presenteren.
maandag 11 april 2022 om 22:55
Wauw! Kijk je nog wel eens in die oude fotoboeken?
Ik wil ze juist digitaliseren zodat de beter bewaard blijven en minder ruimte innemen. Ik weet alleen niet op welke manier ik ze ga (of laat) digitaliseren.
maandag 11 april 2022 om 23:04
Als je digitale foto’s hebt dan zijn er vast programma’s die er leuke digitale fotoalbums van maken.eenhoorn schreef: ↑11-04-2022 20:48Geen antwoord op je vraag, maar ik ben wel nieuwsgierig wat die dan met de gedigitaliseerde foto’s gaat doen.
dinsdag 12 april 2022 om 13:50
Je zou de foto's in de oude boeken kunnen inscannen. Tegenwoordig zijn daar al apps voor op je mobieltje die dat prima kunnen. Daarvan zou je dan via bijvoorbeeld Albelli weer een album kunnen maken. Die laat je dan afdrukken. Wil je de gehele pagina van het oude boek digitaal, dan wordt een een lastiger verhaal. Vooral als de pagina's groter zijn dan A4. Dat redt een gewone scanner niet. Dan zal je met een A3-scanner moeten werken. Geen idee of de kwaliteit goed genoeg is en zelf doen is hoe dan ook een tijdrovend klusje.
dinsdag 12 april 2022 om 13:51
Ik maak al jaren fotoalbums via Albelli. Een heel jaar met >100 foto's en het boek is nog geen centimeter dik. Ideaal. Je hebt dan een papieren versie maar ook een digitale versie die je weer verder zou kunnen delen.Butterfly_fly schreef: ↑11-04-2022 23:04Als je digitale foto’s hebt dan zijn er vast programma’s die er leuke digitale fotoalbums van maken.
dinsdag 12 april 2022 om 13:52
dinsdag 12 april 2022 om 23:44
Als je het hele album wilt digitaliseren dan kun je dat toch prima doen met een flatbedscanner? Daar kun je hele pagina's in één keer scannen in hoge resolutie. Eventueel kun je de scans nog bijwerken en optimaliseren met een fotobewerkingsprogramma.Butterfly_fly schreef: ↑12-04-2022 13:52Ik wil inderdaad het hele foto album inscannen / digitaliseren. Dus niet alleen de foto’s. Er staat van alles bijgeschreven en dat wil ik mee bewaren zeg maar.
Misschien ga ik toch maar eens een foto studio benaderen. Wellicht hebben zij tips.
Die scans kun je dan als nieuwe fotoboekpagina gebruiken.
Zo heel veel werk lijkt me dat niet.
It's not whatcha got, it's what you give
It ain't the life you choose, it's the life you live
And it ain't what it's not, but a-what it is
woensdag 13 april 2022 om 08:50
Dat klinkt ideaal voor de foto’s die ik digitaal heb! Daarvoor was ik ook nog op zoek naar een goede oplossing. Dank je wel voor de tip.Monica1973 schreef: ↑12-04-2022 13:51Ik maak al jaren fotoalbums via Albelli. Een heel jaar met >100 foto's en het boek is nog geen centimeter dik. Ideaal. Je hebt dan een papieren versie maar ook een digitale versie die je weer verder zou kunnen delen.
woensdag 13 april 2022 om 13:24
Voor rond de 100 euro heb je al een prima flatbedscanner. Voor een project als dit lijkt me dat een goeie investering. (NB: Ze zitten ook in een 3 in 1 printer, dan heb je voor ongeveer dezelfde prijs er een printer bij.)Butterfly_fly schreef: ↑13-04-2022 08:49Zo klinkt het als weinig werk, echter met flink wat fotoalbums op de plank wordt het toch een tijdrovend klusje. Daarnaast heb ik geen scanner ter beschikking.
Op zich valt het als klus wel mee, ik heb het zelf gedaan met een aantal oude fotoalbums en dat ging naar mijn idee vrij vlot omdat je per pagina scant. Ik deed er elke avond gewoon een paar en na een maand had ik twee albums klaar. Inclusief bewerkingen etc. Het resultaat vond ik verrassend goed.
It's not whatcha got, it's what you give