Oliebollen bakken in een frituurpan?

31-12-2025 09:15 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden zo'n zin om oliebollen te gaan maken vh eerst zelf dit jaar. Ik had een frituurpan gekregen met kerst.

Maar nu maak ik hem open, en blijkt het net als een airfryer te zijn. Dus met een mandje dat je in en uit moet schuiven.

Ik ben bang dat het nu niet gaat? Of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik dacht dat je bij oliebollen bakken altijd de frituur van boven open moet hebben, of is dat niet zo?
Met een in- en uitschuivend mandje kan je er sowieso geen olie in doen.
BrutaImmaculata schreef:
31-12-2025 09:18
Ik probeerde me ook al voor te stellen hoe dit kon werken.
Is het niet een airfryer?
BrutaImmaculata schreef:
31-12-2025 09:18
Precies dit, kon mij al geen voorstelling maken hoe je met dit mandje er olie bij kan doen.
Ik ken dat systeem niet, maar ik vind het belangrijk zicht op mijn oliebollen te hebben en ze te kunnen draaien. Zoals jij het beschrijft is jouw frituurpan hiervoor niet geschikt. Het mandje gebruik ik nooit met oliebollen bakken.

Kun je het type pan vermelden? Het klinkt als dat je het product eerst in het mandje doet en dan in het vet schuift? Dat werkt niet met oliebollen. Maar nogmaals, ik weet niet goed wat je bedoelt. Klinkt als een airfryer, en nee dat werkt niet.
phlox24 wijzigde dit bericht op 31-12-2025 09:22
5.30% gewijzigd
mandje kan je er uit halen en deksel is om temperatuur te behouden bij normale snacks
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Last maar, er staat op friteuse xxl. Maar het blijkt een airfryer te zijn
Balen zeg.
Het kan natuurlijk ook in een gewone pan met olie op hetvgas/inductie/what ever.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Nyx• schreef:
31-12-2025 09:24
Het kan natuurlijk ook in een gewone pan met olie op hetvgas/inductie/what ever.
Zeker, ik zou dan een los kookplaatje met voldoende power aanbevelen. Hoef je niet in huis te frituren.
Kun je in een normale frituurpan wel goed bakken? Want we hebben er nu zin in. De expert heeft een friteuse v 45 euro nu
Ik was ook al het nadenken hoe zoiets eruit zou zien.

Een airfryer is wel een echte aanwinst voor in de keuken hoor alleen wat betreft de oliebollen bakken dan weer niet :)

Hier gaan de oliebollen vanavond ook in een pan op het vuur.
Kletskous11 schreef:
31-12-2025 09:29
Kun je in een normale frituurpan wel goed bakken? Want we hebben er nu zin in. De expert heeft een friteuse v 45 euro nu
Zie het bericht van Nyx. Kan ook in een normale pan / wok.
Ja, mits voldoen wattage. Anders wordt het vet niet heet genoeg of koelt te hard af als je het beslag erin doet.

Ik heb eigen frituurpan en een frtuurpan van een ouder gekregen. Deze heeft een lager wattage en dat merk je goed met bakken.

Die van expert heeft 3000 watt, ik denk dat je daar wel goed mee zit.
Kan het mandje eruit? Ik bak altijd oliebollen in de frituurpan met frituurvet. Mandje eruit, vet erin op de juiste hoogte, verwarmen tot de juiste temperatuur en bakken maar.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Wat jammer!

Wij bakken altijd in een frituurpan onze oliebollen, gaat heel goed. Mandje houden we er dan uit, zodat de oliebollen genoeg ruimte hebben.
Wij gebruiken een braadpan van 26cm, doen daar zonnebloemolie in en dan oliebollen bakken.
Kletskous11 schreef:

Maar je hebt al een airfryer-achtig XXL iets. En voor ‘nu zin in oliebollen bakken’ wil je dan nog een aparte friteuse kopen? Hoe vaak zal je die sta in de weg daarna nog gebruiken? 😁
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Phlox24 schreef:
31-12-2025 09:26
Zeker, ik zou dan een los kookplaatje met voldoende power aanbevelen. Hoef je niet in huis te frituren.
Ramen open tijdens het bakken is ook vaak voldoende. Zo deden wij het altijd en na afloop niet meer luchtjes dan na normaal koken. Als het te veel stinkt was het vet te heet.
Phlox24 schreef:
31-12-2025 09:32
Ja, mits voldoen wattage. Anders wordt het vet niet heet genoeg of koelt te hard af als je het beslag erin doet.

Ik heb eigen frituurpan en een frtuurpan van een ouder gekregen. Deze heeft een lager wattage en dat merk je goed met bakken.

Die van expert heeft 3000 watt, ik denk dat je daar wel goed mee zit.
Het vet moet ca. 170...180 graden worden, net als met andere dingen die je frituurt. Ook met een lager vermogen kan het dan gewoon, je kunt alleen minder oliebollen tegelijk bakken. Beter een half uurtje langer bakken dan voor een enkele keer iets nieuws moeten kopen.
Ik sta in de supermarkt en hier staat een met 2000 watt. 3 liter. Zou die geschikt zijn?
Ik gooi de olie gewoon in mijn braadpan. Dat gaat prima. Je moet alleen met een stukje brood testen of hij al op temperatuur is.
Tips voor thuisbakkers

Voor thuisbakkers heeft hij nog wel wat gouden tips. "Alles draait om temperatuur", legt hij uit. "Zorg dat al je ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Het beslag moet rond de 26 à 27 graden zijn, 28 kan ook nog net. Maar let op dat als je iets kouds toevoegt, dat alles meteen afkoelt." Het rijzen gebeurt idealiter in een warme, licht vochtige omgeving. "Je kunt een magnetron gebruiken: zet er een kopje kokendheet water bij voor wat condens, of leg een vochtige theedoek over het beslag en laat het daar een half uurtje rijzen."

Ook de temperatuur van de olie verdient aandacht. "Wij bakken op 174 graden. Is de olie te warm, dan verbrandt de oliebol. Is hij te koud, dan zuigt het beslag zich vol met olie en wordt hij vet. Dat wil je niet." Hoe je 'm wél wil? "Een oliebol moet luchtig zijn, krokant van buiten en niet zwaar op de maag vallen." Vroeger was dat overigens anders. "Toen waren ze veel vetter, dat hoorde bij de tijd. Nu willen we dat mensen denken: hé, deze eet lekker weg."

Ik las hier iemand die in frituurvet oliebollen bakt, dat zou ik niet doen. Je kunt beter in olie bakken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Djessy schreef:
31-12-2025 10:17
Tips voor thuisbakkers:

Ik las hier iemand die in frituurvet oliebollen bakt, dat zou ik niet doen. Je kunt beter in olie bakken.
Ik bak het al 10 jaar zo en mijn schoonouders nog veel langer. Dus ik blijf het op deze manier doen.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Kletskous11 schreef:
Voor 1x oliebollen bakken? Dure bollen.
Look me in the eyes and tell me what you see.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven