Hij heeft herpes
woensdag 4 mei 2022 om 20:18
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.
Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.
Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.
Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.
Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:
1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.
2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.
3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.
Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.
Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.
Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:
1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.
2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.
3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
woensdag 4 mei 2022 om 23:56
Bij mijn weten heeft praktische elke volwassen Nederlander herpes. Het zou denk ik niet eens in me opkomen, of ik zou net een uitbraak achter de rug moeten hebben waardoor het nog vers in mijn geheugen zit. Ik heb nog nooit een vorm van uitbraak gehad, maar dat wil niet zeggen dat ik geen drager ben van het virus. Ik kan jou volgens mij in theorie ook besmetten als ik de signalen niet herken.aardbei35 schreef: ↑04-05-2022 23:09Ja, ik ook. Maar omdat blijkbaar hier menigeen herpes niet echt heftig vindt, raakt dat hele "verzwijgen" van een aandoening op de achtergrond. Ik wil zelf bepalen of ik dan wel of geen seks wil met een man die herpes, HIV of een andere aandoening onder de leden heeft. En dat niet pas achteraf pas horen en/of merken. Misschien is dat dan wel mijn gebrek![]()
donderdag 5 mei 2022 om 00:13
Maar het probleem is dat de meeste mensen dat helemaal niet kunnen bepalen, omdat ze kennis missen.
HIV medicatie is tegenwoordig zo goed dat ze de HIV helemaal kunnen laten verdwijnen uit het lichaam (als je die medicatie netjes slikt), je bent dan ook helemaal niet meer besmettelijk, en je hoeft zelfs geen voorbehoedsmiddelen meer te gebruiken (tenzij er natuurlijk kans is op andere soa's
Ik vermoed dat ongeveer 99% van de bevolking echter denkt: iiieeeeh HIV, supergevaarlijk!
Dus daar zit je dan, met je stigma.
donderdag 5 mei 2022 om 00:14
Nee
donderdag 5 mei 2022 om 00:16
Nou, dat 50-70% van de bevolking drager schijnt te zijn betekent nog steeds niet dat praktisch iedere volwassene herpes heeft. In deze casus weet de partner van TO namelijk wél dat hij genitale herpes heeft, maar vertelde dit pas na de seks. Mij gaat het erom dat je je partner de keuze laat door open te zijn over aandoeningen als je daar zelf van op de hoogte bent. En niet wachten tot na de seks.Singlejingle schreef: ↑04-05-2022 23:56Bij mijn weten heeft praktische elke volwassen Nederlander herpes. Het zou denk ik niet eens in me opkomen, of ik zou net een uitbraak achter de rug moeten hebben waardoor het nog vers in mijn geheugen zit. Ik heb nog nooit een vorm van uitbraak gehad, maar dat wil niet zeggen dat ik geen drager ben van het virus. Ik kan jou volgens mij in theorie ook besmetten als ik de signalen niet herken.
donderdag 5 mei 2022 om 00:19
Dat is allemaal niet zo relevant. Ik vind dat een partner me vóór dat we seks gaan hebben me op de hoogte moet brengen van aandoeningen waar hij vanaf weet. Dus als hij weet dat hij HIV of met een andere ziekte geïnfecteerd is, dan vind ik dat hij me dat moet vertellen. Het gaat me er niet om of een aandoening gevaarlijk is.Zanahoria schreef: ↑05-05-2022 00:13Maar het probleem is dat de meeste mensen dat helemaal niet kunnen bepalen, omdat ze kennis missen.
HIV medicatie is tegenwoordig zo goed dat ze de HIV helemaal kunnen laten verdwijnen uit het lichaam (als je die medicatie netjes slikt), je bent dan ook helemaal niet meer besmettelijk, en je hoeft zelfs geen voorbehoedsmiddelen meer te gebruiken (tenzij er natuurlijk kans is op andere soa's)
Ik vermoed dat ongeveer 99% van de bevolking echter denkt: iiieeeeh HIV, supergevaarlijk!
Ik val in herhaling maar nogmaals; ik wil zelf de keuze hebben of ik dan de kans op HIV of genitale herpes een aanvaardbaar risico vind of niet. Persoonlijk heb ik er geen enkele behoefte aan om met een last opgezadeld te worden die vooraf te voorkomen was door gewoon open en eerlijk over aandoeningen te zijn waarvan je op de hoogte bent.
aardbei35 wijzigde dit bericht op 05-05-2022 00:20
0.16% gewijzigd
donderdag 5 mei 2022 om 00:19
Dus dan mag iemand anders dat maar voor je bepalen? Dat is toch van den zotte?Zanahoria schreef: ↑05-05-2022 00:13Maar het probleem is dat de meeste mensen dat helemaal niet kunnen bepalen, omdat ze kennis missen.
HIV medicatie is tegenwoordig zo goed dat ze de HIV helemaal kunnen laten verdwijnen uit het lichaam (als je die medicatie netjes slikt), je bent dan ook helemaal niet meer besmettelijk, en je hoeft zelfs geen voorbehoedsmiddelen meer te gebruiken (tenzij er natuurlijk kans is op andere soa's)
Als ik informatie nodig heb vraag ik dat aan de huisarts en niet aan degene met herpes die graag een wip wil maken.
donderdag 5 mei 2022 om 00:24
Ik hou het even bij mijn voorbeeld en dan is de kans op HIV precies 0,0%. Zelfs kleiner dan wanneer je met een ander naar bed gaat, want diegene kan nog HIV hebben zonder het te weten. Dus zelf een keuze maken in deze is echt bullshit, degene waar je mee naar bed gaat weet dat het risico er niet is en dat is voldoende. Ik zou iedereen met HIV zonder virusload dus vooral aanraden om het tijdens het daten lekker voor zich te houden, wegens narrowminded mensen als jij.aardbei35 schreef: ↑05-05-2022 00:19Dat is allemaal niet zo relevant. Ik vind dat een partner me vóór dat we seks gaan hebben me op de hoogte moet brengen van aandoeningen waar hij vanaf weet. Dus als hij weet dat hij HIV of met een andere ziekte geïnfecteerd is, dan vind ik dat hij me dat moet vertellen. Het gaat me er niet om of een aandoening gevaarlijk is.
Ik val in herhaling maar nogmaals; ik wil zelf de keuze hebben of ik dan de kans op HIV of genitale herpes een aanvaardbaar risico vind of niet. Persoonlijk heb ik er geen enkele behoefte aan om met een last opgezadeld te worden die vooraf te voorkomen was door gewoon open en eerlijk over aandoeningen te zijn waarvan je op de hoogte bent.
donderdag 5 mei 2022 om 00:25
Ja, dat mag je voor een ander bepalen als het risico dus absoluut, totaal niet aanwezig is.
En dan heb ik het over HIV zonder virusload hè. Niet over herpes.
donderdag 5 mei 2022 om 00:27
Ik heb een heftige psychiatrische ziekte. Dat hou ik ook niet achter en deel ik netjes aan het begin van daten. Want ook al is het nu stabiel, ik weet niet hoe het in de toekomst is en wil dat de ander zélf een beslissing kan nemen.Zanahoria schreef: ↑05-05-2022 00:24Ik hou het even bij mijn voorbeeld en dan is de kans op HIV precies 0,0%. Zelfs kleiner dan wanneer je met een ander naar bed gaat, want diegene kan nog HIV hebben zonder het te weten. Dus zelf een keuze maken in deze is echt bullshit, degene waar je mee naar bed gaat weet dat het risico er niet is en dat is voldoende. Ik zou iedereen met HIV zonder virusload dus vooral aanraden om het tijdens het daten lekker voor zich te houden, wegens narrowminded mensen als jij.
Dat heeft niets met narrowminded te maken, maar alles met fatsoen.
donderdag 5 mei 2022 om 00:27
Ik vind dat dus niet. Je houdt gewoon doelbewust iets achter en baseert je relatie al op minimaal 1 leugen. Op hoeveel nog meer?
donderdag 5 mei 2022 om 00:28
Je mag me best "narrowminded" noemen, hoor maar volgens mij zegt dit veel meer over jou dan over mij. Dat ik vind dat een partner me over aandoeningen waar hij vanaf weet moet vertellen voordat we seks gaan hebben zegt niks over mij. Ik vind dat gewoon een normale eis dat je van bijvoorbeeld een HIV of een genitale herpes infectie vooraf ingelicht wordt als de man in kwestie weet dat hij deze aandoeningen heeft. Je probeert nu een beetje een soort "discriminatiekaart" te trekken naar mij toe, maar ik discrimineer mensen met genitale herpes en HIV helemaal niet. Vroeger ook met een collega gewerkt die HIV heeft. Dat is voor mij nooit een issue geweest. En nee, hij en ik hebben geen seks gehad. We werkte wel in een situatie waarin het mogelijk was dat er bloed kon vloeien en ihkv BHV/EHBO hebben we daar afspraken over gemaakt zodat hij niets over zijn HIV hoefde te delen met cliënten indien hij dat niet zou willen.Zanahoria schreef: ↑05-05-2022 00:24Ik hou het even bij mijn voorbeeld en dan is de kans op HIV precies 0,0%. Zelfs kleiner dan wanneer je met een ander naar bed gaat, want diegene kan nog HIV hebben zonder het te weten. Dus zelf een keuze maken in deze is echt bullshit, degene waar je mee naar bed gaat weet dat het risico er niet is en dat is voldoende. Ik zou iedereen met HIV zonder virusload dus vooral aanraden om het tijdens het daten lekker voor zich te houden, wegens narrowminded mensen als jij.
donderdag 5 mei 2022 om 00:31
Als je langdurig een relatie aangaat (of daar naar op zoek bent), dan zou ik het ook zeker niet stilhouden. Dat is gewoon een deel van jezelf verzwijgen. Ik had het meer over een een losse date, of een one night stand oid. Met "daten" bedoelde ik de losse contacten die dan met mensen hebt, niet daten met 1 persoon.Moiren schreef: ↑05-05-2022 00:27Ik heb een heftige psychiatrische ziekte. Dat hou ik ook niet achter en deel ik netjes aan het begin van daten. Want ook al is het nu stabiel, ik weet niet hoe het in de toekomst is en wil dat de ander zélf een beslissing kan nemen.
Dat heeft niets met narrowminded te maken, maar alles met fatsoen.
Wel zou ik het zelf niet meteen op de eerste date vertellen denk ik. Heb je dan geen last van vooroordeel? Bij bijvoorbeeld date nr 3 kent diegene je al wat beter en heeft hij al (als het goed is
donderdag 5 mei 2022 om 00:33
TO zit in het begin van een langdurige relatie. En hoe dan ook, zijn ziekte heeft ook invloed op haar.Zanahoria schreef: ↑05-05-2022 00:31Als je langdurig een relatie aangaat (of daar naar op zoek bent), dan zou ik het ook zeker niet stilhouden. Dat is gewoon een deel van jezelf verzwijgen. Ik had het meer over een een losse date, of een one night stand oid. Met "daten" bedoelde ik de losse contacten die dan met mensen hebt, niet daten met 1 persoon.
Wel zou ik het zelf niet meteen op de eerste date vertellen denk ik. Heb je dan geen last van vooroordeel? Bij bijvoorbeeld date nr 3 kent diegene je al wat beter en heeft hij al (als het goed is) een leuk beeld van je gevormd. En je hebt ook weer niet eindeloos tijd verspild als de ander het niet ziet zitten.
donderdag 5 mei 2022 om 00:34
Dan raad ik jou dus ook aan om zelf gericht te vragen naar soa's voor je seks hebt met een partner. Prima als je alles van tevoren wil weten, maar dan is het aan jou om het gesprek te openen.
donderdag 5 mei 2022 om 00:35
Vertel jij dan ook aan bedpartners dat je misschien HIV hebt?aardbei35 schreef: ↑05-05-2022 00:28Je mag me best "narrowminded" noemen, hoor maar volgens mij zegt dit veel meer over jou dan over mij. Dat ik vind dat een partner me over aandoeningen waar hij vanaf weet moet vertellen voordat we seks gaan hebben zegt niks over mij. Ik vind dat gewoon een normale eis dat je van bijvoorbeeld een HIV of een genitale herpes infectie vooraf ingelicht wordt als de man in kwestie weet dat hij deze aandoeningen heeft. Je probeert nu een beetje een soort "discriminatiekaart" te trekken naar mij toe, maar ik discrimineer mensen met genitale herpes en HIV helemaal niet. Vroeger ook met een collega gewerkt die HIV heeft. Dat is voor mij nooit een issue geweest. En nee, hij en ik hebben geen seks gehad. We werkte wel in een situatie waarin het mogelijk was dat er bloed kon vloeien en ihkv BHV/EHBO hebben we daar afspraken over gemaakt zodat hij niets over zijn HIV hoefde te delen met cliënten indien hij dat niet zou willen.
Want wie weet. Heb je een keer onbeschermde seks gehad. Was het virus (nog) niet detecteerbaar bij een soa test.
Die kans dat jij HIV hebt, is dus groter dan dat die persoon op dat moment HIV in zijn lijf heeft.
Ik weet natuurlijk niet in welke tijd hij collega van jou was en of hij HIV-vrij was. Maar als dat het geval was... Je doet alsof het echt heel goed van je is dat het geen issue was. Meine gute, het zou verdomme vanzelfsprekend moeten zijn.
donderdag 5 mei 2022 om 00:37
Hij hoeft geen verantwoordelijkheid en fatsoen te tonen? Ik neem toch aan dat je de dingen uit jouw leven die invloed hebben op de ander deelt, zodat die ander zélf een besluit kan nemen op eerlijke feiten. Of ga jij ook achter houden dat je al 6 jaar gestalkt wordt? Of dat je kinderen hebt? Of geen kinderen kan krijgen als je nog in die fase zit? Of borstkanker hebt en je borsten er af gaan
donderdag 5 mei 2022 om 00:38
Uhm, nou nee. Nu draai je het om. De partner van TO wist voordat zij gingen daten en seks hadden dat hij genitale herpes heeft, maar vertelde dit pas na de seks. Dan is het niet aan TO of ieder andere willekeurige vrouw om vooraf naar ziekten te vragen. Het gaat er hier nu juist om dat de man al wist dat hij een bepaalde ziekte onder de leden heeft, maar veel te lang wachtte om daar open over te zijn met als gevolg dat TO nu mogelijk besmet is. En de rest van haar leven met de last van een uitbraak moet leven. Wat als deze relatie geen stand houdt? Kan TO, in geval zij daadwerkelijk besmet zou zijn, met de last van de ziekte leven én de shame naar potentiële nieuwe partners. Leuk hoor
donderdag 5 mei 2022 om 00:44
Hoe kom je erbij dat ik HIV zou hebben? Mijn toenmalige collega en ik hebben nooit seks gehad omdat we dat a) niet wilden en b) hij op mannen valt. Dus nee, geen seks en geen HIV. Wat een aannames doe jij zeg. De kans dat ik HIV heb is trouwens 0 omdat ik dat heb laten testen en geen onbeschermde seks heb. Bovendien doe ik niet aan one night stands.Zanahoria schreef: ↑05-05-2022 00:35Vertel jij dan ook aan bedpartners dat je misschien HIV hebt?
Want wie weet. Heb je een keer onbeschermde seks gehad. Was het virus (nog) niet detecteerbaar bij een soa test.
Die kans dat jij HIV hebt, is dus groter dan dat die persoon op dat moment HIV in zijn lijf heeft.
Ik weet natuurlijk niet in welke tijd hij collega van jou was en of hij HIV-vrij was. Maar als dat het geval was... Je doet alsof het echt heel goed van je is dat het geen issue was. Meine gute, het zou verdomme vanzelfsprekend moeten zijn.
donderdag 5 mei 2022 om 00:45
Ja, de kans is zeer groot dat ik de dikgedrukte zaken niet zou vertellen voordat ik met iemand op date ga of seks heb. Kinderen heb ik tegen die tijd waarschijnlijk wel genoemd, maar ook niet per se als het niet relevant is. Heeft niets te maken met verantwoordelijkheid en fatsoen, maar als we nog aan het aftasten zijn of we bij elkaar passen, of het in het moment gewoon leuk hebben, gooi ik niet alles meteen op tafel. Je bent niet meteen gebonden aan elkaar bij de eerste date / vrijpartij.Moiren schreef: ↑05-05-2022 00:37Hij hoeft geen verantwoordelijkheid en fatsoen te tonen? Ik neem toch aan dat je de dingen uit jouw leven die invloed hebben op de ander deelt, zodat die ander zélf een besluit kan nemen op eerlijke feiten. Of ga jij ook achter houden dat je al 6 jaar gestalkt wordt? Of dat je kinderen hebt? Of geen kinderen kan krijgen als je nog in die fase zit? Of borstkanker hebt en je borsten er af gaan
Maar dit is een beetje offtopic.
donderdag 5 mei 2022 om 00:48
Ik draai niets om. Van tevoren over soa's praten is evenzeer de verantwoordelijkheid van de gezonde partner. Jij ziet dit als een rampscenario dus zou dat zeker moeten doen. Dat is gewoon een praktisch en goed idee.aardbei35 schreef: ↑05-05-2022 00:38Uhm, nou nee. Nu draai je het om. De partner van TO wist voordat zij gingen daten en seks hadden dat hij genitale herpes heeft, maar vertelde dit pas na de seks. Dan is het niet aan TO of ieder andere willekeurige vrouw om vooraf naar ziekten te vragen. Het gaat er hier nu juist om dat de man al wist dat hij een bepaalde ziekte onder de leden heeft, maar veel te lang wachtte om daar open over te zijn met als gevolg dat TO nu mogelijk besmet is. En de rest van haar leven met de last van een uitbraak moet leven. Wat als deze relatie geen stand houdt? Kan TO, in geval zij daadwerkelijk besmet zou zijn, met de last van de ziekte leven én de shame naar potentiële nieuwe partners. Leuk hoor![]()
donderdag 5 mei 2022 om 00:53
De gezonde partner kan dan zeggen: "ik heb een SOA test laten doen en ik heb niks. En jij?"
Terwijl de partner die vooraf weet dat hij iets heeft er volgens mij prima als eerste mee naar buiten kan komen.
Dat soort eerlijkheid kan ik heel erg waarderen in een relatie. En veilige seks zie ik als een verantwoordelijkheid van beiden.
Daar hoort voor mij dus ook bij dat als een partner weet van een bestaande aandoening die hij heeft hij me dat gewoon open een eerlijk vooraf vertelt. Dat lijkt me toch echt niet zo'n debacle.