Hij heeft herpes

04-05-2022 20:18 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.

Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.

Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.

Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.

Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:

1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.

2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.

3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
cafe-lungo schreef:
05-05-2022 09:06
Ik vind het geen drama TO
Ach ieder z’n mening. Er komen hier ook veel waardevolle berichten langs met verschillende meningen op t geheel.
Hello, can you hear me?
aardbei35 schreef:
05-05-2022 00:14
Nee
Dat is niet waar. Bijna 90% van de bevolking heeft herpes. Herpes in het gezicht en herpes op de genitaliën zijn dezelfde aandoening, veroorzaakt door dezelfde 2 virussen. Bijna 1 op de 3 mensen heeft genitale herpes. De gevolgen van herpes zijn mild en ze zijn bovendien goed met medicatie te behandelen.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:28
Dat is niet waar. Bijna 90% van de bevolking heeft herpes. Herpes in het gezicht en herpes op de genitaliën zijn dezelfde aandoening, veroorzaakt door dezelfde 2 virussen. Bijna 1 op de 3 mensen heeft genitale herpes. De gevolgen van herpes zijn mild en ze zijn bovendien goed met medicatie te behandelen.
kan wel wezen, maar ik mag nog altijd zelf de keuze maken of ik bij die eenderde wil horen of niet. En die keuze heeft TO niet gehad.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
05-05-2022 09:31
kan wel wezen, maar ik mag nog altijd zelf de keuze maken of ik bij die eenderde wil horen of niet. En die keuze heeft TO niet gehad.
Je impliceert dat er een keuze is. De kans is juist veel groter dat TO al lang en breed sex heeft gehad met een man die het virus bij zich droeg voordat ze deze man tegenkwam.

Als jij met meer dan 2 mannen in bed hebt gelegen geldt dat voor jou net zo goed.
rosanna08 schreef:
05-05-2022 09:31
Eens. Het is het verzwijgen ervan. Stel dat TO, en ik loop nu ff ver op de zaken vooruit, met deze man zou trouwen in gemeenschap van goederen maar hij is vergeten of schaamt zich om haar te vertellen dat hij nog een berg schulden heeft. Dit heeft weliswaar geen betrekking op een fysieke aandoening, maar hij is het tóch even vergeten of vanwege schaamte naar TO te melden. De wet is per 1 januari 2018 wat veranderd op dit punt zodat je niet aansprakelijk bent voor schulden die zijn ontstaan vóór het huwelijk, maar last heb je er op de een of andere manier wel degelijk van. Dan zit je met de gebakken peren.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:33
Je impliceert dat er een keuze is. De kans is juist veel groter dat TO al lang en breed sex heeft gehad met een man die het virus bij zich droeg voordat ze deze man tegenkwam.

Als jij met meer dan 2 mannen in bed hebt gelegen geldt dat voor jou net zo goed.
Het kan ook zijn dat de huidige partner van TO de eerste is die het virus bij zich heeft en haar vorige bedpartners dat niet hadden.
aardbei35 schreef:
05-05-2022 09:38
Eens. Het is het verzwijgen ervan. Stel dat TO, en ik loop nu ff ver op de zaken vooruit, met deze man zou trouwen in gemeenschap van goederen maar hij is vergeten of schaamt zich om haar te vertellen dat hij nog een berg schulden heeft. Dit heeft weliswaar geen betrekking op een fysieke aandoening, maar hij is het tóch even vergeten of vanwege schaamte naar TO te melden. Dan zit je met de gebakken peren.
Ja zo kan je er van alles bij halen natuurlijk. Dit is net zo'n bizarre vergelijking als dat HIV verhaal.

TO is nog maar 6 weken aan het daten, het is dus allemaal nog super pril en ze kennen elkaar amper. Hij vertelt het op het moment dat de gesprekken serieus worden en er over relaties gesproken wordt. Dat is toch een heel logisch en normaal moment om het te vertellen? Hij verzwijgt helemaal niks.

Hij had geen uitbraak en ze hebben een condoom gebruikt. TO heeft dus niet meer risico gelopen dan ze bij elke willekeurige andere man had gelopen met wie ze in bed zou gaan liggen. Het vertellen hangt niet samen met het sex hebben, het hangt samen met een relatie willen. En hij heeft het vertelt op het moment dat duidelijk werd dat het daten richting een relatie ging.
aardbei35 schreef:
05-05-2022 09:41
Het kan ook zijn dat de huidige partner van TO de eerste is die het virus bij zich heeft en haar vorige bedpartners dat niet hadden.
Gezien het feit dat ruim 90% vd wereldbevolking besmet is met HSV 1 of 2 is dat niet zo aannemelijk.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:33

ja die keuze is er wel degelijk, ik kan er namelijk voor kiezen om geen seks te hebben.

Er zijn ook legio mensen die chlamydia hebben of hebben gehad, ook maar niet melden?
Of HIV, ook maar niet melden?
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:42
Ja zo kan je er van alles bij halen natuurlijk. Dit is net zo'n bizarre vergelijking als dat HIV verhaal.

TO is nog maar 6 weken aan het daten, het is dus allemaal nog super pril en ze kennen elkaar amper. Hij vertelt het op het moment dat de gesprekken serieus worden en er over relaties gesproken wordt. Dat is toch een heel logisch en normaal moment om het te vertellen? Hij verzwijgt helemaal niks.

Hij had geen uitbraak en ze hebben een condoom gebruikt. TO heeft dus niet meer risico gelopen dan ze bij elke willekeurige andere man had gelopen met wie ze in bed zou gaan liggen. Het vertellen hangt niet samen met het sex hebben, het hangt samen met een relatie willen. En hij heeft het vertelt op het moment dat duidelijk werd dat het daten richting een relatie ging.
ik zou het willen weten, punt
Als hij een actieve uitbraak had gehad op het moment dat ze sex hadden, dan had je een punt. In dit geval slaat je vergelijking als een tang op een varken.
rosanna08 schreef:
05-05-2022 07:13
Blijkbaar ben je narrow-minded als je geen herpes wil oplopen of iig graag wil weten of je dat risico loopt…

En even ter herinnering: de man waar TO het over heeft, heeft 3 uitbraken per jaar, niet bepaald sluimerend en makkelijk te vergeten. Ik kan me best voorstellen dat als je ooit een uitbraak hebt gehad en daarna nooit meer, dat je er niet meer aan denkt. Maar dat is hier niet het geval.
Ja, bizar hè dat je dan "narrow-minded" wordt genoemd omdat je inderdaad vooraf de keuze wilt hebben of je seks wilt met een besmet persoon of niet. Nou ja, dan ben je maar "narrow-minded" denk ik dan🤷🏻‍♀️
Ik vind 3 uitbraken per jaar ook niet sluimerend te noemen en volgens mij weet je dan écht wel dat je je bedpartners van tevoren ff moet inlichten. Wil je wel of geen risico op levenslang blaasjes op je genitaliën?

TO ik snap je bezorgdheid. Ik hoop voor je dat je tóch niet besmet bent en ik zou het met deze man voor gezien houden. Liever iemand die eerlijk is en bij serieus daten je dit soort dingen gewoon vertelt. Daar heb je vind ik wel recht op.
rosanna08 schreef:
05-05-2022 09:45
ik zou het willen weten, punt
Dan moet je er naar vragen. Punt.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:46
Dan moet je er naar vragen. Punt.
dat doe ik dan ook zeker en er wordt niet gesekst zonder een soa-test
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:42

Tsja, ik denk er niet zo over. Ik wil geen relatie met iemand die dit soort dingen niet van tevoren vertelt. Als het om je gezondheid gaat (maakt niet uit of een aandoening ernstig is of niet) kun je in mijn beleving niet kritisch genoeg zijn. Als het geen relatie wordt of de relatie houdt geen stand heb je als je pech hebt levenslang het risico dat je op ieder willekeurig moment, al schijn je een uitbraak te kunnen aanvoelen komen, blaasjes op je genitaliën kan krijgen. Van dat idee alleen al moet ik over m'n nek.
rosanna08 schreef:
05-05-2022 09:47
dat doe ik dan ook zeker en er wordt niet gesekst zonder een soa-test
TO heeft ervoor gekozen om dat niet te doen. Dan is het een beetje raar om nu die man af te schilderen als een soort misdadiger die haar in levensgevaar heeft gebracht.
aardbei35 schreef:
05-05-2022 09:50
Tsja, ik denk er niet zo over. Ik wil geen relatie met iemand die dit soort dingen niet van tevoren vertelt. Als het om je gezondheid gaat (maakt niet uit of een aandoening ernstig is of niet) kun je in mijn beleving niet kritisch genoeg zijn. Als het geen relatie wordt of de relatie houdt geen stand heb je als je pech hebt levenslang het risico dat je op ieder willekeurig moment, al schijn je een uitbraak te kunnen aanvoelen komen, blaasjes op je genitaliën kan krijgen. Van dat idee alleen al moet ik over m'n nek.
Dan kan je maar beter helemaal geen sex meer hebben, want bij 90% van de partners loop je enige kans daarop.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:46
Als hij een actieve uitbraak had gehad op het moment dat ze sex hadden, dan had je een punt. In dit geval slaat je vergelijking als een tang op een varken.
Je kan iemand toch ook besmetten zonder uitbraak?
LaFolie schreef:
04-05-2022 20:22
Ik zou op herpes an sich zelf niet een (potentiële) relatie afketsen als het verder helemaal klopt.

Maarrr, ik zou wel bespreekbaar maken hoe je je voelt over het verzwijgen. Heb dat ook aan de hand gehad met een date, hij vertelde na de onveilige seks even doodleuk "oh ja ik heb herpes". Destijds te perplex om te confronteren maar achteraf was ik er behoorlijk boos om. Dus als ik dat over mocht doen zou ik het zeker aankaarten!
Ik zou voor het niet zeggen het wel laten afketsen.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:51
Dan kan je maar beter helemaal geen sex meer hebben, want bij 90% van de partners loop je enige kans daarop.
Dat is niet waar.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:50
TO heeft ervoor gekozen om dat niet te doen. Dan is het een beetje raar om nu die man af te schilderen als een soort misdadiger die haar in levensgevaar heeft gebracht.
Hij is een eikel om niet te vertellen voor de seks dat hij haar een aandoening kan geven.

Wat is er mis met je morele kompas als je dat gaat zitten goed lullen.
sende schreef:
05-05-2022 09:52
Je kan iemand toch ook besmetten zonder uitbraak?
Dat kan, maar die kans is niet zo heel erg groot. En die is dus even groot als bij al die 90% van de mensen die rondloopt met het koortslipvirus. De enige manier om dat risico uit te sluiten is door gewoon nooit meer sex te hebben en niemand meer aan te raken. Of jezelf in plastic te wikkelen.

Daarom is het hypocriet om nu te doen of TO een zwart-wit risico heeft gelopen met deze man, en dat haar dat per definitie "levenslang blaasjes" oplevert. Het risico dat TO gelopen heeft is onder deze omstandigheden vergelijkbaar met het risico dat ze met elke willekeurige date zou hebben gelopen.
aardbei35 schreef:
05-05-2022 09:55
Dat is niet waar.
Informeer jezelf wat beter. 90% vd bevolking loopt rond met een vd 2 koortslipvirussen. Jij waarschijnlijk ook. In al die gevallen is er in enige mate kans op overdracht en daarmee uitbraken.
anoniem_411923 wijzigde dit bericht op 05-05-2022 09:59
2.14% gewijzigd
LuciFee2022 schreef:
05-05-2022 09:55
Hij is een eikel om niet te vertellen voor de seks dat hij haar een aandoening kan geven.

Wat is er mis met je morele kompas als je dat gaat zitten goed lullen.
Inderdaad. Dan vind ik dat de man in kwestie een niet zo best werkend moreel kompas heeft.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:58
Dat kan, maar die kans is niet zo heel erg groot. En die is dus even groot als bij al die 90% van de mensen die rondloopt met het koortslipvirus. De enige manier om dat risico uit te sluiten is door gewoon nooit meer sex te hebben en niemand meer aan te raken. Of jezelf in plastic te wikkelen.

Daarom is het hypocriet om nu te doen of TO een zwart-wit risico heeft gelopen met deze man, en dat haar dat per definitie "levenslang blaasjes" oplevert. Het risico dat TO gelopen heeft is onder deze omstandigheden vergelijkbaar met het risico dat ze met elke willekeurige date zou hebben gelopen.
over tekst uit z'n verband trekken gesproken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven