Hij heeft herpes
woensdag 4 mei 2022 om 20:18
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.
Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.
Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.
Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.
Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:
1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.
2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.
3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.
Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.
Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.
Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:
1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.
2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.
3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
donderdag 5 mei 2022 om 10:16
Het gaat erom dat de man het niet vooraf heeft verteld.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:12Nogmaals: genitale en labiale herpes worden veroorzaakt door dezelfde twee virussen!! We hebben het hier over een koortslip. Het enige onderscheid is de plaats waar het in het lichaam tot uiting komt.
TO moet in mijn opinie zelf kunnen bepalen of ze dat risico besmet te raken aanvaardbaar vindt of niet. Dat kon nu niet omdat deze man zijn conditie, ondanks dat hij meerdere uitbraken per jaar heeft, niet voor de seks met TO heeft benoemd.
What's more to say?
donderdag 5 mei 2022 om 10:17
Nee ik snap niet wat je bedoelt. Hij had geen uitbraak en dus was er geen sprake van een actieve herpesinfectie.
Het risico op overdracht is niet nul, maar dat risico is ook niet nul bij iemand die in z'n kindertijd een koortslip heeft gehad. Dat laatste vind iedereen compleet aanvaardbaar, maar in dit geval is er ineens een moreel kompas bij betrokken.
donderdag 5 mei 2022 om 10:19
Nogmaals: als je een keer een koortslip hebt gehad jaren geleden en er dus geen verhoogd risico is, dan snap ik dat je niet even meldt dat je zeg 6 jaar geleden een koortslip hebt gehad. Bij deze man gaat het echter om een situatie waarin hij meermaals per jaar besmettelijk is en dat is gewoon een andere situatie. En het stigma is dan vervelend, maar geen reden om dan maar iets te verzwijgen.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:09Nou, als je even door dit topic scrollt en leest hoe groot het stigma is, dan begrijp je misschien dat de schaamte niet zoveel met het medische risico te maken hoeft te hebben.
donderdag 5 mei 2022 om 10:19
Als hij een actieve uitbraak had op het moment dat ze sex hadden, dan had je een punt. Nu niet.aardbei35 schreef: ↑05-05-2022 10:16Het gaat erom dat de man het niet vooraf heeft verteld.
TO moet in mijn opinie zelf kunnen bepalen of ze dat risico besmet te raken aanvaardbaar vindt of niet. Dat kon nu niet omdat deze man zijn conditie, ondanks dat hij meerdere uitbraken per jaar heeft, niet voor de seks met TO heeft benoemd.
What's more to say?![]()
donderdag 5 mei 2022 om 10:22
Dat vind jij maar ik vind dat ik, en de anderen die er ook problemen mee hebben met niet vooraf melden, wél een punt heb.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:19Als hij een actieve uitbraak had op het moment dat ze sex hadden, dan had je een punt. Nu niet.
Eerlijkheid is voor mij een belangrijke waarde en als iemand zoiets al verzwijgt, dan werkt het voor mij gewoon niet.
Tussen de uitbraken in dan is het risico vergelijkbaar met iemand die ooit een koortslip had (of die daarmee besmet is en het niet doorheeft). Het risico per keer dat je sex hebt is daardoor bij iemand met recidieven niet hoger dan bij iemand met een uitbraak in het verleden, in de periodes zonder actieve uitbraak. Alleen binnen een relatie wordt het risico op overdracht hoger omdat je dan over langere tijd regelmatig sex met elkaar hebt, en je dus vanzelf in periodes met actieve uitbraken beland. Daarom is het volkomen logisch dat hij het haar vertelt zodra de gesprekken over vastigheid en relaties gaan.DS1971 schreef: ↑05-05-2022 10:19Nogmaals: als je een keer een koortslip hebt gehad jaren geleden en er dus geen verhoogd risico is, dan snap ik dat je niet even meldt dat je zeg 6 jaar geleden een koortslip hebt gehad. Bij deze man gaat het echter om een situatie waarin hij meermaals per jaar besmettelijk is en dat is gewoon een andere situatie. En het stigma is dan vervelend, maar geen reden om dan maar iets te verzwijgen.
Had hij een actieve uitbraak gehad op het moment dat ze gingen seksen dan had hij het moeten vertellen.
anoniem_411923 wijzigde dit bericht op 05-05-2022 10:24
6.84% gewijzigd
Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:17Nee ik snap niet wat je bedoelt. Hij had geen uitbraak en dus was er geen sprake van een actieve herpesinfectie.
Het risico op overdracht is niet nul, maar dat risico is ook niet nul bij iemand die in z'n kindertijd een koortslip heeft gehad. Dat laatste vind iedereen compleet aanvaardbaar, maar in dit geval is er ineens een moreel kompas bij betrokken.
Ik bepaal graag zelf of ik blootgesteld wil worden aan een SOA of niet, ongeacht hoe hoog het risico.
Inderdaad.DS1971 schreef: ↑05-05-2022 10:19Nogmaals: als je een keer een koortslip hebt gehad jaren geleden en er dus geen verhoogd risico is, dan snap ik dat je niet even meldt dat je zeg 6 jaar geleden een koortslip hebt gehad. Bij deze man gaat het echter om een situatie waarin hij meermaals per jaar besmettelijk is en dat is gewoon een andere situatie. En het stigma is dan vervelend, maar geen reden om dan maar iets te verzwijgen.
donderdag 5 mei 2022 om 10:24
Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:19Als hij een actieve uitbraak had op het moment dat ze sex hadden, dan had je een punt. Nu niet.
Of iemand het wel of geen punt vindt kan je alleen zelf bepalen. Dat bepaal je niet voor een ander. En deze meneer heeft dat helaas wel gedaan.
donderdag 5 mei 2022 om 10:26
Ik neem aan dat deze man zijn medische situatie goed kent en hij vindt zelf ook dat hij het eerder had moeten melden. En toch heeft hij dat niet gedaan.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:22Tussen de uitbraken in dan is het risico vergelijkbaar met iemand die ooit een koortslip had (of die daarmee besmet is en het niet doorheeft). Het risico per keer dat je sex hebt is niet hoger in de periodes zonder uitbraak. Alleen binnen een relatie wordt het risico op overdracht hoger omdat je dan over langere tijd regelmatig sex met elkaar hebt. Daarom is het volkomen logisch dat hij het haar vertelt zodra de gesprekken over vastigheid en relaties gaan.
Had hij een actieve uitbraak gehad op het moment dat ze gingen seksen dan had hij het moeten vertellen.
Kijk, ik snap best als to zegt: gebaseerd op het feit dat ik waarschijnlijk geen risico liep en ik deze man gewoon heel leuk vind maakt het voor mij niet uit. Maar het is net zo valide om te zeggen: voor mij is dit een reden om het af te kappen.
donderdag 5 mei 2022 om 10:27
donderdag 5 mei 2022 om 10:28
DS1971 schreef: ↑05-05-2022 10:19Nogmaals: als je een keer een koortslip hebt gehad jaren geleden en er dus geen verhoogd risico is, dan snap ik dat je niet even meldt dat je zeg 6 jaar geleden een koortslip hebt gehad. Bij deze man gaat het echter om een situatie waarin hij meermaals per jaar besmettelijk is en dat is gewoon een andere situatie. En het stigma is dan vervelend, maar geen reden om dan maar iets te verzwijgen.
Precies. Scheelt mij typen.
Als je met iemand niet verder wil is iedere reden voor jezelf valide.DS1971 schreef: ↑05-05-2022 10:26Ik neem aan dat deze man zijn medische situatie goed kent en hij vindt zelf ook dat hij het eerder had moeten melden. En toch heeft hij dat niet gedaan.
Kijk, ik snap best als to zegt: gebaseerd op het feit dat ik waarschijnlijk geen risico liep en ik deze man gewoon heel leuk vind maakt het voor mij niet uit. Maar het is net zo valide om te zeggen: voor mij is dit een reden om het af te kappen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
Ik zag een keer een interview bij "Jurres Date" (op YouTube), het ging over een soa (volgens mij hiv) en toen zei de geïnterviewde dat hij niet altijd vertelde dat hij die soa heeft, omdat hij niet besmettelijk is (door medicatie in dit geval). Wellicht gaat jouw date er dus ook van uit dat zijn herpes niet besmettelijk is nu hij geen uitbraak heeft.
Zelf vind ik dat niet eerlijk, aangezien hij dan voor jou die keuze maakt. Hij schat het risico in en heeft dan seks met jou, terwijl jij misschien helemaal geen risico wil nemen.
Op internet staat:
"Je kunt ook besmet worden als een besmet iemand nog geen blaasjes heeft, of wanneer de blaasjes net weg zijn. Het herpesvirus zit dan al of nog in het slijmvlies."
Ikzelf zou het risico niet durven nemen, ook niet met condoom inderdaad.
En ook zonder symptomen zou ik je laten testen.
Zelf vind ik dat niet eerlijk, aangezien hij dan voor jou die keuze maakt. Hij schat het risico in en heeft dan seks met jou, terwijl jij misschien helemaal geen risico wil nemen.
Op internet staat:
"Je kunt ook besmet worden als een besmet iemand nog geen blaasjes heeft, of wanneer de blaasjes net weg zijn. Het herpesvirus zit dan al of nog in het slijmvlies."
Ikzelf zou het risico niet durven nemen, ook niet met condoom inderdaad.
En ook zonder symptomen zou ik je laten testen.
Ik denk dat bubblewrap de enige oplossing is.Chienandalou schreef: ↑05-05-2022 10:27Gezellige eerste date wordt dat: samen je medisch dossier afwerken: ooit een koortslip gehad? Wratten? Waterpokken? HPV?
En hoe doe je dat met familieleden en/of vrienden als je iemand een hapje van je eten wil geven? Drankje proeven? Zoenen met verjaardag?
Of de covid-maatregelen tot in de eeuwigheid doorvoeren, die waren ook vrij effectief.
donderdag 5 mei 2022 om 10:29
Volgens mij ga je hier een beetje aan voorbij:Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:26Hij had geen uitbraak en ze hebben een condoom gebruikt. Hij heeft haar dus niet blootgesteld aan een SOA. In elk geval, niet in hogere mate dan elke willekeurige andere man met een latente koortslip (en dat is dus vrijwel iedereen)
Als je bijvoorbeeld weet dat je meerdere keren per jaar een koortslip hebt, dan vind ik dat je dat evengoed aan een nieuwe partner moet melden. Je moet iemand de keus laten of hij/zij een bepaald risico aanvaardbaar vindt of niet. Zeker als het om je gezondheid gaat kun je niet kritisch genoeg zijn, vind ik.Kijk, ik snap best als to zegt: gebaseerd op het feit dat ik waarschijnlijk geen risico liep en ik deze man gewoon heel leuk vind maakt het voor mij niet uit. Maar het is net zo valide om te zeggen: voor mij is dit een reden om het af te kappen.
donderdag 5 mei 2022 om 10:29
Nee, maar dat is ook een heel theoretisch risico, waarbij deze man meermaals per jaar een uitbraak heeft. Dat kan ook een reden zijn om geen relatie met iemand te willen en het is ook onfatsoenlijk om iemand eerst verliefd op je te laten worden en dan pas zoiets te melden vind ik.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:23Dan moet je dus al je potentiële partners vragen of ze ooit in hun leven een koortslip hebben gehad. Doe jij dat?
donderdag 5 mei 2022 om 10:31
Dit klopt, het risico is nooit nul. Wat hier staat geldt voor iedereen die drager is van HSV-1 of 2. Dat is dus bijna iedereen. Daarin is geen onderscheid tussen iemand die wel of geen recidieven heeft.Naambedenkenislastig schreef: ↑05-05-2022 10:28
Op internet staat:
donderdag 5 mei 2022 om 10:32
Het is hetzelfde risico. Waarom behandel je het dan anders?DS1971 schreef: ↑05-05-2022 10:29Nee, maar dat is ook een heel theoretisch risico, waarbij deze man meermaals per jaar een uitbraak heeft. Dat kan ook een reden zijn om geen relatie met iemand te willen en het is ook onfatsoenlijk om iemand eerst verliefd op je te laten worden en dan pas zoiets te melden vind ik.
donderdag 5 mei 2022 om 10:33
Chienandalou schreef: ↑05-05-2022 10:27Gezellige eerste date wordt dat: samen je medisch dossier afwerken: ooit een koortslip gehad? Wratten? Waterpokken? HPV?
Het gaat er juist om dat de man in casu weet dat hij genitale herpes heeft en er uit schaamte voor koos dat niet vooraf te benoemen. Niemand beweert hier dat je met iedere date eerst je medisch dossier moet gaan nalopen, maar als je weet dat je een SOA hebt, zoals de man in deze, je dat voor de seks gewoon moet zeggen. Maar misschien heeft niet iedereen dezelfde waarde "eerlijkheid" hoog in het vaandel staan als het om dit soort zaken gaat.