Partner/gezin

16-05-2022 21:52 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer mijn verhaal en vraag zo kort mogelijk op te schrijven. Ik ben 6 getrouwd met mijn man. We hebben een dochtertje van 2 en ik heb een zoon uit een eerder huwelijk van 10. Mijn man is ondernemer en werkt meestal 6/7 dagen per week. Hij is een super leuke lieve man en vader. We zitten natuurlijk in de tropen jaren met ons dochtertje die pas sinds enige tijd doorslaapt. Ik werk partime.

Hij werkt altijd en ik zie gezinnen die leuke dingen doe die ik dan met vriendinnen aan het doen ben en ik mis leuke dingen doen samen, ik mis de verbinding in onze relatie. Als we praten, praten we over werk of over de kinderen en praktische zaken. Ik merk dat ik onze gesprekken en gezelligheid mis. Ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Ik vraag hem vaker om een dag vrij te houden om met mij/ ons wat leuks te doen maar meestal lukt dit niet. Vaker krijgen we hier ook discussies over. Wel gaan de kinderen 2 x in de maand uit logeren en dan gaan we uiteten samen. Maar ook dan merk ik dat we praten over werk, kinderen etc.

Ik wil graag het gesprek aan gaan maar wil ook dat we erna doorpakken en er echt aan gaab werken en wil dan meteen goed aangeven wat ik mis en wil. Ook wil ik niet altijd overkomen als een zeur omdat we door zijn werk ook een fijn leven hebben.

Ik heb bovenstaande aangepast omdat ik aangaf ruzie. We hebben eigelijk nooit ruzie.

Tips?
mamavaneen wijzigde dit bericht op 16-05-2022 21:59
5.53% gewijzigd
Klinkt heel suf misschien maar misschien kunnen jullie een keer een kletspot er bij pakken en in plaats van uit eten thuis lekker koken / voor jullie laten koken.
Rosalind* schreef:
16-05-2022 22:18
Van 16/17u tot 20u is toch redelijk wat tijd samen. Kun jullie afspreken dat minstens één (weekend)dag in de week voor het gezin is?
Werk je zelf ook?
Maar in die 3/4 uur tijd moeten er toch ook nog andere dingen gebeuren. Klusjes in huis/tuin, auto, boodschap, bouwmarkt, pakketjes terugbrengen, mantelzorg, schoonmaken, familie/vrienden bezoek en ga zo maar door.
Thalas schreef:
16-05-2022 22:22
Dat geldt alleen voor vaders natuurlijk, als een moeder haar kinderen iedere dag maar 3-4u zou zien omdat ze iedere dag werkte zou dat pek en veren zijn.
Dat zijn zeker niet mijn woorden.
Zebra123 schreef:
16-05-2022 22:40
Maar in die 3/4 uur tijd moeten er toch ook nog andere dingen gebeuren. Klusjes in huis/tuin, auto, boodschap, bouwmarkt, pakketjes terugbrengen, mantelzorg, schoonmaken, familie/vrienden bezoek en ga zo maar door.
Geen idee. TO zegt dat haar man vanaf dat hij thuis is, met de kinderen bezig is.
Ook gaan ze samen twee keer per maand uit eten.
Ik probeer te analyseren wat TO precies mist. Maar zo te lezen zit het meer in de verbinding onderling dan in tijd samen?
Eis dat de zondag voor het gezin is.
ik geef mn bek ook maar een douw
Rosalind* schreef:
16-05-2022 22:52
Geen idee. TO zegt dat haar man vanaf dat hij thuis is, met de kinderen bezig is.
Ook gaan ze samen twee keer per maand uit eten.
Ik probeer te analyseren wat TO precies mist. Maar zo te lezen zit het meer in de verbinding onderling dan in tijd samen?
Ja ik denk ook dat ze verbinding onderling mist.
Ze mist gezelligheid en gesprekken over andere dingen dan werk en de kinderen.

Ik kan me zo voorstellen dat als je zoveel werkt je ook weinig tijd hebt om andere dingen te ondernemen (met vrienden bijv) wat weer leuke ervaringen/gespreksstof kan opleveren.
Wil je niet te veel te snel? Van 0 (voor jou) zinnige communicatie naar ‘het gesprek aangaan’ en dan meteen doorpakken. Het lijkt mij wat veel hooi op je onervaren vork. Het feit dat de communicatie nu niet goed loopt is niet omdat je er zo goed in bent.

Ik zou klein beginnen. Neem jezelf voor om bij zo’n etentje voor 2 minimaal 1 onderwerp aan te snijden waar je het echt over wil hebben en dan alleen praten, verder niets. En begin dan niet met je grootste ergernis. ;)
Als hij zo hard werkt en er voor de kinderen en het huishouden is, dan zou ik niet tijdens de spaarzame tijd samen zeuren over de verbinding die je mist en je ergernissen lijstje afwerken.

Wel zou je een afspraak kunnen maken over wanneer is het 'samen met het gezin tijd' en 'samen met elkaar als partner tijd', en elkaar daar dan ook echt aan houden. De rest volgt vanzelf.
Ik zit zelf ook midden in de tropen jaren en mijn tip is om minder te praten
Het leven met kleine kinderen is gewoon iets saai, veel regelmaat weinig spontaniteit.
De gesprekken tussen mijn man en mij gaan ook vooral over kinderen, werk. (Zijn je verwachtingen niet te hoog hierin)
Jullie hebben de luxe om 2 keer per maand een avond zonder kinderen te hebben, ga iets leuks doen in plaats van alleen maar praten. Ga naar een festival of sportwedstrijd. Samen lachen, dansen, energie opdoen!

Overige zijn die typische gezins uitjes vaak helemaal niet zo leuk met een peuter. Zo zijn wij vorig weekend met de boot naar een eilandje geweest (ik woon niet in Nederland), prachtig weer en op de foto's ziet het er super leuk uit. In werkelijkheid was het super stressvol/vermoeiend, huilbuien... maarja dat zie je natuurlijk niet op de foto's, daar zie je alleen maar vrolijke gezichtjes.
Je man is dus ondernemer en ondanks dat hij een personeelstekort moet opvangen, is hij er zoveel mogelijk en dan ook echt actief met de kinderen? Jullie gaan 2x per maand uit eten.

En jij mist eigenlijk de inhoudelijke gesprekken samen en wilt hem daarop aanspreken.

Ik snap wel dat je het niet leuk vindt dat jullie gesprekken over saaie onderwerpen gaan, maar het is net zo goed jouw verantwoordelijkheid als de zijne. Waarom verander jij niet van onderwerp als hij over de kinderen begint?

Ik vind eigenlijk dat je best veel van je man verwacht. Met zoveel (moeten) werken en de zorg samen is het gewoon heftig. En hoe sprankelend ben je zelf, want jij hebt het vast ook druk met werk en gezin en je zit wel middenin de tropenjaren. Ben je op zich wel tevreden met jezelf en jouw rol in het gezin?
Eens met puntillita!

Wat een luxe, twee keer per maand uitbeten. Hier lukt dat niet eens een keer per jaar! We hebben altijd de kinderen dus ja, we hebben het er ook veel over. Ik denk dat je zelf te hoge verwachtingen hebt. En anders, jij hebt toch ook aandeel in het gespreksstof?
Ik lees vooral dat jouw man heel veel tijd moet stoppen in zijn onderneming, maar desondanks zoveel mogelijk tijd vrijmaakt voor gezinsactiviteiten. Die nu met een jong kind vooral draait om het kind, want op die leeftijd vragen ze veel van je.

Daarnaast maken jullie ook nog tijd om samen 1 op 1 tijd te hebben.

Op zichzelf klinkt dit niet heel erg verkeerd.

Maar goed, je mist verbinding, dus dat is een signaal dat je serieus moet nemen. Je wil over andere dingen praten zeg je. Begin je daar zelf over en kapt hij dat af, of heb je de behoefte om ergens anders over te praten maar weet je het zelf ook niet? Want het klinkt een beetje alsof je zelf ook niet weet waar te beginnen.

Je zou een relatietherapeut kunnen overwegen. Zelfs als je alleen gaat kun je dan inzicht krijgen in wat je concreet mist en hoe jullie daar samen aan kunnen werken.

Het belangrijkste is denk ik dat je niet gaat denken dat je zeurt en je zo het probleem groter laat worden. Dus actie ondernemen.
DS1971 schreef:
17-05-2022 07:12
Het belangrijkste is denk ik dat je niet gaat denken dat je zeurt en je zo het probleem groter laat worden. Dus actie ondernemen.

Nou ja, even belangrijk is ook om de verantwoordelijkheid voor een goede relatie niet af te schuiven op je partner.

TO, je bent al eens uit elkaar gegaan met een jong kind toch? Wat ging er toen mis en als je heel eerlijk terugkijkt, had je dat zelf anders kunnen aanpakken om de breuk destijds te voorkomen?
DS1971 schreef:
17-05-2022 07:12
Ik lees vooral dat jouw man heel veel tijd moet stoppen in zijn onderneming, maar desondanks zoveel mogelijk tijd vrijmaakt voor gezinsactiviteiten. Die nu met een jong kind vooral draait om het kind, want op die leeftijd vragen ze veel van je.

Daarnaast maken jullie ook nog tijd om samen 1 op 1 tijd te hebben.

Op zichzelf klinkt dit niet heel erg verkeerd.

Maar goed, je mist verbinding, dus dat is een signaal dat je serieus moet nemen. Je wil over andere dingen praten zeg je. Begin je daar zelf over en kapt hij dat af, of heb je de behoefte om ergens anders over te praten maar weet je het zelf ook niet? Want het klinkt een beetje alsof je zelf ook niet weet waar te beginnen.

Je zou een relatietherapeut kunnen overwegen. Zelfs als je alleen gaat kun je dan inzicht krijgen in wat je concreet mist en hoe jullie daar samen aan kunnen werken.

TO heeft het stiekem weggehaald, maar ze durfde er niet over te beginnen,want dat zou ruzie worden
Hoe lang gaat jouw man dit leven volhouden, dat zou meer mijn zorg zijn.
Iemand die zoveel werkt en thuis ook nog allerlei taken doet heeft weinig ruimte over voor meer. Als het tijdelijk is kun je daar afspraken over maken, want dan wil hij misschien ook anders. Als dit structureel is en hij niet anders zou willen, denk ik dat dit het is waar je het mee moet doen.
72jelle wijzigde dit bericht op 17-05-2022 08:37
4.35% gewijzigd
Rosalind* schreef:
16-05-2022 22:51
Dat zijn zeker niet mijn woorden.

Oh nee, jij vindt ongetwijfeld dat ook vrouwen prima zeven dagen per week kunnen werken als ze een kind hebben, ik beschuldig je zeker niet van sexisme.

Maar goed, ik vind dit een idioot topic. Natuurlijk mist TO verbinding, haar man is er nagenoeg nooit. En doen alsof iedere dag 3,5 uur bij je kind zijn veel is en dat TO het maar luxe heeft vind ik helemaal absurd.
thalas wijzigde dit bericht op 17-05-2022 08:30
2.00% gewijzigd
lilalinda schreef:
17-05-2022 08:06
TO heeft het stiekem weggehaald, maar ze durfde er niet over te beginnen,want dat zou ruzie worden
En waarom zou het dan ruzie worden TO?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin meeging in de tendens van het afkraken van je man, de grote afwezige. Nu je schrijft dat er personeelstekort is en hij dus moet zorgen dat het bedrijf blijft draaien sta ik er anders in. Denk ook niet dat dit de keuze van je man is geweest. Als hij het liefst 7 dagen aan het werk was gegaan, was hij nooit aan personeel begonnen. Dat is hij wel. Het vinden van personeel lukt alleen niet. Met dat nieuws staan de kranten ook vol. Hij moet zorgen dat het bedrijf doordraait, dus moet hij hierin zijn verantwoordelijkheid nemen en dus veel werken totdat het probleem is opgelost.

Aan de ene kant dus het bedrijf, aan de andere kant dus de vrouw die 'zeurt'. Zou hij boos kunnen worden omdat hij voor zijn gevoel klem zit momenteel?
en voor de man van TO geldt hetzelfde als voor Schiphol: betaal goed, en het personeelsgedonder lost zich vanzelf op
lilalinda schreef:
17-05-2022 08:30
en voor de man van TO geldt hetzelfde als voor Schiphol: betaal goed, en het personeelsgedonder lost zich vanzelf op
Heerlijk wanneer je zo'n romantisch beeld hebt!
puntillita schreef:
17-05-2022 07:34
Nou ja, even belangrijk is ook om de verantwoordelijkheid voor een goede relatie niet af te schuiven op je partner.
Daarom geef ik haar ook het advies om actie te ondernemen. ;)
lilalinda schreef:
17-05-2022 08:06
Wat wellicht ook te maken heeft met hoe het wordt gebracht en het moment waarop. Een relatietherapeut kan daarbij helpen.

Voor ons is het natuurlijk heel lastig om in te schatten welke dynamiek er speelt. Maar dat ergens iets in de communicatie niet soepel loopt durf ik wel aan.
Je man is een workaholic?

DIe man maakt het niet lang op deze manier.
Vlucht hij voor (emotionele) intimiteit misschien, dat je dat voelt?

Heeft hij wel hobby's, een uitlaatklep, sport, tijd met vrienden?
Thalas schreef:
17-05-2022 08:28
Oh nee, jij vindt ongetwijfeld dat ook vrouwen prima zeven dagen per week kunnen werken als ze een kind hebben, ik beschuldig je zeker niet van sexisme.

Maar goed, ik vind dit een idioot topic. Natuurlijk mist TO verbinding, haar man is er nagenoeg nooit. En doen alsof iedere dag 3,5 uur bij je kind zijn veel is en dat TO het maar luxe heeft vind ik helemaal absurd.
De meeste mensen die werken halen op een werkdag die 3,5 uur niet hoor. Laat staan 3,5 uur echt aandacht voor de kleine.

Ik neem aan dat haar man ook liever wat meer vrije tijd heeft, maar met een onderneming met onderbezetting kan je soms niet anders en de krant staat vol met de krapte op de arbeidsmarkt, dus het zal niet even gemakkelijk op te lossen zijn.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat.
DS1971 schreef:
17-05-2022 08:39
Wat wellicht ook te maken heeft met hoe het wordt gebracht en het moment waarop. Een relatietherapeut kan daarbij helpen.

Voor ons is het natuurlijk heel lastig om in te schatten welke dynamiek er speelt. Maar dat ergens iets in de communicatie niet soepel loopt durf ik wel aan.
Ik gok, (jaja, aanname) dat TO te afhankelijk is van haar man. Dat is nooit een gezond uitgangspunt. En geeft inderdaad snel gedonder
Haar man voelt zich erg verantwoordelijk, financieel vooral, en kan het nooit goed doen. Dus vindt, dat zij zeurt
Zij zoekt niet zozeer zijn financiele steun, maar gewoon gezelligheid (en is daarvoor van hem afhankelijk, want heeft zelf weinig mogelijkheden
Het lijkt allemaal zo mooi, maar beiden zijn niet echt gelukkig. En geven elkaar de schuld.
Was je partner al zelfstandig ondernemer toen je hem leerde kennen en een relatie kreeg?

Als zelfstandig ondernemer werk je vaak veel meer uren dan mensen in loondienst. Zeker wanneer er een personeelstekort is. In een kleiner bedrijf ben jij eindverantwoordeliijke, gaat er iets kapot, is er iemand ziek, etc etc dan moet jij het vaak gaan regelen. Ben jij de baas, dan ben je ook verantwoordelijk dat elke maand de salarissen worden over gemaakt, voldoende werk binnen komt en je debiteuren betaald worden, dat er genoeg geld is. Als partner moet je daar dan ook rekening mee houden. Je bent eigenlijk nooit alleen ondernemer.

De oplossing voor jouw situatie is dan ook niet zo simpel. Een relatie met iemand die op de grote vaart werkt, intercontinentaal vliegt of rijdt, op olieplatforms werk of in de baggerwereld, is ook anders. Heb je ook weinig tijd samen.

Praat er over met je partner. Erken dat het hebben van een eigen bedrijf zwaar kan zijn. Vraag hoe het met hem gaat en hoe je hem kan ondersteunen. En luister vooral. Geef hem de ruimte. En daarna geef jij aan waar jij behoefte aan hebt en waar je tegenaan loopt. Spreek af dat je niet of niet langer dan een bepaalde tijd over werk praat. De tijd dat jullie samen hebben meer samen spendeert.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven