Partner/gezin

16-05-2022 21:52 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer mijn verhaal en vraag zo kort mogelijk op te schrijven. Ik ben 6 getrouwd met mijn man. We hebben een dochtertje van 2 en ik heb een zoon uit een eerder huwelijk van 10. Mijn man is ondernemer en werkt meestal 6/7 dagen per week. Hij is een super leuke lieve man en vader. We zitten natuurlijk in de tropen jaren met ons dochtertje die pas sinds enige tijd doorslaapt. Ik werk partime.

Hij werkt altijd en ik zie gezinnen die leuke dingen doe die ik dan met vriendinnen aan het doen ben en ik mis leuke dingen doen samen, ik mis de verbinding in onze relatie. Als we praten, praten we over werk of over de kinderen en praktische zaken. Ik merk dat ik onze gesprekken en gezelligheid mis. Ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Ik vraag hem vaker om een dag vrij te houden om met mij/ ons wat leuks te doen maar meestal lukt dit niet. Vaker krijgen we hier ook discussies over. Wel gaan de kinderen 2 x in de maand uit logeren en dan gaan we uiteten samen. Maar ook dan merk ik dat we praten over werk, kinderen etc.

Ik wil graag het gesprek aan gaan maar wil ook dat we erna doorpakken en er echt aan gaab werken en wil dan meteen goed aangeven wat ik mis en wil. Ook wil ik niet altijd overkomen als een zeur omdat we door zijn werk ook een fijn leven hebben.

Ik heb bovenstaande aangepast omdat ik aangaf ruzie. We hebben eigelijk nooit ruzie.

Tips?
mamavaneen wijzigde dit bericht op 16-05-2022 21:59
5.53% gewijzigd
lilalinda schreef:
17-05-2022 08:30
en voor de man van TO geldt hetzelfde als voor Schiphol: betaal goed, en het personeelsgedonder lost zich vanzelf op
Haha!

Nee.
lilalinda schreef:
17-05-2022 08:44
Ik gok, (jaja, aanname) dat TO te afhankelijk is van haar man. Dat is nooit een gezond uitgangspunt. En geeft inderdaad snel gedonder
Haar man voelt zich erg verantwoordelijk, financieel vooral, en kan het nooit goed doen. Dus vindt, dat zij zeurt
Zij zoekt niet zozeer zijn financiele steun, maar gewoon gezelligheid (en is daarvoor van hem afhankelijk, want heeft zelf weinig mogelijkheden
Het lijkt allemaal zo mooi, maar beiden zijn niet echt gelukkig. En geven elkaar de schuld.
Dat zou allemaal zomaar kunnen. Maar dan mist er toch begrip voor elkaar en is dat in veel gevallen terug te voeren tot communicatie.
DS1971 schreef:
17-05-2022 08:39
Wat wellicht ook te maken heeft met hoe het wordt gebracht en het moment waarop. Een relatietherapeut kan daarbij helpen.

Voor ons is het natuurlijk heel lastig om in te schatten welke dynamiek er speelt. Maar dat ergens iets in de communicatie niet soepel loopt durf ik wel aan.
Ik denk de dynamiek van vermoeidheid. Kom op, dit leven houdt toch geen enkel mens lang vol? 7 dagen per week zo vroeg op, hard werken, thuis een jong kind dat aandacht wil, dan ben je toch gesloopt?
Ik zou helemaal niet meer kunnen praten, laat staan over iets diepzinnigs....
DS1971 schreef:
17-05-2022 08:45
Haha!

Nee.
oh jawel hoor
Was je man altijd al zo veel aan het werk? Of is het echt een noodzakelijk gevolg van (tijdelijk) personeelstekort? Bij het laatste kan je niet zo veel doen om het te veranderen vrees ik. Het bedrijf van je man is denk ik het grootste inkomen? Rn bij gezeik met een eigrn bedrijf zal de eigenaar het toch moeten oplossen. Ik lees dat je man zn best doet om er verder zo veel mogelijk voor jullie te zijn. Misschien kan je idd beginnen met de zondag blokken?

Als man altijd al zi veel werkte dan vindt hij zijn werk gewoon belangrijker dan meer tijd met jullie doorbrengen. Dar zou ik een serieuzer issue vinden.
Ik zou vooral willen dat man minder zou werken omdat het volstrekt ongezond is om structureel 7 dagen in de week zoveel uren te werken. Minstens 1 dag in de week vrij zijn van werk is belangrijk hoor.
72Jelle schreef:
17-05-2022 08:48
Ik denk de dynamiek van vermoeidheid. Kom op, dit leven houdt toch geen enkel mens lang vol? 7 dagen per week zo vroeg op, hard werken, thuis een jong kind dat aandacht wil, dan ben je toch gesloopt?
Ik zou helemaal niet meer kunnen praten, laat staan over iets diepzinnigs....
Hangt ook denk ik wel af van of je er energie door krijgt. En als de man van to het gevoel heeft dat hij geen waardering krijgt en zich onbegrepen voelt, dan zit hij sneller op het einde van zijn latijn dan wanneer dat wel zo is.

Maar goed, de kleine heeft straks minder zorg nodig, de onderneming kan wellicht anders gaan draaien… goede kans dat we hier over een tijdelijke piekbelasting praten en dat kun je echt wel volhouden.
Hij minder werken en jij wat meer?
Respect voor je man .
Het moment dat mijn ex vroeg om wat vaker thuis te blijven (omdat ik door zijn vele werken mijn eigen plan trok) kan ik nog goed herinneren. Vond ik ook redelijk. Ik vroeg dan ook hoe hij dat dat voor zich zag, gooi maar een idee in de groep.

Ik voelde een mentale knak toen hij voorstelde dat ik op de bank zou zitten terwijl hij in de woonkamer zou werken.

Toen wist ik eigenlijk al dat het klaar was. Ben nu ook met een veel fijnere man getrouwd. Dus is het allemaal prima afgelopen.
Maar ik zou inderdaad voor relatie therapie gaan voordat jullie elkaar compleet verliezen
lilalinda schreef:
17-05-2022 08:50
oh jawel hoor
Nee, het is zelfs voor een bedrijf als ASML met al haar mogelijkheden om expats hier naartoe te halen en zeer hoge salarissen extreem lastig.
mamavaneen schreef:
16-05-2022 22:13
Hij werk van 4 uur snachts tot 4 uur/5 uur in de middag. Ze gaat om 20.00 uur naar bed.
Dat is echt niet gezond...
Jullie hebben niks aan een partner en vader die zich eigen totaal opbrand..en waaraan?? Werk....
Ik zou echt met hem het gesprek aan gaan en voorstellen dat hij vanaf zaterdag 12u tm maandag 7 uur niet werkt. Dan is het tijd voor het gezin...

Als hij een lieverd is dan doet hij dit. Voor jou. Voor zichzelf en voor de Kids..
Wat maakt dat hij zoveel werkt
Moet het
Of wil hij het
mabelle schreef:
17-05-2022 09:07
Jullie hebben niks aan een partner en vader die zich eigen totaal opbrand..en waaraan?? Werk....
Ik zou echt met hem het gesprek aan gaan en voorstellen dat hij vanaf zaterdag 12u tm maandag 7 uur niet werkt. Dan is het tijd voor het gezin...

Als hij een lieverd is dan doet hij dit. Voor jou. Voor zichzelf en voor de Kids..
Dat laatste slaat natuurlijk echt nergens op. Dat heeft niets met “een lieverd” zijn te maken. De schoorsteen moet immers ook blijven roken.
mabelle schreef:
17-05-2022 09:07

Maar dat is alleen mogelijk als man een workaholic is. Als hij die uren moet maken om een normaal inkomen te genereren dan kan hij nou eenmaal niet gewoon minder gaan werken.

Ik zou eens bespreken binnen welke termijn hij dit beter ziet worden. Want hoe zaligmakend een eigen bedrijf soms ook lijkt, als hij 80 uur moet werken om een normaal inkomen te genereren dan kan hij beter ergens in loondienst gaan werken.
DS1971 schreef:
17-05-2022 09:06
Nee, het is zelfs voor een bedrijf als ASML met al haar mogelijkheden om expats hier naartoe te halen en zeer hoge salarissen extreem lastig.
als de man van TO het werk zelf over kan pakken, zal het niet gaan om dat soort functies
Bbubbels schreef:
17-05-2022 09:11
Maar dat is alleen mogelijk als man een workaholic is. Als hij die uren moet maken om een normaal inkomen te genereren dan kan hij nou eenmaal niet gewoon minder gaan werken.

Ik zou eens bespreken binnen welke termijn hij dit beter ziet worden. Want hoe zaligmakend een eigen bedrijf soms ook lijkt, als hij 80 uur moet werken om een normaal inkomen te genereren dan kan hij beter ergens in loondienst gaan werken.
Precies. Wat anders gaan doen dan.
dweedledee schreef:
17-05-2022 09:10
Dat laatste slaat natuurlijk echt nergens op. Dat heeft niets met “een lieverd” zijn te maken. De schoorsteen moet immers ook blijven roken.
Nou, de schoorsteen kan ook wel wat minder roken en anders doe je toch iets verkeerd. Als dit even tijdelijk is, prima, maar dat kan ik niet opmaken uit het verhaal.
Maar ik hou niet van veel werken en wil ook geen partner die veel werkt. Dan maar minder geld.
Werk jij ook TO? Het lijkt me nog lastiger om in elkaar in te leven als jij thuis bent de hele dag, maar misschien is dat helemaal niet zo. Ik denk ook dat het goed is om met elkaar te bespreken hoe je het leven samen nu ervaart. En misschien ook dat het op dit moment gewoon even niet anders is, maar dan heb je het er wel samen over. Niet zeurend, maar constaterend. Het klinkt namelijk alsof je man wel echt zijn best doet en misschien ziet hij ook nog wel mogelijkheden als je het erover hebt, zoals 1 dag echt vrij houden. Doet hij ook niks in de avonden voor zichzelf?
lilalinda schreef:
17-05-2022 09:12
als de man van TO het werk zelf over kan pakken, zal het niet gaan om dat soort functies
Alsof het alleen om dat soort functies gaat… en daarnaast hangt het ook af van de achtergrond. Misschien zit hij in de ICT en is hij full stack?
72Jelle schreef:
17-05-2022 09:18
Nou, de schoorsteen kan ook wel wat minder roken en anders doe je toch iets verkeerd. Als dit even tijdelijk is, prima, maar dat kan ik niet opmaken uit het verhaal.
Maar ik hou niet van veel werken en wil ook geen partner die veel werkt. Dan maar minder geld.
Het kan ook zomaar zijn dat zijn bedrijf enorm is geraakt in de coronacrisis en hij de komende jaren een schuld van vele tonnen bij de Belastingdienst moet aflossen, waardoor een op zichzelf gezond bedrijf nu de komende jaren enorm de broekriem aan dient te halen.

Dus wellicht is het middellange termijn, maar niet meteen een teken van dat er iets mis is met de onderneming zelf.
-
anoniem_63cba69ca6edf wijzigde dit bericht op 30-05-2022 18:04
99.90% gewijzigd
72Jelle schreef:
17-05-2022 08:25
Hoe lang gaat jouw man dit leven volhouden, dat zou meer mijn zorg zijn.
Iemand die zoveel werkt en thuis ook nog allerlei taken doet heeft weinig ruimte over voor meer. Als het tijdelijk is kun je daar afspraken over maken, want dan wil hij misschien ook anders. Als dit structureel is en hij niet anders zou willen, denk ik dat dit het is waar je het mee moet doen.
Dit dacht ik ook, hij moet toch doodop zijn, als je van 4 uur smorgens tot 4 smiddags werkt? 12 urige werkdag en daarna is tie er nog voor zijn kinderen en huishouden.

Begrijp dat TO de gezelligheid mist maar kan je hem dat aanrekenen?
Sjaantje37 schreef:
17-05-2022 09:29
Dit dacht ik ook, hij moet toch doodop zijn, als je van 4 uur smorgens tot 4 smiddags werkt? 12 urige werkdag en daarna is tie er nog voor zijn kinderen en huishouden.

Begrijp dat TO de gezelligheid mist maar kan je hem dat aanrekenen?
ze hoeven elkaar niks aan te rekenen, maar wel in gesprek gaan.
Wat vinden zij belangrijk? Wat zijn de (financiele) gevolgen, als de man van TO minder gaat werken? Meer tijd voor gezin? Misschien kan TO meer werken?
Zij meer tijd voor haarzelf, daar worden mensen vaak leuker van :)

gewoon: opnieuw naar de tekentafel en het leven weer herinrichten, tot beiden tevreden zijn
Sunny-in-Perth schreef:
17-05-2022 02:51
Ik zit zelf ook midden in de tropen jaren en mijn tip is om minder te praten
Het leven met kleine kinderen is gewoon iets saai, veel regelmaat weinig spontaniteit.
De gesprekken tussen mijn man en mij gaan ook vooral over kinderen, werk. (Zijn je verwachtingen niet te hoog hierin)
Jullie hebben de luxe om 2 keer per maand een avond zonder kinderen te hebben, ga iets leuks doen in plaats van alleen maar praten. Ga naar een festival of sportwedstrijd. Samen lachen, dansen, energie opdoen!

Overige zijn die typische gezins uitjes vaak helemaal niet zo leuk met een peuter. Zo zijn wij vorig weekend met de boot naar een eilandje geweest (ik woon niet in Nederland), prachtig weer en op de foto's ziet het er super leuk uit. In werkelijkheid was het super stressvol/vermoeiend, huilbuien... maarja dat zie je natuurlijk niet op de foto's, daar zie je alleen maar vrolijke gezichtjes.
Mee eens.

Verder lijkt het erop dat er aan de situatie zelf nu even niets te veranderen valt. Personeelstekort en tropenjaren komen even samen, maar beide zijn tijdelijk. Het gaat niet zo blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven