Huisartsentekort
dinsdag 7 juni 2022 om 08:40
dinsdag 7 juni 2022 om 08:44
Meestal pas de week erna. Daarbij komt ook nog dat mijn huisarts parttime werkt. Ik merk duidelijk een verschil. Een aantal jaar geleden kon je dezelfde dag- of de dag erna meestal terecht. Nu is dat niet meer zo. Als je iets hebt waar snel naar gekeken moet worden, kan je soms bij een andere huisarts in de praktijk terecht. Maar meestal is het nu toch minimaal 1 week wachten.
dinsdag 7 juni 2022 om 08:47
Hoe ernstig het is, kan ik zelf niet beoordelen. Daar is in dit geval de huisarts juist voor nodig. Mocht het wel ernstig zijn, is 3 weken aan de lange kant. Heb geen zin om te gaan drammen aan de telefoon, maar vind het dus wel zorgelijk dat de wachttijden mogelijk er voor zorgen dat zaken te laat gediagnosticeerd worden.LuciFee2022 schreef: ↑07-06-2022 08:43Het ligt er vooral aan hoe ernstig het is. Dus kan het wachten? Dan hoef je niet vandaag.
dinsdag 7 juni 2022 om 08:54
tinydancer schreef: ↑07-06-2022 08:47Hoe ernstig het is, kan ik zelf niet beoordelen. Daar is in dit geval de huisarts juist voor nodig. Mocht het wel ernstig zijn, is 3 weken aan de lange kant. Heb geen zin om te gaan drammen aan de telefoon, maar vind het dus wel zorgelijk dat de wachttijden mogelijk er voor zorgen dat zaken te laat gediagnosticeerd worden.
Vaak weet je heus wel of je heel erg ziek bent, je teen eraf valt ect. Of dat je eigenlijk 112 moet bellen.
Maar mocht jij dat niet weten, vragen de assistenten dingen aan je, uitvragen heet dat, daar zijn ze voor opgeleid. Aan de hand daarvan maken ze een inschatting en een afspraak. Twijfelen ze, overleggen ze met de HA en bellen ze je terug.
3 weken is heel lang, dan is er in jouw regio echt een tekort aan huisartsen. Maar dat een logisch gevolg van hoe 'we' in Nederland omgaan met de zorg en hun medewerkers.
dinsdag 7 juni 2022 om 09:04
Geen idee want ik hoef haast nooit. En áls ik een arts nodig heb dan is het praktisch altijd op een tijd dat hij niet werkt, omdat ik heb zitten twijfelen totdat het haast middernacht is, en dan is hij naar huis. Gaat haast altijd om een infectie. Een gezwollen vinger of zo.
Ik heb begrepen dat een heel groot deel van zijn werkzaamheden bestaat uit de gevolgen van welvaart. Daarom schijnen veel artsen de laatste tijd een omscholing te doen naar gezondheidscoach. Of leefstijlcoach. Hoe dan ook; ze zijn er maar mee bezig.
Ik heb begrepen dat een heel groot deel van zijn werkzaamheden bestaat uit de gevolgen van welvaart. Daarom schijnen veel artsen de laatste tijd een omscholing te doen naar gezondheidscoach. Of leefstijlcoach. Hoe dan ook; ze zijn er maar mee bezig.
retrostar wijzigde dit bericht op 07-06-2022 09:05
1.84% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 7 juni 2022 om 09:04
In mijn vorige woonplaats kon ik ook altijd vrij snel terecht, binnen een aantal dagen. Nu bij de nieuwe praktijk zit je standaard op 1,5 week later... Soms zijn dingen niet zo dringend maar deze wachttijd is er dus ook als je moedervlekjes wilt laten bekijken die je niet vertrouwd of wanneer je een grote, jeukende plek met uitslag hebt en dan vind ik het toch vervelender.
dinsdag 7 juni 2022 om 09:11
dinsdag 7 juni 2022 om 09:19
dinsdag 7 juni 2022 om 09:19
Ik zie toch ook wel een probleem in het vele parttime werken van huisartsen en ook tandartsen. Mijn vorige huisartsen, allebei mannen, werkten fulltime in hun praktijk. De vrouwelijke huisartsen die er nu zitten werken maximaal 2,5 dag per week en dat vind ik wel heel erg weinig. De praktijk is niet eens 5 volledige dagen open. Ik vind een halve werkweek voor een afgestudeerde arts wel heel erg weinig. Zeker als je weet dat de opleidingsplaatsen voor artsen en tandartsen schaars zijn, omdat er voor die studies nog steeds een numerus fixus geldt. Er werken steeds meer vrouwen als huisarts en tandarts, maar doen dat dus ook heel vaak parttime (vaker dan mannen). Dat probleem gecombineerd met een snel groeiende bevolking zorgt voor lange wachttijden in de zorg.LuciFee2022 schreef: ↑07-06-2022 08:54Vaak weet je heus wel of je heel erg ziek bent, je teen eraf valt ect. Of dat je eigenlijk 112 moet bellen.
Maar mocht jij dat niet weten, vragen de assistenten dingen aan je, uitvragen heet dat, daar zijn ze voor opgeleid. Aan de hand daarvan maken ze een inschatting en een afspraak. Twijfelen ze, overleggen ze met de HA en bellen ze je terug.
3 weken is heel lang, dan is er in jouw regio echt een tekort aan huisartsen. Maar dat een logisch gevolg van hoe 'we' in Nederland omgaan met de zorg en hun medewerkers.
dinsdag 7 juni 2022 om 09:27
Ik ben 2 jaar geleden verhuisd naar een andere stad en geen enkele huisarts nam nog patienten aan. Ik moest bij mijn oude huisarts blijven, een uur met het OV. Er is een groot tekort. Ik heb nu wel een huisarts in mijn woonplaats maar ben daar niet tevreden over. Dat is dan jammer want er is geen andere optie. Een afspraak maken lukt meestal binnen een week of 2.
dinsdag 7 juni 2022 om 09:34
Dan had je moeten zeggen dat je je heel erg zorgen maakt hierover.tinydancer schreef: ↑07-06-2022 09:11@Lucifee, de assistente kan door de telefoon niet zien of de onrustige moedervlek veilig genoeg is, of toch niet. Een week wachten helemaal oké, 3 weken liever niet.
Wat ik al zei, die wachttijden kunnen er voor zorgen dat zaken te laat gediagnosticeerd worden.
Dan was het vast sneller ingepland
dinsdag 7 juni 2022 om 09:34
Dit.Miek_ schreef: ↑07-06-2022 09:19Dat ligt toch aan de reden? Bij mijn peuter en dreumes kan ik vaak dezelfde dag of een dag later terecht. Voor mijzelf kan ik eigenlijk altijd wel binnen een week terecht, als het langer is dan ligt het eigenlijk aan mijn agenda. Dan komen eerdere opties niet goed uit qua dag en tijd.
dinsdag 7 juni 2022 om 09:39
Hier precies hetzelfde, heel snel een afspraak, maar wel bij een huisarts in opleiding. Ik heb daar helemaal geen probleem mee. Behaldat ik steeds vergeet hoe die artsen heten.Lorem_Ipsum schreef: ↑07-06-2022 09:26Bij mij dezelfde dag nog, of de dag erna. Maar mijn huisarts zie ik nog zelden. Meestal weer een huisarts in opleiding oid. Voor minder ingewikkelde klachten vind ik dat prima. Ik woon trouwens in het centrum van een stad, en de huisarts zit daar ook.
dinsdag 7 juni 2022 om 09:50
Wij zijn 5,5 jaar geleden verhuisd van de stad naar een nabijgelegen dorp, en hebben onze huisarts in de stad aangehouden. Nu gaat het bij ons eigenlijk altijd om 1 van de kinderen als ik bel, maar dan krijg ik óf telefonisch advies óf ik kan dezelfde dag nog langs komen. Als ik zeg dat ik me zorgen maak kan ik sowieso langskomen.
Mijn zussen en hun gezinnen zitten nog bij mijn vorige huisarts, die krijgen echt bijna nooit een afspraak. En van ouders aan het schoolplein hoor ik dat de praktijk in het dorp ook altijd pas de volgende week plek heeft.
Mijn zussen en hun gezinnen zitten nog bij mijn vorige huisarts, die krijgen echt bijna nooit een afspraak. En van ouders aan het schoolplein hoor ik dat de praktijk in het dorp ook altijd pas de volgende week plek heeft.
dinsdag 7 juni 2022 om 09:50
dinsdag 7 juni 2022 om 09:55
Maar mag dat dan? Je huisarts in de stad aanhouden, terwijl je er niet meer woont? En wat als er eens huisbezoek nodig is?CHL schreef: ↑07-06-2022 09:50Wij zijn 5,5 jaar geleden verhuisd van de stad naar een nabijgelegen dorp, en hebben onze huisarts in de stad aangehouden. Nu gaat het bij ons eigenlijk altijd om 1 van de kinderen als ik bel, maar dan krijg ik óf telefonisch advies óf ik kan dezelfde dag nog langs komen. Als ik zeg dat ik me zorgen maak kan ik sowieso langskomen.
Als je hier bijvoorbeeld nieuw in Amsterdam komt wonen is het ontzettend moeilijk om een plek bij een huisarts te vinden. Maar ik dacht dan dus wel dat mensen ook doorschoven als ze verhuisden. Maar misschien zie ik het verkeerd?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in