Werk & Studie alle pijlers

HR vraagje.

23-06-2022 18:33 70 berichten
Winkelpersoneel, geen CAO.

Iemand heeft een operatie gehad. Volgens doktoren is herstel 5 weken.

Persoon is nu al 7 weken thuis, kan niet werken, maar is op instagram wel te zien op feestjes ed.

Heb mail gestuurd dat er gekort wordt in salaris. Vanaf afgelopen maandag.

Van te voren hebben we dit niet met persoon afgesproken. Manager van winkel heeft wel veel contact met persoon.

Niet ingelicht, maar staat gewoon in het contract dat bij veel ziekte dagen er gekort wordt.

Persoon is nu boos (snap het), maar kent de regels.

HR is een beetje rechtlijnig.

Hoe kan dit het beste worden opgelost?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan mij overigens niet voorstellen dat iemand vanuit jouw naam iets verstuurd. Dat is toch niet zomaar toegankelijk.

Ergens klopt hier iets niet. Komt ergens te onprofessioneel over om echt te zijn.
Zolang die persoon er nog werkt, kan die gewoon van zijn/haar eigen mailadres dingen versturen. Zorg dat er een persoon is die hier verstand van heeft en waarmee je kan sparren over dit soort dingen, hiermee wil je geen fouten maken..
Persoon wordt niet gekort in dagen maar salaris.

70% van het salaris wordt betaald.

Ik weet dat het een vaag verhaal is, ik probeer het een beetje onduidelijk te maken omdat ik het niet heel herkenbaar wil maken.

Maar geloof mij, het verhaal klopt.
Nou wat je nu vertelt klopt in ieder geval niet.
Je slaat de regels er op na of dit wel kan en mag.
Want als jullie het verkeerd doen en de werknemer stapt naar het Juridisch Loket, dan zal de werkgever niet blij zijn met zijn HR afdeling.

Zoek het goed uit en handel het in de juiste stappen af.
Ik had inderdaad dit topic nooit moeten openen.
Ik zit met mijn handen in mijn haar, en ik begrijp dat met mijn vage omschrijvingen ik geen geruststelling of goede tips kan krijgen.

Arbo-arts wordt ingeschakeld.
Felidaes schreef:
23-06-2022 19:04

Ik weet dat het een vaag verhaal is, ik probeer het een beetje onduidelijk te maken omdat ik het niet heel herkenbaar wil maken.

Als contractueel vastgesteld is dat en wanneer het salaris terugvalt op 70% en dat is niet onder een bovenliggende regel, dan zal dat wel correct zijn.
Maar wat heeft Insta er dan alsnog mee te maken? En waarom ga je niet in op alle vragen mbt arbo/bedrijfsarts? Is er uberhaupt een probleemanalyse opgesteld, en een plan van aanpak?
Echt, laat je helpen, desnoods bel je het UWV Werkbedrijf voor een advies vanuit het Werkgeversservicepunt. Anders ga je nog lelijk onderuit, terwijl je waarschijnlijk de beste intenties hebt.
milena1 wijzigde dit bericht op 23-06-2022 19:09
12.71% gewijzigd
Bel je werkgever en leg het voor.
En zoek binnen je organisatie naar een oplossing.
Morgenochtend meteen.
Excuses, iedereen maakt fouten.

Fijne avond.
Als je zo zeker weet dat het klopt wat wil je van ons weten dan?
Felidaes schreef:
23-06-2022 19:07
Ik zit met mijn handen in mijn haar, en ik begrijp dat met mijn vage omschrijvingen ik geen geruststelling of goede tips kan krijgen.

Waarom wordt de arboarts nu pas ingeschakeld? Dat moet binnen zes weken na ziekmelding.
Zenmomentje schreef:
23-06-2022 19:08
Als je zo zeker weet dat het klopt wat wil je van ons weten dan?
Helemaal niets.

Laat maar dus.
Felidaes schreef:
23-06-2022 19:07

Daar echt eerst op afwachten!!!!!
Felidaes schreef:
23-06-2022 19:04

Maar dit is een ander verhaal. De werkgever mag (als er in arbeidsovereenkomst of cao niets anders staat) minimaal 70% loon uitbetalen bij ziekte, helaas. Maar mij lijkt dat dat dan vanaf ziekmelding of na wachtdagen is en niet nu pas na een aantal weken ter beoordeling (die daar niets over te zeggen heeft) van HR medewerker.

@TO laat je niet voor andermans karretje spannen en vraag advies aan arboarts en hogere manager bij bedrijf waar je werkt.

Of iemand naar een feestje mag of niet tijdens ziekte is niet aan jou (in dit geval je collega) ter beoordeling.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Bedankt voor alle antwoorden. Echt..

Ik word hier echt heel onzeker van, ook van jullie reacties, maar daar heb ik immers om gevraagd. Het maakt mij wakker. (en emotioneel).

Ik heb wel gevraagd of er een slotje op het onderwerp kan.

Het is zo onduidelijk en dat besef ik.

Het is het beste als dit onderwerp diep in de krochten van het forum terecht komt.
Maar wat ga je er mee doen dan?
TO, allen maar goed dat je even rondvraagt. Niet dat wij hier nu alles precies zo en goed weten, maar volgens mij heb je zelf hebt ook het idee dat het niet helemaal klopt.

Onzekerheid sucks big time bij een nieuwe baan. Is er iemand binnen het bedrijf waar je hiermee terecht kunt? Arbodienst en UWV zijn ook instanties waar juridisch objectief advies kunt krijgen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Mika2022 schreef:
23-06-2022 19:24
Maar wat ga je er mee doen dan?
Dat hoeft ze aan ons niet uit te leggen toch?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
23-06-2022 19:26
Dat hoeft ze aan ons niet uit te leggen toch?
Mag ik benieuwd zijn?
In dat geval wens ik je heel veel succes en sterkte. Ik begrijp dat je nu onzeker bent. Dat mag en dat mag je ook aankaarten. Ik duim voor je.
Mag.

Ik neem al jullie reacties en tips mee en ga er gelijk mee aan de slag, met de focus op de ARBO-arts en re-integratie.

Bedankt.
Felidaes, alleen maar goed dat je hulp vraagt. Misschien kun je morgenochtend meteen advies inwinnen bij de Arbodienst. Dan kun je wel de hele casus voorleggen en echt op deze situatie gericht advies krijgen. Succes!
Echt heel erg bedankt allemaal...
Mika2022 schreef:
23-06-2022 19:32
Mag ik benieuwd zijn?
Zeker, maar je vraag kwam nogal dwingend over en ik snap de de stress van TO wel een beetje. Om zich dan hier ook nog even te moeten verantwoorden lijkt me niet nodig.

@TO: goed bezig!
Wanna grow up to be
Be a debaser
Ik lees het nu pas, maar stuur je even een PB.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven