HR vraagje.

donderdag 23 juni 2022 om 18:33
Winkelpersoneel, geen CAO.
Iemand heeft een operatie gehad. Volgens doktoren is herstel 5 weken.
Persoon is nu al 7 weken thuis, kan niet werken, maar is op instagram wel te zien op feestjes ed.
Heb mail gestuurd dat er gekort wordt in salaris. Vanaf afgelopen maandag.
Van te voren hebben we dit niet met persoon afgesproken. Manager van winkel heeft wel veel contact met persoon.
Niet ingelicht, maar staat gewoon in het contract dat bij veel ziekte dagen er gekort wordt.
Persoon is nu boos (snap het), maar kent de regels.
HR is een beetje rechtlijnig.
Hoe kan dit het beste worden opgelost?
Iemand heeft een operatie gehad. Volgens doktoren is herstel 5 weken.
Persoon is nu al 7 weken thuis, kan niet werken, maar is op instagram wel te zien op feestjes ed.
Heb mail gestuurd dat er gekort wordt in salaris. Vanaf afgelopen maandag.
Van te voren hebben we dit niet met persoon afgesproken. Manager van winkel heeft wel veel contact met persoon.
Niet ingelicht, maar staat gewoon in het contract dat bij veel ziekte dagen er gekort wordt.
Persoon is nu boos (snap het), maar kent de regels.
HR is een beetje rechtlijnig.
Hoe kan dit het beste worden opgelost?

donderdag 23 juni 2022 om 18:37
Welke rol vervul jij in dit verhaal?
Als de winkelmanager wel veel contact heeft, dan loopt alles via die persoon lijkt me. En via de arbo arts.
En feestjes foto's op instagram is ook maar betrekkelijk. Iemand met een gebroken been kan niet in de winkel staan, maar wel in een rolstoel op een festival zitten.
Jij laat je op de hoogte houden door de manager lijkt me dan.
Als de winkelmanager wel veel contact heeft, dan loopt alles via die persoon lijkt me. En via de arbo arts.
En feestjes foto's op instagram is ook maar betrekkelijk. Iemand met een gebroken been kan niet in de winkel staan, maar wel in een rolstoel op een festival zitten.
Jij laat je op de hoogte houden door de manager lijkt me dan.
donderdag 23 juni 2022 om 18:40
Jij bent geen arts, dus op geen enkele manier bevoegd om een beslissing te nemen over de mate van arbeids(on)geschiktheid van je collega. Waar is de arbodienst/bedrijfsarts in dit verhaal?
En "staat gewoon in het contract dat bij veel ziekte dagen er gekort wordt." WAT staat er precies in dat contract?
En "staat gewoon in het contract dat bij veel ziekte dagen er gekort wordt." WAT staat er precies in dat contract?
milena1 wijzigde dit bericht op 23-06-2022 18:41
23.42% gewijzigd
donderdag 23 juni 2022 om 18:41
donderdag 23 juni 2022 om 18:42
Het klinkt niet heel professioneel allemaal.
Ten eerste: is de cao voor de detailhandel niet algemeen verbindend verklaard? Of als het geen detailhandel; de cao voor de branche waar de winkel onder valt?
2e: arbeidsongeschikt voor je werk, wil niet zeggen dat je opgesloten zit in huis. Afhankelijk van wat de bedrijfsarts er over zegt kan het prima zijn dat je wel naar een feestje kunt. Is deze persoon dus bij de bedrijfsarts geweest?
3e: dat iets in het contract staat over dagen korten wil niet zeggen dat dit ook zomaar kan. Tijdens ziekte heb je soms wel 1 of 2 wachtdagen maar dat is niet na 7 weken en soms een bepaling dat er bovenwettelijk verlof wordt gekort. Daarnaast gelden alleen de loonsancties van artikel 7:629 BW en daarvoor zal je wel de regels van de wet poortwachter moeten volgen. Je kan dan niet ineens loon inhouden. Er moet dan een waarschuwingsbrief uit bijvoorbeeld.
Maw jouw casus mist veel informatie voor een gedegen advies maar geeft wel het vermoeden dat dingen niet goed gaan.
Ten eerste: is de cao voor de detailhandel niet algemeen verbindend verklaard? Of als het geen detailhandel; de cao voor de branche waar de winkel onder valt?
2e: arbeidsongeschikt voor je werk, wil niet zeggen dat je opgesloten zit in huis. Afhankelijk van wat de bedrijfsarts er over zegt kan het prima zijn dat je wel naar een feestje kunt. Is deze persoon dus bij de bedrijfsarts geweest?
3e: dat iets in het contract staat over dagen korten wil niet zeggen dat dit ook zomaar kan. Tijdens ziekte heb je soms wel 1 of 2 wachtdagen maar dat is niet na 7 weken en soms een bepaling dat er bovenwettelijk verlof wordt gekort. Daarnaast gelden alleen de loonsancties van artikel 7:629 BW en daarvoor zal je wel de regels van de wet poortwachter moeten volgen. Je kan dan niet ineens loon inhouden. Er moet dan een waarschuwingsbrief uit bijvoorbeeld.
Maw jouw casus mist veel informatie voor een gedegen advies maar geeft wel het vermoeden dat dingen niet goed gaan.
donderdag 23 juni 2022 om 18:45

donderdag 23 juni 2022 om 18:46
Ik wil gewoon niet in detail treden, door eventuele herkenbaarheid.
Iemand van HR met +20 jaar ervaring, kennis van de wetgeving etc. heeft de keuze gemaakt dit zo af te handelen.
De mail staat onder mijn naam omdat de HR persoon bij ons weg gaat. Ik heb geen ervaring, neem kleine dingen over en moet heel, heel veel leren.
Iemand van HR met +20 jaar ervaring, kennis van de wetgeving etc. heeft de keuze gemaakt dit zo af te handelen.
De mail staat onder mijn naam omdat de HR persoon bij ons weg gaat. Ik heb geen ervaring, neem kleine dingen over en moet heel, heel veel leren.
donderdag 23 juni 2022 om 18:48
Je kan iemand niet zomaar korten op salaris omdat deze persoon op feestjes is en je dat op Instagram ziet. Daar hangt een hele wetgeving aan vast en die wordt niet vormgegeven door de werkgever.
Waar is de arboarts eigenlijk in dit verhaal? Deze gaat over reïntegratie.
Waar is de arboarts eigenlijk in dit verhaal? Deze gaat over reïntegratie.
meisje22 wijzigde dit bericht op 23-06-2022 18:50
6.23% gewijzigd
donderdag 23 juni 2022 om 18:50
Dan een gratis tip: nooit een zakelijke mail door een ander met jouw onderschrift laten versturen als je niet van de hoed en de rand weet.Felidaes schreef: ↑23-06-2022 18:46Ik wil gewoon niet in detail treden, door eventuele herkenbaarheid.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 23 juni 2022 om 18:50
Met ziekte moet je heel voorzichtig zijn. Als je de kennis niet hebt moet je het inkopen voor deze casus.Felidaes schreef: ↑23-06-2022 18:46Ik wil gewoon niet in detail treden, door eventuele herkenbaarheid.

donderdag 23 juni 2022 om 18:55
Maar de HR medewerker werkt er op dit moment blijkbaar nog. Waarom kan hij/zij de mail niet zelf ondertekenen?Felidaes schreef: ↑23-06-2022 18:46Ik wil gewoon niet in detail treden, door eventuele herkenbaarheid.
donderdag 23 juni 2022 om 18:56
Idd, dit komt best sneaky over van de vertrekkende HR persoon. Alsof die nog een vete wil uitvechten ten koste van de nieuwe.
TO: kun je bij je werkgever advies inwinnen anders dan deze persoon? Is er een arboarts?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

donderdag 23 juni 2022 om 18:57
Vertrekkende persoon er op aanspreken, hogerop zoeken en nooit maar dan ook nooit mails vanuit jouw naam / mailbox laten versturen!Felidaes schreef: ↑23-06-2022 18:46Ik wil gewoon niet in detail treden, door eventuele herkenbaarheid.
En subiet op cursus HR, hoe voer ik mijn werk uit en hoe stel ik mezelf professioneel op en stel ik zakelijke grenzen.
Echt, doe jezelf een plezier, voor je reputatie naar de maan is.

donderdag 23 juni 2022 om 18:58
Volgens mij is het heel eenvoudig, er is een cao retail-nonfood en er zijn ook niet een aantal cao’s voor de retail food. Verdiep je daar eens in, er zijn er genoeg.
En dan: bij arbeidsongeschiktheid door ziekte moet de werknemer samen met de bedrijfsarts een plan maken voor re-integratie. Daar kan een werkgever een verzekering voor afsluiten, maar dat hoeft niet, maar ook dan dien je je aan de wet te houden, en heb je die bedrijfsarts nodig.
Daarbij: geen mails versturen of laten versturen met jouw naam eronder als je niet begrijpt waar je mee bezig bent. Dat vind ik jouw domste actie in deze.
Verder zou ik een opleiding of cursus personeelszaken gaan doen op kosten van je werkgever. Of in ieder geval wat boeken gaan lezen over wet- en regelgeving mbt personeelszaken. Schiet je zeker wat mee op.
En dan: bij arbeidsongeschiktheid door ziekte moet de werknemer samen met de bedrijfsarts een plan maken voor re-integratie. Daar kan een werkgever een verzekering voor afsluiten, maar dat hoeft niet, maar ook dan dien je je aan de wet te houden, en heb je die bedrijfsarts nodig.
Daarbij: geen mails versturen of laten versturen met jouw naam eronder als je niet begrijpt waar je mee bezig bent. Dat vind ik jouw domste actie in deze.
Verder zou ik een opleiding of cursus personeelszaken gaan doen op kosten van je werkgever. Of in ieder geval wat boeken gaan lezen over wet- en regelgeving mbt personeelszaken. Schiet je zeker wat mee op.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in