Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek met meerdere personen

06-07-2022 14:39 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een bekende van mij is uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Ze was super blij met de uitnodiging. Maar: bij dit gesprek zijn maar liefst 8 mensen van het bedrijf aanwezig. Het gaat om een seniorfunctie met een stukje opleiding. Het is geen functie als directeur of raad van bestuur of iets dergelijks.
Dit is toch een bizar aantal personen?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Marianneke schreef:
06-07-2022 22:52
Pfff dure grap dan die sollicitatierondes. Ongeveer 200 euro per uur. Ik mag hopen dat er alvast een goede voorselectie is geweest.
200 euro per uur? Hoe kom je aan dat bedrag dan?
Hier is de standaard 5 à 6, maar dat worden er soms ook wel eens 7 of 8 als er veel willen meekijken.

Niet iedereen wil persé vragen stellen, maar veel mensen willen wel kijken welk vlees we in de kuip hebben en wie het best verdedigd kan worden naar de raad van bestuur.

Standaard sowieso 1 of 2 collega's of de coördinator, de baas, soms nog een 2de coördinator, 1 of 2 man uit de Raad van bestuur, iemand van het plaatselijke secretariaat waar je solliciteert, soms nog een vrijwilliger, ...

Tenzij we een nieuwe baas zoeken is er standaard maar 1 ronde.
Iedereen moet dus gelijk een beeld kunnen vormen en moet kunnen kijken of het zou kunnen klikken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Marianneke schreef:
06-07-2022 22:52
Pfff dure grap dan die sollicitatierondes. Ongeveer 200 euro per uur. Ik mag hopen dat er alvast een goede voorselectie is geweest.
Vergeet de broodjes en de koffie niet :-).
Is dit nu later?
navyblue schreef:
06-07-2022 22:57
200 euro per uur? Hoe kom je aan dat bedrag dan?

8 personen a 25 euro per uur gemiddeld (en dan zit ik nogal laag dus, een manager verdient al snel meer per uur)
Marianneke schreef:
06-07-2022 23:04
8 personen a 25 euro per uur gemiddeld (en dan zit ik nogal laag dus, een manager verdient al snel meer per uur)
Oh zo. Onze uurtarieven zijn per persoon al een veelvoud van €200. Dus als er iemand van €475 per uur zit is dat al niet declarabele tijd.
navyblue schreef:
06-07-2022 23:06
Oh zo. Onze uurtarieven zijn per persoon al een veelvoud van €200. Dus als er iemand van €475 per uur zit is dat al niet declarabele tijd.

Is toch absurd om dan 8 personen daar neer te zetten? Zeker in deze tijd, waarin je blij mag zijn dat je meerdere sollicitanten hebt.
Wij doen het met (het grootste deel) van het team waar je in komt te werken.
We pushen geen mensen meer in teams maar laten de teams zelf hun nieuwe teamleden aannemen.
De teams zijn 6 mensen sterk, dus als er een vacature is zit je met minimaal 3 maar waarschijnlijk 4-5 man te praten - je toekomstige collega's, als het goed gaat.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Marianneke schreef:
06-07-2022 23:22
Is toch absurd om dan 8 personen daar neer te zetten? Zeker in deze tijd, waarin je blij mag zijn dat je meerdere sollicitanten hebt.
Tja, ik zou het ook niet nodig vinden. Maar bij sommige bedrijven laten ze zo betrokkenheid zien. Of dat de organisatie niet hiërarchisch is ofzo.
navyblue schreef:
07-07-2022 00:11
Tja, ik zou het ook niet nodig vinden. Maar bij sommige bedrijven laten ze zo betrokkenheid zien. Of dat de organisatie niet hiërarchisch is ofzo.
Ze hebben bij ons dus vooral geen zin om nog 10 extra vergaderingen te beleggen.

1 serie sollicitaties met iedereen.
Direct daarna napraat waarin eigenlijk beslist wordt wie het wordt (of wie vooral niet).

En nadien mag de raad van bestuur officieel akkoord geven.
Waarbij ze sterk geholpen worden door baas, coördinator en het bestuurslid dat / de bestuursleden die aanwezig was / waren.

De bestuursleden zijn vrijwilligers.
Die komen in ruil voor koffie, broodjes en eventueel terugbetaling van hun treinticket.
Is dit nu later?
Hangt van de functie af en van het bestuursmodel. Wij proberen het zoveel mogelijk op te splitsen in verschillende rondes zodat een kandidaat zich wat meer op zijn/haar gemak voelt maar dat heeft als nadeel dat het veel moeilijker te organiseren is voor ons en dat het hele traject veel langer duurt zowel voor ons als voor de kandidaat.

Dus neen, het zou me niet afschrikken als een bedrijf er voor kiest om bvb. in 1 dag met alle sollicitanten en alle belanghebbenden een gesprek te hebben om zo een sollicitatieprocedure sneller te kunnen afronden. Moet zo een gesprek wel heel goed voorbereid worden door de commissie.
Wissewis schreef:
06-07-2022 22:58
Hier is de standaard 5 à 6, maar dat worden er soms ook wel eens 7 of 8 als er veel willen meekijken.

Niet iedereen wil persé vragen stellen, maar veel mensen willen wel kijken welk vlees we in de kuip hebben en wie het best verdedigd kan worden naar de raad van bestuur.

Standaard sowieso 1 of 2 collega's of de coördinator, de baas, soms nog een 2de coördinator, 1 of 2 man uit de Raad van bestuur, iemand van het plaatselijke secretariaat waar je solliciteert, soms nog een vrijwilliger, ...

Tenzij we een nieuwe baas zoeken is er standaard maar 1 ronde.
Iedereen moet dus gelijk een beeld kunnen vormen en moet kunnen kijken of het zou kunnen klikken.
En dat kun je dan niet met 3 man doen?
Een baas, een coördinator en collega?

Op mijn werk ben ik gewend: gesprek met twee leidinggevenden. Daarna een gesprek met twee teamleden. Of andersom. Eind van de dag kun je vier mensen spreken en besluit nemen.
Heb nog nooit meegemaakt dat iemand toch niet paste. Meestal vinden de vier personen allemaal dezelfde persoon het meest geschikt.

Wat zou 8 man nou toevoegen ten opzichte van 4?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Zo'n gesprek had ik ook eens. Geheel zonder aankondiging. 8 commissieleden op een rij tegenover me, als een soort verhoor. Met als extra moeilijkheidsfactor dat de helft Nederlands sprak en de andere helft Engels, en ze ook in die talen antwoord wilden (ga dan gewoon geheel over op Engels!). Ik was kapot na dat gesprek.
Kreeg wel een aanbod trouwens.
louti schreef:
07-07-2022 16:46
En dat kun je dan niet met 3 man doen?
Een baas, een coördinator en collega?

Wat zou 8 man nou toevoegen ten opzichte van 4?
De brieven en CV's lezen 2 of 3 mensen.
Op die basis wordt er uitgenodigd.

Maar om écht een beslissing te nemen en te kijken of het klikt willen toch echt meer mensen meekijken.
Je moet in verschillende groepen en met verschillende mensen zowel op nationaal niveau als op regionaal niveau en met vrijwilligers gaan samenwerken.

De enige reden om geen heel bataillon op te roepen is een zwangerschaps-vervanging :-).
Dan blijf je immers meestal toch maar 3 à 4 maanden.
En krijg je een man of 4 à 5 cadeau voor je neus.

Ze hopen bij ons altijd dat je minstens 10 jaar blijft en dan willen ze een keuze niet lichtzinnig maken.
Je krijgt bij ons ook gelijk een vast contract en probeer maar eens iemand buiten te krijgen die zijn / haar werk niet goed blijkt te doen.
Of waar de helft geen klik mee blijkt te hebben.
Dat kost ook bergen geld.
(En we zijn een te kleine organisatie om een aparte HR-dienst te hebben. Iedereen doet "personeel werven" en "sollicitaties" er maar gewoon tussendoor bij.
Als je een bedrijf met 1.000 mensen bent met een HR-dienst met 20 man waar je elke dag werft is het waarschijnlijk anders.)
Is dit nu later?
Surebaby schreef:
06-07-2022 22:15
Ik heb een keer een sollicitant gehad die echt bozig werd omdat ze niks wist, en ineens een soort fantasie beginnerscursus over het werkveld aan ons wilde geven.
Dus denk: leidinggeven aan een groep timmerlui.
En dat er dan ' ik stel mij zo voor dat in de oertijd een neanderthaler een stuk hout vond...' verhaal kwam, inclusief een theatervoorstelling met veel rennen en bewegen en rare stemmetjes.
Wij keken nogal verbijsterd en toen zei ze pinnig: ik moet wel zeggen dat ik graag werk met mensen die wél willen leren.
(Heel gemeen maar dat is dus tijden een grap geweest op die werkplek. die laatste opmerking, maar ook als je geen flauw benul hebt 'ik stel mij voor dat een neanderthaler...')
Geweldig :HA:
navyblue schreef:
06-07-2022 14:52
Een ander denkt misschien, wat leuk, iedereen wordt er bij betrokken.
Een beetje amateuristisch standpunt als dat het geval zou zijn. Als je werkelijk je doel op een efficiënte manier wil bereiken, dan is dit niet de manier. Je creëert een disbalans die het gesprek ongetwijfeld niet positief gaat beïnvloeden. Je wil weten of je kandidaat geschikt is voor de functie. Een sollicitatiegesprek is niet om iedereen er 'leuk' bij te betrekken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven