Werk & Studie alle pijlers

5 ploegendienst ervaring als vrouw

15-07-2022 20:13 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vraagje aan jullie: Zijn er vrouwen die ervaring hebben in de 5 ploegendienst? En hoe zit het met het slapen ervaren jullie klachten? Zelf zit ik erover na te denken, omdat het goed verdient en je hebt vaak iets van 4 dagen vrij nadat je 6 dagen hebt gewerkt. Alleen ik slik olanzapine tegen stemmingswisselingen en heb ooit 10 jaar geleden een psychose gehad.
Even met de behandelaar/ voorschrijver van de medicatie hierover overleggen lijkt mij heel verstandig

Naarmate je ouder wordt, worden dit soort diensten steeds zwaarder.

Kan je normaal goed slapen?
Ik wil sowieso contact opnemen met mijn huisarts. Heb geen behandelaar verder alleen mijn huisarts. Normaal gesproken slaap ik goed.
Hoe oud ben je?

Is het iets wat je kan gaan proberen? Of laat je er een andere vaste baan voor schieten?
Ik zou eerst van een psychiater willen weten wat de effecten zijn van een ontregeld dag/nachtritme op de kans een 2e psychose te krijgen.
Heeft niets met wel of niet vrouw te maken of zwaar is voor jou.

Maar met de medicatie en ziektebeeld. En echt goede slaap en een vast ritme is belangrijk dus lijkt me niet een goed plan in jouw geval.
Mika2022 schreef:
15-07-2022 20:21
Hoe oud ben je?

Is het iets wat je kan gaan proberen? Of laat je er een andere vaste baan voor schieten?
Ik heb op dit moment wel een vaste baan, maar wil er eigenlijk weg. Ik woon alleen. Dit is natuurlijk wel de tijd om wat anders te zoeken.
Ben in de 30
Over het algemeen wordt werken op onregelmatige tijden afgeraden voor mensen die gevoelig zijn voor psychoses. In de speciale folder die voor werkgevers is gemaakt over werken met psychoses wordt dit zelfs specifiek benoemd (op pagina 6): https://www.werkenmeteenbeperking.nl/do ... 1s-pdf.pdf
Vanuit jouw specifieke achtergrond kan ik niets zeggen, overleg dat met je behandelaar.

Verder 5 ploegen: als je toch alleen woont en geen rekening hoeft te houden met anderen en je geen problemen hebt met slapen, zie ik geen reden om het niet te doen.
Hou er wel rekening mee dat je in de meerdere dagen vrij achter elkaar ook echt je ritme weer moet omzetten.
Is er geen mogelijkheid dat je alleen ochtend- en avonddiensten draait? Ik weet niet of je het nu al specifiek over een bedrijf hebt, maar bij veel bedrijven werkt een gedeelte van het personeel standaard ochtenden/avonden en een kleiner deel draait daarbij ook nacht.
Je draait dan ook al minder uren dan wanneer je gewoon kantoortijden werkt en krijgt daarbovenop nog toeslag.
Nachtdiensten zijn echt een aanslag op je gezondheid. Ik heb het een poos gedaan, maar had altijd veel tijd nodig om weer in het ritme te komen en was vaak moe, lusteloos, chagrijnig etc. Toen ik daarna kantoortijden ging werken merkte ik pas hoeveel impact die nachtdiensten hadden.
Ik zou het dus ook afraden als je kampt met psychische problemen.
Voor 'gezonde mensen' wordt ploegendienst boven de 40 lastiger, en boven de 55 zou het eigenlijk niet meer moeten mogen.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Ik heb er ook wel eens aan zitten denken om zoiets te doen omdat het inderdaad goed verdiend. Maar ik kan er slecht tegen als mijn ritme steeds veranderd en ik ben een lichte slaper en met oordopjes slaapt toch iets minder fijn. Denk dus dat overdag slapen een drama gaat worden. Ik heb wel eens in een hele drukke periode tot van 9 tot 8 uur savonds gewerkt en om dan om 10 uur gaan slapen omdat je de volgende dag een uur eerder wilt beginnen lukte dan echt gewoon niet omdat ik nog teveel met werk bezig was in mijn hoofd.
Werken in onregelmatige diensten is onverstandig wanneer je dit soort gezondheidklachten hebt. Onregelmatig leven en slapen kan leiden tot een terugval. Volgens mij weet je dat zelf best. Je kan jezelf niet vergelijken met iemand die deze gezondheidsklachten niet heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het beeld wat jij heb over 6 dagen werken en dan weer 4 dagen vrij hoeft te kloppen. Er vele soorten van manieren waarop je een continue dienst kan inrichten. Zo het 2-2-2 systeem waarbij je inderdaad 6 dagen werkt en 4 dagen vrij ben, maar je heb 2-2-1 of 3-4-3. Mocht de laatste het geval zijn dan moet 3 dagen werken waarna je er 2 vrij ben maar de tijd ook moet gebruiken om naar de andere dienst over te gaan.

Ik heb lang in de industrie gewerkt waarbij ik altijd als ik ergens nieuw begon mee liep met de verschillende ploegen. Ik kon nooit wennen aan de nacht diensten. Ik kan s ochtends niet voldoende slapen om s avonds weer fit te zijn. Daarnaast ben ik toch even een ochtend mens, waardoor ik in de nacht dienst niet goed kon functioneren. Ik deed het alleen maar om mijn collega’s en de installatie te leren kennen en verdiende vaak gelijk het respect van mijn collega’s. Misschien eens vragen of je een nacht mee mag draaien of een ochtend als je nachtmens bent.
Lijkt mij een onverstandig plan om met een geschiedenis van mentale problemen een mogelijk slaaptekort op te zoeken.

En ook: wat maakt het anders dat je een vrouw bent?
NosceTeIpsum schreef:
16-07-2022 07:55

Helaas best veel. Een verstoord ritme is sowieso niet bijster gezond, maar voor vrouwen en hun specifieke hormoonhuishouding en cortisolpieken een extra bedreiging. Er is zelfs een verband aangetoond tussen ploegendienst en een verhoogde kans op borstkanker, diabetis, hart en vaatziekten en overgewicht..

Met een psychosegevoeligheid zou ik geen stress opzoeken. Je gezondheid is echt meer waard dan die ploegentoeslag.
abby83 wijzigde dit bericht op 16-07-2022 08:19
Reden: Laatste opmerking toegevoegd
13.90% gewijzigd
NosceTeIpsum schreef:
16-07-2022 07:55

Ja weet het eigenlijk niet echt. Weet niet of er veel werk in ploegendiensten zijn wat ook geschikt voor de vrouw is. Soms heb je dat er fysiek zwaar werk is
Ik ben zelf meer een avondmens.
Ik werk in de 5-ploegendienst. Inderdaad 2-2-2 en 4 vrij. Ik vind het geweldig.

Veel vrije tijd en waanzinnig veel salaris :lol:

Ik kom na mijn tweede nachtdienst 5:30 thuis en slaap dan tot 11:00, savonds weer rond 00:30 naar bed en ben weer in mijn ritme. Ik vind de nachtdiensten overigens de lekkerste diensten.
Pauzes worden ook doorbetaald. Dus al bij al, ik wil niet meer anders.
Cliënten met een dergelijke diagnose hebben baat bij regelmaat en voldoende rust. Een dergelijke functie is dan ook de kat op het spek binden. Mijn advies zou zijn, zoek een andere functie, keuze genoeg op dit moment.
Barbara1985 schreef:
16-07-2022 15:09
Ik werk in de 5-ploegendienst. Inderdaad 2-2-2 en 4 vrij. Ik vind het geweldig.

Veel vrije tijd en waanzinnig veel salaris :lol:

Ik kom na mijn tweede nachtdienst 5:30 thuis en slaap dan tot 11:00, savonds weer rond 00:30 naar bed en ben weer in mijn ritme. Ik vind de nachtdiensten overigens de lekkerste diensten.
Pauzes worden ook doorbetaald. Dus al bij al, ik wil niet meer anders.
Niet elke werkgever heeft het zo goed voor elkaar.

TO ik zou het met jou achtergrond niet doen.
Ik vond t heerlijk maar....
Ik had de mael superleuke collega's te hebben.

Toen dat veranderde en uitdaging ontbrak was ik er snel klaar mee.

Ik had last van stemminswisselingen en pms en dat wordt er niet meter op met zo'n rooster en een mindere werksfeer.

In jou geval zou ik er nogeens goed over nadenken, ook wat je back-up is mocht t niet lukken. Als je ee behandelaar heb, overleg het dan.
Been there, done that, got the T-shirt.
Wat is er precies goed voor elkaar?

De ochtenddienst start om 05:00 en de nachtdienst is dan dus afgelopen. En woon 15 min van m’n werk.

Gisteren ochtenddienst gehad en vandaag late dienst, dus ook daartussen veel vrije tijd.. en ook weet als ik overmorgen nacht in ga :-D
Met zo'n geschiedenis zou ik wel voorzichtig zijn.

Regelmatig slapen is toch wel belangrijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven