Zorgen om 3-jarige zoon

18-06-2009 14:29 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

Ik maak me zorgen om mijn 3 jarige zoon en vraag me af of hier iemand het herkent, tips heeft of juist denkt dat het wel mee valt en me gerust kan stellen...

Mijn zoontje is altijd moe! Hij slaapt goed, de hele nacht 12 a 13 uur achter elkaar. Overdag slapen doet ie al niet meer vanaf 1,5 jaar maar tegenwoordig valt hij dus ineens wel weer af en toe in slaap en dan gerust voor 2 uur of zo. Hij is totaal futloos, speelt een kwartiertje en stort dan - letterlijk - in. Hangt vervolgens op de bank met zijn kroel om op te laden en dit herhaalt zich een paar keer per dag.

Hij zit heel duidelijk niet lekker in zijn vel, ziet soms wit, klaagt weleens over "prikogen" of "even niet zo goed zien" en kan gewoon niet de hele dag lekker spelen.

ZIjn amandelen zijn opzwollen maar niet ontstoken en hij heeft last van eczeem en allergieen (hooikoorts, koemelk).

Ik ben natuurlijk bij de huisarts geweest en ook zij maakte zich zorgen en heeft ons naar het ziekenhuis doorverwezen. Daar zetten ze vooralsnog in op allergie-gerelateerde vermoeidheid. Hij wordt getest op diverse dingen om te kijken of er meer allergieen spelen. Evt volgt een bezoekje aan de KNO-arts voor zijn amandelen.

Nu heb ik alle vertrouwen in het ziekenhuis en ben ik ook zeker niet van plan om zelf te dokteren, maar voor mijn gevoel is deze moeheid niet te verklaren vanuit alleen allergieen. Het is zo heftig in vergelijking met afgelopen jaren en hij is altijd allergisch geweest. Het is gewoon een schim van zichzelf en hij wil de hele dag hangen en bij mij zijn.... Ik ga het op onze volgende afspraak bespreken met de kinderarts, maar maak me dus ondertussen zorgen. Een eerdere afspraak maken of bellen kan niet, ze is op vakantie.
Ai wat vervelend. Ernstige vermoeidheid klopt niet bij een kind en bovendien zijn allergie testen nog helemaal niet betrouwbaar onder de 5. (aangetoond wel, maar niet aangetoond wil niet zeggen dat hij niet allergisch is)

Kan je niet terecht bij een vervanger voor een second opinion? iedereen heeft daar recht op. Is zijn bloed geprikt?
Wordt hij ook getest op zijn schildklier? Ik zeg nu vast iets heel geks hoor want het is én een kind én een jongen, dus de kans is miniem voor zover ik weet. Hebben ze ook bloed afgenomen in het ziekenhuis?
Kan het niet gewoon een groeispurt zijn en dat hij daarom vermoeider is.

En hooikoorst is ook behoorlijk vermoeiend hoor.

Groeit hij wel goed?
zijn bloed is inderdaad geprikt en de kinderarts verwachtte een redelijk betrouwbare uitslag, betrouwbaarheid schijnt toe te nemen per jaar. Ze zij trouwens vanaf 4 jaar betrouwbaar... maar we moesten inderdaad rekening houden met eventueel vals positief of negatief.

Ik vind het nu te vroeg voor een second opinion, over 3 weken is ze terug.

Maar ondertussen knaagt het gewoon aan me, zo moeilijk om hem zo te zien
voorlopig alleen getest op allergieen

groei is goed...
Wanneer krijg je de uitslag van de bloedtest? Moet je daar al die weken op wachten of wordt deze verzonden naar de huisarts?

Als je snel een bloedtest wil hebben kan je naar check-u.nl en zelf via een lab regelen. Heb ik onlangs gedaan. Geen wachttijden in de wachtkamer en binnen 24 uur uitslag. Een officieel lab.

Ik ben mijn kind bijna kwijt geraakt op 1 jarige leeftijd aan onkunde van huisarts EN kinderarts. Volg je intuïtie altijd. Als je dan 100 keer voor niets aan de deur hebt geklopt, is het gelukkig voor niets geweest.
Dat klinkt niet goed.

Glucoseprikken kan ook zo bij huisarts (diabetes kan altijd); vingerprikje en binnen 2 seconden weet je al genoeg.

Pfeiffer lijkt me ook een optie.

Maar ik/wij uiteindelijk geen arts. Ik vind in dit geval 3 weken te lang om te wachten als het mijn kind zou zijn.

Veel sterkte met je kleine kerel.
De klachten van jouw zoontje zoals je die beschrijft, kan verband houden met de vermoeidheid. Ik hou mij liever afzijdig wat betreft medische adviezen op internet, maar je hebt adequaat gehandeld (dokter geïnformeerd) en op dit moment is het even afwachten. Ik kan niet uit jouw verhaal opmaken dat er nu sprake is van acuut gevaar voor de gezondheid van het kind. Echter, mochten de klachten zich verergeren of er treden andere symptomen op, zou ik naar de SEH gaan van een ziekenhuis.

Gebruikt je zoontje medicatie voor de allergische rhinitis?
quote:Quimije schreef op 18 juni 2009 @ 14:29:

hoi allemaal,

Ik maak me zorgen om mijn 3 jarige zoon en vraag me af of hier iemand het herkent, tips heeft of juist denkt dat het wel mee valt en me gerust kan stellen...

Mijn zoontje is altijd moe! Hij slaapt goed, de hele nacht 12 a 13 uur achter elkaar. Overdag slapen doet ie al niet meer vanaf 1,5 jaar maar tegenwoordig valt hij dus ineens wel weer af en toe in slaap en dan gerust voor 2 uur of zo. Hij is totaal futloos, speelt een kwartiertje en stort dan - letterlijk - in. Hangt vervolgens op de bank met zijn kroel om op te laden en dit herhaalt zich een paar keer per dag.

Hij zit heel duidelijk niet lekker in zijn vel, ziet soms wit, klaagt weleens over "prikogen" of "even niet zo goed zien" en kan gewoon niet de hele dag lekker spelen.

ZIjn amandelen zijn opzwollen maar niet ontstoken en hij heeft last van eczeem en allergieen (hooikoorts, koemelk).

Ik ben natuurlijk bij de huisarts geweest en ook zij maakte zich zorgen en heeft ons naar het ziekenhuis doorverwezen. Daar zetten ze vooralsnog in op allergie-gerelateerde vermoeidheid. Hij wordt getest op diverse dingen om te kijken of er meer allergieen spelen. Evt volgt een bezoekje aan de KNO-arts voor zijn amandelen.

Nu heb ik alle vertrouwen in het ziekenhuis en ben ik ook zeker niet van plan om zelf te dokteren, maar voor mijn gevoel is deze moeheid niet te verklaren vanuit alleen allergieen. Het is zo heftig in vergelijking met afgelopen jaren en hij is altijd allergisch geweest. Het is gewoon een schim van zichzelf en hij wil de hele dag hangen en bij mij zijn.... Ik ga het op onze volgende afspraak bespreken met de kinderarts, maar maak me dus ondertussen zorgen. Een eerdere afspraak maken of bellen kan niet, ze is op vakantie.

Mijn dochter had dit ook. Ook extreem vermoeid en opgezwollen, niet ontstoken amandelen. Wel ontstoken neusamandelen en altijd verkouden, weet niet hoe dat bij jouw zoontje zit? Afijn, ze hebben dus neus- en keelamandelen eruit gehaald en het was klaar! Niet meer zo extreem vermoeid, dat heeft hier echt enorm geholpen.

(Hoewel er nu weer een andere reden is waardoor ze erg vermoeid is, zucht.)
Whatever, I do what I want
quote:domnaiefmutsje schreef op 18 juni 2009 @ 14:37:

Wanneer krijg je de uitslag van de bloedtest? Moet je daar al die weken op wachten of wordt deze verzonden naar de huisarts?

Als je snel een bloedtest wil hebben kan je naar check-u.nl en zelf via een lab regelen. Heb ik onlangs gedaan. Geen wachttijden in de wachtkamer en binnen 24 uur uitslag. Een officieel lab.

Ik ben mijn kind bijna kwijt geraakt op 1 jarige leeftijd aan onkunde van huisarts EN kinderarts. Volg je intuïtie altijd. Als je dan 100 keer voor niets aan de deur hebt geklopt, is het gelukkig voor niets geweest.Wat vreselijk zeg. Hoewel ik nergens meer van opkijk. Maar idd, volg je intuïtie! Moeders hebben het altijd goed, zei onze ha vroeger altijd.
domnaiefmutsje, wat ontzettend zeg!!!

Crini, wat fijn dat het weghalen van de amandelen zoveel heeft geholpen! Mijn zoontje is niet vaak verkouden, de laatste tijd juist amper ziek of verkouden, daarom dachten ze niet in eerste instantie aan amandelen. Maar ik houd het zeker in gedachten (en het ziekenhuis dus ook)

Bedankt voor al jullie adviezen en het meedenken. We krijgen de uitslag doorgebeld gelukkig en dan weten we in ieder geval iets hoop ik... ik troost me sowieso met de gedachte dat we in ieder geval bezig zijn, we hebben aan de bel getrokken en er kijkt een kinderarts mee. Als ik blijf twijfelen de komende weken ga ik idd nog eens langs de huisarts voor bv glucoseprikken. Mijn broer heeft diabetes dus het zit in de familie.

overigens ligt ie nu al 2,5 uur te slapen.
allergie test is niet betrouwbaar als je zo jong bent

mijn kind is nu elf en nu allergisch.....dit was de derde test

dus als daar bij jou niets uitkomt wil het dus niets zeggen

en een virus???? of is hij al langer als 6 wk zo?
Hallo, ik herken veel in je verhaal. WIj hebben een zoontje nu 5 jaar maar hij begon ook met 3 jaar heel moe te zijn, hangerig, niet goed eten, kringen onder zijn ogen van vermoeidheid. Wij dachten eerst ook aan de groei en allergie (katten/hooikoorst en eczeem). Naar kinderarts geweest, groeit inderdaad te snel. Maar het bleef kwakkelen, hij snurkte erg maar huisarst wilde ons niet verwijzen naar KNO arts (alle jonge kinderen zijn wel vaker verkouden). Het ging steeds slechter, uiteindelijk toch verwijzing gekregen en KNO arts zag dat keelamandelen beetje gezwollen waren maar m.n. de neuspoliepen heel groot en onrustig. Na 6 (!) weken operatie. De opererend arts zei mevrouw waarom bent u niet eerder gekomen, het was zo dik en etterig (keel) en zo grote poliepen dat hij heel slecht adem kon halen! Tsja ik was een overdreven bezorgde moeder Nu gaat het een stuk beter, zoon eet beter, slaapt beter, ben blij dat wij het er niet bij hebben laten zitten. Het hoeft in het geval van jou zoontje niet zo te zijn hoor, maar laat je niet afschepen!! Heel veel succes!
Als er diabetes in de familie zit, zou ik sowieso zijn glucose laten prikken want dat is behoorlijk erfelijk. Heeft hij veel dorst?
Hier een dochter van ruim drie met hooikoorts en huisstofmijtallergie die ook laatste paar maanden zo ontzettend moe is. Bloed is geprikt en was buiten de hooikoorts en huisstofmijt om helemaal goed. Zal dus wel of een fase of gerelateerd aan allergie zijn.
quote:Nellebelletje schreef op 18 juni 2009 @ 14:50:

Pfeiffer lijkt me ook een optie.

Kan inderdaad, ware het niet dat 80% van de volwassenen ooit besmet is geweest met het virus zonder het gemerkt te hebben. Hoe ouder je bent, hoe meer last je er van hebt.
quote:stella268 schreef op 18 juni 2009 @ 15:42:

Hallo, ik herken veel in je verhaal. WIj hebben een zoontje nu 5 jaar maar hij begon ook met 3 jaar heel moe te zijn, hangerig, niet goed eten, kringen onder zijn ogen van vermoeidheid. Wij dachten eerst ook aan de groei en allergie (katten/hooikoorst en eczeem). Naar kinderarts geweest, groeit inderdaad te snel. Maar het bleef kwakkelen, hij snurkte erg maar huisarst wilde ons niet verwijzen naar KNO arts (alle jonge kinderen zijn wel vaker verkouden). Het ging steeds slechter, uiteindelijk toch verwijzing gekregen en KNO arts zag dat keelamandelen beetje gezwollen waren maar m.n. de neuspoliepen heel groot en onrustig. Na 6 (!) weken operatie. De opererend arts zei mevrouw waarom bent u niet eerder gekomen, het was zo dik en etterig (keel) en zo grote poliepen dat hij heel slecht adem kon halen! Tsja ik was een overdreven bezorgde moeder Nu gaat het een stuk beter, zoon eet beter, slaapt beter, ben blij dat wij het er niet bij hebben laten zitten. Het hoeft in het geval van jou zoontje niet zo te zijn hoor, maar laat je niet afschepen!! Heel veel succes!

Exact the same hier.

Overigens moet andere dochter (1,5) over 5 weken ook aan de neusamandelen geopereerd worden. En hoewel de keelamandelen ook erg ontstoken zijn, doe ze die niet omdat ze nog geen 3 is. Ik hoop dus heel erg dat alleen neusamandelen ook afdoende is.
pfeiffer is van oorsprong een kinderziekte, dus dat kan heel goed.

Dochter (oudste) werd ook eerst op pfeiffer geprikt, alvorens we doorverwezen werden naar de KNO-arts.
Vandaag om 17 uur gebeld met de uitslag van zijn bloedonderzoek. Een fikse graspollenallergie en in mindere mate een boompollen-, katten- en hondenallergie! We krijgen medicijnen en na de vakantie van de kinderarts nog eens gebeld over het effect ervan.

Overigens speelt er volgens mij ook nog iets anders. Vandaag heeft hij 3 uur geslapen en werd wakker met hoofdpijn. Fikse hoofdpijn, echt heel zielig. Net heb ik hem misselijk op bed gelegd. Misschien migraine, dat heb ik zelf ook vanaf mijn 5e... Op aanraden van het ziekenhuis even in de gaten houden, hij was namelijk wel levendig, hongerig, vrolijk e.d. dus het lijkt vooralsnog niets ernstigs en het lijken twee verschillende dingen te zijn. Neemt niet weg dat ze en van een fikse allergie en van migraine eventueel moe kunnen zijn dus misschien is het wel een 1+1 = 2 situatie of zo...

Ik vind het in ieder geval heel fijn dat jullie allemaal met me meedenken.

Amandelen moeten we dus zeker nog niet uitsluiten begrijp ik hier uit de verhalen. Schandalig he hoe we soms als bezorgde moeders worden bestempeld maar ondertussen wel gelijk hebben. Ik kan daar echt boos om worden!!!

OVerigens zei mijn huisarts dat Pfeiffer bij kinderen vaak juist geen moeheidsklachten geeft maar meer koorts... En dat heeft ie niet.

Nou ja, ben benieuwd wat de nacht brengt!
Och erm, hoop niet dat hij migraine heeft, dat lijkt me wel heel sneu op die leeftijd
quote:marjanNH schreef op 18 juni 2009 @ 15:47:

Als er diabetes in de familie zit, zou ik sowieso zijn glucose laten prikken want dat is behoorlijk erfelijk. Heeft hij veel dorst?

Dat van die erfelijkheid valt reuze mee hoor. Ligt ook aan het type diabetes (er is een zeldzaam type diabetes dat zeer erfelijk is, maar dan moet een van de ouders het ook hebben, of nog krijgen).

Maar goed, ik dacht er ook meteen even aan, omdat mijn zoon 't heeft. Heeft-ie ook veel dorst en moet-ie veel plassen? Mocht je z'n bloedsuiker willen laten checken, zorg er dan voor dat-ie niet nuchter is (in het beginstadium van diabetes is de nuchtere bloedsuiker nog vaak gewoon goed).
O pardon, ik had je laatste bericht nog helemaal niet gelezen. Hoop dat z'n klachten snel verminderen met de medicijnen. Sterkte!
quote:Quimije schreef op 18 juni 2009 @ 20:00:

OVerigens zei mijn huisarts dat Pfeiffer bij kinderen vaak juist geen moeheidsklachten geeft maar meer koorts... En dat heeft ie niet.

Wij hebben een aantal maanden met een overvemoeide dochter aangetobt toen bleek dat ze Pfeiffer had. Normaalgezien verloopt het niet zo heftig bij een kleuter (ze was toen net 4) maar bij haar wel. Het kan dus zeker wel en als hij over vermoeidheid klaagt, zou ik hem daar zeker op laten testen.
vannacht 2,5 uur opgezeten met 'm omdat ie zo misselijk was en hoofdpijn had... klinkt zo naar migraine in mijn ogen! Ik heb het zelf ook (vanaf mijn 5e) dus herken het wel. ZOu het wel heel erg sneu vinden voor 'm het is natuurlijk geen pretje.

Al met al lijkt het ee optelsom te zijn van dingen, maar ik houd het in de gaten want er zijn sowieso nog dingen waar ik eventueel rekening mee moet of kan houden naast hooikoorts en migraine...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven