joh stop toch lekker met BV! het gaat toch prima?

18-06-2009 17:09 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een baby van nu bijna tien weken. Vanaf het begin moeite gehad met de BV, een kleine ontsteking aan een borst gehad enz. Ik hecht zelf ontzettende waarde aan BV, heb er van te voren veel over gelezen. Nu is het zo dat "iedereen" om me heen zoiets heeft van: joh stop er lekker mee, ga lekker over op Nutrilon, dat is ook echt prima. Ik word er zo moe van me steeds te moeten verdedigen. Mijn man en moeder vinden me maar lastig volgens mij want ik heb gewoon echt tijd en plek nodig voor de BV. Als we bijvoorbeeld naar de woonboulevard gaan kan ik niet even een flesje meenemen maar moet ik weer apart gaan zitten met de baby. Kolven lukt overigens alleen met heeeeeeeeel veel moeite en anders. niet. Ik word zo moe van het me verdedigen, mijn moeder noemde me al een paar keer een soort van aandachttrekker. Ik moet straks gaan werken en ik weet ook heus wel dat nutrilon dan handig is. Ik word alleen zo verdrietig van hoe ik neergezet word. Ik zie zoveel andere vrouwen dingen met hun baby doen, beslissingen nemen en die respecteer ik bij hun gelijk. Ik heb ook niet het idee dat ik anderen ermee belast, ik heb dat gevraagd ook aan mijn omgeving, het is meer dat ze het zwaaroverdreven vinden.
quote:qwertu schreef op 18 juni 2009 @ 17:26: [...] Goede post. Dank je!
quote:Ainne schreef op 18 juni 2009 @ 17:28:

Wat jammer dat je juist van je moeder en man geen steun krijgt.

Nah., dat maak jij ervan.

Ze zegt dat volgens haar haar moeder en man het lastig vinden. En haar moeder heeft een paar keer iets in de trant van aandachtrekkerij gezegd.

Haar man en moeder staan misschien hartstikke achter TO maar zijn het overdreven gedoe wellicht een beetje zat. Betrek ze er misschien wat meer bij om handiger te worden in borstvoeding geven. Dan krijgen ze vanzelf meer begrip en kun jij meer ruimte innemen zeg maar.
Het is natuurlijk wel zo dat het goedbedoeld kan zijn,dat je omgeving bezorgd is of je het allemaal wel volhoudt voor jezelf. Ik heb bij mijn eerste ook flink wat aangemodderd, mijn omgeving steunde me wel, maar een vriendin van me zei dat het heus geen schande was als ik zou besluiten over te stappen op FV. Ik vatte dat als goedbedoeld op, toen het bleef modderen, ben ik een combi van FV en BV gaan doen en dat beviel me een stuk beter, was rustiger voor mezelf, maar ik vind toch dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Aandacht trekken vind ik het niet, je hebt wel steun nodig, dat zeker en een lactatiekundige.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:Prima69 schreef op 18 juni 2009 @ 17:35:

Het is natuurlijk wel zo dat het goedbedoeld kan zijn,dat je omgeving bezorgd is of je het allemaal wel volhoudt voor jezelf. Ik heb bij mijn eerste ook flink wat aangemodderd, mijn omgeving steunde me wel, maar een vriendin van me zei dat het heus geen schande was als ik zou besluiten over te stappen op FV. Ik vatte dat als goedbedoeld op, toen het bleef modderen, ben ik een combi van FV en BV gaan doen en dat beviel me een stuk beter, was rustiger voor mezelf, maar ik vind toch dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Aandacht trekken vind ik het niet, je hebt wel steun nodig, dat zeker en een lactatiekundige.Ik ken vrouwen die het als falen zien om te stoppen met borstvoeding. Zie jij dat ook zo, TO?
Je omgeving, daar kan jij niets aan doen. Hou gewoon lekker vol.

Ze zullen het wel goed bedoelen, maar zeg ze dat ze je meer helpen met het steunen van borstvoeding dan het afraden.

Tis even wat meer organiseren soms, maar ik vond borstvoeding handiger dan een flesje maken.

Dat kolven is inderdaad lastig en lukte mij ook niet goed.

Ik heb het een tijdje volgehouden, maar ben toen op het kinderdagverblijf nutrilon erbij gaan geven.

Zo heb ik uiteindelijk tot 8,5 maanden borstvoeding gegeven.

Maar in mijn omgeving had ik gelukkig geen mensen die zich bemoeiden met mijn borstvoeding geven.

Mijn vriend was er soort van trots op.

Zaten we in een restaurant zei hij 'voor mijn vriending een bob-arrangement want ze geeft BORSTVOEDING' hahaha.

Ik denk dat steun van je man/vriend wel belangrijk is om vol te houden.

Succes er mee.
quote:Vl43inder schreef op 18 juni 2009 @ 17:22:

Ik kan me wel voorstellen dat sommige je wat overdreven vinden eigenlijk. Zeker omdat je tegelijkertijd helemaal niet zo handig bent met voeden. Als ik een naaste met iets zie aanklooien en maar doorgaat omdat hij/zij per se wil, dan denk ik ook "Sjezus zeg, zit jezelf niet zo in de weg".

Dus als je de pech hebt dat het niet van een leien dakje gaat dan ben je overdreven als je het toch wil volhouden?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 18 juni 2009 @ 17:47:

[...]

Dus als je de pech hebt dat het niet van een leien dakje gaat dan ben je overdreven als je het toch wil volhouden?Nee, dan ben je gewoon eigenwijs en koppig
Tja... als de borstvoeding bij de tweede niet zo makkelijk gaat als bij de eerste dan hoop ik dat ik ook eigenwijs en koppig ben. En voor mijn part ook nog overdreven en een aandachttrekker.
quote:Susan schreef op 18 juni 2009 @ 17:50:

Tja... als de borstvoeding bij de tweede niet zo makkelijk gaat als bij de eerste dan hoop ik dat ik ook eigenwijs en koppig ben. En voor mijn part ook nog overdreven en een aandachttrekker.BV moet niet ten koste gaan van alles en ik heb soms het idee dat er vrouwen zijn die zich zo vastbijten in het idee dat BV MOET, dan elke andere, reeelere, fijnere, geschiktere optie gewoon wegvalt omdat het niet hoort. En dan heb ik het dus niet over bv in het algemeen maar in die situaties dat de moeders er zelf eigenlijk aan onderdoor dreigen te gaan.
Het hoeft niet ten koste te gaan van alles, nee, dat lijkt me logisch, maar dat is ook wel weer het andere uiterste. Niet zo handig zijn met borstvoeding, zoals V43linder het beschrijft, zou voor mij in elk geval geen reden zijn.

Daarbij is het zeker niet aan een ander om dat te bepalen.
quote:Susan schreef op 18 juni 2009 @ 17:47:

[...]

Dus als je de pech hebt dat het niet van een leien dakje gaat dan ben je overdreven als je het toch wil volhouden?

Nee dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat onhandigheid die mening ook nog eens kan versterken.

Als het niet van een leien dakje gaat, dan is het wellicht handiger om geen situaties op te zoeken waarbij die onhandigheid nog eens extra onhandig uitkomt. TO's moeder ziet dat haar dochter wel naar bijvorbeeld een woonboulevard wil, maar daar eigenlijk niet goed kan voeden. Logisch toch dat ze alternatieven aandraagt omdat haar dochter in een lastige situatie zit.

Ze had ook kunnen zeggen 'we gaan niet meer naar dingen als de woonboulevard'. Maar da's niet echt een oplossing, want TO moet binnenkort namelijk ook gewoon weer aan het werk.
quote:Susan schreef op 18 juni 2009 @ 17:55:

Het hoeft niet ten koste te gaan van alles, nee, dat lijkt me logisch, maar dat is ook wel weer het andere uiterste. Niet zo handig zijn met borstvoeding, zoals V43linder het beschrijft, zou voor mij in elk geval geen reden zijn.

Daarbij is het zeker niet aan een ander om dat te bepalen.

Het niet handig zijn is natuurlijk geen reden om er mee te stoppen. Maar misschien wel een reden om je niet in situaties te begeven waarbij die onhandigheid nog eens extra slecht uitkomt. En waar andere mensen die je dan van advies willen bedienen (omdat ze ook het beste met je voor hebben) bij zijn.

Je kunt dan dus misschien beter niet met je moeder naar een woonboulevard.
Zoals ik het lees zit die onhandigheid op de woonboulevard 'm er meer in dat ze zich wil afzonderen dan dat de borstvoeding op zich niet loopt. Ik heb dat nooit gedaan en voor mijn gevoel was borstvoeding geven op locatie juist veel handiger dan flesvoeding geven op locatie. Er zijn dus nog wel meer oplossingen dan flesvoeding of niet meer naar de woonboulevard, maar dan moet je je wel over een ongemakkelijk gevoel heen zetten.
quote:Zwieber schreef op 18 juni 2009 @ 17:48:

[...]

Nee, dan ben je gewoon eigenwijs en koppig

Ik ben ook eigenwijs en koppig . Ik geef nog volledig bv en mijn meisje is 3,5 maand. Het gaat hier ook zeker niet van een leien dakje, maar dat is geen reden voor mij om te stoppen. Ik heb 6 ontstekingen gehad, wekenlang antibiotica geslikt en aanleggen lukt niet altijd en overal. Dus ik ben een beetje beperkt in mijn activiteiten. (maar ach, ik zit wel lekker in mijn babybubble) En ook ik kreeg best veel commentaar en ik weet dat een aantal mensen het nog steeds gek vindt dat ik bv geef. Jammer dan. Ik heb mijn vriend toen wel gevraagd mee te denken en me te steunen omdat ik echt graag door wilde zetten. En dat deed ie gelukkig, ook hij vindt bv belangrijk en is trots. Maar hij zei bij de 5e ontsteking ook wel dat stoppen misschien een optie was. Mijn moeder vindt een fles wel heel erg handig, weet ik, maar geeft nooit commentaar. En als mensen wel stom commentaar geven, dan zeg ik gewoon iets stoms terug. Dat ik ook maar wat doe, er ook niks van snap of dat ze helemaal gelijk hebben. Niks van aantrekken hoor, gewoon doen wat goed voelt. En wil je wel ooit stoppen of combineren met kv, dan doe je dat toch? Maar wel omdat jij het wil.... Sterkte!

Sterre
Vervelend dat je geen steun voelt van je man en je moeder, TO. Dat zijn de eersten die juist zouden moeten begrijpen wat belangrijk is voor jou en in het verlengde daarvan, voor je kind.

Probeer een rustig moment te kiezen om duidelijk te maken dat je echt van plan bent om door te gaan met de bv en dat je het echt fijn zou vinden als zij daar helemaal achter zouden staan.

Sterkte!
quote:Sterre75 schreef op 18 juni 2009 @ 18:11:

[...]

Ik ben ook eigenwijs en koppig . Ik geef nog volledig bv en mijn meisje is 3,5 maand. Het gaat hier ook zeker niet van een leien dakje, maar dat is geen reden voor mij om te stoppen. Ik heb 6 ontstekingen gehad, wekenlang antibiotica geslikt en aanleggen lukt niet altijd en overal. Dus ik ben een beetje beperkt in mijn activiteiten. (maar ach, ik zit wel lekker in mijn babybubble) En ook ik kreeg best veel commentaar en ik weet dat een aantal mensen het nog steeds gek vindt dat ik bv geef. Jammer dan. Ik heb mijn vriend toen wel gevraagd mee te denken en me te steunen omdat ik echt graag door wilde zetten. En dat deed ie gelukkig, ook hij vindt bv belangrijk en is trots. Maar hij zei bij de 5e ontsteking ook wel dat stoppen misschien een optie was. Mijn moeder vindt een fles wel heel erg handig, weet ik, maar geeft nooit commentaar. En als mensen wel stom commentaar geven, dan zeg ik gewoon iets stoms terug. Dat ik ook maar wat doe, er ook niks van snap of dat ze helemaal gelijk hebben. Niks van aantrekken hoor, gewoon doen wat goed voelt. En wil je wel ooit stoppen of combineren met kv, dan doe je dat toch? Maar wel omdat jij het wil.... Sterkte!

SterreWow, 6 ontstekingen en toch doorgaan? Jij scoort zeker 10 op de schaal van wilskracht?
.
.
Alleen als jij wil stoppen of er doorheen zit, is het tijd om te stoppen. Hooguit dat anderen signaleren dat je er doorheen zit en je op die manier proberen te bevestigen dat het heus niet erg is om je goede pogingen op te geven.

Maar asl jij dit alles niet zo voelt en je wilt graag door< waar bemoeien anderen zich dan mee? Dit moet je ook duidelijk maken naar je omgeving hoor: jouw kind, jouw borsten, jouw opvoeding (nou ja, jullie opvoeding, maar goed).
Pompelmoesje als mijn kindje een flesje afgekolfte melk krijgt dan moet dat ook in absolute rust gebeuren, afgezonderd zonder te veel prikkels, en degene die de fles geeft mag beslist niet strelen of tegen haar praten want dan drinkt ze gewoon niet meer.

en zo "lastig" is ze ook aan de borst. dus kunstvoeding hoeft om deze reden helemaal niet per defenitie makkelijker te zijn.

mijn schoonmoeder en schoonzus verklaren me volledig voor gek dat yammini na 4 mnd nóg stééds aan de borst drinkt. en nog erger ze heeft twee tanden, kinderen met tanden hóren niet aan de borst !

lieve schoonmamma en zus ;... " ons kind, mijn memmen ... in hoeverre meen je inspraak te hebben ?"
Kom voor jezelf op! Als jij borstvoeding wilt geven dan geef je dat. Basta. Als je er (gedeeltelijk) klaar mee bent, dan geef je flesvoeding. Ook goed.

Laat je niet op je nek zitten. Als ze door blijven gaan gewoon glazig kijken, glimlachen en aanleggen
quote:Teddy82 schreef op 18 juni 2009 @ 17:19:

Tuurlijk moet het voor jou ook leuk blijven maar dit is iets wat jij wil en ik vind dat je daar best wat respect voor mag krijgen..
Ik ken dit verhaal wel een beetje. Heb ook 6 mnd BV gegeven en heb een moeder en schoonmoeder die nogal anti Bv zijn. Tenminste ze snappen het niet. Mijn eigen moeder heeft er nooit zoveel van gezegd, maar mijn schoonmoeder kan heerlijke steken onder water geven en vindt de BV maar onzin.

Nu denk ik altijd maar dat beide uit een andere generatie komen. Die generatie was de KV in opkomst en werd juist toen KV erg gepromoot. Tevens heb ik wel eens het idee dat schoonmoeder eigenlijk niet wil toegeven dat ze zelf KV heeft gegeven terwijl ze best weet dat de BV beter was. Misschien heeft ze juist zelf een beetje spijt dat ze niet meer heeft doorgezet. Dat het een soort goedpraterij is meer voor zichzelf dan echt naar mij toe. Maar irritant was het af en toe wel en moest me ook vaak genoeg verdedigen. Dus ik snap je wel TO.

Het zijn vaak van die kleine dingen en opmerkingen dat je de afkeuring voelt. Ik heb me er wel altijd zwaar aan geirriteerd, maar me er niet veel van aangetrokken. Zelfs mijn baas heeft wel eens een opmerking gemaakt dat kolven op het werk eigenlijk wel erg suf was. Maar ja, mijn baas is dan ook echt een bitch (en mijn baas niet meer), dus dat kun je van haar verwachten. Ik ben juist trots dat ik het zo lang heb volgehouden en heb schijt aan de rest.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Bij de tweede ging de bv heel slecht, productie was te laag. Voeding met alles erop en eraan (bv geven, fv er achteraan, kolven) duurde zo'n anderhalf uur. Plus al die pillen die ik erbij slikte. Maar ik kan me niet herinneren dat iemand ooit zulke opmerkingen gemaakt heeft. Of misschien wel, maar hoorde ik die niet. Denk dus dat het zeker te maken heeft met al dan niet gevoelig zijn voor dit soort commentaar.
Wat Yamuna zegt vind ik ook

Mijn zoon (9m) drinkt ook het beste uit de fles als het rustig om hem heen is.

Ik begrijp niet zo goed waarom je door móet gaan met bv als het zó moeilijk gaat.

Lijkt me niet prettig voor jou, maar ook frustrerend voor je kindje.
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven