Genderverwarring

27-07-2022 14:28 1473 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mijn omgeving wat mensen die zich identificeren als non-binair. Voorheen gingen zij door het leven als lesbische vrouwen. Ik probeer er nu zoveel mogelijk op te letten dat ik hen goed benoem, de juist voornaamwoorden gebruik, maar ze zijn niet echt genegen om een uitleg te geven over waarom deze omslag (dat is hun goed recht natuurlijk, maar we zijn wel dermate verwant dat ik dacht daar iets over te mogen vragen). Ik doe dus mijn best, maar het is wel lastig. Voor een feestje kleden ze zich in een mooie jurk en zijn opgemaakt, maar een van de mensen wil benoemd worden als ‘hij’ (de ander hen/hun). Gender bepaalt niet je kleding en vice versa, maar ik vraag me dan toch af wat het ‘nut’ is.
Zijn hier mensen die er meer verstand van hebben? Waarom is er de wens om een non-binaire gender te hebben, terwijl je ongeacht je geslacht kunt leven zoals je wenst, houden van wie je wilt en al dan niet een jurk of een tuinbroek te dragen?
belgali schreef:
04-08-2022 10:47
Door gender en geslacht door mekaar te mengen in m/v/x wordt het een verwarrend boeltje wat mij betreft.

Zou het niet beter zijn om te werken met drie parameters:

1. Geboortegeslacht :
M/V/I (medische indicatie bij geboorte)

2. Huidige geslacht (indien afwijkend van geboortegeslacht):
M/V (ook weer een medische bepaling op basis van criteria - daar kan een medisch ethische commissie over discussiëren) - dit is dus na geslachtsveranderende ingrepen

3. Gender:
M/V/NB (of X)
Hoe identificeer je jezelf (op eigen verklaring)
Dit kan je zelf makkelijk aan laten passen in de basisadministratie mits betalen van de administratiekosten.

Oproep bevolkingsonderzoek kan dat op basis van criterium 1. En in de oproep kan dan de aanspreektitel gebaseerd worden op criterium 3.
Zo zou een transman dan een brief kunnen krijgen die luidt: Geachte heer, het is tijd voor uw bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.

Voor gevangenissen geldt dan wat mij betreft niet criterium 3 (je zet niet op basis van enkel een subjectief gevoel iemand met een piemel tussen allemaal vrouwen), maar wel criterium 2.

IT moet aangepast worden vind ik een non-argument. Dat is niet onoverkomelijk.
Nee het is niet onoverkomelijk maar het is wel een meerjarenplan wat miljoenen gaat kosten. Veel mensen vergissen zich in hoe complex die IT structuur is van de basisregistraties. Het vergt een lange voorbereiding om het ontwerp goed uit te werken en de implementatie kost ook jaren. Er zit zo vreselijk veel gekoppeld aan die basisregistraties dat die applicaties en koppelingen ook allemaal aangepast moeten worden. Het is geen kwestie van we beslissen dit en we doen dit even. Daar vergissen heel veel mensen zich in.
Blablabla97 schreef:
04-08-2022 10:27
Die ‘strenge regels’ van voor 2014 waren ook niet bepaald zaligmakend, zo moesten mensen zich verplicht laten steriliseren om in aanmerking te kunnen komen. Het is niet voor niets dat het kabinet nu excuses heeft aangeboden en er een tegemoetkoming komt.
Je zegt: niet zaligmakend, vind je dat de nieuwe transgenderwet wel?

Docu Ryan is zwanger.
Ryan(geboren als vrouw, transitie naar man zonder operatie, werd toen nonbinair en zwanger) is zwanger. Daar loopt uiteraard tegen punten op :nonbinairen hebben geen zwangerschapsverlof. Oké, interessant dacht ik, maar het bevestigd weer de translobby waarbij erkenning niet genoeg is, hun norm moet de algeneme norm worden (wettelijk)
-Ryan vind zich geen bijzonder geval, hij wil met de docu laten zien hoe ontwricht de maatschappij is, dat hij zo word gezien.
-Ryan wil niet als moeder geregistreerd staan, na een rechtszaak staat er geen Moeder: ryan maar Ouder X Ryan
-hun kind willen ze niet geregistreerd als jongen/meisje maar als X (mocht niet)
-kind word genderneutraal (ik zeg genderontkennend) opgevoed, omgeving mag niet weten en 'verklappen' of het een jongen of meisje is, kind moet met die/hen aangesproken worden.

Je kan mij niet wijsmaken dat de 3 laatste punten in het belang zijn van het kind. Volwassenen die identificeren als nonbinair: leven en laten leven, maar ouders die bepalen dat hun baby dat is?
Is dat genderneutraal?
hetjuistebesluit wijzigde dit bericht op 04-08-2022 11:06
0.93% gewijzigd
belgali schreef:
04-08-2022 10:56
Ik zie trouwens geen noodzaak om geboortegeslacht op het paspoort te vermelden.
Dat kan volstaan met geslacht (als in huidig).
Hoeft niet telkens een confrontatie met je verleden te zijn, want na al de weg die je hebt afgelegd wil je daar natuurlijk niet telkens mee geconfronteerd te worden.
Het is slechts een gegeven achterliggend inzake de medisch noodzakelijke informatie.
Dat denk ik ook.

Over Nikki de jager waren al heel lang geruchten dat ze transgender was, mede doordat een fotograaf haar paspoort had gezien en daarop stond man.

Lijkt me niet prettig, continu zoiets moeten verstoppen (daar rekening mee moeten houden in ieder geval) als je de informatie niet openbaar wil.
Hetjuistebesluit schreef:
04-08-2022 11:03
Je zegt: niet zaligmakend, vind je dat de nieuwe transgenderwet wel?

Docu Ryan is zwanger.
Ryan(geboren als vrouw, transitie naar man zonder operatie, werd toen nonbinair en zwanger) is zwanger. Daar loopt uiteraard tegen punten op :nonbinairen hebben geen zwangerschapsverlof. Oké, interessant dacht ik, maar het bevestigd weer de translobby waarbij erkenning niet genoeg is, hun norm moet de algeneme norm worden (wettelijk)
-Ryan vind zich geen bijzonder geval, hij wil met de docu laten zien hoe ontwricht de maatschappij is, dat hij zo word gezien.
-Ryan wil niet als moeder geregistreerd staan, na een rechtszaak staat er geen Moeder: ryan maar Ouder X Ryan
-hun kind willen ze niet geregistreerd als jongen/meisje maar als X (mocht niet)
-kind word genderneutraal (ik zeg genderontkennend) opgevoed, omgeving mag niet weten en 'verklappen' of het een jongen of meisje is, kind moet met die/hen aangesproken worden.

Je kan mij niet wijsmaken dat de 3 laatste punten in het belang zijn van het kind. Volwassenen die identificeren als nonbinair: leven en laten leven, maar ouders die bepalen dat hun baby dat is?
Is dat genderneutraal?
Poeh, die laatste 2 vind ik erg heftig. Ik denk idd niet dat het in het belang is van het kind. Lijkt me zelfs erg schadelijk.
Maar zij ervaren het dus zo anders, geloven misschien idd dat ze niet zo bijzonder of apart zijn, maar wij teveel gewend zouden zijn in hokjes te denken.
Ik vind die laatste twee punten vooral heftig. Inderdaad, Ryan kan gewoon zelf beslissen wat die goed vindt voor dienszelf (en ik heb dus ook 0 moeite met dat die als ouder erin wil staan), maar waarom die baby zo opvoeden? Denk ook niet dat dat gezond is voor het kind, een totaal andere situatie dan wanneer een kind zelf aangeeft dat die dat graag wil.
Het punt over geen zwangerschapsverlof vind ik wel kwalijk overigens, maar dat moet sowieso op de schop. Ook als nu twee mannen of vrouwen samen een kind krijgen, of het dmv van adoptie gaat zijn de regels vreemd.
Meeste ouders voeden hun kinderen op in hun eigen normen/waarden stelsel. Dus ik snap best dat zij streven naar een genderneutrale opvoeding. Maar het "ontkennen" van het feit dat er medisch/biologisch gezien iets is als geslacht (naast gender) gaat te ver.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Eens met jou Blablabla97 en Sjulia.
Ik vind als je de moeder/vader van een kind wettelijk verandert naar ouder weldegelijk invloed hebben op het belang van het kind. Beter gezegd: het is er verstrengeld mee. Niet alle kinderen kennen hun bio-ouders. als je dan op zoek gaat naar je ouders of je komt er vanzelf achter vanwege medische gegevens of een huwelijksakte dan kan je op dit uitkomen:
Ouder 1: Robin X
Ouder 2: noah X
Ik begrijp steeds beter waarom het voor een transpersoon belangrijk is. De reden is gevoel/inclusief.
Maar het effect van een wijziging raakt meer punten dan een gevoelsbeleving.
"In het paspoort wel aanpassen, maar niet het geslacht ontkennen bij wettelijke papieren die ook het belang van (oa)de kinderen dienen"zoiets?
belgali schreef:
04-08-2022 11:18
Meeste ouders voeden hun kinderen op in hun eigen normen/waarden stelsel. Dus ik snap best dat zij streven naar een genderneutrale opvoeding. Maar het "ontkennen" van het feit dat er medisch/biologisch gezien iets is als geslacht (naast gender) gaat te ver.
Ik denk dat het ook schadelijk is voor de ontwikkeling van het kind dat het geslacht geheim moet blijven en geen onderdeel van de indentiteit van het kind mag zijn. Het lijkt mij dat dit iets is wat het kind zelf op een gegeven moment beslist en niet de ouder. Het kind zit verschillende voorbeelden in de directe omgeving, groeit er mee op dus het lijkt mij iets wat het kind openlijk thuis kan bespreken wanneer deze wat ouder is. Nu is het eigenlijk taboe voor het kind om zich als jongen of meisje te identificeren terwijl dit wel iets is wat hoort bij de normale ontwikkeling van een kind. Er komt een leeftijd (rond de kleuterperiode) waarin ze zich hiermee echt bezig houden en met de verschillen tussen jongens en meisjes. Mijn kleuter vindt het nu bijvoorbeeld heel interessant dan hij en papa een piemel hebben en zijn zusje en ik niet. Het feit dat hij in mijn buik heeft gezeten (en niet in die van papa) is ook iets wat hem echt bezig houdt. Ik vraag mij af hoe ze dit gaan handhaven als het kind wat ouder wordt en geen baby meer is.
Ontkennen doen ze toch niet? Ze hebben het over genderneutraal, @hetjuistebesluit schrijft dat die zelf "ontkennend" ervan heeft gemaakt.

Ik weet niet of het perse schadelijk is, het zou ook kunnen dat het ervoor zorgt dat het kind weet dat alles goed is. Hierbij ga ik ervan uit dat als het kind aangeeft zich een jongen of een meisje te voelen, dat zit dan ook zo gebruikt wordt.

Het doet me denken aan je kind bewust niet heteronormatief op te voeden. Door bijvoorbeeld altijd te vragen of ze een vriendje danwel vriendinnetje hebben. Of te zeggen: als jij later met een jongen of meisje thuiskomt. Of: als jij later met je man of vrouw getrouwd bent, of weet ik wat. Niet dat je er bewust een heel ding van maakt, maar juist heel casual in gesprekken zodat ze internaliseren dat het niet uitmaakt of ze op mannen of vrouwen vallen.
belgali schreef:
04-08-2022 10:47
Door gender en geslacht door mekaar te mengen in m/v/x wordt het een verwarrend boeltje wat mij betreft.

Zou het niet beter zijn om te werken met drie parameters:

1. Geboortegeslacht :
M/V/I (medische indicatie bij geboorte)

2. Huidige geslacht (indien afwijkend van geboortegeslacht):
M/V (ook weer een medische bepaling op basis van criteria - daar kan een medisch ethische commissie over discussiëren) - dit is dus na geslachtsveranderende ingrepen

3. Gender:
M/V/NB (of X)
Hoe identificeer je jezelf (op eigen verklaring)
Dit kan je zelf makkelijk aan laten passen in de basisadministratie mits betalen van de administratiekosten.

Oproep bevolkingsonderzoek kan dat op basis van criterium 1. En in de oproep kan dan de aanspreektitel gebaseerd worden op criterium 3.
Zo zou een transman dan een brief kunnen krijgen die luidt: Geachte heer, het is tijd voor uw bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.

Voor gevangenissen geldt dan wat mij betreft niet criterium 3 (je zet niet op basis van enkel een subjectief gevoel iemand met een piemel tussen allemaal vrouwen), maar wel criterium 2.

Toiletten: ik heb gelezen dat transgenders/non binaire personen zich onveilig voelen op de M/V toiletten en ik ben dus voor genderneutrale toiletten op zoveel mogelijk plekken. Terwijl ik het jammer vind dat het nodig is - voor mij mag iedereen die zich netjes gedraagt overal komen plassen en poepen. Als de nood hoog is zijn we allemaal mensen toch ?

Voor sport zal de sportmedische wetenschap een kader moeten gaan uitwerken met spiermassa, hormonale gegevens e.d.

Ik vraag me af of dit zou kunnen werken ? Of zie ik iets over het hoofd.

IT moet aangepast worden vind ik een non-argument. Dat is niet onoverkomelijk.
Geslacht (sekse) kun je niet veranderen. Puur biologisch gezien.

Wat jij gender noemt is genderidentiteit.

Voor sport is het eigenlijk heel eenvoudig: iedere sport waar fysiek een rol speelt geeft een biologische man een blijvend voordeel ten opzichte van biologische vrouwen zodra hij of zij de puberteit in gaat. Vandaar dat men nu bij het zwemmen is gekomen met dat je voor je 12e de transitie in moet zijn gegaan. Wat ik overigens heel slecht vind, want niemand zou zo jong al in transitie moeten kunnen gaan.

Bij gevangenissen zul je denk ik gewoon met speciale vleugels moeten komen. Een transvrouw die geen volledige medische transformatie wil ondergaan loopt teveel gevaar bij de mannen. En als je iemand gaat opsluiten ben je ook verantwoordelijk voor haar veiligheid.
04-08-2022 11:03

Is dat genderneutraal?
Aangezien veruit de meeste kinderen een genderidentiteit hebben die overeenstemt met hun geslacht vind ik dit als het te lang wordt doorgevoerd kindermishandeling.

En het gaat ook helemaal in tegen wat non-binairen zelf zeggen. Dat zij een probleem hebben met zich anders te moeten gedragen dat hun genderidentiteit. Daar moet iedereen zich naar schikken. Maar bij hun kind moet ineens het kind zich schikken? Dat is twee maten.
Sanne_A schreef:
04-08-2022 11:29
Het doet me denken aan je kind bewust niet heteronormatief op te voeden. Door bijvoorbeeld altijd te vragen of ze een vriendje danwel vriendinnetje hebben. Of te zeggen: als jij later met een jongen of meisje thuiskomt. Of: als jij later met je man of vrouw getrouwd bent, of weet ik wat. Niet dat je er bewust een heel ding van maakt, maar juist heel casual in gesprekken zodat ze internaliseren dat het niet uitmaakt of ze op mannen of vrouwen vallen.
Dit gaat een stap verder dan niet heteronormatief opvoeden. Hier bepalen de ouders de pronomen voor hun kind én mogen mensen om het kind heen ook niet het geslacht weten. Het voelt voor mij zoals sommige ouders hun kinderen ook misgenderen als deze kinderen trans zijn. Genderneutraal is helemaal prima en een opvoed keuze, dit is totale waanzin.
Blablabla97 schreef:
04-08-2022 11:43
Dit gaat een stap verder dan niet heteronormatief opvoeden. Hier bepalen de ouders de pronomen voor hun kind én mogen mensen om het kind heen ook niet het geslacht weten. Het voelt voor mij zoals sommige ouders hun kinderen ook misgenderen als deze kinderen trans zijn. Genderneutraal is helemaal prima en een opvoed keuze, dit is totale waanzin.
Ik denk dat dit ook niet helpt voor een betere beeldvorming van transgenders....... Helaas zijn dit soort excessen wel degene die het hardst roepen en de meeste aandacht in de media krijgen.
Sanne_A schreef:
04-08-2022 11:29
Ontkennen doen ze toch niet? Ze hebben het over genderneutraal, @hetjuistebesluit schrijft dat die zelf "ontkennend" ervan heeft gemaakt.

Ik weet niet of het perse schadelijk is, het zou ook kunnen dat het ervoor zorgt dat het kind weet dat alles goed is. Hierbij ga ik ervan uit dat als het kind aangeeft zich een jongen of een meisje te voelen, dat zit dan ook zo gebruikt wordt.
Ik vind de vergelijk met hetero/homo niet helemaal kloppen. Je geaardheid ontdek je pas vanaf je puberteit. Die pubertijd maakt of je homo bent heel zwar-wit; pas als je gevoelsmatig weet wat seksualiteit is dan vallen alle kwartjes.

Hoe moet een kind weten hoe een cismeisje of jongen zich voelt als die dat niet heeft ervaren? Kinderen onder de 5/9 jaar gaan alle kanten op. Dan spreken ouders hun kind aan als meisje omdat jantje van 3 dat zegt. Hoe betrouwbaar is dit als de hele omgeving dit gaat bevestigen.
Ik geloof ook niet dat je dan genderdysforie nog kan toetsen.

Alle jonge kids nemen gewoon aan wat hun ouders zeggen, geen kind van 3 gaat zeggen: ik ben een ander gender. Tenzij je heel bewust als ouder gaat vragen en zoeken wat kind wilt. En de meeste jonge kinderen geven het antwoord waar ze van ouders de beste reactie op krijgen.
hetjuistebesluit wijzigde dit bericht op 04-08-2022 12:43
19.30% gewijzigd
En hoe werkt dat dan als het kind een keer van school ofzo dolblij met een prinsessenjurk thuiskomt en zegt: "Kijk personen die mij opvoeden, ik ben een prinsesje!" En dan zeggen zij: "Nee, je bent een persoon met een koninklijke achtergrond die nu toevallig een jurk aanheeft." Ik zie het beteuterde gezicht al helemaal voor me.

Of andersom hè, met ridders ofzo.

Ik zou vooral kinderen niet te veel opleggen, behalve normale grenzen natuurlijk. Dus meegaan in wat zij willen en vinden. Maar misschien gaan ze dat ook wel doen hoor. Maar ik ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken als het kind ouder wordt.
Die baby heeft nog geen gender. Wat de baby wel al heeft is een geslacht. Deel 1 van de identiteit. Dat niet mogen benoemen en zelfs verborgen houden, vind ik persoonlijk extreem. Genderneutrale opvoeding staat daar los van. Daar zie ik geen schade in. Als je maar open staat voor de vragen waarmee je kind gaandeweg komt.

Daarom is de term genderreveal party ook zo raar. Je onthult dan naar je vrienden het geslacht van je baby toch ? En niet het gender.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Hoe pijnlijk ook, transgender/genderdysforie komen daarachter door een normale M/V omgeving.
Homoseksuelen doe je ook niet tekort in een heteromgeving.
Ik denk dat 'afwijkend zijn' een gezonde indicatie voor een juiste coming out is. Dat je afwijkend niet moet veroordelen is wat anders.
Blablabla97 schreef:
Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoor, wat nou wijsheid is. Beide kanten zijn natuurlijk de extremen. Aan de ene kant het ontkennen, aan de andere kant het absolute hokjesdenken. Hoe vind je dan de middenweg? Waar ligt die? Is dat "gewoon" maar kinderen opvoeden naar het geslacht dat ze hebben totdat ze aangeven dat het anders is?
Ik vraag me dan af of je dan niet hetzelfde doet als met seksualiteit: iedereen is hetero, tenzij anders bewezen. En daarvan weten we dat een heleboel gay kinderen daarmee worstelen, dat ze officieel uit de kast moeten komen, dat ze gevraagd worden of ze het wel zeker weten, of het geen fase is, enz.

Ik denk dat juist door dit soort extremere voorbeelden, het steeds duidelijker gaat worden waar voor ons al maatschappij de middenweg ligt.

En ik weet dat ik lekker makkelijk praten heb als whitecishetfemale, maar ik heb hier wel veel gesprekken over met LHBT+ mensen in mijn directe omgeving.
Blablabla97 schreef:
Goed omschreven.
Sanne_A schreef:
04-08-2022 12:04
Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoor, wat nou wijsheid is. Beide kanten zijn natuurlijk de extremen. Aan de ene kant het ontkennen, aan de andere kant het absolute hokjesdenken. Hoe vind je dan de middenweg? Waar ligt die? Is dat "gewoon" maar kinderen opvoeden naar het geslacht dat ze hebben totdat ze aangeven dat het anders is?
Ik vraag me dan af of je dan niet hetzelfde doet als met seksualiteit: iedereen is hetero, tenzij anders bewezen. En daarvan weten we dat een heleboel gay kinderen daarmee worstelen, dat ze officieel uit de kast moeten komen, dat ze gevraagd worden of ze het wel zeker weten, of het geen fase is, enz.

Ik denk dat juist door dit soort extremere voorbeelden, het steeds duidelijker gaat worden waar voor ons al maatschappij de middenweg ligt.

En ik weet dat ik lekker makkelijk praten heb als whitecishetfemale, maar ik heb hier wel veel gesprekken over met LHBT+ mensen in mijn directe omgeving.
Later we eerlijk zijn. De kans dat jouw kind hetero is, is velen malen groter dan dat je kind bi of homo is. Hetzelfde geldt voor genderindentiteit, de kans dat jouw kind zich identificeert met zijn of haar geslacht is vele malen groter dan dat jouw kind trans is. Ik vind het "hokjes" denken hoe jij het noemt ook niet verkeert of schadelijk. Je gaat je opvoeding niet op uitzonderingen baseren. Zolang jouw kind in zijn of haar omgeving met deze mensen in aanraking komt en jij hier verder geen oordeel overhebt dan weet je kind prima dat dit ook opties zijn en dat hij of zij hier altijd het gesprek met jou over aan kan gaan. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen later veel minder oordelen hebben als ze vanaf hun vroege jeugd met regelmaat met een diverse groep mensen in aanraking komen.
Miek_ schreef:
04-08-2022 12:13
Later we eerlijk zijn. De kans dat jouw kind hetero is, is velen malen groter dan dat je kind bi of homo is. Hetzelfde geldt voor genderindentiteit, de kans dat jouw kind zich identificeert met zijn of haar geslacht is vele malen groter dan dat jouw kind trans is. Ik vind het "hokjes" denken hoe jij het noemt ook niet verkeert of schadelijk. Je gaat je opvoeding niet op uitzonderingen baseren. Zolang jouw kind in zijn of haar omgeving met deze mensen in aanraking komt en jij hier verder geen oordeel overhebt dan weet je kind prima dat dit ook opties zijn en dat hij of zij hier altijd het gesprek met jou over aan kan gaan. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen later veel minder oordelen hebben als ze vanaf hun vroege jeugd met regelmaat met een diverse groep mensen in aanraking komen.
Dat spreekt voor zich, maar er zijn helaas ook een heleboel mensen die geen LHBT'ers in hun directe omgeving hebben. En dan heb ik het nog niet eens over ouders die hun kinderen bewust daarbij weghouden.
De norm is nog steeds hetero, als je daarvan afwijkt ben je anders. Klaar. Ik ben denk ik voor een hoop meer representativiteit, voor iedereen die anders is overigens. Ik denk dat we daarmee ook indirect aan onze kinderen meegeven dat iedereen anders is. Dat het niet uitmaakt wie of wat je bent. Tegelijkertijd realiseer ik me dat dit een utopie is, simpelweg om wat je terecht zegt: de kans is nou eenmaal het grootst dat je gewoon een cis hetero bent, dus dat zal altijd wel de norm blijven.
Sanne_A schreef:
04-08-2022 12:48
Dat spreekt voor zich, maar er zijn helaas ook een heleboel mensen die geen LHBT'ers in hun directe omgeving hebben. En dan heb ik het nog niet eens over ouders die hun kinderen bewust daarbij weghouden.
De norm is nog steeds hetero, als je daarvan afwijkt ben je anders. Klaar. Ik ben denk ik voor een hoop meer representativiteit, voor iedereen die anders is overigens. Ik denk dat we daarmee ook indirect aan onze kinderen meegeven dat iedereen anders is. Dat het niet uitmaakt wie of wat je bent. Tegelijkertijd realiseer ik me dat dit een utopie is, simpelweg om wat je terecht zegt: de kans is nou eenmaal het grootst dat je gewoon een cis hetero bent, dus dat zal altijd wel de norm blijven.
Maar de norm is toch ook hetero? Zo’n 90 procent van de mannen en 82 procent van de vrouwen geeft aan uitsluitend heteroseksueel te zijn. Dus het klopt als je niet hetero bent dat dit afwijkend is want het grootste deel is dat nu eenmaal wel. Dat wil niet zeggen dat wanneer je anders bent dat dit slecht of minder is. Ik denk dat je vooral moet meegeven dat anders zijn helemaal prima is. Dat je gewoon mag zijn wie je bent. Ik vind het zo geforceerd om te doen alsof we het over gelijke aantallen hebben of aantallen die bij elkaar in de buurt liggen want dat is niet zo. De kans is nu eenmaal het grootst dat je kind hetero en cis is.
04-08-2022 11:28
Ik vind als je de moeder/vader van een kind wettelijk verandert naar ouder weldegelijk invloed hebben op het belang van het kind. Beter gezegd: het is er verstrengeld mee.
In andere discussies wordt de voorbeeldrol van de vader, of het gebrek daaraan, stelselmatig aangewezen als dé reden waarom sommige jongens ontsporen en in de criminaliteit belanden. Niet voor niets heb je buurtvaders en dergelijke in bepaalde probleemwijken die die rol op zich nemen.

Ik ben benieuwd hoe dat gegeven past in deze genderneutrale discussie.
04-08-2022 11:28
Ik vind als je de moeder/vader van een kind wettelijk verandert naar ouder weldegelijk invloed hebben op het belang van het kind. Beter gezegd: het is er verstrengeld mee.
In andere discussies wordt de voorbeeldrol van de vader, of het gebrek daaraan, stelselmatig aangewezen als dé reden waarom sommige jongens ontsporen en in de criminaliteit belanden. Niet voor niets heb je buurtvaders en dergelijke in bepaalde probleemwijken die die rol op zich nemen.

Ik ben benieuwd hoe dat gegeven past in deze genderneutrale discussie.
Ik ook fairway.
Ik vind de discussie hier heel interessant. Dit filmpje gaat over scholen(usa) waarbij leerkrachten in voornaamwoorden en genderidentiteiten moeten meegaan. Ik weet dat dit waar is. Maar wie heeft bepaald dat dit voorbeeld onder queeridentity valt?
Goede zaak dat scholen bv homo's en transgenders moeten erkennen, maar als landelijk word doorgevoerd dat scholen queervriendelijk moeten zijn. Wie stelt wat daarvoor in aanmerking komt, of bestaat zoiets al? Ik weet trouwens niet of basisscholen nonbinaire leerlingen moeten erkennen op basis van gelijkheid/discriminatie.

https://youtu.be/NOt4jsV59uw
(Alleen de 1e 2 min)
Toevoeging: het gaat mij niet zozeer om dit voorbeeld, maar het (plichtmatig) doorvoeren van gender/qeeracceptatie. Waar ik een voorstander van ben, maar in het duister tast wat daar onder valt of zou moeten vallen.
hetjuistebesluit wijzigde dit bericht op 04-08-2022 14:42
38.19% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven