Hoe baby (3 mnd) overdag in eigen bedje laten slapen?

11-06-2009 08:24 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet het niet meer. Mijn bijna 3 maanden oude baby wil overdag gewoon niet slapen in zijn eigen bed. Hij wil wel slapen, maar dan op mijn arm of in de draagdoek. Het inslapen is erg moeilijk sinds dat hij ongeveer 5 weken oud is. Daarvoor kon je hem nog slapend wegleggen. Dit slapend wegleggen lukt s avonds en s nachts wel maar overdag dus helemaal niet! Moet bijna weer gaan werken en zit er overin hoe dit dan moet met de oppas / creche. Hij gaat straks 1 dag naar opa en oma en 1 dag naar de creche. Maar zij kunnen moeilijk de hele dag met hem rondsjouwen! Wie heeft dit ook gehad en heeft tips of wat dan ook?

bedankt!
quote:Annie Ooi schreef op 11 juni 2009 @ 09:37:

Je geeft aan dat je in het gein je kindje steeds nog slapend kon weg leggen. Dat moet je zien te voorkomen, bij de eerste slaapsignalen, hupsakee je kindje in bed leggen. Aan mijn kinderen kon ik merken dat ze bleek werden, aan hun oren gingen kriebelen en je niet meer recht in de ogen aankeken.

Hier word ik dus een beetje ibbelig van. Ik heb zelf ook een heel moeilijke slaper en ik kan je verzekeren: het werkt niet als een baby pertinent weigert te slapen. En dan is het makkelijke advies 'bij de eerste slaapsignalen wegleggen' bijzonder storend want als het zo makkelijk zou zijn, was er geen probleem.

Het zal ongetwijfeld werken bij makkelijke baby's, maar bij een moeilijke slaper heeft geen enkel boek/bureau of wat dan ook een oplossing.

Wij passen dit dus echt heel consequent toe en slapen, ho maar. Als ik hem wegleg bij 'de eerste tekenen' dan gaat hij mopperen, schreeuwen, krijsen, spugen. In die volgorde in een tijdspanne van een kwartier. Het slapen is ie-de-re keer een enorme strijd waar wij heel veel energie en geduld in moeten steken en waar ik af en toe, zeker als ik zelf heel moe ben, moedeloos van word.

Bij ons werkt overigens slapend wegleggen ook niet. In onze wanhoop hebben we alles geprobeerd.

We leggen hem dus bij de eerste teken van vermoeidheid weg en als hij gaat mopperen, laten we hem mopperen, pas als het overgaat in krijsen, dan gaan we naar boven, troosten we hem op de kamer tot hij weer helemaal rustig is. Gaan weer naar beneden. Gaan weer naar boven, gaan weer naar beneden. Tot hij uiteindelijk slaapt en dat kan soms een paar uur duren. En dan nog kan hij in 1 nacht gerust 10x wakker worden om een speentje.
Op het kdv laten ze hem overigens altijd in de hangwieg slapen. Dat is voor hem heel lekker, maar ik heb toch gevraagd of ze hem ook in het bedje willen leggen, want doordat hij op het kdv lekker in slaap gewiegd wordt, wordt het drama thuis om in te slapen nog groter.

Wij hebben het overigens met de discipline van het vorige bericht voor elkaar dat hij meestal 2 slaapjes doet op een dag. Maar die zijn niet zo lang, helaas. Hij slaapt gewoon niet graag overdag, hoe moe hij ook is. Het is soms echt heel zielig, zeker 's avonds. Dan zijn we zeker al een uur aan de gang en dan ligt hij te krijsen en met beide handjes in zijn ogen te wrijven, maar hij weigert gewoon te gaan slapen.

's Avonds gaat hij om een uur of acht (altijd na hetzelfde ritueel) naar bed. Het tijdstip van in slaapvallen varieert dus, maar hij slaapt wel door tot een uur of zes.

Heel veel succes!
Heftig he, Bagheera? Mijn zoon (4 mnd) is nu wennen bij de gastouder, en zij ging hem ook 'gewoon' in een bedje laten slapen. Prima hoor, als het lukt, maar ik ben heel benieuwd (zeg ik met een beetje een vals lachje). We zullen zien!

Hou oud is jouw kind trouwens?
MissMara, het is heeeeeeel vermoeiend, maar zo te lezen, weet jij er alles van.

Mijn moeder dacht ook wel dat zoon bij haar wel zo zou slapen. Ze moet nu toch toegeven dat ze dat ietwat verkeerd heeft ingeschat :-). Terwijl ze het had kunnen weten want ikzelf ben ook een waanzinnige slechte slaper, mijn hele leven al. Mijn moeder haalt nu een beetje haar gram met opmerkingen als 'zo was jij ook, hoor!", haha.

Hij is bijna vijf maanden dus het scheelt niet veel met jouw baby. Ik ga er overigens vanuit dat deze diepte-investering zich gaat uitbetalen en dat ik een prima slaapgedrilde peuter krijg. Maar ik ben bang.......
Hai,

mijn meisje (nu 7 maanden) wilde de eerste 4 a 5 maanden ook absoluut niet in haar bedje overdag, wandelen sliep ze wel (ook hele lange wandelingen gemaakt), daarna sliep ze "los" in de kinderwagen (oftewel kon ik haar in de wagen leggen en dan sliep ze zonder te wandelen in) en toen ze dat op een dag, nu ruim een maand geleden niet meer wilde moest ik haar wel weer in bed liggen, maar je raadt het nooit: ze sliep gewoon op bed. En dat doet ze nu nog steeds, dus er is hoop. Maar de eerste maanden dacht ik ook dat het me nooit zou lukken.

Op de creche hebben ze er trouwens nooit een probleem van gemaakt, ze hebben daar ook een wandelwagen staan en een een of andere hangmat waar mijn dochter ook heerlijk in sliep. Nu slaapt ze daar ook op bed, dus het komt goed, echt waar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven