Hoe baby (3 mnd) overdag in eigen bedje laten slapen?

11-06-2009 08:24 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet het niet meer. Mijn bijna 3 maanden oude baby wil overdag gewoon niet slapen in zijn eigen bed. Hij wil wel slapen, maar dan op mijn arm of in de draagdoek. Het inslapen is erg moeilijk sinds dat hij ongeveer 5 weken oud is. Daarvoor kon je hem nog slapend wegleggen. Dit slapend wegleggen lukt s avonds en s nachts wel maar overdag dus helemaal niet! Moet bijna weer gaan werken en zit er overin hoe dit dan moet met de oppas / creche. Hij gaat straks 1 dag naar opa en oma en 1 dag naar de creche. Maar zij kunnen moeilijk de hele dag met hem rondsjouwen! Wie heeft dit ook gehad en heeft tips of wat dan ook?

bedankt!
Jij wilt je kind dus alleen slapend naar bed brengen? Hij zal ook moeten leren om in bed in slaap te vallen. En dat kan inderdaad betekenen dat het een poosje huilen wordt voordat hij slaapt.

maar als jij hem tot nu toe alleen slapend naar bed gebracht hebt duurt het een poosje voordat hij leert om wakker naar bed gebracht te worden
miss: ik had niet vermeld dat ik hem steeds probeer wakker weg te leggen en vervolgens steeds 5min laat huilen. helaas huilt hij zich vervolgens compleet overstuur! s Avonds gaat dit veel makkelijker en kan ik hem zelfs slapend wegleggen. Op laatst probeer je van alles dus ja, dan overdag ook maar slapend wegleggen. Maar werkt dus niet goed, hij wordt binnen no time weer wakker!
Mijn zoon deed precies hetzelfde, missmysterious! Sliep alleen maar in de draagzak, omdat hij echt niet in bed wil slapen overdag ('s nachts wel). Sinds hij 3 maanden is wil hij opeens wel slapen in de wandelwagen beneden, als ik het dekentje heel strak instop (armen langs het lijfje, soort inbakeren) en de afzuigkap op de hardste stand zet (paar minuutjes de wagen heen en weer bewegen, tot hij in slaap valt). Hij slaapt dan in de keuken zomaar 2 uur!!! Ongelofelijk, de eerste weken waren het hazeslaapjes van 20-40 minuten. Zetten we de afzuigkap zachter dan is hij meteen klaar wakker en wil hij eruit. Wat ik zie na 3 weken zo slapen is dat hij ontspannener is, beter uitgerust, en dat hij bijna toe is aan het in bed leren slapen, daar ga ik over een paar weken mee beginnen als hij nog wat lekkerder in zijn vel zit.

Alle kinderen zijn verschillend, en bij eigenwijze, driftige kinderen die er eigenlijk van balen dat ze zo afhankelijk zijn (weinig talent voor het baby-zijn noemen we dat hier, mijn oudste was ook zo) gaan dingen als slapen gewoon een stuk moeilijker dan bij de meeste andere baby's. Mijn CB-arts herkende dit ook en vindt dat je gewoon op je baby af moet gaan. Let er wel op dat je zelf niet uitgeput raakt. Babymassage is ook een goed idee bij kinderen die zo moeilijk ontspannen en veel lichamelijke nabijheid nodig hebben.

Sterkte! Laat je niet van de wijs brengen door iedereen die zegt dat je gewoon te soft voor je kind bent. Jij kent hem, weet wat hij wel en niet trekt . Voor je het weet slaapt hij heerlijk in zijn bedje!
Onze tweelingbaby's van 5 maanden hebben graag hun speentje bij zich als ze gaan slapen. Dit stelt ze gerust. Ook heb ik van het begin af aan een ritme aangehouden, van Tracy Hogg; FIJN heet het, een acroniem voor Fles/voeding, In actie, Jij gaat slapen, Nu ben ik aan de beurt. Dus na de voeding spelen, en bij de eerste gaapjes hup naar bedje toe.

Ook een Puckababy kan heel goed werken, een moderne variant op het inbakeren.

Onze baby's slapen overdag niet meer zoveel, in ieder geval geen uren achter elkaar. Ik denk dan maar zo; s avonds en s nachts slapen ze goed, dan overdag maar wat minder. En deze periode gaat ook weer voorbij. Toch veel succes, want het kan je wel aardig opbreken!
Wat vervelend zeg. Hier is het probleem niet zo groot. Wat ik wel merk, is dat ik haar beter vrolijk en wakker in haar wieg kan leggen dan al een beetje moe. Dus hier gaat ze 's middags nog wel eens na voeding en verschoning meteen haar wieg in. Soms ligt ze dan nog wat te kletsen voor ze in slaap valt en soms huilt ze zich in slaap. Ik hanteer hier: 10 minuten de babyfoon nog niet aan, als ze daarna nog huilt luister ik wat voor soort huiltje het is. Het gebeurt bijna nooit dat ik haar er weer uit moet halen omdat ze overstuur raakt. Maar je zoontje zal er wel aan moeten wennen natuurlijk.

Mijn dochtertje gaat sinds kort naar het KDV en dat gaat goed, alleen had ze afgelopen dinsdag heel weinig geslapen en hebben ze haar veel op de arm gehad. Vonden ze geen probleem, dus ik hoop dat dat voor jou een zorg minder is.

Sterkte!
MissMara, wauw wat een herkenning! Ik heb nog een zoon (nu ruim 4) en hij was helaas een huilbaby. Leek altijd alsof hij geestelijk veel verder was dan lichamelijk hoe gek dit ook klinkt! Wilde altijd meer dan hij kon en leek wel ontzettend te balen om baby te zijn.

Hij sliep alleen wanneer ik wandelde dus dit deed ik dan ook maar hele dagen...... Helaas een echte huilbaby, erg vermoeiend!

Nog steeds is hij een zeer druk kind moet ik zeggen. Maar slapen kan hij nu als de beste hihi!

Mijn 2e zoontje begon heel relaxt, sliep uren en uren. Na ong 5 weken werd zijn slaapgedrag moeilijker. Hij wil wel slapen en veel ook maar kan zich moeilijk ontspannen zelf.

Wat een grappig verhaal dat jouw zoon slaapt met de afzuigkap aan! Tja, je hebt groot gelijk hoor. Die van mij viel laatst in slaap bij het stofzuigen! Zodra die uit was was ie ook direct weer wakker inderdaad!

Nou ja, het zal wel wat genetisch bepaald zijn hier dan... maar hoop zo dat het bij de oppas en creche goed zal gaan. Daar zie ik wel wat tegenop.
He Lou! Ben helaas niet meer zo vaak te vinden op het maart2009 topic maar komt dus door de drukte! Fijn dat alles goed gaat met je meisje!

Zoonlief kan zich enorm overstuur huilen, het is dan echt geen inslaap huiltje meer.... Ik moet hem dan dus wel oppakken. Maar het is niet zo dat ik hem direct altijd maar oppak.

Vicky: Puckababy heeft ie al! En dat heeft idd wel ietsjes geholpen maar dus niet voldoende! Het traditionele inbakeren heb ik ook gedaan maar maakt geen verschil!

Tracy Hogg en Ria Blom ken ik beide. In principe pas ik Ria Blom wel toe, wat betreft de regelmaat. De volgorde is meestal wel gelijk. Alleen het inslapen blijft moeilijk!
Het is misschien vervelend, maar (mijn stokpaardje) herleid de dingen eens terug naar de 'natuur'. Een heel jonge baby is hulpeloos en weerloos. Hij wil veiligheid en geborgenheid. Bij de moeder op het lijf is de meest natuurlijke situatie.

Moet je je voorstellen dat een apemoeder haar jong ergens te slapen zou leggen en zelf andere dingen doet. Dat is niet voor te stellen, dat zou ook veel te gevaarlijk zijn.

Wij zijn geen apen meer, maar die natuurlijke behoefte om dicht bij iemand te zijn, als zuigeling, zit ingebakken.

Het ene kind zal daar meer behoefte aan hebben dan het andere.

Mijn zus haar kindje wil eigenlijk ook alleen maar bij iemand tegen het lijf en dan slaapt ze prinsheerlijk. Lastig, ja, vooral als je wilt koken of bellen of werken of wat dan ook. Maar als je het beschouwt als iets normaals, een heel natuurlijke behoefte, voelt het misschien minder irritant.

xx lisa.
Ja, stofzuiger werkt hier ook, föhn, autorijden (niet zachter dan 80 km/uur, dan is het bleren) Ook als ik aan de telefoon zit ofzo slaapt hij lekker, of als hij tv op de achtergrond hoort.

Dit zijn gewoon van die kinderen die enorm opknappen als ze kunnen lopen en praten. Mijn oudste werd toen zo'n vreselijk lief en makkelijk kind! Was gewoon zijn hele babytijd enorm gefrustreerd geweest en bloeide echt op (vooral door het praten - ik denk er over om bij dit kleintje daarom misschien vroeg te beginnen met van die baby-gebarentaal, misschien vindt hij dat wel prettig! En ik vind het ook interessant of ik zo met hem kan communiceren).

Het gaat vast goed bij de oppas. Mijn gastouder zegt dat de meeste baby's bij haar veel beter en langer slapen dan thuis. (mijn zoon gaat daar over paar weken heen dus ik weet nog niet of het waar is). Een paar weken ouder maakt echt een verschil op deze leeftijd! Plus kinderen hebben goed door dat jij er niet bent, vaak ontspannen ze dan gek genoeg en slapen beter - net zo iets als dat kinderen bij opa en oma altijd uitslapen maar thuis nooit. Komt echt wel goed!
ik ken het missmysterious... toen mijn zoontje zo klein was sliep hij overdag alleen in de box... als ik hem bovenlegde was het totaal over zijn toeren..

wij zijn toen begonnen met ritme in zijn dagelijkse dingen te brengen... en dat werkte...

de voeding die hij kreeg voordat hij ging slapen hebben we vanaf dat moment op zijn kamertje gegeven.. het ritme werd toen:

naar boven, even spelen op zijn kamertje.. schone luier.. lekker bij mama liggen en fles drinken en daarna zijn bedje in. dit deden we smiddags en savonds en na verloop van tijd wist hij gewoon dat als we boven waren en daar de fles doen dat hij gaat slapen.

Nu hij 6,5 maand is kan ik hem gewoon weg leggen.. een kusje geven... muziekje aan en hij slaapt Maar nou moet ik er wel bijzeggen dat ik echt een makkelijke goeie slaper heb hoor.. smorgens 3 uur, smiddags 2 a 2,5 uur en dan vanaf 7 uur door tot de volgende morgen 7 uur.. heerlijk!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
missmara... ff offtopic, maarre Baby gebarentaal??? tell me more, tell me more
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
http://www.babygebaren.com of google op baby signs (ook leuke youtube filmpjes). Lijkt me wel geinig om te doen, al zou ik niet snel zo'n cursus volgen.
.
MissMara: mijn oudste knapte idd heel erg op, naarmate hij meer kon! Eindelijk kon hij zelf lopen, wat een verademing was dat voor hem. Hij werd met de tijd inderdaad steeds blijer. Deze nieuwe kleine spruit is echt heel anders eigenlijk. Hij is ontzettend vrolijk, lacht heel veel en lijkt alleen gefrustreerd wanneer hij moe is. Als hij dan niet direct slaapt wordt hij zeer boos en kan enorm krijsen. Hij vecht ertegen maar wil het zo graag......

Maar gelukkig is het niet zo'n gefrustreerd mannetje als zijn broer destijds. Bloedzenuwachtig werd ik daar toen van.

Lisa, je zegt het eigenlijk precies goed. Ik draag hem ook veel bij me en vind dat eigenlijk wel heerlijk hoor. Ik vind het absoluut niet irritant. Het is meer dat ik bang ben dat hij te afhankelijk van me is wanneer is straks weer moet werken. Maar het is eigenlijk idd de natuur, het druist ook volledig tegen mijn gevoel in om hem heel lang te laten huilen. Die 5 min methode heb ik geprobeerd maar werkt echt niet voor hem lijkt het..Daar komt dus bij dat ik het heel moeilijk vind hem te laten huilen. Ook omdat het niet zo'n inslaaphuiltje betreft maar juist hartverscheurende, keiharde huiltjes die overgaan tot overstuur worden!

Komt ook nog bij dat ik wel een 'klap' overgehouden heb aan huilgedrag van oudste.
biol: wauw, wat een lekkere slaper heb je! Dat slapen in de box is hier trouwens maar 1 keer gebeurd (tijdens stofzuigen dus). Verder zijn er voor hem hier beneden te veel prikkels waardoor hij zich moeilijk over kan geven...

En het gekke is dat hij het wel weer prettig vind om zoveel geluiden om zich heen te hebben, dat zijn natuurlijk ook prikkels.
Nog een gouden tip die ik laatst van een wijze vriendin kreeg: het eet-/slaapgedrag van je kind bij de oppas is de verantwoordelijkheid van de oppas. Het is dus het probleem van de oppas als je kind niet lekker slaapt daar. Tuurlijk hoop je dat hij ontspannen en gelukkig is daar, maar maak het niet tot jouw probleem. Jij moet straks weer werken en hebt daar je energie voor nodig!
Je geeft aan dat je in het gein je kindje steeds nog slapend kon weg leggen. Dat moet je zien te voorkomen, bij de eerste slaapsignalen, hupsakee je kindje in bed leggen. Aan mijn kinderen kon ik merken dat ze bleek werden, aan hun oren gingen kriebelen en je niet meer recht in de ogen aankeken.
Mijn zoontje wilde ook nooit alleen in z'n bedje slapen, ik had een reiswieg waarin hij sliep, dat ging dan weer wel. Op een gegeven moment zette ik de wieg in zijn bedje en zo is hij er aan gewend om in zijn eigen bedje te slapen.

Hij kon ook nooit goed in slaap komen, ik wiegde me helemaal gek! En het moest steeds harder, ik zat echt op mijn bed te wippen als een gek met kleine Snaak in mijn armen . Op een dag moest hij er ontzettend om lachen en vanaf die dag sliep hij helemaal zelf, zonder wiegen.

Het komt altijd goed, maak je geen zorgen, bij het KDV sliep hij ook, daar weten ze wel mee om te gaan (hier tenminste wel) en bij opa en oma was er echt nóóit een probleem met slapen!!! Vergeet ook niet dat je kindje alles van je voelt, je stemming en je wanhoop wanneer hij niet wil slapen.

Heel veel succes en er komt een tijd dat je hier om kan lachen, dat doe ik nu ook terwijl ik me er vréselijk druk om gemaakt heb toen.
Wanneer leg je hem precies weg? Bij het eerste gaapje? Misschien werkt een massage, badje of het warmmaken van het bedje met een kruik?

Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt omdat je weer moet werken. Mijn ervaring en die van mensen om me heen, is dat kdv en opvang door anderen soms wat meer vergt van een baby waardoor hij overdag ook meer gaat slapen.

Drie maanden is ook wel weer een moment dat babies anders gaan slapen, dus waarschijnlijk gaat het gewoon spontaan over. Ik heb me bij de eerste twee ook heel druk gemaakt over het ontbreken van ritme, maar zag na 10 weken verandering. Nu met mijn derde baby maak ik me niet zo druk meer. Ik leg hem wakker in zijn bedje en in de helft van de tijd gaat hij slapen; de andere keren pak ik hem op als hij overstuur gaat huilen. Hij mag mekkeren en zijn slaap-huiltje laten horen, maar als hij gaat schreeuwen weet ik toch dat hij echt niet gaat slapen, dus dan pak ik hem weer. Jij kent je kindje het best!
Hier ook een baby'tje gehad dat ik moeilijk weg kon leggen. Ik werd ook een beetje naar van alle adviezen van wegleggen en laten huilen dus dat heb ik zo weinig mogelijk gedaan. Nu ze 4 maanden is begint ze veel makkelijker te 'slapen'. Ik denk dat het ook aan het kdv ligt waar ze naartoe gaat. Ze krijgt daar zoveel indrukken dat ze ook sneller moe is heb ik het idee. Trouwens op het kdv laten ze haar ook niet huilen, daar lopen ze gewoon met haar rond en als ze bijna slaapt leggen ze haar weg. Daar slaapt ze vaak een uur of 1,5 verder. Inmiddels gaat het thuis ook een stuk beter. Ik leg haar nu weg en laat haar wel soms 15 min huilen en dat kan best hard gaan maar dan valt ze wel in slaap. Wat voor mij de doorslag gaf om toch eens die 15 minuten te proberen was het feit dat het ook niet goed was als ik haar oppakte. Ze bleef huilen en keek zo vermoeid dat ik haar maar eens heb laten huilen. Maar goed dat was na 3,5 maand ofzo, en je moet het wel zelf willen. Anders moet je het gewoon niet doen. (Ik wil je helemaal niet opdringen om je kindje te laten huilen.)
quote:MissMara schreef op 11 juni 2009 @ 09:33:

Nog een gouden tip die ik laatst van een wijze vriendin kreeg: het eet-/slaapgedrag van je kind bij de oppas is de verantwoordelijkheid van de oppas. Het is dus het probleem van de oppas als je kind niet lekker slaapt daar. Tuurlijk hoop je dat hij ontspannen en gelukkig is daar, maar maak het niet tot jouw probleem. Jij moet straks weer werken en hebt daar je energie voor nodig!Ja maar het word wel jou probleem als je een oververmoeid kind op haalt omdat het overdag niet kan slapen. waarna het door oververmoeidheid ook `s Avonds niet kan slapen. of wilde je er dan het probleem van de vader van maken?
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:Belbe schreef op 19 juni 2009 @ 10:54:

[...]

Ja maar het word wel jou probleem als je een oververmoeid kind op haalt omdat het overdag niet kan slapen. waarna het door oververmoeidheid ook `s Avonds niet kan slapen. of wilde je er dan het probleem van de vader van maken?Eh, nou, 50-50 misschien? Ben het met je eens hoor, het is heel fijn om een uitgerust kind op te halen. Maar het is toch belangrijk om als je weg bent bij je kind de zorg zoveel mogelijk los te laten, dat bedoelde ik. En als het kind gewend is zal het toch wel beter gaan slapen bij de oppas?
Herkenbaar, mijn zoon vond het rond die leeftijd ook vreselijk om overdag in zijn bed te worden gelegd. Hij begon vaak al te huilen zodra ik, met hem op de arm, zijn kamer binnen liep. Hij sliep wel heel goed in de kinderwagen, dus ik liet vaak gewoon daarin in de huiskamer slapen.

Soms probeerde ik weer eens hem in bed te leggen en op een gegeven moment lukt dat gewoon. Wat daarbij hielp was hem op vaste tijden in bed leggen, bijvoorbeeld altijd om 10.00 uur en om 13.00 uur en 16.00 uur. Lukte het niet dan haalde ik hem er op een gegeven moment wel weer uit, maar door die vaste tijden wist hij wel waar hij aan toe was. Slaapmomenten aanbieden, om het zo te zeggen.

Uiteindelijk ging hij pas met 7 maanden consequent in zijn eigen bed slapen overdag. Ik had het idee dat hij zich er toen mee aan over kon geven omdat hij overdag veel drukker was met omrollen, hapjes eten etc.
Ook hier heel veel herkenning. Mijn dochter heeft de eerste weken voornamelijk op mij geslapen en dat vonden we allebei heerlijk. Het was dan ook vooral ivm het kdv dat ik haar in haar eigen bedje ben gaan leggen en dat ging in het begin echt niet. Uiteindelijk heeft het even geduurd, maar nu slaapt ze eigenlijk alleen nog in haar bedje. Wat bij ons heeft geholpen was de puckababy, het aanwennen van de speen (ze wilde eerst ook alleen mijn pink), een slaapritueel en de 'Tummysleeper' (=een beer die baarmoedergeluiden maakt, vergelijkbaar met stofzuiger, afzuigkap enz). Later is daar ook nog een knuffeltje bijgekomen. Het is dus een heel lijstje, maar het heeft, met wat geduld, wel gewerkt.

Ze is nu trouwens nog steeds geen slaper, ze is bijna 1 en slaapt maar zo'n 2 uur overdag, maar het inslapen is geen probleem meer.

Elk kind is anders en wordt rustig van andere dingen, het is even uitvinden waar jouw kindje van ontspant. Veel succes in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven