Myheritage ervaringen?

27-08-2022 20:52 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik vind programma’s als Spoorloos, Reis van je genen, Dna onbekend, De Erfgenaam etc reuze interessant :$

Mijn familie is klein en voor zover ik weet is ook iedereen bekend. Maar je weet maar nooit. Ik ben dus gewoon nieuwsgierig.

Nu zag ik dat zoiets werkt met een abonnement. Je hebt een gratis proefperiode van 30 dagen. Maar de ‘resultaten’ krijg je pas 3-4 weken nadat je dna kit naar het lab is gestuurd? Ik neem aan dat die 30 dagen proefperiode direct gaat lopen als je het pakketje aanschaft. Ik wil helemaal geen duur abonnement. Maar als je dat daarna niet aanhoudt kun je dan überhaupt wel iets? Of kun je pas in contact komen met eventuele verre familieleden als je zo’n lopend abonnement hebt?

Hopelijk zijn er hier mensen die mij voorgegaan zijn en daar meer over kunnen vertellen :D
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ja, totale bullshit en zonde van je geld is het.

Daarnaast kom je niet zo makkelijk van ze af, ze blijken ook rare kosten zomaar af te schrijven.
Ik heb dat met DNA niet gedaan, maar wel een tijdje betaald lid geweest van een vergelijkbare site. Je kan dan stambomen van anderen inzien en een heleboel databanken. Heel leuk om terug in de tijd te gaan . Je krijgt geen info van levende mensen of laatste tig jaar overleden mensen ivm AVG, je vindt dus geen verre familieleden, alleen verre voorouders. Je moet de gegevens van ongeveer de laatste 100 jaar al hebben, om verder te kunnen zoeken.
Ik heb een half jaar geleden mijn dna laten bekijken en ik heb nooit een abonnement gehad. De uitkomst was wel interessant, maar ik heb het niet gedaan om met verre onbekende familie in contact te komen. Ik krijg nog steeds meerdere mailtjes per week met de mededeling dat er nieuwe matches zijn, maar na de eerste 2 weken waren dat wel heel onwaarschijnlijke matches: 5e graads neven en nichten over de hele wereld. En daar staat dan bij hoeveel dna je gemeen hebt met die persoon. Bij zulke verre faimilieleden is dat 1-2%. Ik vermoed zo dat ik met de buurman ook wel 1 % dna gemeen heb. We zijn allemaal mensen tenslotte :)
It is no measure of health to be well adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Je kan best wat klachten vinden online, over de resultaten ( klopt van geen kant vaak) en de betaalverplichtingen en proefabo. En radar heeft ook al 2 uitzendingen gehad over dit soort bedrijven en hun uitslagen en dus ook dit bedrijf specifiek.
LuciFee2022 schreef:
27-08-2022 21:01
Ja, totale bullshit en zonde van je geld is het.

Daarnaast kom je niet zo makkelijk van ze af, ze blijken ook rare kosten zomaar af te schrijven.

Ik vind het ook net zoiets als ‘word eigenaar van een ster in het heelal voor maar € 99,-!’
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Was my heritage niet van de scientology kerk? Er staatme zoiets van bij. Daar zou ik zelf ver weg van blijven.
Klopt, volgens mij, niks van die tests. Zo weet ik 100% zeker dat er in een paar generaties voor me Frans bloed zit, geen twijfel over mogelijk. Nu heeft mn zoon zo'n DNA kit gebruikt en kreeg allerlei landen in z'n resultaten, maar geen Frankrijk.
Heel verhaal over stamboom, maar je zoekt meer familie dat nog leeft :-D
Ik heb alleen de test gedaan maar geen abonnement genomen.
Telkens waar iemand van mijn familie de test doet, krijg ik een melding van dat ik een nieuwe match heb. De meeste mensen ken ik.
Ik heb ook matches van mensen die ik niet ken. Aan hun achternamen weet ik dat ze de kleinkinderen zijn van de broers en zussen van mijn grootouders.
Je dna en al je gegevens komen in een commerciële databank. Ik zou dat niet willen.
Niet aan de DNA-kit beginnen!

Een (gratis) abonnement is prima. Maar veel info kan je ook op familysearch.org vinden (is van de Mormoonse kerk, niet van de Scientology ;) )

Ik heb een redelijk uitgebreide stamboom gemaakt, maar nog nooit ergens voor betaald, hoogstens eens eenmalig bij een krantenarchief. Ook zonder betaald abonnement kun je op My Heritage zoeken en vinden. Ze mailen wel erg graag ;)
thistle schreef:
27-08-2022 21:01
Ik heb dat met DNA niet gedaan, maar wel een tijdje betaald lid geweest van een vergelijkbare site. Je kan dan stambomen van anderen inzien en een heleboel databanken. Heel leuk om terug in de tijd te gaan . Je krijgt geen info van levende mensen of laatste tig jaar overleden mensen ivm AVG, je vindt dus geen verre familieleden, alleen verre voorouders. Je moet de gegevens van ongeveer de laatste 100 jaar al hebben, om verder te kunnen zoeken.
Nee sommige van die databases, zoals 23andme, maar myheritage geloof ik ook, kun je wel degelijk met mensen in contact komen. Dan moet je ergens aangeven daar open voor te staan, en dan kun je bericht ontvangen dat iemand met je in contact wil komen (nadat het systeem zegt een soort match te hebben gevonden).
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 27-08-2022 22:01
3.74% gewijzigd
Irish_Wasser_Woman schreef:
27-08-2022 21:50
Niet aan de DNA-kit beginnen!

Een (gratis) abonnement is prima. Maar veel info kan je ook op familysearch.org vinden (is van de Mormoonse kerk, niet van de Scientology ;) )

Ik heb een redelijk uitgebreide stamboom gemaakt, maar nog nooit ergens voor betaald, hoogstens eens eenmalig bij een krantenarchief. Ook zonder betaald abonnement kun je op My Heritage zoeken en vinden. Ze mailen wel erg graag ;)
Ah bedankt voor de juiste info. Ik had ergens iets gehoord, maar wist het niet exact meer.
Moiren schreef:
27-08-2022 21:27
Je dna en al je gegevens komen in een commerciële databank. Ik zou dat niet willen.
Dit, waarom zou je dit doen!
hvm schreef:
27-08-2022 21:55
Ah bedankt voor de juiste info. Ik had ergens iets gehoord, maar wist het niet exact meer.
Maakt niet uit hoor! Ik heb zelf überhaupt niets met kerken, maar de Mormonen hebben dus héél veel kerkboeken uit de hele wereld, en die zijn ze allemaal aan het digitaliseren. Je kan er van vinden wat je wil, maar handig is het wel :-D
Irish_Wasser_Woman schreef:
27-08-2022 22:00
Maakt niet uit hoor! Ik heb zelf überhaupt niets met kerken, maar de Mormonen hebben dus héél veel kerkboeken uit de hele wereld, en die zijn ze allemaal aan het digitaliseren. Je kan er van vinden wat je wil, maar handig is het wel :-D
Jammer dat je moet registreren om een stamboom te zoeken.
Ik sta erin en ben in contact gekomen met een onbekende achternicht uit Australië die toevallig ook net haar dna-kit had ingestuurd.

Als je wilt weten wat je culturele achtergrond is (dus hoeveel % West Europees of Amerikaans Indiaans of zo) dan zou ik het niet doen want die informatie is niet erg betrouwbaar. Maar voor het vinden van onbekende familie werkt het als een tierelier :-D

(Ik heb alleen mijn dna laten opnemen, zonder abonnement)
puntillita schreef:
27-08-2022 22:21
Ik sta erin en ben in contact gekomen met een onbekende achternicht uit Australië die toevallig ook net haar dna-kit had ingestuurd.

Als je wilt weten wat je culturele achtergrond is (dus hoeveel % West Europees of Amerikaans Indiaans of zo) dan zou ik het niet doen want die informatie is niet erg betrouwbaar. Maar voor het vinden van onbekende familie werkt het als een tierelier :-D

(Ik heb alleen mijn dna laten opnemen, zonder abonnement)
Hoe ben je dan in contact gekomen zonder abonnement?
Ik hoor er wisselende verhalen over. Dat mensen verloren familieleden weer terug gevonden hebben. Maar ook dat hele families daardoor kapot zijn gegaan omdat een geheim aan het licht kwam. Houd er dus rekening mee dat het zowel positief als negatief kan uitpakken.

Persoonlijk zou ik zoiets nooit laten doen, vind het geen fijn idee dat een commercieel bedrijf mijn DNA heeft en ik weet niet hoe goed ze dingen beveiligd hebben.
Lijkt mij dat je je privacy totaal opgeeft zodra je je DNA-swap op de post doet. Kunnen ze nu wel een goed privacybeleid hebben (dat weet ik niet) maar als andere partijen later het bedrijf overnemen kunnen ze wel heel andere intenties hebben.

Wat de wetenschap later nog meer voor interessants ontdekt in iemands DNA kan je nu nog niet weten en dan kan het reuze verleidelijk zijn om bepaalde mensen er dan uit te lichten. Je kan nu nog niet weten of de volgende eigenaar goed voor jouw belang zorgt of toch andere prioriteiten heeft.

Als het mogelijk zou zijn om met anderen hun swap te ruilen voordat je het opstuurt dan zou dat misschien beter zijn.

PS: als ik op dat idee kom zullen nog veel meer mensen dat gedaan hebben en zullen er veel verkeerde resultaten in hun onderzoek zitten.
Dan krijg je wanhopige e-mails: "jij bent de enige die familie van mijn vader is" en dan moet je vertellen dat je je swap hebt geruild en het resultaat weer teruggeruild met een onbekende figuur ergens op een zandweggetje.
retrostar wijzigde dit bericht op 28-08-2022 08:12
21.58% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
-Rosings- schreef:
27-08-2022 22:23
Hoe ben je dan in contact gekomen zonder abonnement?

Als je een dna match bent heb je geen abo nodig.
Ik heb inderdaad de privacy instellingen zo streng mogelijk ingesteld en er is een functie om je gegevens helemaal te laten verwijderen (incl dna data). Daar moet ik maar op vertrouwen als ik dat ooit wil.

Voor mij was het de enige mogelijkheid om aan informatie te komen.
TsumTsum schreef:
27-08-2022 22:40
Maar ook dat hele families daardoor kapot zijn gegaan omdat een geheim aan het licht kwam.

Daardoor slaat dan op het testen of op het familiegeheim? Imho als er drama komt, dan is de verantwoordelijke daarvoor degene met het geheim, niet degene die het toevallig ontdekt.
Een vriendin van mij die met een beetje hulp van een anonieme donor is geboren heeft via zo'n dienst 8 halfbroers en -zussen terug gevonden. Met eentje daarvan bleek ze samen gestudeerd te hebben. Er schijnt ook een genetisch defect in de familie te zitten waar ze nu preventief op gecheckt kan worden. Toch goed om te weten en zonder de test had ze dat nooit geweten.

Twee nichten van mij zijn ook terecht aan elkaar gelinkt terwijl de ene naar Australië is gemigreerd en de ander bij wijze van spreke het geboordedorp niet uit komt. Maar die kenden elkaar gewoon al, dus dat was verder geen spectaculaire nieuwe informatie. Alleen een bevestiging dat het wel werkt.

Ik heb zelf de behoefte nooit gehad om zo'n test te doen. Kom uit een klein gezin waarvan ik de laatst overgebleven persoon ben en vind dat wel lekker overzichtelijk. En stel je voor dat er straks nog iemand blijkt te zijn die recht heeft op een kindsdeel van de erfenis, dan zit ik met alle administratieve rompslomp.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven