Myheritage ervaringen?
zaterdag 27 augustus 2022 om 20:52
Hoi,
Ik vind programma’s als Spoorloos, Reis van je genen, Dna onbekend, De Erfgenaam etc reuze interessant
Mijn familie is klein en voor zover ik weet is ook iedereen bekend. Maar je weet maar nooit. Ik ben dus gewoon nieuwsgierig.
Nu zag ik dat zoiets werkt met een abonnement. Je hebt een gratis proefperiode van 30 dagen. Maar de ‘resultaten’ krijg je pas 3-4 weken nadat je dna kit naar het lab is gestuurd? Ik neem aan dat die 30 dagen proefperiode direct gaat lopen als je het pakketje aanschaft. Ik wil helemaal geen duur abonnement. Maar als je dat daarna niet aanhoudt kun je dan überhaupt wel iets? Of kun je pas in contact komen met eventuele verre familieleden als je zo’n lopend abonnement hebt?
Hopelijk zijn er hier mensen die mij voorgegaan zijn en daar meer over kunnen vertellen
Ik vind programma’s als Spoorloos, Reis van je genen, Dna onbekend, De Erfgenaam etc reuze interessant
Mijn familie is klein en voor zover ik weet is ook iedereen bekend. Maar je weet maar nooit. Ik ben dus gewoon nieuwsgierig.
Nu zag ik dat zoiets werkt met een abonnement. Je hebt een gratis proefperiode van 30 dagen. Maar de ‘resultaten’ krijg je pas 3-4 weken nadat je dna kit naar het lab is gestuurd? Ik neem aan dat die 30 dagen proefperiode direct gaat lopen als je het pakketje aanschaft. Ik wil helemaal geen duur abonnement. Maar als je dat daarna niet aanhoudt kun je dan überhaupt wel iets? Of kun je pas in contact komen met eventuele verre familieleden als je zo’n lopend abonnement hebt?
Hopelijk zijn er hier mensen die mij voorgegaan zijn en daar meer over kunnen vertellen
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
zondag 28 augustus 2022 om 11:53
Nou ja, ze laten zien hoeveel procent je van dingen in je hebt. En als daar een flink deel West Afrika bij zit kun je daar toch een en ander uit afleiden. Ik ben al mixed, zoals de meeste zwarte mensen, dus dan heb je sowieso een allegaartje.

Zal vast een hoop op af te dingen zijn hoor!
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 28-08-2022 11:56
39.08% gewijzigd
zondag 28 augustus 2022 om 11:54
zondag 28 augustus 2022 om 11:54
zondag 28 augustus 2022 om 11:59
O dat wel. Lijkt mij ook wel leuk, zeker ivm met een zeer weinig voorkomende achternaam. Ergens moet het toch begonnen zijn. Maar zou daarvoor nooit mijn dna afstaan een een commercieel bedrijf.
zondag 28 augustus 2022 om 12:05
Ik zag eens een identieke drieling die alledrie andere resultaten hadden. Nou, dat kan natuurlijk, je dna is nooit helemaal gelijk.
Maar met twee dezelfde ouders heb je zelfs als gewone broer en zus wel per definitie dezelfde voorouders. Dus dat maakt het al raar als je dan heel andere gebieden krijgt. Dat maakt het zo verwarrend om dit soort dna-resultaten te koppelen aan je achtergrond.
zondag 28 augustus 2022 om 12:32
zondag 28 augustus 2022 om 14:04
Ik heb ondertussen alles binnen en van de week wil ik ervoor gasn zitten. Ik wil zeer zeker niet door andere familieleden gevonden worden.
Ik heb al genoeg aan die bonte verzameling die ik ken.
Ik weet dat mijn voorouders 400 jaar in Barbados hebben gewoond en gewerkt ( slavernij) en van daaruit zijn ze naar Suriname gegaan, maar die verbinding met Afrika zijn we kwijt en ik wil graag opheldering omdat ik op cultureel gebied ook met bepaalde vragen zit.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
zondag 28 augustus 2022 om 15:13
Ga je niet krijgen dmv een dna kitje.Miskotto schreef: ↑28-08-2022 14:04Ik heb ondertussen alles binnen en van de week wil ik ervoor gasn zitten. Ik wil zeer zeker niet door andere familieleden gevonden worden.
Ik heb al genoeg aan die bonte verzameling die ik ken.
Ik weet dat mijn voorouders 400 jaar in Barbados hebben gewoond en gewerkt ( slavernij) en van daaruit zijn ze naar Suriname gegaan, maar die verbinding met Afrika zijn we kwijt en ik wil graag opheldering omdat ik op cultureel gebied ook met bepaalde vragen zit.
zondag 28 augustus 2022 om 17:11
In de zin van dat daardoor aan het licht kwam dat partner vreemd was gegaan en ergens nog meer kinderen had en dat dus niet verteld had. Of dat een zoon/dochter ineens op de stoep staat en men van niks wist.puntillita schreef: ↑28-08-2022 08:06Daardoor slaat dan op het testen of op het familiegeheim? Imho als er drama komt, dan is de verantwoordelijke daarvoor degene met het geheim, niet degene die het toevallig ontdekt.
zondag 28 augustus 2022 om 17:20
Mijn vader heeft regelmatig opmerkingen gemaakt over mogelijk onbekend nageslacht uit z'n wilde jaren in Spanje (elk vliegtuig een ander schatje). Daarvoor overweeg ik zo'n registratie.
Tot een aantal jaar geleden had ik die privacy redenen niet serieus genomen, maar met hoe de wereld nu in elkaar steekt twijfel ik toch
Tot een aantal jaar geleden had ik die privacy redenen niet serieus genomen, maar met hoe de wereld nu in elkaar steekt twijfel ik toch
zondag 28 augustus 2022 om 17:33
En denk je dan ook weleens aan die andere kinderen (dus die op de stoep staan), of mogen die er nog steeds niet zijn?
zondag 28 augustus 2022 om 20:35
Nou nee. Cultuur is nou niet iets wat niet in je DNA zit, maar in gedrag wordt overgedragen. Al weet jij dat je voorouders 500 jaar geleden uit West Afrika kwamen, dat zegt echt helemaal niks meer over jouw culturele achtergrond.Lachattenoir schreef: ↑28-08-2022 18:05Bij mij wel hoor. Alles klopte ook trouwens in de uitslagen.
En het hele concept dat je aan DNA zou kunnen zien of iemand voor 15% uit land A komt, en voor 8% uit buurland B is gewoon idioot. Alsof DNA volgens landsgrenzen verdeeld is.
zondag 28 augustus 2022 om 21:27
DNA is niet over landsgrenzen verdeeld, maar via statistiek kun je wel wat zeggen over welke stukjes DNA over het algemeen in bepaalde gebieden voorkomen en gecombineerd met migratiestromen bekijken ze statistisch wat een waarschijnlijke herkomst is. Maar ben je als Europeaan in de vorige eeuw naar Australië gegaan, dan kom je er natuurlijk niet als aboriginal uitrollen.nausicaa schreef: ↑28-08-2022 20:35Nou nee. Cultuur is nou niet iets wat niet in je DNA zit, maar in gedrag wordt overgedragen. Al weet jij dat je voorouders 500 jaar geleden uit West Afrika kwamen, dat zegt echt helemaal niks meer over jouw culturele achtergrond.
En het hele concept dat je aan DNA zou kunnen zien of iemand voor 15% uit land A komt, en voor 8% uit buurland B is gewoon idioot. Alsof DNA volgens landsgrenzen verdeeld is.
Als jij bijvoorbeeld het sikkelcelgen draagt is de kans gewoon groter dat je niet blank bent en beter bestand vent tegen malaria. Draag je het rood haargen, dan zegt dat ook wat over je mogelijke afkomst. En zo zijn er tal van voorbeelden die bij elkaar opgeteld een grof beeld geven.
zondag 28 augustus 2022 om 22:10
Dat is natuurlijk maar een enkel aspect ervan. Voor een behoorlijk aantal mensen (ook jouw gezin later, meen ik) zijn dergelijke tests de snelste, en vaak zelfs de enige, manier om de connectie te maken naar biologische familie (evt halfbroers/-zussen).
maandag 29 augustus 2022 om 20:14
Als je bedoelt wat ik denk: nee, mijn kind kan gewoon de gegevens van haar vader opvragen als ze oud genoeg is, die hoeft geen DNA af te geven.puntillita schreef: ↑28-08-2022 22:10Dat is natuurlijk maar een enkel aspect ervan. Voor een behoorlijk aantal mensen (ook jouw gezin later, meen ik) zijn dergelijke tests de snelste, en vaak zelfs de enige, manier om de connectie te maken naar biologische familie (evt halfbroers/-zussen).
En ik hoor toch heel veel mensen die ‘het leuk lijkt om verre familie te ontdekken’ of die ‘willen weten of ze ook roots in Italië hebben’.
maandag 29 augustus 2022 om 20:23
Dat weet ik, ik snap hoe dit soort dingen werkt. Maar daarom juist vind ik het vaak heel rare uitslagen. Je kunt echt met geen mogelijkheid zeggen dat iemand 12% Italiaans en 7% Frans is. Echt niet. En dat is wel wat er gesuggereerd word door dergelijke sites.navyblue schreef: ↑28-08-2022 21:27DNA is niet over landsgrenzen verdeeld, maar via statistiek kun je wel wat zeggen over welke stukjes DNA over het algemeen in bepaalde gebieden voorkomen en gecombineerd met migratiestromen bekijken ze statistisch wat een waarschijnlijke herkomst is. Maar ben je als Europeaan in de vorige eeuw naar Australië gegaan, dan kom je er natuurlijk niet als aboriginal uitrollen.
Als jij bijvoorbeeld het sikkelcelgen draagt is de kans gewoon groter dat je niet blank bent en beter bestand vent tegen malaria. Draag je het rood haargen, dan zegt dat ook wat over je mogelijke afkomst. En zo zijn er tal van voorbeelden die bij elkaar opgeteld een grof beeld geven.
Als je echt niks over je achtergrond weet (zeg geadopteerd uit ontkende land) dan kun je inderdaad wel met redelijke waarschijnlijkheid achterhalen of je afkomstig bent uit Zuid-Oost Azië, het Midden-Oosten of West Afrika. Maar dat had je dan wellicht ook al kunnen zien als je in de spiegel kijkt. Gedetailleerder kan misschien nog wel als je niet erg gemengd bent, of van een redelijk geïsoleerde plek komt. Maar daar houdt het ook wel op.
Zeker bijvoorbeeld iemand die zie dat zijn voorouders 400 jaar geleden tot slaaf waren gemaakt. Die voorouders zijn niet massaal allemaal bij elkaar gebleven, slaven werden naar allerlei plekken gestuurd, mengden met andere slaven en met de lokale bevolking. Dus zelfs als Piet uit Nigeria jouw voorvader is, zit er nog maar zo weinig daarvan in jouw DNA, dat je dat nauwelijks meer kunt achterhalen.
Ik beweer uiteraard niet dat genetica niks zegt. Er is een reden waarom wij naar etnische afkomst vragen als we genetisch onderzoek doen. Dat beïnvloed namelijk of bepaalde bevindingen uitzonderlijk zijn of niet. Maar dan gaat het over die brede groepen, niet over kleine percentages van naast elkaar liggende landen.
maandag 29 augustus 2022 om 21:06
nausicaa schreef: ↑29-08-2022 20:14Als je bedoelt wat ik denk: nee, mijn kind kan gewoon de gegevens van haar vader opvragen als ze oud genoeg is, die hoeft geen DNA af te geven.
En ik hoor toch heel veel mensen die ‘het leuk lijkt om verre familie te ontdekken’ of die ‘willen weten of ze ook roots in Italië hebben’.
Ja, dat is waar ik in bedekte termen op doelde. Je kind heeft niet alleen een vader, maar waarschijnlijk ook broertjes en zusjes en tot die informatie krijgt ze niet zomaar toegang. Om die te vinden zijn MH en dergelijke momenteel de beste en voor velen enige optie.
Ik was trouwens degene die specifiek die achternicht in Australië noemde, maar er zitten voor mij nog wel meer aspecten aan (die ik hier niet perse wil bespreken).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in