Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Beertje321 schreef:
22-10-2022 14:59

We hebben gewoon heel veel geluk dit jaar met het zachte herfstweer.
Ik hoop voor 1 november niet te hoeven stoken. Vocht houd ik uit het huis door overal te ventileren en regelmatig te luchten.

Vorig jaar was het ook nog lang goed weer, als ik m'n fb herinneringen moet geloven!
Gas is hier morgen maar 47 cent (incl). Zou er bijna de cv voor aanslingeren :-D
(op 1 okt was het nog 1,80....)
Irish_Wasser_Woman schreef:
22-10-2022 18:45
Gas is hier morgen maar 47 cent (incl). Zou er bijna de cv voor aanslingeren :-D
(op 1 okt was het nog 1,80....)
Oh dat is een koopje! Hier 2,71 euro per kuub! :frusty:

Is dat bij ANWB energie of NextEnery oid?

Ben je daar steeds goedkoper uit? Of heb je ook een tijd hele hoge tarieven gehad rond augustus? Wat moest je dan maximaal betalen voor een kuub of een kWh?
Ik vind de tarieven zo lastig te vergelijken op dergelijke sites omdat er nog belasting, ODE en inkoopkosten bij komen.
Dan zie je een tarief wat nog exclusief is. Ik heb dan geen idee hoeveel er dan nog bij komt. Maar het klinkt zeker interessant!
Alelszz schreef:
22-10-2022 12:38
Denk dat ik deze challenge heel lang ga volhouden. T is nu binnen 20.5 graden en zit in T-shirt. Prima hoor :)
ja het is erg easy zo met deze milde oktober. Vorig jaar had ik hem al veel eerder aan.
En het blijft ook de volgende week nog zo warm.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik vind het geweldig weer! Ik doe net 5 minuten geleden mijn tuindeur pas dicht, het is nog steeds 18 graden binnen en ik zit in mijn t-shirt. Ik geniet ervan!
Maleficent schreef:
22-10-2022 20:57
ja het is erg easy zo met deze milde oktober. Vorig jaar had ik hem al veel eerder aan.
En het blijft ook de volgende week nog zo warm.
Vorig jaar was oktober ook mild volgens mij, toen had ook pas begin november de eerste keer de kachel aan.
Ik ben ook af, gisteren en vandaag een uurtje de verwarming aangehad. Maar dat had te maken met de vele natte (vakantie) was die ik niet droog krijg. Morgen ga ik het maar in de droger gooien bij mijn schoonmoeder, dit gaat niet werken zoveel natte lakens en handdoeken. We hebben een caravan en ik wil alles er weer in kunnen leggen. De gewassen kleding is ook best vochtig, maar dat heeft niet zo’n haast.
Voor iedereen een groene tuin
LuciFee2022 schreef:
22-10-2022 17:52
Dan is er toch een kachel aan geweest, wat is de challenge dan nog?
Om hem daarna weer zo lang mogelijk uit te houden. Ik was vorige week al af maar heb sindsdien de kachel niet meer aangehad, vind ik toch knap. :)

Ik loop trouwens al lang in zo’n grote fluffy hoodie deken. Ding is echt de aankoop van de eeuw.
GroenTuintje schreef:
22-10-2022 21:16
Ik ben ook af, gisteren en vandaag een uurtje de verwarming aangehad. Maar dat had te maken met de vele natte (vakantie) was die ik niet droog krijg. Morgen ga ik het maar in de droger gooien bij mijn schoonmoeder, dit gaat niet werken zoveel natte lakens en handdoeken. We hebben een caravan en ik wil alles er weer in kunnen leggen. De gewassen kleding is ook best vochtig, maar dat heeft niet zo’n haast.
Wij hebben een droger, doe ik van de week ook een keer aangezwengeld heb omdat de was maar klam bleef.
Maar nu ik dagelijks als een neuroot mijn energie-app bekijk zag ik meteen een piek! Dus die blijft voorlopig ook uit! (Ik snap je helemaal hoor, zou vakantiezooi ook zo snel mogelijk weer droog de kast in willen hebben!).

Hier had ik voor mezelf 1 oktober aangehouden. Dat ging met gemak. 1 nov gaan we ook makkelijk halen. Zou 1 dec. ook nog lukken? 😅
Het gasbedrijf gaat in ieder geval niet rijk worden door mij!
Beertje321 schreef:
22-10-2022 20:53
Oh dat is een koopje! Hier 2,71 euro per kuub! :frusty:

Is dat bij ANWB energie of NextEnery oid?

Ben je daar steeds goedkoper uit? Of heb je ook een tijd hele hoge tarieven gehad rond augustus? Wat moest je dan maximaal betalen voor een kuub of een kWh?
Ik vind de tarieven zo lastig te vergelijken op dergelijke sites omdat er nog belasting, ODE en inkoopkosten bij komen.
Dan zie je een tarief wat nog exclusief is. Ik heb dan geen idee hoeveel er dan nog bij komt. Maar het klinkt zeker interessant!
Anwb ja :)
Ja, augustus was duur :"-( 3,50 euro per kuub..... Stroom 75 cent op de duurste dag.

https://energie.anwb.nl/uurtarieven Hier kun je kijken wat het alle kost(te). Soms is het een mingetal, de stroom. Dan krijg je dus geld terug, wanneer je gebruikt ;) (dus dan gaat hier, na de was, ook de airco aan om te drogen :-D )
-Matilda- schreef:
22-10-2022 21:27
Wij hebben een droger, doe ik van de week ook een keer aangezwengeld heb omdat de was maar klam bleef.
Maar nu ik dagelijks als een neuroot mijn energie-app bekijk zag ik meteen een piek! Dus die blijft voorlopig ook uit! (Ik snap je helemaal hoor, zou vakantiezooi ook zo snel mogelijk weer droog de kast in willen hebben!).
Ik gebruik mijn droger ook en ik vond het nogal meevallen met die piek. Heb er afgelopen week expres naar gekeken en het was nog geen 2 Kwh voor 1,5 droogbeurt.
Ugli schreef:
22-10-2022 21:25
Om hem daarna weer zo lang mogelijk uit te houden. Ik was vorige week al af maar heb sindsdien de kachel niet meer aangehad, vind ik toch knap. :)

Ik loop trouwens al lang in zo’n grote fluffy hoodie deken. Ding is echt de aankoop van de eeuw.
Dat snap ik wel hoor, maar bedoel meer aan deze challenge van dit topic.

Ik ga als ik de kachel toch aan moet/ga doen ook elke dag dat niet hoeft of maar even of heel laag ook blij zijn. Tuurlijk!
Ik heb steeds last van koude stijve nek, ook bij mijn warme houdies..maar sjaals om thuis vind ik ruk. Ga maar even kijken naar een warme maar niet te strakke col denk ik. Los of aan een lekkere warme trui.
nausicaa schreef:
22-10-2022 11:20

Wat ik me steeds afvraag bij al die dekentjes etc, zitten jullie dan de hele tijd stil? Ik zou er gestoord van worden als ik voor elke keer opstaan om iets te pakken/ kind te helpen deken weg/uit moet doen. Bovendien word ik dan alsnog steeds koud.
Ik heb mijn deken omgeslagen als een rok, dus die blijft gewoon zitten als ik opsta en rondloop (een gewone fleecedeken, ik heb geen elektrische dekens enzo). Daaronder heb ik mijn badjas over mijn kleding aan zodat ook mijn bovenlijf wat warmer blijft.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ja je bent wel “af voor het topic” dan vind ik, maar mee blijven schrijven lijkt me prima.

Heb je ergens een tocht stroompje lopen, misschien als je op de bank zit of zo? Die kunnen echt funest zijn. Als ik met raam open slaap ‘s nachts kan ik ook pech hebben dat ik in mijn slaap mijn nek boven de deken uit steek en dan is mijn nek ook helemaal verrot de dag erna.

Drogers verbruiken ergens tussen de 1 en 2 kWh per droogbeurt, dat is straks met het prijsplafond 40 tot 80 cent per droogbeurt. Voor mij kost het momenteel 80-1,60 per droogbeurt, maar toch ga ik het daar niet voor laten want ik haat een huis vol wasgoed en harde handdoeken.

Oh en wat die dekens betreft, ik kruip onder het dekentje vandaan als ik wat moet ja. Ik zit veel op de bank te chillen of achter mijn bureau/tafel en als ik beweeg (schoonmaken, opruimen) heb ik geen deken nodig want dan heb ik het warm zat.
Irish_Wasser_Woman schreef:
22-10-2022 22:09
Anwb ja :)
Ja, augustus was duur :"-( 3,50 euro per kuub..... Stroom 75 cent op de duurste dag.

https://energie.anwb.nl/uurtarieven Hier kun je kijken wat het alle kost(te). Soms is het een mingetal, de stroom. Dan krijg je dus geld terug, wanneer je gebruikt ;) (dus dan gaat hier, na de was, ook de airco aan om te drogen :-D )
3,50 euro was wel duur! Maar het fijne is dat dit tarief bij ANWB-energie dus geen 3 maanden vast stond zoals bij Eneco nu voor sommigen wel bij het variabele contract wat per 3 maanden pas herzien wordt.

Bedankt voor de link. Ik klikte erop. Maar helaas moet je daar inloggen en ik ben geen klant dus ik kan het niet zien.
Maar staan er in dat overzicht de uurtarieven inclusief belasting en bijkomende kosten?
Ugli schreef:
22-10-2022 23:22
Ja je bent wel “af voor het topic” dan vind ik, maar mee blijven schrijven lijkt me prima.

Heb je ergens een tocht stroompje lopen, misschien als je op de bank zit of zo? Die kunnen echt funest zijn. Als ik met raam open slaap ‘s nachts kan ik ook pech hebben dat ik in mijn slaap mijn nek boven de deken uit steek en dan is mijn nek ook helemaal verrot de dag erna.

Niet beneden ( slaapkamer wel vaak de roosters open nog) maar ik heb al rug en nekklachten en vind de meeste truien en vesten en hoodies en jassen een groot nekgat hebben, heb nu wat shirts met slappe col besteld voor eronder en een losse warme col met rits voor onder mijn jas.
Beertje321 schreef:
23-10-2022 01:33
3,50 euro was wel duur! Maar het fijne is dat dit tarief bij ANWB-energie dus geen 3 maanden vast stond zoals bij Eneco nu voor sommigen wel bij het variabele contract wat per 3 maanden pas herzien wordt.

Bedankt voor de link. Ik klikte erop. Maar helaas moet je daar inloggen en ik ben geen klant dus ik kan het niet zien.
Maar staan er in dat overzicht de uurtarieven inclusief belasting en bijkomende kosten?
Oh, wat stom dat dat niet te zien is! Ik zal even kijken of ik een printscreen kan maken en uploaden :)
Ja, het is incl! (dat staat er iig onder....)

Vandaag stroom:
Afbeelding

Maand okt stroom:
Afbeelding

Maand okt gas:
Afbeelding
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 23-10-2022 10:03
14.99% gewijzigd
girasole3 schreef:
22-10-2022 22:47
Ik gebruik mijn droger ook en ik vond het nogal meevallen met die piek. Heb er afgelopen week expres naar gekeken en het was nog geen 2 Kwh voor 1,5 droogbeurt.

Ik vind het ook meevallen, ik geloof hier zo'n 4,5 Kwh voor wasmachine en droger. En ik gebruik de droger maar één keer per week in het weekend voor de handdoeken/beddegoedwas. Op een rek laten drogen levert me echt te veel vocht op in huis.
Such fun!1
Die anwb overzichten zijn volgens mij zonder belastingen e.d.

Met deze link kan je ze als het goed is zonder inloggen zien;

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Rechtsboven kun je op een i klikken, daar staat uitgelegd dat het zonder belastingen etc is. Bij gas zal er rond de 50 cent bijkomen, bij stroom iets van 8 tot 10 cent.

Nog steeds stukken voordeliger dan 2 maanden geleden, dat is zeker.
Handdoeken aan de lucht laten drogen ga ik ook niet aan beginnen.

Ik was overigens de dag na mn vakantie begin oktober al af.

Maar het lukt me wel om nog zonder cv of elektrische kachel aan thuis te werken overdag. Al zit ik dan wel op een Stoov big hug xl en met een fleecedeken over de benen. En te warm aangekleed (buiten dan meteen heel heet).

En dat mag ook best gezegd worden. Tot nu toe 20 m3 gas verbruikt deze maand. Vorig jaar in heel oktober 61 m3 dus daar kom ik wel onder denk ik! Ik ga voor die 2,50 per dag die het momenteel kost om s avonds tot 19,5 graad te stoken ook geen kou zitten lijden. Maar wel zuur dat me dat vorig jaar 60 cent gekost zou hebben. En irritant dat de Eneco app de tarieven van nu op het verbruik van vorig jaar toepast in het overzicht.
Ik heb niet alles gelezen want dat was wat veel maar heeft er iemand ervaring met infraroodpanelen? Zo ja, welke raadt je aan of af?
Tot nu toe hebben we 20m3 gas verbruikt. Vorig jaar 65m3 in heel oktober. Momenteel staat de achterdeur nog open en is het goed te doen binnen.
Ik denk dat ik een paar keer deze maand enkele uurtjes de verwarming op 19-20 heb gehad, omdat ik met koude handen in de woonkamer zat. Als het dan behaaglijk is dan zet ik hem weer uit.
Vorig jaar oktober 26 kuub en 156 kwh. Tot 19 okt dit jaar (niet verder bijgewerkt nog) 8 kuub en 86 kwh :)
Jeetje, de weersvoorspellingen.... :O Het wordt volgende week (vrijdag) hier 21 graden.
Als die voorspellingen uitkomen dan hoef ik inderdaad vóór 1 november de verwarming nog niet aan te zetten.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven