Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
dinsdag 25 oktober 2022 om 20:59
Ik weet niet of het bij jou een optie is, maar ik heb de laatste dagen de was buiten gehangen. Droogde prima op een enkel dikker item na. Dat heb ik eind van de middag nog even binnen opgehangen.

woensdag 26 oktober 2022 om 08:47
Yes, ik heb mijn record van vorig jaar verbroken, toen ging hij op 25 oktober aan maar dankzij het warme weer kan ik dat nu nog een tijd uitstellen. 1 november ga ik zeker halen. 7 november ga ik vier dagen naar Porto en komt mijn moeder hier logeren in huis om op mijn kat te passen maar ze moet veel werken en heeft het dankzij de overgang nooit koud dus zij zal ook niet gaan stoken en mijn elektra verbruik zal zeker omlaag gaan die dagen. Gaat lekker hier dus. Heb deze maand pas 7 kuub gas verbruikt, vorig jaar 13. Ga ik dit jaar niet halen die 13.
Ben heel benieuwd hoeveel ik in februari weer terug ga krijgen als mijn jaarafrekening komt want ik zit alweer dik onder de 375 kuub die ik vorig jaar gestookt heb.
Dat ga ik dit jaar never nooit niet halen.
Mijn was droogt ook langzamer op het droogrek maar vind ik niet zo erg, als het zonnig is zet ik hem buiten, dat scheelt.
Ben heel benieuwd hoeveel ik in februari weer terug ga krijgen als mijn jaarafrekening komt want ik zit alweer dik onder de 375 kuub die ik vorig jaar gestookt heb.
Dat ga ik dit jaar never nooit niet halen.

Mijn was droogt ook langzamer op het droogrek maar vind ik niet zo erg, als het zonnig is zet ik hem buiten, dat scheelt.
woensdag 26 oktober 2022 om 09:40
Netjes!Miss_Edwards schreef: ↑26-10-2022 08:47Yes, ik heb mijn record van vorig jaar verbroken, toen ging hij op 25 oktober aan maar dankzij het warme weer kan ik dat nu nog een tijd uitstellen. 1 november ga ik zeker halen. 7 november ga ik vier dagen naar Porto en komt mijn moeder hier logeren in huis om op mijn kat te passen maar ze moet veel werken en heeft het dankzij de overgang nooit koud dus zij zal ook niet gaan stoken en mijn elektra verbruik zal zeker omlaag gaan die dagen. Gaat lekker hier dus. Heb deze maand pas 7 kuub gas verbruikt, vorig jaar 13. Ga ik dit jaar niet halen die 13.
Dat ga ik dit jaar never nooit niet halen.![]()
Het is wel bizar warm voor de tijd van het jaar. Vorig jaar had ik 20 m3 op de teller in oktober, en volgens mij is dat ook de maand geweest waarin ik begon met besparen. Ik heb de HR ketel toen op 60 en eco-stand gezet en heb de thermostaat beter ingeregeld waardoor ik zonder comfort in te leveren al flink heb kunnen besparen.
De was droogt hier ook wat langzamer op zolder, maar nog steeds binnen een dag. Ik merk dat het best wat uitmaakt als ik dagelijks lucht of niet (los van de ventilatie). Volgens mij is het in deze maanden vooral de kunst om je luchtvochtigheid binnen laag te houden. Zodra die toeneemt voelt het ook kouder aan.

woensdag 26 oktober 2022 om 09:45
Ja, ik ben er ook blij mee. Ben vorig jaar al begonnen met zuiniger zijn met gas, dankzij dit topic maar douche sinds dit jaar pas om de dag ( in de koudere maanden, in de zomer meestal wel elke dag even kort ) en dat scheelt echt flink. Mijn haar blijft lang goed dus ik was dat maar 2x per week. Dan douche ik wel een stuk langer maar de andere keren ben ik in 2 a 3 minuten klaar.
Begin oktober was het wel redelijk fris dit jaar, toen heb ik bijna de verwarming aan gedaan een paar keer maar het is nu inderdaad echt bizar warm de komende tijd.
Zeer zorgwekkend voor het milieu vind ik maar denk dat de meeste mensen nu niet zullen klagen ivm de gasrekeningen. Van mij mag het best wat kouder zijn, zolang het overdag dan maar ook af en toe zonnig is, dan hoef ik sowieso niet te stoken, dan is mijn huis zo weer warm. Het koelt hier vooral snel af met de regenachtige, druilerige dagen.
Begin oktober was het wel redelijk fris dit jaar, toen heb ik bijna de verwarming aan gedaan een paar keer maar het is nu inderdaad echt bizar warm de komende tijd.
Zeer zorgwekkend voor het milieu vind ik maar denk dat de meeste mensen nu niet zullen klagen ivm de gasrekeningen. Van mij mag het best wat kouder zijn, zolang het overdag dan maar ook af en toe zonnig is, dan hoef ik sowieso niet te stoken, dan is mijn huis zo weer warm. Het koelt hier vooral snel af met de regenachtige, druilerige dagen.
woensdag 26 oktober 2022 om 14:10

Ik houd al een tijdje alles bij, heel leuk om te zien hoe goed het dit jaar gaat!! (in juli 2020 is ons zoontje geboren, dus waren we dat jaar niet op vakantie) Ik denk dat we deze maand wel meer gas hebben verbruikt dan vorige maand, maar we hebben deze maand vaker gekookt dan vorige maand. De cv is iig nog niet aan geweest.
woensdag 26 oktober 2022 om 14:26
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑26-10-2022 14:10
Ik houd al een tijdje alles bij, heel leuk om te zien hoe goed het dit jaar gaat!! (in juli 2020 is ons zoontje geboren, dus waren we dat jaar niet op vakantie) Ik denk dat we deze maand wel meer gas hebben verbruikt dan vorige maand, maar we hebben deze maand vaker gekookt dan vorige maand. De cv is iig nog niet aan geweest.
Wow best weinig met zn 3 en ? En dan 11 kuub in de zomer ondanks dat je dan nu een peuter hebt. Netjes hoor!
woensdag 26 oktober 2022 om 14:36
Waren wel deze zomer drie weken weg hoor, juli/aug

En hebben geen bad, wellicht scheelt dat ook (en niet iedere dag douchen, want echt vies wordt hij gelukkig niet).
woensdag 26 oktober 2022 om 15:58
Tuurlijk maar september nog maar 12. Vind ik voor een gezin super netjes!Irish_Wasser_Woman schreef: ↑26-10-2022 14:36Waren wel deze zomer drie weken weg hoor, juli/aug![]()
En hebben geen bad, wellicht scheelt dat ook (en niet iedere dag douchen, want echt vies wordt hij gelukkig niet).
woensdag 26 oktober 2022 om 18:21
Goed gedaan!Miss_Edwards schreef: ↑26-10-2022 08:47Yes, ik heb mijn record van vorig jaar verbroken, toen ging hij op 25 oktober aan maar dankzij het warme weer kan ik dat nu nog een tijd

woensdag 26 oktober 2022 om 20:05
Ik vind het echt bizar dat ik ook vandaag weer op het einde van de middag gewoon de balkondeur open kan zetten en het huis nog opwarmt door de zon op de ramen. Van de ene kant fijn, maar ook best zorgelijk qua klimaat.
Wij zijn een badkamerverbouwing aan het plannen. En staan voor de 'moeilijke' keuze wel of geen bad. Ik heb reuma en man heeft rugproblemen dus we gebruiken het bad best vaak om even verlichting te krijgen door in het warme water te liggen. Voorheen ging ik dagelijks in bad, nu douche ik vaker en gebruik het bad alleen bij 'last'. We worden natuurlijk ook ouder en een bad moet veilig blijven. Ik vind het een moeilijke beslissing want de badkamer is klein en zonder bad fijner te organiseren. Maar.... ik vrees dat ik het wel ga missen en ben nu aan het googlen of een infrarood 'sauna' een alternatief kan zijn. Iemand ervaring?
Wij zijn een badkamerverbouwing aan het plannen. En staan voor de 'moeilijke' keuze wel of geen bad. Ik heb reuma en man heeft rugproblemen dus we gebruiken het bad best vaak om even verlichting te krijgen door in het warme water te liggen. Voorheen ging ik dagelijks in bad, nu douche ik vaker en gebruik het bad alleen bij 'last'. We worden natuurlijk ook ouder en een bad moet veilig blijven. Ik vind het een moeilijke beslissing want de badkamer is klein en zonder bad fijner te organiseren. Maar.... ik vrees dat ik het wel ga missen en ben nu aan het googlen of een infrarood 'sauna' een alternatief kan zijn. Iemand ervaring?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
woensdag 26 oktober 2022 om 20:10
vriendin van mij had er eentje (ze heeft hem nog, maar hij moet weer geïnstalleerd worden na verhuizing) en die had er zeker wel baat bij. Wat je zou kunnen doen, is een keer naar de sauna gaan. De meesten hebben ook een infrarood sauna.OlleGrieze schreef: ↑26-10-2022 20:05Ik vind het echt bizar dat ik ook vandaag weer op het einde van de middag gewoon de balkondeur open kan zetten en het huis nog opwarmt door de zon op de ramen. Van de ene kant fijn, maar ook best zorgelijk qua klimaat.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 26 oktober 2022 om 20:19
Fijn om lezen. Voor mij zou het werken denk ik want ik heb het inderdaad in de sauna geprobeerd. Maar dat was overdag toen ik al 'in beweging' was. Ik heb het meeste baat bij mijn bad in de ochtend als ik pijnlijk opsta. Man heeft het nooit geprobeerd en is geen saunaganger. Goed dat je dit aanhaalt. Ik ga hem meeslepen naar de sauna voor we een beslissing maken

ollegrieze wijzigde dit bericht op 27-10-2022 07:28
0.15% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
woensdag 26 oktober 2022 om 20:22
Precies. Is nu niet bepaald bikkelen.
Vanmiddag het beddengoed buiten kunnen drogen.
woensdag 26 oktober 2022 om 22:23
OlleGrieze schreef: ↑26-10-2022 20:05Ik vind het echt bizar dat ik ook vandaag weer op het einde van de middag gewoon de balkondeur open kan zetten en het huis nog opwarmt door de zon op de ramen. Van de ene kant fijn, maar ook best zorgelijk qua klimaat.
In jouw geval zou ik toch een bad willen behouden. Gezondheid is belangrijk en jij hebt er veel baat bij. Soms moet je jezelf wat gunnen, ook al is het momenteel duur. De prijzen gaan hopelijk ooit eens naar beneden en dan zal je blij zijn dat je hem nog hebt.
Een bad en sauna zijn twee verschillende dingen. Zo'n sauna warmt je op, maar vind ik heel anders dan een lekker warm bad.

woensdag 26 oktober 2022 om 22:31
En een infra rood deken ?OlleGrieze schreef: ↑26-10-2022 20:19Fijn om lezen. Voor mij zou het werken denk ik want ik heb het inderdaad in de sauna geprobeerd. Maar dat was overdag toen ik al 'in beweging' was. Ik heb het meeste baad bij mijn bad in de ochtend als ik pijnlijk opsta. Man heeft het nooit geprobeerd en is geen saunaganger. Goed dat je dit aanhaalt. Ik ga hem meeslepen naar de sauna voor we een beslissing maken![]()
woensdag 26 oktober 2022 om 22:32
Infrarood hoor ik dus super goed verhalen over van mensen met pijnklachten. Die warmte komt diep en dus ook echt aan waar het moet. Plus je kunt dan combineren met rustige bewegingen wat in bad niet kan.OlleGrieze schreef: ↑26-10-2022 20:05Ik vind het echt bizar dat ik ook vandaag weer op het einde van de middag gewoon de balkondeur open kan zetten en het huis nog opwarmt door de zon op de ramen. Van de ene kant fijn, maar ook best zorgelijk qua klimaat.
donderdag 27 oktober 2022 om 03:57
Gasverbruik is voornamelijk verwarming. Gemiddeld gezien is het meestal zo'n 75% aan verwarming. 20% tapwater en 5% koken (als je überhaupt op gas kookt).
Laten we zeggen dat ze 750 per jaar verbruikt (gemiddeld), dan is het tapwater dus 150 kuub.. 150/12 = 12.5
Dus die 11 kuub is helemaal niet zo gek.
We hebben in mei tm augustus 40 kuub verbruikt. September en oktober ook maar 20 kuub trouwens. Sowieso in heel 2022 nog maar 250 kuub.. Gezin van 3 ook
donderdag 27 oktober 2022 om 07:33
Mbree schreef: ↑27-10-2022 03:57Gasverbruik is voornamelijk verwarming. Gemiddeld gezien is het meestal zo'n 75% aan verwarming. 20% tapwater en 5% koken (als je überhaupt op gas kookt).
Laten we zeggen dat ze 750 per jaar verbruikt (gemiddeld), dan is het tapwater dus 150 kuub.. 150/12 = 12.5
Dus die 11 kuub is helemaal niet zo gek.
We hebben in mei tm augustus 40 kuub verbruikt. September en oktober ook maar 20 kuub trouwens. Sowieso in heel 2022 nog maar 250 kuub.. Gezin van 3 ook
Je beseft dat het rekenvoorbeeld van 750 al heel laag is?
Overigens mei tm aug is 4 maanden waarin je dus 40 kuub hebt gebruikt, dat is dus ook 10 kuub per maand. En dan zit mogelijk dat verschil dus in bijv koken op gas.
donderdag 27 oktober 2022 om 11:13
Misschien een Tubble of iets soortgelijks? Heb 'm zelf ook, ik ga niet zo vaak in bad, maar het is meer het idee dat het kan als ik zou willen.OlleGrieze schreef: ↑26-10-2022 20:05Ik vind het echt bizar dat ik ook vandaag weer op het einde van de middag gewoon de balkondeur open kan zetten en het huis nog opwarmt door de zon op de ramen. Van de ene kant fijn, maar ook best zorgelijk qua klimaat.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.