Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Ugli schreef:
01-11-2022 09:56
Waarom zeg je het abbonnement dan niet op? Nu betaal je voor niks.
Ik heb ook geen mediaboxen meer van Ziggo, kijk ook via mijn AppleTV en Ziggo app. Daar heb je wel een abonnement van Ziggo bij nodig om in te kunnen loggen ;-)
Live Life to the fullest
GeweldigWeer schreef:
01-11-2022 10:12
Ik heb ook geen mediaboxen meer van Ziggo, kijk ook via mijn AppleTV en Ziggo app. Daar heb je wel een abonnement van Ziggo bij nodig om in te kunnen loggen ;-)
Of de Ziggo login van iemand anders. ;-D

Dat werkt niet met de app op de TV. Wel met de app op de smartphone of tablet en dan kan je casten naar je TV.
Ugli schreef:
01-11-2022 09:56
Waarom zeg je het abbonnement dan niet op? Nu betaal je voor niks.
Omdat dat in prijs niks scheelt ;-) Ik heb alles-in-één.

Ik kan geen daadwerkelijke cijfers opnoemen, omdat ik óf moet inloggen (en dan zie ik nog niks) óf ik moet net doen of ik een nieuwe klant ben, maar welk ander huisnummer ik ook invoer, hij herkent het adres niet :-?
Irish_Wasser_Woman schreef:
01-11-2022 10:30
Omdat dat in prijs niks scheelt ;-) Ik heb alles-in-één.

Ik kan geen daadwerkelijke cijfers opnoemen, omdat ik óf moet inloggen (en dan zie ik nog niks) óf ik moet net doen of ik een nieuwe klant ben, maar welk ander huisnummer ik ook invoer, hij herkent het adres niet :-?

Jawel hoor. Ik heb mijn TV abo eruit geknikkerd en bespaar daarmee 10 euro per maand. Ik moest daar wel over bellen want online krijg je die optie gewoon niet te zien.
nausicaa schreef:
01-11-2022 10:00
Het is buiten ook gewoon heel vochtig momenteel. Afgelopen weekend heb ik alles urenlang open gehad, en de vochtigheid ging alleen maar omhoog ipv naar beneden :bonk: . Heel veel beter ventileren dan alle ramen open kan niet, en toch ruim boven de 70%.
Daar zou het ook of ook aan kunnen liggen. Ik heb geen historie over onze vochtigheidspercentage. Maar naast het verbruik van stroom en gas gaan we dit ook in de gaten houden.
GroenTuintje schreef:
31-10-2022 13:43
Ja een quooker schijnt enorm veel energie te vreten. Maar zou het zoveel kunnen zijn? Edit op internet staat 511kwh per jaar. Dus ongeveer 45 per maand zonder er iets mee te doen.
dat verbruik is juist wel als je warm en kokend water gebruikt. Het standby-verbruik is juist niet hoog, lager dan bij andere boilers: 10 watt, dat is ongeveer 90 kWh per jaar.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Tot nu toe nog echt niet nodig geweest om de verwarming aan te doen.

Vanaf morgen gaat het regenen, ben dan benieuwd of ik voor het eerst de kachel aan zal doen als het echt kil wordt.
Vandaag inderdaad nog mazzel met het weer!

Helaas wordt het binnenkort weer een stuk frisser.

Gelukkig hebben we voor november nu 190 euro compensatie. Dat scheelt een hoop!
In oktober 3x kort de verwarming aangehad, al met al toch maar 20 m3 gas verbruikt in de hele maand.
Wel wat meer dan in de zomermaanden, maar ik vind het acceptabel.
Beertje321 schreef:
01-11-2022 16:03
Vandaag inderdaad nog mazzel met het weer!

Helaas wordt het binnenkort weer een stuk frisser.

Gelukkig hebben we voor november nu 190 euro compensatie. Dat scheelt een hoop!
En ik zie toch nog zeker tot dag 10 van november 15 graden staan. Oke iets frisser dan oktober, maar tot half november dubbele cijfers vind ik niet verkeerd. Zeker omdat de nachten niet perse heel koud zijn.

Ik heb tot vanaf juli 14 m3 uitgespaard en daarnaast nog zo'n 23 kwh. Scheelt 104 euro tov vorig jaar vooral door de verlaging energiebelasting, en die geldt ook nog de komende 2 maanden. November vorig jaar had ik 8 m3 gebruikt, ik hoop dat het ook nog wat minder kan.
Stientje schreef:
01-11-2022 10:33
Jawel hoor. Ik heb mijn TV abo eruit geknikkerd en bespaar daarmee 10 euro per maand. Ik moest daar wel over bellen want online krijg je die optie gewoon niet te zien.
Ah, oke, bedankt voor de tip :)
Wij bellen sowieso iedere negen maanden, en krijgen dan 50% korting, ik weet niet of dat dan alsnog geldt als ik tv eruit gooi.
Het raam staat hier open, het is heerlijk met de zon op het raam en het is nu 22.4 binnen.
Nog niet gestookt dit najaar. Ik hoop nu 1 december te halen, maar denk niet dat dat realistisch is. Hoewel het er de komende week nog goed uit ziet qua temperaturen.

Luchtvochtigheid is nu 52%, maar van de week was het 77%. Raam open liep het nog meer op ;-) De enige remedie gaat stoken zijn denk ik, als het buiten eenmaal echt regenachtig gaat worden.
RP7 schreef:
02-11-2022 09:00
November vorig jaar had ik 8 m3 gebruikt, ik hoop dat het ook nog wat minder kan.
Waarom? 8m3 is al extreem weinig. En wat levert het op?
girasole3 schreef:
02-11-2022 11:46
Het wordt gewoon een sport. ;-D

Vorig jaar oktober heb ik 20 m3 verbruikt, dit jaar 3 m3. Geen verwarming aangehad dus.

Die 20 m3 zou ik wel een mooie score vinden voor november. Deze week kan de verwarming denk ik nog wel even uitblijven.
girasole3 schreef:
02-11-2022 11:46
Minder kosten of in ieder geval hetzelfde, want vorig jaar was die 8 m3 goedkoper dan nu. Toen was het uit mijn hoofd nog 1,20 per kuub nu 2 euro. En het is een principe kwestie geworden die bizarre prijzen niet te willen betalen. Eigenwijs? Ja klopt en trots op ook.

Overigens vandaag weer opgewarmd tot 21,5e graad dus ga ook niet verbruiken om het verbruiken, als het nou nodig is dan is het wat anders.
Ik heb in oktober 11m² gebruikt. In vergelijking met vorig jaar is dat een verbetering, toen was het nog 135m². Toen hadden we nog lekkende ramen en geen spouwmuurisolatie. :cheer2:
Wilgentak schreef:
02-11-2022 15:30
Ik heb in oktober 11m² gebruikt. In vergelijking met vorig jaar is dat een verbetering, toen was het nog 135m². Toen hadden we nog lekkende ramen en geen spouwmuurisolatie. :cheer2:
Hoewel je ongetwijfeld flink ‘echt’ bespaard hebt door daar iets aan te doen, moet je je ook niet al te rijk rekenen. Bijna iedereen hier heeft minstens 50-60% bespaard, ook mensen die niks anders dan anders gedaan hebben. Het is gewoon heel warm geweest in oktober, en dat merk je.
Natuurlijk verklaart dat niet alles, maar het zou zo maar kunnen dat meer van de helft van de mindering wegvalt als het gewoon koud is.
nausicaa schreef:
02-11-2022 16:11
Hoewel je ongetwijfeld flink ‘echt’ bespaard hebt door daar iets aan te doen, moet je je ook niet al te rijk rekenen. Bijna iedereen hier heeft minstens 50-60% bespaard, ook mensen die niks anders dan anders gedaan hebben. Het is gewoon heel warm geweest in oktober, en dat merk je.
Natuurlijk verklaart dat niet alles, maar het zou zo maar kunnen dat meer van de helft van de mindering wegvalt als het gewoon koud is.
Maar hier was het vorig jaar ook best een mooie maand :)
Verschilt natuurlijk in welk deel je woont maar heel veel meer dan dit jaar had ik vorig jaar niet verbruikt.

3 kuub verbruiken is trouwens echt ziek weinig. Douche je op de sportschool dan? Koken doe je dan sowieso elektrisch denk ik?
Irish_Wasser_Woman schreef:
02-11-2022 18:36
Maar hier was het vorig jaar ook best een mooie maand :)
Verschilt natuurlijk in welk deel je woont maar heel veel meer dan dit jaar had ik vorig jaar niet verbruikt.

3 kuub verbruiken is trouwens echt ziek weinig. Douche je op de sportschool dan? Koken doe je dan sowieso elektrisch denk ik?
Koken is bij mij echt maximaal een kuub in de maand op gas hoor. Zo veel gebruik je daar niet mee.

Ik douche dus zelf op de sportclub inderdaad daarom weet ik dat precies dat in sommige maanden ik alleen voor koken gebruikt heb.
Afrekening van de leverancier gehad, van nov 2021 tm okt 2022 385m3 gas verbruikt. Nog niet gestookt sinds maart ergens.

Ook vandaag was het weer gewoon lekker binnen met de zon op de ramen op het zuiden.

Aangezien we nog een weekje naar Spanje gaan van 11 tm 18 november hoop ik dat we ook deze maand nog niet veel hoeven te stoken.
Hier staat nu voor het eerst de cv aan (op 18,5, was 17,5 vanmorgen) Ik krijg vanmiddag visite. Hoe is het bij jullie?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
04-11-2022 10:28
Hier staat nu voor het eerst de cv aan (op 18,5, was 17,5 vanmorgen) Ik krijg vanmiddag visite. Hoe is het bij jullie?
Nog steeds 20 graden in huis
Ik had gisteren ook visite dus had bedacht om de verwarming aan te doen als het 19 graden zou zijn binnen, maar het was vanzelf 20 graden geworden dus ik heb hem uit gelaten.
Werk al de hele week thuis ivm verkoudheid, maar vandaag staat de verwarming overdag voor het eerst aan. Op 18 graden. In de woonkamer was het nog 17 graden, maar boven op m'n werkkamer was het net te koud geworden. Nu is het aangenaam.

Scheelt dat ik vanavond op visite ga, kan de verwarming straks weer uit :).

Ik haat het wel echt dat ik er nu zo over na moet denken. Maar ik heb een prognose gemaakt (omdat Eneco het vertikt) en als ik goed op blijf letten met gas zou ik zo'n 400 euro terug moeten krijgen in april. Al krijg ik die niet, omdat ik die in november en december (2x190) al vooruit gestort krijg. Dus hopelijk quitte spelen.
Hier is het 17,5 graad binnen, nog geen verwarming aan. Gister vond ik het wel echt fris, ondanks dat hij toen op 18 stond. Het ligt soms ook aan hoe ik geslapen heb en zeker aan wat voor kleding ik draag.

Wat een lage gasverbruiken lees ik hier. Wij hebben wel enorm bespaard in oktober (geen verwarming, waar we dat vorig jaar wel deden). 105m3 in 2021 tegenover 42m3 nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven