Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
OlleGrieze schreef:
26-10-2022 20:05
Ik vind het echt bizar dat ik ook vandaag weer op het einde van de middag gewoon de balkondeur open kan zetten en het huis nog opwarmt door de zon op de ramen. Van de ene kant fijn, maar ook best zorgelijk qua klimaat.
Wij zijn een badkamerverbouwing aan het plannen. En staan voor de 'moeilijke' keuze wel of geen bad. Ik heb reuma en man heeft rugproblemen dus we gebruiken het bad best vaak om even verlichting te krijgen door in het warme water te liggen. Voorheen ging ik dagelijks in bad, nu douche ik vaker en gebruik het bad alleen bij 'last'. We worden natuurlijk ook ouder en een bad moet veilig blijven. Ik vind het een moeilijke beslissing want de badkamer is klein en zonder bad fijner te organiseren. Maar.... ik vrees dat ik het wel ga missen en ben nu aan het googlen of een infrarood 'sauna' een alternatief kan zijn. Iemand ervaring?
Is zo'n Japans zitbad niet iets voor jullie? Ik heb zelf een heel groot bad en zit er bijna nooit in. Ik had liever wat extra ruimte in de badkamer gehad maar ik weet ook dat als je je niet lekker voelt, hoe heerlijk het kan zijn om in een bad even te ontspannen. Als ik ooit een verbouwing moet doen wil ik zo'n Japans bad er in.
Je zou je bad ook, zo nu en dan, met water uit de waterkoker kunnen vullen en dus verwarmen :) Duurt lang, haha, dat wel, maar bespaard wel gas ;)
Overigens; als je de hete kraan vijf minuten laat lopen, of zolang als je normaal doucht, verbruik je niet per se meer gas als met gewoon douchen, toch?
Hier toch overstag voor de Stoov kussens, en ik vind ze dus wel heerlijk warm. Echt jammer dat ze geen gewone dekens maken, alleen van die dekens om op een stoel te leggen. Het is niet bloedheet, maar voelt alsof je met je rug lekker in een warm zonnetje zit.
Of het economisch erg verantwoord is, weet ik niet. Ze zijn nogal prijzig. Maar ik vond ze mooier dan andere kussens, en de verplaatsbaarheid fijn (draadloos). Waarschijnlijk zijn er goedkopere alternatieven, maar lekker vind ik het wel.
Tot nu toe is mijn woonkamer 23 graden, geen verwarming in oktober was bepaald geen challenge. Ga nu proberen tot december geen verwarming aan te doen en ik denk dat het wel gaat lukken.
Nou, vanaf volgende maand wordt het een stuk kouder, dus ik denk dat dat in ieder geval bij mij niet gaat lukken. Nu nog 19 graden zonder verwarmen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Alelszz schreef:
29-10-2022 14:52
Tot nu toe is mijn woonkamer 23 graden, geen verwarming in oktober was bepaald geen challenge. Ga nu proberen tot december geen verwarming aan te doen en ik denk dat het wel gaat lukken.
Mijn thermostaat geeft nu 22,3 aan met ramen en deur open, heerlijk!

Ook mijn nieuwe streven is om niet bij te verwarmen tot december, ik hou wel van een uitdaging al heb ik nog een vast contract tot 2024 😉
Live Life to the fullest
Oh tot december zou echt geweldig zijn maar ik ben er bang voor, het gaat straks echt hard ook in de nachten...

Hier nu nog 21 graden in huis!
Volgend weekend 12 graden en regen ; dan is de lol er snel af.
Kou is nog tot daar aan toe, maar het gaat zo vochtig worden, en dat is echt niet fijn :(
Alles wat we nu uitsparen stoken we straks dubbel zo hard 😒
Hier weer terug op 20 graden.
Ik vond het zelfs benauwd in huis vandaag. Dus deur en ramen lekker lang open gehad
Voor iedereen een groene tuin
Koffieverkeerd schreef:
29-10-2022 20:24
Hoeft niet he? Het kan best wel weer een slappe winter worden.
Lastig te voorspellen hoe het gaat zijn.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
29-10-2022 22:38
Hoeft niet he? Het kan best wel weer een slappe winter worden.
Lastig te voorspellen hoe het gaat zijn.
Laten we het hopen, maar ik zie temperaturen van 13 graden staan.
Koffieverkeerd schreef:
29-10-2022 22:40
Laten we het hopen, maar ik zie temperaturen van 13 graden staan.
Maar dat zijn toch hele normale temperaturen voor november?
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
29-10-2022 23:06
Maar dat zijn toch hele normale temperaturen voor november?
Ja, maar dusdanig fris dat we wel zullen moeten stoken.
Met die warmte is het niet moeilijk de cv uit te laten.
Heerlijk met de zon op de ramen overdag! :sun:
Koffieverkeerd schreef:
29-10-2022 20:24
Ach Nl kent toch geen echte winters meer
Koffieverkeerd schreef:
29-10-2022 23:16
Ja, maar dusdanig fris dat we wel zullen moeten stoken.
Maar toch niet dubbel zo hard? In november de verwarming aan is niet heel raar. Het is niet alsof dat alles teniet doet wat nu uitgespaard blijft.
nausicaa schreef:
30-10-2022 10:19
Maar toch niet dubbel zo hard? In november de verwarming aan is niet heel raar. Het is niet alsof dat alles teniet doet wat nu uitgespaard blijft.
Ja dit inderdaad, ook al moet je stoken wil dat nog niet zeggen dat je alles kwijt bent en dat je meteen kei hard moet stoken. Ik had hem vorig jaar op 6 nov voor het eerst aan en toen weer een periode niet, hele maand 8 kuub gebruikt uiteindelijk.
Ik hoop het maar, dat de komende maanden ook gaan meevallen. En gelukkig hebben we dan het prijsplafond, als ze tenminste niet luisteren naar Klaas Knot.
Koffieverkeerd schreef:
30-10-2022 15:32
Ik hoop het maar, dat de komende maanden ook gaan meevallen. En gelukkig hebben we dan het prijsplafond, als ze tenminste niet luisteren naar Klaas Knot.
Als je de verwarming lager zet dan anders en slim verwarmt bespaar je alvast tov vorig jaar. En een dag stoken wil dus ook niet zeggen dag het elke dag nodig is. Je kunt na het werk ook even wachten tot na het koken, dan heb je al wat extra warmte en evt daarna even wandelen ofzo. Dan hoef je hem misschien niet eens aan te zetten.
Ik zat even terug te kijken en vorig jaar heb ik op 18 oktober voor het eerst de verwarming aangehad. Nu door het warme weer nog helemaal niet:

Oktober 2021: 13m3 gas gebruikt
Oktober 2022: 5m3 gas gebruikt

Puur door het warme weer, want ik heb verder niks anders gedaan qua gas besparen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
PimPom schreef:
31-10-2022 00:57
Ik zat even terug te kijken en vorig jaar heb ik op 18 oktober voor het eerst de verwarming aangehad. Nu door het warme weer nog helemaal niet:

Oktober 2021: 13m3 gas gebruikt
Oktober 2022: 5m3 gas gebruikt

Puur door het warme weer, want ik heb verder niks anders gedaan qua gas besparen.
Hier ook. Wel hoger verbruik, want ik stook dus al wel, maar alsnog heb ik dit jaar 65% minder gas verbruikt dan vorig jaar.
Komende tijd gaan we natuurlijk sowieso langere donkere avonden hebben waardoor het sowieso koeler gaat zijn. Maar deze week red ik het nog wel gok ik zo zonder verwarming. Het is op dit moment ook nog boven de 20 graden ondanks een frisse, vochtige nacht. En ik had mijn was hangen dus ook meer vocht in huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven